[Bouwverslag] Align Trex 600E GF

Heren,

Ik ben momenteel een heli aan het bouwen voor een "leerling" (Erick). Gelukkig wist ik hem gauw te overtuigen van "goedkoop is duurkoop" en mocht ik voor hem een heli gaan samen stellen. "Als ie maar elektrisch is!" Klein wou hij niet dus dan blijven er weinig elektro helis over. Een raptor E620 had ook gekunt, maar ik vind dat Align momenteel zeer goed op de mark ligt en dus erg makkelijk verkrijgbaar is. Vandaar de keuze voor een Trex 600E.

Vervolgens mocht ik een setup gaan samen stellen.
Door mijn goede ervaringen met een volledige JR setup op mijn trex 600N's heb ik voor deze heli ook voor JR gekozen. Ik wist hem de zelfde zender aan te smeren, JR X9303 2.4Ghz omdat we dan later ook zowiezo met een trainerkabel kunnen gaan werken. En omdat het natuurlijk een overcomplete zender is waamee je de komende 10 jaar verder kan. Voor servos heb ik de zelfde gekozen als in mijn 600N sport, JR 8455. Als gyro de JR 770t, deze gyro heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee.

Setup:
- Align Trex 600E GF + BL600 XL + BL75G
- JR X9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 770T / 8900
- Airthunder 6S 5000 mAh
- TP 1010-c / TP-210V


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Algemeen


De doos. Strak, simpel en "klein" volgens Erick.


Van binnen. Zoals gewoonlijk bij Align alles netjes verpakt met nummering.


Binnenstebuiten. Dat het allemaal in dat kleine doosje heeft gepast...


X9303, 8455's, 770t / 8900, AT 6S 5000 mAh, TP-1010c / TP-210V


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Rotorkop


Inhoud van de eerste zak, allemaal verdeeld in kleinere zakjes. Een hoop onderdelen, maar niks om bang van te worden.


Begonnen met bouwen, gelijk eigenlijk de "moeilijkste" stap. De "thrust bearings". Let hierbij zeer goed op de richting van de ring met de kogeltjes. De "dichte" kant moet naar de buitenkant (kant waar het blad zit). Dit om te voorkomen dat het vet eruit vliegt als de kop draait. Dit vet wordt trouwens meegeleverd in een tube. Normaal gebruik ik altijd witte zuurvrije vaseline. Vergeet ook niet om de linkage balls te voorzien van een druppie CA bij het indraaien. Daarnaast, als je iets in plastic draait, de eerste slagen altijd goed hard drukken zodat de schroef zich goed in het plastic pakt. Als je dit niet doet heb je kans dat de schroef zich gaat gedragen als een boor, wat dus het gat in het plastic alleen maar opboort. Knoop dit goed in je oren want dit geld natuurlijk voor de gehele bouw.


Ondertussen de "flybarcage" in elkaar gezet en gemonteerd. Je krijgt nu te maken met metalen schroefdraad. Veel schroeven en metalen onderdelen zijn nog vettig van machine olie. Niet erg onverstandig is om deze eerst te onvetten. Ik doe dit altijd in wasbenzine. Door ze te ontvetten pakt de loc-tite beter die je overigens ook altijd moet gebruiken als je met metaal schroeven werkt. Vergeet trouwens niet de linkagerods aan de flybarcage te maken voor je deze in elkaar zet.


Ball links aan de swashplate gezet, loctite niet vergeten. Mooi om te zien dat ze de nieuwe swashplate leveren. De washouts aan de washoutbase gedraaid. Ook hier loctite, maar kijk uit dat het niet in de lagers komt. Vergeet de ringetjes niet! Wat me opviel was dat de washoutbase totaal anders is als die van de 600N. Altijd al zo geweest?


Vervolgens het zakje met linkage uit een andere zak gehaald.


Even een vervelend karwei, maar met de juiste tools een fluitje van een cent!


Alles op de as schuifen, kop vastzetten, linkage monteren en klaar. Let bij de linkage op de "A"! Deze moet altijd aan de buitenkant van de linkage ball zitten.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Frame


De tweede zak bevat het frame en wat andere frame onderdelen.


Het fiberglass frame komt met de bekende zilveren 3K print. Persoonlijk vind ik er niks meer aan sinds ik de 600N pro heb. Maargoed, niet belangrijk wat ik er van vind. Toch vind ik het niet onverstandig om de scherpe frame randen even met fijn schuurpapier wat op te schuren.


Ik heb er voor gekozen om gelijk de servos aan de frame helften te monteren. Dit omdat het soms een aardig gepiel is om de servos tussen die frames te wringen en dan ook nog je kabels zien weg te werken. Ik heb het zo ook met m'n 600N pro gedaan en dat beviel me prima. Niet bang zijn dus af en toe even wat af te wijken van de manual.


Kabels vast gezet met tie-rips in de daarvoor bestemde sleuven. Wat gelijk opvalt is dat de kabels wel erg kort zijn.. Kijk later wel hoe ik dit ga oplossen.


Frame helften aan elkaar geschroeft. Vergeet die loctite niet!


Lijkt al aardig op een heli frame!


De maingear en auto gear zitten al pre-assembled in de doos. Zelf sloop ik altijd alles uit elkaar om te kijken of alles wel goed gevet is en voldoende vast zit met loctie. In dit geval was het niet nodig geweest, zag er allemaal super uit. Maar soms wil je het gewoon zeker weten. Vertrouw nooit alles wat pre-assembled in doos zit.


Binnenkort verder!


Groenten,
Tjerk :wink:
 
hallo,

Ziet er erg goed uit zeg. Die Erick boft maar. Leuk verslag ga het helemaal volgen;)

Robin.
 
Laatst bewerkt:
Tjerk, heb gekozen voor soortgelijke samenstelling.
JR X9303 + R921 en de Trex-600CF.
Ga dit draadje zeker volgen!
 
Nice tjerk maar dat wist je al,...

en idd nieuwe swashplate en die washoutbase is idd anders dan bij die bij mij,...

ze blijven de kit dus updaten/upgraden, netjes wel vind ik en niet alles op upgrades gooien...die je er dan zelf bij moet kopen. als ze alleen nou eens wat gaan doen aan die tailbladeholder, dat zou nog eens een uitkomst zijn.

succs met bouwen en zie de fotos weer graag tegemoet!
 
En we zijn weer terug met het vervolg van het bouwverslag!



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Frame


Zak nummer drie bevat nog een paar frame onderdelen en de linkage naar de swashplate.


De motormount heb ik besloten als eerst te doen, dit omdat je hier moeilijker bij komt als je de "lipo-tray" eerst monteert. De schroefgaten in het frame zijn eigenlijk net wat te klein. De metaal schroeven moet je letterlijk door het frame draaien. Het nadeel hier van is dat de loctite die aan de schroef zit wordt geabsorbeerd door het frame. Een oplossing is om de loctite eerst in het schroefgat te smeren. Ik doe dat mbv een kleine imbus met een druppie loctite erop. Eerst de 4 gaten insmeren en de motormount is klaar om vast gedraaid te worden.


Wat ik trouwens altijd doe bij het bouwen is eerst alles "droog" passen. Past het wel? Komen de gaten wel goed uit? Voorkomt soms een hoop fouten.


"Lipo tray" gemonteert.


En de "lower gyro mount" waar ik de ontvanger op wil plaatsen.


De "linkage-levers" voor de swashplate. Let goed op de plaatsen van de balletjes en vergeet de CA niet!


Stap voltooid. Ik heb de "anti-rotatie bar" extra weg gelaten. Die zit later toch altijd in de weg als je met de servo linkage bezig gaat.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Skids


De vierde zak bevat de skid onderdelen.


Simpele installatie. Kind kan de was doen.


Wat ik altijd even doe is de rubbers vast lijmen met wat CA. Deze raak ik anders altijd zo kwijt. Zelfde geld voor de dopjes.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Tail

Vooraf wil ik even zeggen dat ik de staart helemaal los van het frame bouw. De handleiding wil dat je het staartstuk vast in het frame draait. Ik vind dit zelf zeer onhandig want dit betekend in de volgende stappen dat je gelijk de hele tail aan de heli hebt zitten. Dit is "lastig" naar mijn idee als je bezig bent met de linkage en soms de heli snel even moet omdraaien. Met die staart eraan sla je altijd je koffie van de tafel. En das jammer van de koffie natuurlijk..


Een hele hoop onderdelen. Werkt trouwens wel lekker eerst alles netjes neer leggen en sorteren.


De lagers heb ik met een druppie loctite aan de as geborgt zoals de handleiding voorschrijft. Daarnaast heb ik een druppie CA aan de buitenkant van de lagers gesmeerd, dit om te voorkomen dat het lager gaat draaien in de plastic behuizing.
Vergeet hierbij de belt niet om het tandwieltje te leggen..


Complete huis.


Alvast de linkage sliders en de servo-mounts om je staarboom doen.


Hier een trucje die ik altijd toepas om de belt door de boom te krijgen. Duw een touwtje door de boom heen, knoop het uiteinde aan de belt, trek aan het touw de belt door de boom heen.


Let op de juiste richting van de draai in de snaar. De handleiding laat het prima zien.


En nu verder.


Met de tailbladegrips heb ik Align dit keer het voordeel van de twijvel gegeven. Het zat dusdanig vast met loctie en na de ervaringen met m'n beide 600N's heb ik besloten het niet zelf los te trekken. Verder de aansturing gemonteert. Standaard dingen, vergeet de ringetjes niet waar nodig, CA aan de balletjes en het belangrijkst is dat alles super smooth loopt. Hoe beter dit loopt, hoe beter je gyro en je staart aansturing zal werken.


Schatkist met de JR 770t en de 8900 servo.


Bij het vastzetten van de linkage sliders (met CA) is het weer zeer belangrijk dat het super smooth loopt. De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door alles op 1 lijn te zetten. Servo -> sliders -> tailstuk. Ik heb het op de foto met rood aangegeven.


De servo aan de servomount. Ik wil hem direct tegen het huis aan plaatsen zodat de belt de boom niet verder het huis in kan trekken. Het kan namelijk gebeuren heb ik begrepen.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Breinkraker


Ik blijf er slecht van slapen die te korte snoertjes...




Binnenkort verder met de linkage en het inbouwen van de elektra.



Groeten,
Tjerk :wink:
 
Leer eens die kabeltjes solderen, dan maakt de lengte niets meer uit;-) Het ziet er in ieder geval superstrak uit tot nu toe Tjerk!
 
@Lazerbeak: ziet er goed uit.
Er stonden weer wat tips bij welke ik zal gaan gebruiken.
Je gebruikt CA voor de outer bearing, krijg je het lager dan weer los van het huis zonder schade?
Finless gebruikt er Plumber shoe goo (of zoiets) voor.
Geen idee wat dat is.

@laurens: neem je dan een langere kabel en soldeer je deze in de servo ipv de te korte kabel of verleng je er de huidige kabel mee.
Bedoel met het laatste dus dat je de originele kabel zo'n beetje bij het stekkertje doorknipt en dan verlengd.
 
Dankje heren!

747driver, een heeeel klein drupje aan 1 helft van de behuizing.
Spul van Finless gebruiken bijvoorbeeld skaters die een gat in hun schoen hebben en die weer dicht willen plakken. Plakkerig goedje wat hard wordt. Maar ik moet eigenlijk zeggen dat het lager er van zich zelf erg "klem" in zit. En een klein drupje is meer dan genoeg!

Groeten,
Tjerk ;)
 
Finless gebruikt het meen ik bij alle lagers.
Ok, zal het ook zo doen.
Op foto DSC00908 gebruik je een soort zwarte kous voor je bedrading.
Waar koop je dat spul?
Ziet er mooi uit en neem aan dat het beschermd tegen doorschuren correct?
 
Ah! De foto van de m'n oude trex 450 met superframe!
Hind mi-24 - DSC00908
Ziet er zeer strak uit, helemaal als je het afwerkt met een stuk krimpkous.
Nadeel is dat het echt mega veel werk is. Helemaal als je er later weer bij moet. Wat je kunt doen is alle draden een eigen "sleeve" geven. Meerdere kabels in de zelfde sleeve is gewoon zeer lastig als je er later weer bij moet. Het levert weer extra gewicht op, maar ziet er super uit!

Hier nog een voorbeeld op mijn Trex 600N sport:


"Cleaner" kan haast niet naar mijn idee. Maar wat een werk!

Ik heb het weg bij een online computer shop. Staat vaak onder case-modding. Mijne kwam geloof ik weg bij:
PCMODSHOP dé MODSHOP voor alle MODDING van je PC "Flex sleeve 10mm"

Ik doe het alleen niet meer op een prestatiegerichte heli. Het is de extra moeite niet waard.


Groeten,
Tjerk ;)
 
Het is al weer een tijd geleden dat ik hierover wat gepost heb. Maar ben zelf erg druk geweest met werk, laatste handelingen voor school en natuurlijk met oefenen voor de wedstrijd van afgelopen zaterdag! En het heeft zijn vruchten afgeworpen, ben 1e geworden in de Sportklasse! :-D Maargoed, dat verder ter zijde.

Ondertussen had ik al wel de servo draden verlengd en is Erick langs geweest. Samen zijn we bezig geweest met het afstellen van de linkage van de rotorkop. Daarnaast waren we al begonnen met het programeren van de zender.



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Linkage


De onderdelen.


Linkageballs aan de servo hoorns maken, kwam er later achter dat deze allemaal verkeerdom zitten...


De linkage in elkaar draaien. Wat je een beetje moet proberen te doen is de plastic linkjes even ver op de stangetjes draaien zodat aan bijde kanten even veel draad zichtbaar blijft. Aangegeven met geel en de "A". Wat ik doe is het stangetje vasthouden mbv een tang en dan de linkjes erop draaien. Schuifmaat erbij en steeds checken. Houd in eerste instantie de maten van het boekje aan.


Wat het meest belangrijk is bij het plaatsen van de servohoorns op de servo is dat je zo min mogelijk subtrim wilt gebruiken in je zender. Zoek dus de beste mechanische haakse posite op de servo. Vervolgens is het erg belangrijk bij een "push-pull" systeem zoals deze dat bijde linkages even lang zijn. Aangeven met geel en de letter "A". Als dit correct is en je zet de servo op 90 graden dan liggen de 3 punten aangegeven met groen op 1 lijn tov elkaar. De afmetingen die het boekje aangaf klopten niet helemaal. Het maakt niet uit of je ze aanpast, zolang ze maar even lang blijven!


Servos en linkage klaar. Hier nog steeds de linkjes aan de verkeerde kant van de servohoorns. Deze komen tegen de kap aan op deze manier.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Indeling


Motor, pinion en montage onderdelen.


Motor natuurlijk vast zetten met loctite. Tandwielafstand heb ik op gevoel gedaan.


ESC aan de zijkant van het frame. Dit blijkt de minst storingsgevoelige locatie te zijn.


Verlengde servokabels aan de binnenkant van het frame. Via het vierkante gat naar buiten en daarna weer terug naar binnen. Dit omdat dan later de tailpiece zonder probleem langs de kabels het frame ingeschoven kan worden.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Afstellen

Vooraf wil ik even vertellen dat ik geleerd heb dat het zeer belangrijk is mechanisch alles perfect voor elkaar te maken. Alles haaks dus! De volgende manier van afstellen heb ik geleerd van Nando van Arnhem toen ik een dag bij hem te gast was samen met Bas de Groot en Laurens Thomas. Een hele leuke en vooral nuttige heli afsteldag gehad! Nogmaals dank! Ik wil jullie graag deze technieken laten zien zodat er nog meer mensen van kunnen leren.



We beginnen vooraan bij de basis van de hele afstelling, de servo. Ga in je subtrim-menu alle servos perfect 90 graden zetten. Mbv een paddlestang die je langs de schroefjes van de servohoorn legt wordt het een stuk gemakkelijker. Hierdoor verleng je optisch de servohoorn waardoor het veel beter te zien is of je servo wel haaks staat. Doe dit met alle 3 servos. Als het goed is lopen de 3 punten van de "groene lijn" nou allemaal op 1 lijn.


Vervolgens gaan we vanaf de control levers omhoog naar de swashplate. De swashplate moet mechanisch helemaal recht staan. Mbv 2 paddlestangen kun je het weer makkelijker zien. De afbeelding spreekt voor zich. Je kan dit ook doen over de aileron richting. Draai hievoor de stangen 90 graden en bekijk het van voren.


Als je swashplate recht is kun je de hoogte van de swashplate bepalen. Draai de 3 linkjes langer of korter zodat de "washouts" recht tegenover elkaar staan. Zoals de gele lijn aangeeft.


Van hieruit moeten de flybar, seesaw en mixerarms 1 platte "plaat" vormen. Pas vervolgens de linkage naar de bladegrips aan zodat je op 0 graden pitch uitkomt.


Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk en logisch over komt. Ik vind het zelf DE manier van afstellen, makkelijk en doeltreffend. Vanuit een goede basis beginnen te werken, niet aan allerlei linkjes lopen draaien totdat het een beetje normaal vliegt. Je komt jezelf later altijd tegen..

Binnenkort verder met het monteren en afstellen van de staart.



Groeten,
Tjerk :wink:
 
Jaja, die heli komt helemaal goed !
Erg interessante manier van afstellen hanteer je daar, moet ik ook eens gaan toepassen.

die kabelsleeves zien er inderdaad erg strak uit, maar ik ga het gewoon bij de gedraaide sleeves houden, ziet er "mooi genoeg" uit en het is een pak minder werk :-)
 
@laurens: neem je dan een langere kabel en soldeer je deze in de servo ipv de te korte kabel of verleng je er de huidige kabel mee.
Bedoel met het laatste dus dat je de originele kabel zo'n beetje bij het stekkertje doorknipt en dan verlengd.

Oei, helemaal gemist deze vraag. Ik soldeer ze gewoon aan de kabel die er al is.
 
Back
Top