Heren,
Ik ben momenteel een heli aan het bouwen voor een "leerling" (Erick). Gelukkig wist ik hem gauw te overtuigen van "goedkoop is duurkoop" en mocht ik voor hem een heli gaan samen stellen. "Als ie maar elektrisch is!" Klein wou hij niet dus dan blijven er weinig elektro helis over. Een raptor E620 had ook gekunt, maar ik vind dat Align momenteel zeer goed op de mark ligt en dus erg makkelijk verkrijgbaar is. Vandaar de keuze voor een Trex 600E.
Vervolgens mocht ik een setup gaan samen stellen.
Door mijn goede ervaringen met een volledige JR setup op mijn trex 600N's heb ik voor deze heli ook voor JR gekozen. Ik wist hem de zelfde zender aan te smeren, JR X9303 2.4Ghz omdat we dan later ook zowiezo met een trainerkabel kunnen gaan werken. En omdat het natuurlijk een overcomplete zender is waamee je de komende 10 jaar verder kan. Voor servos heb ik de zelfde gekozen als in mijn 600N sport, JR 8455. Als gyro de JR 770t, deze gyro heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee.
Setup:
- Align Trex 600E GF + BL600 XL + BL75G
- JR X9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 770T / 8900
- Airthunder 6S 5000 mAh
- TP 1010-c / TP-210V
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Algemeen

De doos. Strak, simpel en "klein" volgens Erick.

Van binnen. Zoals gewoonlijk bij Align alles netjes verpakt met nummering.

Binnenstebuiten. Dat het allemaal in dat kleine doosje heeft gepast...

X9303, 8455's, 770t / 8900, AT 6S 5000 mAh, TP-1010c / TP-210V
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Rotorkop

Inhoud van de eerste zak, allemaal verdeeld in kleinere zakjes. Een hoop onderdelen, maar niks om bang van te worden.

Begonnen met bouwen, gelijk eigenlijk de "moeilijkste" stap. De "thrust bearings". Let hierbij zeer goed op de richting van de ring met de kogeltjes. De "dichte" kant moet naar de buitenkant (kant waar het blad zit). Dit om te voorkomen dat het vet eruit vliegt als de kop draait. Dit vet wordt trouwens meegeleverd in een tube. Normaal gebruik ik altijd witte zuurvrije vaseline. Vergeet ook niet om de linkage balls te voorzien van een druppie CA bij het indraaien. Daarnaast, als je iets in plastic draait, de eerste slagen altijd goed hard drukken zodat de schroef zich goed in het plastic pakt. Als je dit niet doet heb je kans dat de schroef zich gaat gedragen als een boor, wat dus het gat in het plastic alleen maar opboort. Knoop dit goed in je oren want dit geld natuurlijk voor de gehele bouw.

Ondertussen de "flybarcage" in elkaar gezet en gemonteerd. Je krijgt nu te maken met metalen schroefdraad. Veel schroeven en metalen onderdelen zijn nog vettig van machine olie. Niet erg onverstandig is om deze eerst te onvetten. Ik doe dit altijd in wasbenzine. Door ze te ontvetten pakt de loc-tite beter die je overigens ook altijd moet gebruiken als je met metaal schroeven werkt. Vergeet trouwens niet de linkagerods aan de flybarcage te maken voor je deze in elkaar zet.

Ball links aan de swashplate gezet, loctite niet vergeten. Mooi om te zien dat ze de nieuwe swashplate leveren. De washouts aan de washoutbase gedraaid. Ook hier loctite, maar kijk uit dat het niet in de lagers komt. Vergeet de ringetjes niet! Wat me opviel was dat de washoutbase totaal anders is als die van de 600N. Altijd al zo geweest?

Vervolgens het zakje met linkage uit een andere zak gehaald.

Even een vervelend karwei, maar met de juiste tools een fluitje van een cent!

Alles op de as schuifen, kop vastzetten, linkage monteren en klaar. Let bij de linkage op de "A"! Deze moet altijd aan de buitenkant van de linkage ball zitten.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Frame

De tweede zak bevat het frame en wat andere frame onderdelen.

Het fiberglass frame komt met de bekende zilveren 3K print. Persoonlijk vind ik er niks meer aan sinds ik de 600N pro heb. Maargoed, niet belangrijk wat ik er van vind. Toch vind ik het niet onverstandig om de scherpe frame randen even met fijn schuurpapier wat op te schuren.

Ik heb er voor gekozen om gelijk de servos aan de frame helften te monteren. Dit omdat het soms een aardig gepiel is om de servos tussen die frames te wringen en dan ook nog je kabels zien weg te werken. Ik heb het zo ook met m'n 600N pro gedaan en dat beviel me prima. Niet bang zijn dus af en toe even wat af te wijken van de manual.

Kabels vast gezet met tie-rips in de daarvoor bestemde sleuven. Wat gelijk opvalt is dat de kabels wel erg kort zijn.. Kijk later wel hoe ik dit ga oplossen.

Frame helften aan elkaar geschroeft. Vergeet die loctite niet!

Lijkt al aardig op een heli frame!

De maingear en auto gear zitten al pre-assembled in de doos. Zelf sloop ik altijd alles uit elkaar om te kijken of alles wel goed gevet is en voldoende vast zit met loctie. In dit geval was het niet nodig geweest, zag er allemaal super uit. Maar soms wil je het gewoon zeker weten. Vertrouw nooit alles wat pre-assembled in doos zit.
Binnenkort verder!
Groenten,
Tjerk :wink:
Ik ben momenteel een heli aan het bouwen voor een "leerling" (Erick). Gelukkig wist ik hem gauw te overtuigen van "goedkoop is duurkoop" en mocht ik voor hem een heli gaan samen stellen. "Als ie maar elektrisch is!" Klein wou hij niet dus dan blijven er weinig elektro helis over. Een raptor E620 had ook gekunt, maar ik vind dat Align momenteel zeer goed op de mark ligt en dus erg makkelijk verkrijgbaar is. Vandaar de keuze voor een Trex 600E.
Vervolgens mocht ik een setup gaan samen stellen.
Door mijn goede ervaringen met een volledige JR setup op mijn trex 600N's heb ik voor deze heli ook voor JR gekozen. Ik wist hem de zelfde zender aan te smeren, JR X9303 2.4Ghz omdat we dan later ook zowiezo met een trainerkabel kunnen gaan werken. En omdat het natuurlijk een overcomplete zender is waamee je de komende 10 jaar verder kan. Voor servos heb ik de zelfde gekozen als in mijn 600N sport, JR 8455. Als gyro de JR 770t, deze gyro heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding naar mijn idee.
Setup:
- Align Trex 600E GF + BL600 XL + BL75G
- JR X9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 770T / 8900
- Airthunder 6S 5000 mAh
- TP 1010-c / TP-210V
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Algemeen

De doos. Strak, simpel en "klein" volgens Erick.

Van binnen. Zoals gewoonlijk bij Align alles netjes verpakt met nummering.

Binnenstebuiten. Dat het allemaal in dat kleine doosje heeft gepast...

X9303, 8455's, 770t / 8900, AT 6S 5000 mAh, TP-1010c / TP-210V
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Rotorkop

Inhoud van de eerste zak, allemaal verdeeld in kleinere zakjes. Een hoop onderdelen, maar niks om bang van te worden.

Begonnen met bouwen, gelijk eigenlijk de "moeilijkste" stap. De "thrust bearings". Let hierbij zeer goed op de richting van de ring met de kogeltjes. De "dichte" kant moet naar de buitenkant (kant waar het blad zit). Dit om te voorkomen dat het vet eruit vliegt als de kop draait. Dit vet wordt trouwens meegeleverd in een tube. Normaal gebruik ik altijd witte zuurvrije vaseline. Vergeet ook niet om de linkage balls te voorzien van een druppie CA bij het indraaien. Daarnaast, als je iets in plastic draait, de eerste slagen altijd goed hard drukken zodat de schroef zich goed in het plastic pakt. Als je dit niet doet heb je kans dat de schroef zich gaat gedragen als een boor, wat dus het gat in het plastic alleen maar opboort. Knoop dit goed in je oren want dit geld natuurlijk voor de gehele bouw.

Ondertussen de "flybarcage" in elkaar gezet en gemonteerd. Je krijgt nu te maken met metalen schroefdraad. Veel schroeven en metalen onderdelen zijn nog vettig van machine olie. Niet erg onverstandig is om deze eerst te onvetten. Ik doe dit altijd in wasbenzine. Door ze te ontvetten pakt de loc-tite beter die je overigens ook altijd moet gebruiken als je met metaal schroeven werkt. Vergeet trouwens niet de linkagerods aan de flybarcage te maken voor je deze in elkaar zet.

Ball links aan de swashplate gezet, loctite niet vergeten. Mooi om te zien dat ze de nieuwe swashplate leveren. De washouts aan de washoutbase gedraaid. Ook hier loctite, maar kijk uit dat het niet in de lagers komt. Vergeet de ringetjes niet! Wat me opviel was dat de washoutbase totaal anders is als die van de 600N. Altijd al zo geweest?

Vervolgens het zakje met linkage uit een andere zak gehaald.

Even een vervelend karwei, maar met de juiste tools een fluitje van een cent!

Alles op de as schuifen, kop vastzetten, linkage monteren en klaar. Let bij de linkage op de "A"! Deze moet altijd aan de buitenkant van de linkage ball zitten.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Frame

De tweede zak bevat het frame en wat andere frame onderdelen.

Het fiberglass frame komt met de bekende zilveren 3K print. Persoonlijk vind ik er niks meer aan sinds ik de 600N pro heb. Maargoed, niet belangrijk wat ik er van vind. Toch vind ik het niet onverstandig om de scherpe frame randen even met fijn schuurpapier wat op te schuren.

Ik heb er voor gekozen om gelijk de servos aan de frame helften te monteren. Dit omdat het soms een aardig gepiel is om de servos tussen die frames te wringen en dan ook nog je kabels zien weg te werken. Ik heb het zo ook met m'n 600N pro gedaan en dat beviel me prima. Niet bang zijn dus af en toe even wat af te wijken van de manual.

Kabels vast gezet met tie-rips in de daarvoor bestemde sleuven. Wat gelijk opvalt is dat de kabels wel erg kort zijn.. Kijk later wel hoe ik dit ga oplossen.

Frame helften aan elkaar geschroeft. Vergeet die loctite niet!

Lijkt al aardig op een heli frame!

De maingear en auto gear zitten al pre-assembled in de doos. Zelf sloop ik altijd alles uit elkaar om te kijken of alles wel goed gevet is en voldoende vast zit met loctie. In dit geval was het niet nodig geweest, zag er allemaal super uit. Maar soms wil je het gewoon zeker weten. Vertrouw nooit alles wat pre-assembled in doos zit.
Binnenkort verder!
Groenten,
Tjerk :wink: