Bouwverslag: Alouette II - Belgian Air Force -

Alouette Ii-team @ Golden Wings Zedelgem

frame121agoldenwings640xb0.jpg


frame121bgoldenwings640qa3.jpg


frame121cgoldenwings640bt5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat lekkerrr Nick!
De mannen komen nu lekker op gang.
Benieuwd wat er met je swashplate aan de hand is.

Grt,
Eric.
 
Hoi Eric,

Met de swashplate zelf is er niks aan de hand jongen.
Het is de door Vario opgegeven lengte voor de rotoras die niet klopt. Ze is gewoon te kort waardoor de swash nauwelijks een goeie cm op en neer kan schuiven.
Bovendien hebben ze in hun gamma (voor zover ik het kan uitmaken) geen langere assen waarin de juiste boringen zitten voor de kopilles (= de dwarsasjes die aan de ene kant het hoofdtandwiel meenemen en aan de andere kant de kop zelf.

Echter, op de Website van Vario Duitsland staat een foto van een gele Alouette II met benzine-mechaniek en 2-badskop en scale dome (dus dezelfde configuratie van mijn toestel) waar duidelijk op te zien is dat de swash meer ruimte heeft. Dus in die heli zit een langer as!!! 'k Heb contact opgenomen met de bouwer (een canadees) en die had bij de bouw van zijn Alouette hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost door een hele lange as te bestellen en ze dan af te korten op 243 mm en de gaten voor de dwarsasjes zelf te boren. Die oplossing zie ik zelf niet zitten omdat ik niet over de tools beschik om een geharde as af te korten en er mega precies die gaatjes in te boren.

Een e-mail met een uitvoerige uitleg over het probleem + vraag voor een deftige oplossing is ondertussen vertrokken naar Vario Duitsland.
Ik ben eens benieuwd met wat voor uitleg ze voor de dag gaan komen.
Je leest het wel in de bouwstrip.

Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
Laatst bewerkt:
Echt een geweldig verslag, volg het al van het begin.
Ik kan niet wachten tot de volgende update :D.
 
Begint aardig op te schieten en het ziet er tot nu toe prachtig uit ! Ben benieuwd wat je met het landings gestel gaat doen. Het origineel ziet er wel mooier uit hopelijk kun je het aanpassen dat hij bijna hetzelfde is.

Zouden ze dit gedaan hebben zodat hij niet te snel met de buik in het gras staat ? En de staart rotor in het gras vast gaat zitten ?
 
Thx voor het compliment Astennu.
Het type landingsgestel dat op de militaire Alouettes staat is inderdaad heel wat mooier.

Het landingsgestel dat Vario levert voor haar Alouettekit is een type dat ook op sommige echte Alouettes terug te vinden is. Ik vermoed dat dit hogere type landingsgestel gebruikt wordt bij toestellen die van op ruiger terrein moeten kunnen opereren. Deze toestellen op "hoge poten" zijn ook meestal uitgerust met een drieblads staartrotor.

315303mh5.jpg


alouette249p02ec6.jpg


Heligroeten,

Nick
 
hey Blue Bird,

Na de "zachte" landing van men trainingsheli gisteren (je weet wel :))
had ik een paar keuzes:
1: de evolution terug herstellen.
2: het bruikbare materiaal in mijn jet ranger romp steken.
3: de Airwolf verder afwerken.
4: 2 en 3.

Nu moet ik wel zeggen na het volledig lezen van je bouwverslag, heb ik mijn keuze gemaakt.

het is 4 geworden :)

ik zal zeker wel wat info kunnen gebruiken van je ivm de verf. (en van Uber Guy natuurlijk ook)

verder wens ik je nog veel... vanalles toe.
tot binnenkort

and keep up the good work.
 
Hey hey David,

Ja, het was een zalig namiddagje wild vliegen gisteren, op je crash na natuurlijk.

Wat was er gebeurt?
De bout die de bladhouder van één van de staartrotorbladen vasthoudt is in volle vlucht gewoon afgescheurd!
Gevolg:
staartrotorblad + bladhouder werden weggeslingerd in de hoofdrotor en die catapulteerde vervolgens het geheel tegen de romp van de Evolution (twee aardige tikken dus).
De evolution wist eerst niet goed wat doen en ging dan maar zacht tollend de staartrotor achterna, richting aarde.
Conclusie:
Borg alle metalen bouten en moeren met threadlock en zet ze goed handvast, maar wring ze niet met alle macht mega-muur-vast... volgens mij ontstaan er daardoor in de boutjes (M4 in dit geval) spanningen die op termijn leiden tot afscheuren.

Als ik met mijn bouwverslag iemand wat plezier kan bezorgen door hem of haar even mee te nemen in mijn fantasiewereld en/of daarbij nog iemand kan inspireren om ook aan schaalhelibouw te doen kan mijn dag niet meer stuk... dus maak je jet ranger vliegklaar en werk je airwolf af, maar heb aandacht voor die honderden details die het verschil uitmaken tussen vliegen en crashen.

Veel bouwplezier en tot gauw,

Nick
 
Back
Top