Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Bedankt Maarten voor de info over de magneten.Kosten inderdaad weinig en zal dan ook een aantal bestellen.Ben vanavond met de schroefassen bezig geweest.Alles netjes uitgefreesd door een vriend van me,MAAAAR, de assen heb ik uit Engeland laten komen en zijn volgens mij veel te kort.Zal er wat foto's van maken zodat iedereen ze kan zien.De buitenste ssen die door de buitenste schroefkokers lopen komen in de boot buina vlak uit in de romp. Morgen maar eens naar good old Albion bellen,want daar betaal ik niet voor.Doodgewoon gezegd ze zijn tekort.Zal zien of ik de pics op de site kan zetten en dan!!! Oordeel zelf. Nu maar eens de vette lappen opzoeken,want het is weer mooi geweest voor vandaag. P.S.In de winterspecial van Modelboats staat een artikel met pics over de schnellboot en daar lijken die assen veel langer.Mocht iemand geabonneerd zijn op dit blad,zie het maar eens na.Zijn ook gewoon bij de boekjeboer te koop.Maak anders wel een scan van dat moois en plaats het dan wel.Nu naar bed. Gr,Harry.
P.S.
Die naam Kootstranovski kreeg ik van iemand waarvoor ik een Russische tank T34/85 1/16
gebouwd heb.Zie maar bij mijn foto's.

Ik mijn eigen askokers gemaakt voor de S100 gewoon uit messing buis. Daarnaast heb ik van de assen buiten lopers gemaakt. Dat wil zeggen de koker loopt tot einde romp. De as gaat verder tot een steun en dan de schroef. Als ik het overnieuw zo doen zou ik raboesch kokers gebruiken, die hebben vrij lange in hun assortiment. Uit mijn hoofd zijn de buitenste assen 35 cm lang. En ja ze komen heel laag uit, 40 cm was ook goed geweest bij wijze van spreken. Ik heb toen in Bussum losse assen van 50cm gevonden en die op maat gemaakt. Ja ik heb dat blad, zal eens kijken waar die ligt. Ik stuur je wel een PB als ik een paar scans heb gemaakt.

Naast de foto's zijn inderdaad de assen te klein.... veel te klein. Als je de askokers tot einde romp doet zit je goed, je moet dan alleen bussen maken voor de as steunen en langere assen er in doen. Let wel als je de assen open hebt moet je aan de binnenkant van de romp een versteviging maken boven de gehele as lengte. Als namelijk de romp door wat dan ook iets buigt dan gaat je as vastlopen.

Ik weet niet hoe ik de foto's rechtstreeks op het forum kan krijgen.
Moest nu eerst mijn album anvullen en dan naar het forum.Er is inderdaad weinig van overgebleven en dat terwijl ik ze heb opgenomen met een behoorlijke resolutie.
Digitale spiegelreflex.Dus enige uitleg is welkom. Gr,Harry.

Hout

Hallo heren S-100 bouwers,

Ik lees jullie verhalen met veel interesse.
Wat mij opvalt is dat jullie allemaal (?) plastic Schnellboten bouwen vanuit een bouwdoos. Waarom?
Is er niemand die hem van een bouwtekening bouwt met hout?
Dat lijkt mij nog interessanter.
Nu lijkt het voor mij net dat je voornamelijk bezig bent met de motoren en de elektronica.
Zijn er overigens bouwtekeningen van de S-100?

Groeten, Lodewijk

Hallo Lodewijk.
Ja, wij bouwen (vrijwel) allemaal aan eenzelfde model: de 1:35 Schnellboot van Italeri.
De reden? Voor mij is die simpel: ik héb niets met houtbouw. Ik ben kunststofbouwer en dat vind ik prima.
En ondanks dat het "slechts" een kunststofmodel is, zijn er genoeg uitdagingen in te vinden.
Wat voor de een interessant is, hoeft de ander nog niet te bekoren...

Lodewijk

Ach zie het meer als een "Klasse" allemaal dezelfde basis en de uitdaging zit inderdaad in de techniek, er is nog zoveel te bedenken en te verbeteren. Ooit begonnen uit het feit dat als een merk een statisch model uitbrengt zo groot... dat vraagt voor een ombouw naar RC! Dat neemt niet weg de vraag, wanneer ga jij beginnen aan een Italeri S100 bij het 8ste??

puffin schreef
Ach zie het meer als een "Klasse" allemaal dezelfde basis en de uitdaging zit inderdaad in de techniek, er is nog zoveel te bedenken en te verbeteren.

Een klasse appart. Zul je bedoelen

Toch wel,ik bouwde vroeger 1 scratch op 1/35,wel het eerste type.
Bij houtbouw komt er inderdaad meer bij kijken.
Er zijn inderdaad tekeningen van,wel allemaal van de serie zoals ze hier gebouwd worden.Je kan ze vinden op 1/35 en /16.

DSC02767.jpg

DSC02515-1.jpg

DSC02759.jpg

Foto's en boot zijn nu eigendom van Der Alte.

Grtz...

Marc

S100

Hallo S-100 mannen,

Leuk dat jullie allemaal reageren.

Roel: ik heb niets tegen kunststof, maar ik hou zelf veel meer van hout. Ieder z'n meug zullen we maar zeggen. En jullie hebben/maken mooie boten!

Maarten: ik heb best zin om een S100 te bouwen maar niet van Italeri, dan ga ik hem van hout bouwen op dezelfde schaal die jullie hanteren. Maar eerst moet ik de Kameleon voor m'n zoon nog afmaken. Je kunt dat verslag ook volgen op het MBF (De Kameleon 1:10).

Huub: ja, jullie hebben er wel een aparte klasse van gemaakt met veel leuke snufjes!

Marc: je schrijft: "Je kan ze vinden op 1/35 en 1/16". Waar is dat? Waar kan ik bouwtekeningen vinden?

Bedankt, Lodewijk

Maarten: ik heb best zin om een S100 te bouwen maar niet van Italeri, dan ga ik hem van hout bouwen op dezelfde schaal die jullie hanteren. Maar eerst moet ik de Kameleon voor m'n zoon nog afmaken. Je kunt dat verslag ook volgen op het MBF (De Kameleon 1:10).

Je hebt aan de kit dan wel een mooie beslag set. Neem aan dat je alle detail werk niet in hout gaat maken. Origineel waren ze ook van hout dus dat is dan wel weer mooi.

@ Lodewijk:

Eens zoeken achter VTH tekeningenarchief in Duitsland.
Op een van die duitse site's kun je ze kopen.

of hier kun je hem ook mee bouwen; Schnellboot Plans & Books.

Ik heb ook nog een plan ,maar wil deze nog eens zelf gebruiken.

Grtz...

Marc

Heren bouwers en toekomstige builders.
Kwam een site tegen,natuurlijk weer in Engeland, die schroefassen levert met buitenmaat 4mm en de aandrijfas 2mm.Heb een paar besteld van 50mm en deze kosten16 pond.
Hier de link www.mobilemarinemodels.com/ zie maar eens op de site.
Ze hebben nog veel meer van dt lekkers en ook kun je er complete verlichtingssets kopen.
op aanvraag maken ze iedere maat die je nodig hebt en erg vriendelijke lui. Mvg Harry.

Wat ga je doen met stukjes van 50mm? de as ondersteuning achter?? Mooi was geweest 350mm dan ben je binnen zonder buitenlopers.

Ik zat fout met mijn mededeling.
Even nagelelen en ik heb 30cm besteld.
Dus er mooi tussen in.Ga denk ik blokjes van hout maken als asondersteuning.
Maak wel foto's van het geheel,maar vootlopig een niet.Heb gistermiddag weer eens een behandeling aan mijn rug ondergaan en loop de eerste paar dagen met een behoorlijke pijn rond.Er is littekenweefsel weggehaald vanvorige hernia operaties.Dus even in de rust.Maar!!!
Laat de tips maar lomen mvg Harry.

moet maar eens wat beter op m,n typen letten.
Maar wat wil je ook als je onder de morfinepillen zit.
Harry.

Maakt niet uit we zijn erger gewend! met 300mm ben je binnen, maar erg laag, in ieder geval met een koppeling erbij nog niet uitgelijnd op bv een 400 motor zijn as. Denk dat een verlenging met twee koppelingen nodig is om goed bij de motor te komen zonder teveel verlies aan wrijving. Voordeel je kan dan wel makkelijk de juiste plek voor de motor vinden.

Succes met het herstel!

Back