Bouwverslag Alinghi SUI-64

Hoe heb jij de mal gemaakt, ik ben al heel lang bezig een schip te bouwen maar weet niet hoe ik een mal moet maken.
Dank,(:

Hoe heb jij de mal gemaakt, ik ben al heel lang bezig een schip te bouwen maar weet niet hoe ik een mal moet maken.
Dank,(:

Voor deze boot heb ik helemaal geen mal gemaakt... bekijk het hele bouwverslag maar eens goed vanaf het begin: ik heb de schotten gezaagd, ik heb heel de boot met houten latjes bekleed, vervolgens een laagje glasvezel erover, daarna alle overbodige schotten er uit gesloopt en enkel die schotten laten zitten zijn oa kiel waar extra sterkte noodzakelijk was.

Als je wil weten hoe je oa een mal moet (kan) maken, voor mijn andere boot (VO 70) heb ik wel een mal gemaakt. Bouwdraadje op vor-nieuw-bouwproject-ericsson-vo70

Daar zie je stap voor stap hoe het kan.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt, ik heb de site gevonden met de bouw tekeningen.
maar hoeveel procent heb jij ze uitgeprint?

En, hele mooie boot.

bedankt, ik heb de site gevonden met de bouw tekeningen.
maar hoeveel procent heb jij ze uitgeprint?

En, hele mooie boot.

De Alinghi heb ik op 100% uitgeprint (plannen zijn getekend op 120cm romp lengte, mijn boot is ook 120cm)

De Ericsson heb ik vergroot met 116% (plannen zijn getekend op 122cm romp lengte, mijn boot wordt 142cm)

Ik had nog een vraagje is het denk je slim om de bouwtekening uitteprinten bij een drukker.
Op mijn printer print hij het op 100% uit krijg ik dus maar een klein stukje.
Hoe heb jij dt gedaan.

Bedankt voor je hulp

Mickey,

Via adobe reader kan je via de "Snapshot Tool" een deel van plannen selecteren. Dit deel kan je dan afzonderlijk afdrukken. Zo heb ik via deze Snapshot tool telkens 1 afzonderlijk schot geselecteerd, en dit telkens op 100% afgeprint. 1 schot kan perfect op 1 blad A4

Dit zijn eigenlijk de belangrijkste stukken, de rest van de tekeningen heb je eigenlijk niet echt op 100% nodig.

Een andere mogelijkheid, maar daarvoor moet je beschikken over het Adobe Acrobat Professional (de niet gratis versie van de reader dus) daar kan je je bij de afdruk opties kiezen voor "Tile Large Pages" waarbij Acrobat zelf het hele plan over meerdere A4'tjes gaat afdrukken (die je dan aan elkaar kan plakken)

Of je kan natuurlijk naar een drukker of copy-center gaan, de meeste copy centers kunnen tegenwoordig wel PDF bestanden afdrukken op groot formaat.... Maar ik heb mezelf tot op heden altijd kunnen helpen door de schotten op individueel op A4 te printen met de snapshot tool, of meerdere A4'tjes aan elkaar te lijmen....

dank je wel maar waar heb jij abobe reader snapshot tool downloaden

dank je wel maar waar heb jij abobe reader snapshot tool gedownload
Mickey,

Via adobe reader kan je via de "Snapshot Tool" een deel van plannen selecteren. Dit deel kan je dan afzonderlijk afdrukken. Zo heb ik via deze Snapshot tool telkens 1 afzonderlijk schot geselecteerd, en dit telkens op 100% afgeprint. 1 schot kan perfect op 1 blad A4

Dit zijn eigenlijk de belangrijkste stukken, de rest van de tekeningen heb je eigenlijk niet echt op 100% nodig.

Een andere mogelijkheid, maar daarvoor moet je beschikken over het Adobe Acrobat Professional (de niet gratis versie van de reader dus) daar kan je je bij de afdruk opties kiezen voor "Tile Large Pages" waarbij Acrobat zelf het hele plan over meerdere A4'tjes gaat afdrukken (die je dan aan elkaar kan plakken)

Of je kan natuurlijk naar een drukker of copy-center gaan, de meeste copy centers kunnen tegenwoordig wel PDF bestanden afdrukken op groot formaat.... Maar ik heb mezelf tot op heden altijd kunnen helpen door de schotten op individueel op A4 te printen met de snapshot tool, of meerdere A4'tjes aan elkaar te lijmen....

inderdaad, je kan gewoon in acrobat reader via het menu "Tools" --> "Select & Zoom" --> Snapshot tool kiezen. (Icoontje met een camera met een stippellijn kadertje rond)

Ik ben nu bijna klaar met de spantjes maar maakt het uit als de spantjes kleine afwijkingen hebben.
Omdat volgens mij kun je bij het schuren van het balsa het wel een beetje wegschuren.
alvast bedankt,

Kleine afwijkingen zijn niet zo'n probleem, je kan inderdaad nog bij schuren of plamuren. Het is wel zo dat hoe preciezer je bent in het begin hoe minder werkt je hebt op het eind.

Groet Eduard

Eindelijk heb ik eens wat tijd gestoken in de finale afwerking... stickers ;)

Plotterwelt heeft deze stickers mooi gesneden, en vandaag heb ik ze op de romp gekleefd.

Bakboord:
alinghisticker1.jpg

Stuurboord:
alinghisticker2.jpg

Al bij al een geweldig resultaat, dat mijn boot nu echt "af" maakt.

Ik heb nog enkele stickers over voor op de zeiltjes, maar ik ben niet helemaal tevreden over mijn zeilen, deze ga ik eerst nieuw laten maken, voor ik de stickers kleef.

Hmm, ik dacht dat ze al mooi was.. Super Dazzler, erg strak.

Je zegt zeiltjes laten maken? Ga je ze bestellen.... hoe wat waar?

Gr Remco

Dat ziet er echt heel erg mooi uit Dazzler!
Mag ik vragen waar je die stickers hebt laten drukken? Aangezien ik ook nog een paar decoratie stickers voor mijn MM wil laten drukken.
Alvast bedankt en succes met het verdere afwerken. Als je zo doorgaat moet dat wel goed komen.

Groeten,

Bart Jan

@homan:
zoals in mijn post aangegeven, Plotterwelt heeft deze gemaakt (= iemand van het forum, contacteren via het forum of via zijn website Intro )

@RJJ: ik weet het nog niet helemaal, kan zijn dat ik zelf een 2° poging doe, of anders zoek ik nog wat rond...

Hoi Dazzler,

ik heb plannen in mijn achterhoofd, en keek weer eens naar dit draadje, en met name hoe de romp gebouwd is!

Ik had alleen een vraagje, als je de spanten die er later uit gaan vast lijmt aan de balsa latjes, hoe krijg je ze er dan uit? Dan scheurt het zwakke balsa toch gewoon? Of gebruik je speciale lijm?

Ludo

Back