Bouwverslag Aerofly van Aeronaut

Sjongejonge wat een bak ......
Ziet er schitterend uit.

Kees, ik ben blij dat jij hem bouwt, want bij mij was het niks geworden.
Als je aan de vleugels gaat beginnen moet je even waarschuwen, want dat wordt een slap geheel als je niet uitkijkt.

Succes, JH

Vandaag.............

de motor gemonteerd en de kapsluiting gemaakt.
Nu nog een goede spinner en prop.

IMG_1994-1.jpg

Kees,

Ziet er weer super uit! Mooi strak afgewerkt!

maareh.... denk je niet dat de motor zo onvoldoende gekoeld wordt?

't is maar ff een klein puntje van aandacht....

Grt, Louis

Niet te zien............

maar wel aanwezig zijn twee luchtinlaten. Komt goed!
Wat niet goed komt is vliegen met deze motor.
1300 U/V en er kan maar een 6 x 4 propje op. Te weinig stuwkract volgens mij.
Iemand een tip!

Zijn er ook lucht uitlaten? Misschien is dat wel net zo belangrijk als de inlaten.
Mooi werk verder, ziet er goed uit!

Iemand een tip!

Deze:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-56-09 1200kv Inrunner $19.99

Heb ik zojuist op een oude e-zwever gemonteerd als vervanger van de SPEED 600 brushed die er op zat.

Ik schat zo in dat de aerofly ook voor 550 - 600 motoren is ontworpen destijds.

Deze turnigy heeft exact dezelfde maten en vrijwel hetzelfde gewicht als een Speed 600, zodat je met het zwaartepunt gelijk uitkomt. Ik had eerst een buitenloper maar die was niet zwaar genoeg - ik kreeg het zwaartepunt niet goed.

Verder kun je hem op 7 cellen NiCad (RC2000 of zo) gebruiken maarook op 3s LiPo als je dat wilt.

Over de praktijk kan ik uiteraard nog niets zeggen (net ingebouwd) maar ik heb er alle vertrouwen in...

Leuk ding trouwens die aerofly.

bedankt...............

voor deze tip, maar wat doet dit motortje met een 6 x 4 prop?
Deze maakt 1200 toeren per volt en ik heb er nu eentje met 1300 toeren per volt.
Volgens mij moet ik een motortje met meer toeren per volt en wellicht een vaste prop.

Op de door mij genoemde motor moet je een 10x6 of 11x6 zetten.

Vergeet de 6x4, dat is een speed 400 propje. Daar krijg je een e-zwever van 2m50 span niet mee de lucht in.

Je moet even goed op de doos kijken - 1650 gram Abfluggewicht staat er. Dat is ongetwijfeld met een Speed 550/600 (230 gram) en een 7 of 8 cellen Sub-C NiCad pack (zeg maar 450 gram).

Als je met LiPo's gaat kun je daar wel 2 ons afsnoepen maar je moet dus een motor hebben die een zwever van zeg 1300 - 1700 gram vlot omhoog brengt.

Dat gaat geen 6x4 prop worden.

Laatst bewerkt:
Allemaal.........

mee eens....maar ik heb geen ruimte voor een grote prop.
Bij een 9 x 6 ga ik al dwars door de romp heen.
Ik moet het hebben van de toeren. Hoe ze dat 30 jaar geleden deden.....................???

Ah OK, ik begrijp het probleem...

Dan denk ik dat ik in jouw situatie als volgt zou doen: - eerst bekijken wat de maximale prop is die je 'kwijt' kan.

Ikzelf verwacht dat een 8 inch mogelijk zou moeten zijn, een 6x4 lijkt me gewoon te klein.

Uitgaande dat een 8 inch prop past zoek je daar een motor bij die het gewenste vermogen levert, je zal het inderdaad moeten zoeken in:
- meer spoed
- meer kV
- meer cellen (hogere spanning)

De motor die ik noemde is er ook in hogere kV - 1800 en 2600

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-56-06 1800kv Inrunner $19.99

Op de 1800 zou je een 8x6 klapprop kunnen zetten, dat zou wel moeten gaan.

Of deze - is iets lichter:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-50-09 1500kv Inrunner $16.09

Deze laatste zou op 3S met een 8x6 een uitstekende oplossing zijn imho.

Maar waarschijnlijk heb jij minder last van het zwaartepunt probleem wat ik had, omdat de motor niet in de neus zit. Dus kun je ws ook met een buitenloper uitkomen.

Bijvoorbeeld deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-36 1400Kv / 550w $16.79

Een heel ander idee is een driebladspropellor, ik weet niet of die er zijn als klapprop in deze maat. Maar als er een drieblads middelstuk zou bestaan kan je drie bladen van een 8x5 of zo monteren - dan moet het toch lukken.

In deze richting zou ik het zoeken, ben benieuwd of er anderen zijn met betere tips.

Laatst bewerkt:
Je hebt...........

me goed geholpen! Motortjes zien er goed uit. Met name de buitenloper. Zo licht mogelijk is belangrijk, want de motor zit ACHTER het zwaartepunt!
Ik ga op zoek naar een driebladsprop. Heel goed idee!
Dank!

Hoi,

Ook ik volg de bouw van dit interessante model. Ik mis nog de kennis om een onderbouwd advies te kunnen geven.
Maar je zou de volgende praktische benadering kunnen volgen :
Download het programma ""Drive Calculator" hier : Drive Calculator en maak gebruik van de daarin opgebouwde kennis. :)
Zet een vaste maat van je propellor vast in het programma, bijvoorbeeld 6x4.
Bepaal met welk voltage je wil gaan draaien ( 2s of 3s waarschijnlijk, let ook op afmetingen en zeker ook gewicht van de batterijen ).
Laat vervolgens DriveCalc een overzicht van geschikte motoren maken.
Bekijk vervolgens hoeveel thrust die verschillende motoren leveren en bedenk iets wat redelijk voor een zwever is ( bv 800 gram thrust genoeg ? )
Zoek de aanbevolen motoren op en bekijk welke diameter jij nog op je zwever kwijt kunt en ook hoe zwaar ze zijn.
Kortom, misschien dat je door wegstrepen slechts enkele motoren overhoudt om te kiezen, zeker als je de keuze beperkt tot enkele merken.

Nb1. : ik heb wat met drivecalc gespeeld en kreeg bij 1 van de props de waarschuwing dat die niet geschikt was voor toerental > 19.000 !!

Nb2. : op dit forum las ik verschillende malen dat een stilstaande vaste prop op een zwever teveel weerstand oplevert, opbouwbaar is beter.

Guus

Mooi kissie Kees, gaat lekker vlot zo. Al eens aan EDF gedacht trouwens, zal qua stuwkracht wellicht te weinig zijn, maar qua ruimte is je probleem opgelost.

Jacob

Vandaag.................

gefoliede richtingroer en stabilo gemonteerd inclusief aansturing.

IMG_2000-1.jpg

Er komt een Dymond 2100 U/V binnenloper op. Kijken of dat wat wordt.
Verder is er nog een 1400 U/V buitenloper onderweg.

Geschat vlieggewicht.....................1400 gram

Back