Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Yes it was I Firsttimer, of zeg maar Paul in de wandelgangen.

Wilde net wat vragen gaan stellen, toen ik jouw opmerking over over de assen zag.

Heb ondertussen al het juiste messing buis binnen.

Begonnen met een standaard As (natuurlijk te klein voor de huidige bouw), en nu al compleet zelfbouw. :cool:,

Heerlijk dat zelf fabriceren, het kost je wat tijd, maar je bent een ervaring rijker, nu nog zien dat het werkt ;)

In ider geval nog bedankt voor de tip

Eindelijk goed weer vandaag! straks ga ik varen!!! Ik hop dat er iemand van de club een camera of fototoestel meeheeft, zodat ik straks filmpjes of foto's kan posten!

Klein vraagje ondertussen : De speed 400 zijn op 7.2 volt, de rocraft 80 regeling die ik gebruik ook.

Is het echter mogelijk om die te overbelasten, zeg maar tot 8.4 of 9.6 volt, en er zo wat extra vermogen uit te persen, of gaat dat het systeem naar de kl***n helpen?

hallo maarten

van wat merk is die rocraft 80????
was er geen papiertje bij met wat gegevens op gedrukt
je weet wel van die letterkens die niet op een beeldschermpje staan maar die je toch kan lezen ???? lol

als daarop staat dat die maar tot 7.2 kan gaan dan is het einde verhaal en is dat dus de max

op die speed motren kan je 12 volt zetten maar ze verslijten dan wel heeeeeeeeeeeeel rap

groetjes raf

Heb dat papiertje gevonden : het is geen rokraft 80, maar een 120

operationele spanning :5-10v NC dus dat zou moeten lukken... nu nog hopen dat ik de motoren niet opsmoor?

Als je niet constant vol gas vaart en de motortjes gelegenheid geeft om af te koelen valt het wel mee.
Mijn 380 Super draait ook op 12V. Niet constant maar af en toe tijdens een aanvalsrun. No problemo. Wordt handwarm...
Licht natuurlijk ook aan de grootte en spoed van je schoef.

hallo maarten

dan is er geen probleem en kan je tot 10 cellen gaan
net zoals roel reeds had gepost
ik dacht het reeds een rocraft 80??????? nergens te vinden maar ja exoten bestaan er
maar het is voor anderen wel belangrijk dat ze hun max voltage van de regelaar in het oog houden want er zijn car regelaars die maar tot 7.2 kunnen

groetjes raf

Leesvoer binnen!! Van Bol en eBay:

797249c4f387b44a3.jpg

797249c4f3895aa25.jpg

797249c4f389b4796.jpg

797249c4f3a2c858e.jpg

Ook een hoop info over de bunkers e.d.
Ik vind het een zeer interessant boek!! (Alles zwart wit)

Hier onder wat foto's van de spuitactie van de romp.
Net alles een beetje bij gewerkt en glad geschuur.
Het ziet er niet uit (veel verf mist) door dat de airbrush aardig raar deed (bediening fout op zeker....) :mrgreen:

797249c4f3a321600.jpg

797249c4f3a3f2912.jpg

Nu weer even in huis aan de gang met "zooi" inpakken en weg gooien en morgen hoop ik weer een nieuwe lag laag op de boot te kunnen zetten...

Laatst bewerkt door een moderator:
Had 't boek ook besteld bij dik.nl, ook binnen erg leuk boek. Yep en een kalotte met camo. Echter 't is de S91 en dat is een s38b geen s100, maar wel leuk met dat lieveheersbeestje voorop. De eerste pagina's gelezen........het geeft niet als je motor opbrand..........Dat gebeurde in echt ook heel vaak, lees ik net!

hallo maarten

het is niet erg maar er is wel een verschil
vroeger moest de kapitein deze motor niet zelf betalen hahaha

groetjes raf

heel erg niet op patrouille vrees ik.. droogtest gedaan met de speed 400 op 8.4 V(andere accu) en prompt de middelste motor opgesmoord. Die moet ik dus vervangen, denk ik.

Gezegde : alles wat electronica is, heeft zwarte rook ingebouwd.. als die ontsnapt, weet je dat je iets kapot gedaan hebt!

De twee buitenste motoren hadden er geen last van, die werden alleen handwarm. De middelste werd gloeiende heet en verspeidde een stinkende rook. Misschien omdat de middelste links draait en de andere rechts??? Ik denk nu aan ze alledrie te veranderen naar een iets zwaarder model en alles op 9.6 te leggen.

Morgen uitmeten met de multimeter....

Nu te zat van teveel trappisten en jupiler...

Misschien omdat de middelste links draait en de andere rechts???

Dat zou niets uit mogen maken... Misschien een lager in je schroefaskoker wat teveel weerstand had?

Maar... iets anders: Waarom laat je je buitenste motoren niet tegengesteld lopen? Dan heb je een "neutraal" vaarbeeld als je met alleen je buitenste motoren vaart... Linker motor linksom, rechtermotor rechtsom. De middenmotor maakt niet uit welke richting hij loopt; daar kan je niets aan doen. Op die manier ben je veel "koersvaster".

De twee buitenste motoren hadden er geen last van, die werden alleen handwarm. De middelste werd gloeiende heet en verspeidde een stinkende rook. Misschien omdat de middelste links draait en de andere rechts??? Ik denk nu aan ze alledrie te veranderen naar een iets zwaarder model en alles op 9.6 te leggen.

...

Hai Maarten,

Jammer, had graag ander bericht van je gehoord en gezien, heb je trouwens geen plaatjes van de rook...;)

Net als Roel, lijkt het mij sterk, of eigenlijk onmogelijk dat dit aan de draairichting ligt. Het klinkt meer als kortsluiting (hoewel ik zou niet weten hoe je een motor met koolborstels kortsluit...:confused:) Zelf denk ik aan een defecte motor of ieder geval ernstige overbelasting van je motor, (je weet zeker dat je de schroef niet vast op de tafel had liggen oid...:confused:, of draaide het motortje wel rond...
Klopte die spanning wel van 8,4V... Als je spanning over de motor verhoogd, is de maximale stroom (amperage) evenredig lager... Het toerental wordt wel hoger maar de belastbaarheid van je motor minstens evenredig minder.

Heb je deze motor ooit laten proefdraaien..?

Misschien wel een tip, zet zo mogelijkj tussen de regelaar en de motor een zekering (aan de plusdraad bij vooruitvaren) die overeenkomt met het maximaal amperage van je motor, let op: Als je de boordspanning iets hoger hebt (bv 8,4 volt voor een 7,2 volt motor.... ook de zekering evenredig aanpassen...
Bijvoorbeeld: Motor 7,2 V maximaal 6A Het maximaal geleverde vermogen is dan 7,2x6=43,2 Watt. Bij 8,4 V moet je dan 43,2/8,4= 5,1A (5Ampere aanhouden)

Groeten Kees

Gisteren toch nog meer kunnen doen dan verwacht!
Net vast weer een deel in de primer gezet:

797249c649a489e49.jpg

797249c649a586050.jpg

Erg gepriegel zo als velen zullen weten...
Ook zitten de topedobuisdelen van het achterdeel in elkaar.
Zo weer verder :-) het schiet op met de opleverdatum dus moet er doorgewerkt worden!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Eeste nationale waterdichtheids test met twee motoren in het bad gehad......Boot droog van binnen.............ik niet!.......zoonlief ook niet!.....tjemig wat een waterballet! Motoren naar 15 minuten voluit loei heet, koeling werkte ook nog niet bij stil in het bad en de ventilator er boven zat er ook nog niet op.......wordt wel noodzakelijk.

Als je er reductie kastjes 1:3 of 1:2,7 tussen zet, speedschoeven tweebladig spoed 1,6, diamet 36 mm, aftoppen tot 35, motoren op 9,6 volt, assen 2 mm (rekenkundig te bewijzen, minder frictie) gaan er wonderen gebeuren.
Gaat je boot hard, worden de motoren niet warm.
Deze gearboxjes kastjes kosten een drol. Recept werkt al sinds de jaren zeventig in de electrospeedklasse.
Modellbau Lindinger Onlineshop

Heb het al een keer eerder geschreven.

Een motor wordt warm aan de buitenkant omdat het anker fikkend heet wordt. De motor wordt onjuist belast.
Aangezien het anker alleen via de as op het lager het motorhuis raakt, valt er niet veel te koelen. Wellicht pas bij -10 of meer.
Als je koelt moet je eigenlijk geforceerd dwars door de motor met lucht ventileren, niet om de mantel.
Kleiner props kan ook (methode roel), iets minder efficient, maar de motoren worden dan minder belast.

Het gebruik van een reductiekast is ook reeds jaren in gebruik bij de elctrovliegerij, zodat men lange vluchten kan maken, zoder doorfikkende motoren.

Zet je automotor in de 4 en ga dan stijl de helling op, bij voorkeur een beladen carvan erachter... ploef zegt de motor na een paar honderd meter. Einde verhaal.

De echte schnelboote waren ook niet direct drive... zat een beste reductiekast tussen om de verschillen in eigenschappen te overbruggen.

Laatst bewerkt:
hallo

dat het niet veel uit maakt dat een motor anders omdraait ??????
wel dus
een motor heeft voor ontsteking (te vergelijken met)dus de borstels staan een beetje in vooruit tegen over het magnetische veld
graupner en robbe verkopen dus ook links lopende motoren
die hebben een ander bestelnummer

groetjes raf

Back