Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Snuffel snuffel in de verbandkist... Gaas zoeken, vervolgens schilderen, drogen, opvouwen en inbinden met wat touwtjes.. niet overdoen, maar één of twee bij de flak leggen kan wel mooi zijn... ;)

nylons van de swmbo werkt ook goed, over iets heen spannen, schilderen, en met wat dikke verf strepen trekken in diverse kleuren, je krijgt dan een beetje het effect van de lapjes stof in de netten..........wel eerst vragen hé?!

Redelijk overtuigende camouflagenetten voor pantservoertuigen:
fijn verbandgaas, opgevouwen en samengebonden, geschilderd met verdunde Acrylverf.

Voor onze S-Boote echter geen goed alternatief; op de meeste foto's die ik gezien heb, bestond de camouflage uit grote, onregelmatig beschilderde doeken die véél te groot waren om aan boord mee te nemen.
Ze zullen dan ook aan boord van de tenders (ondersteuningsschepen) zijn geweest als een flottielje naar een andere haven ging, en als de schepen op operatie waren, lagen ze waarschijnlijk op de kade/in de buurt van de aanlegplaats.

Zodra een S-Boot binnenkwam (niet in de bunker) werd hij bevoorraad met ammo, brandstof, olie en voedsel, en daarna ging de camouflage er overheen.
Vergis je niet: het (goed!!) camoufleren van een voertuig met netten duurt al een uur; een boot (ook al is het een kleintje van slechts 30 meter) zal een stuk langer duren!
Camouflagenetten meenemen aan boord zal weinig gedaan zijn.
Te zwaar, neemt teveel ruimte in beslag en heeft weinig practisch nut.

Als je wilt camoufleren is het niet voldoende om er maar een net of doek overheen te fl*kkeren; je moet de vorm van het schip breken en (de kleur van) het doek moet opgaan in de omgeving.
Veel netten/doeken dus nodig!
Houdt voor een schip met de lengte van een S-Boot rekening met een totaal oppervlak aan netten/doeken van 40 x 15 meter voor "simpele" camouflage.
Wil je het echt goed doen, hou dan rekening met meerdere doeken en een totaal oppervlak van 50 x 30 meter of meer...

Nylons/panty's van SWMBO moet je voor die dingen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn:
de eigenaresse aankleden.
Als camonet zijn ze mij te rekbaar.

Is er ook al iemand die een tender (ondersteuningsschip) bouwt voor jullie flottielje???
En wat voor schepen gebruikten onze oosterburen daarvoor.

ciao,
Ronald

Interessante opmerking Ronald!

Ik loop zo stilaan naar het einde van de bouw van mijn s-boot, en het ondersteuningsschip spookt al even door mijn hoofd.

Als we dit in overweging nemen, is er echter wel een prakitsch bezwaar. An de foto's te zien spreken we over een schip van toch naar de 80 meter, als het niet meer is. Als je dat wil uitvoeren op 1/35, heb je een behoorlijk grote hobbyruimte en een aanzienlijk budget nodig om het te bouwen. Om maar niet te spreken over de verhuiswagen om het mee te vervoeren...

In de publicaties staan er een aantal goede foto's van dergelijke schepen. Ze zien er wel mooi uit moet ik zeggen...

Won ik de lotto maar eens!

Over de camo-netten... ik weet het, misschien er beter aflaten. Ik heb echter nog wat plaats over waar vroeger het vlot zat, nu de schlauchboot.. dus mischien toch een kleintje??

Groetjes,
Maarten C

Juist even opgezocht :

S-boot Flottentender Tsingtau :

Lengte 87.5m
Breedte 13.5m

Dat zou een model worden van 250cm op 38cm !! Voelt iemand zich geroepen??

Groetjes,
Maarten C

Is er ook al iemand die een tender (ondersteuningsschip) bouwt voor jullie flottielje???
En wat voor schepen gebruikten onze oosterburen daarvoor.

ciao,
Ronald

Hé ouwe Hoekenees!
Ik heb een leuke klus voor je:
Rij "even" naar de Waalhaven, maak een paar foto's van die S-Bootbunker daar en bouw die "even" na in 1:35...
Mag in piepschuim. Opleveren te Heemskerk op 16-05-09.

Mzzl....;)
Edit Roel: O ja, vergeten te zeggen:
Graag ligplaatsen voor 10 Boote, slaapverblijven, ruime eetzaal, goed voorziene cafetaria en "werk"-plekken voor vrouwelijke collegae.

Laatst bewerkt:
Toen ik een paar weken geleden in Oostende was, heb ik ook navraag gedaan over de schnellbootbunker daar. Die blijkt ook te zijn afgebroken, alleen bepaalde delen van de funderingen zouden er nog zitten (te zwaar om te verwijderen)

Waar in de Waalhaven zou de bunker moeten zijn, Roel??

'Toevallig' ben ik vrijdagmiddag in de Waalhaven..........
MET fotocamera :-)

Helaas komt Willem nooit zo ver met zijn boot........

ciao,
Ronald

Ik had ook al gekeken met Google,
en niets kunnen vinden wat er op lijkt......

Zijn er geen tekeningen van te vinden ergens???

ciao,
Ronald

Was er een Bootsbunker in Rotjeknor?
Dacht alleen in IJmuiden. Graag meer input/info!
Daar die dingen alleen met Fat Boys te doordringen waren. Het alles organisch daarbinnen werd tot koolstof gereduceerd, ijzer tot erts...
De bunker bleef gewoon staan... Zo ook die van IJmuiden. Te duur om te slopen...

Google maps, Waalhaven-Oost, Drutenstraat - Opijnenstraat.
"Geblokt" weergegeven.

Volgens een maat van mij, Rrrrrrrrrotterrrrrdammerrrrr van geboorte en getogen, staat een van de bunkers er nog.

Bas: Ik neem aan dat je een "Tall Boy" bedoeld?

Hotzenknotzen nog an toe! Ein echtes Bunkert. Jawohl!

Hmmm Fat Boy was atomair airosol... juustem! Hmmmm... Fan Man dussss!
Gha nie ghoe'd vandaaghhh

Laatst bewerkt:
heren,

wat is wijsheid,
voordat ik de romp kan gaan plakken, zal ik eerst moeten weten met wat voor as diameter ik ga werken.

Ik wilde eerst voor de 2 mm as gaan (4mm askoker), echter deze lijken te kort, ik heb helaas niet de middelen om de as te verlengen

Weten jullie nog een oplossing, of zal ik over moeten gaan op de 4mm as.
Nadeel is wel dat deze een askoker heeft van 6 mm, waardoor er wel erg weinig rompdikte over blijft bij de middelste schroef.

En het verandert de look van de boot.

Heeft iemand nog iedeëen, of moet ik over stappen naar de 4mm.

@FirstTimer,

Ik heb een 4 mm as met 6 mm askokers en een lengte van 260 mm in het midden. In het midden gaat dat prima. Wel ben ik eerst wezen fresen voordat ik de beide rompdelen aan elkaar heb geplakt. Dit ging dus prima. Voor de buitenste 2 assen ben ik ook erg aan het fresen geweest, maar ik heb inmiddels 1 as-sok gemollesteerd :onweer:. Hier moet ik nu zelf voor gaan knutselen om weer mooie as-sokken te krijgen. Ik denk dat ik dit ga doen zoals Gerard de Beer het bij zijn Bismarck gedaan heeft:

full

Let wel op, ik had mijn 2 buitenste assen te kort, ik heb daar nu 2 nieuwe assen voor besteld. deze zijn 300 mm lang en de askokers zijn iets meer als 6 mm en de assen 4 mm.

ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Lagopus

Laatst bewerkt door een moderator:
Back