Bouw van de romp –het houten dek-
Nu het onderwaterschip gereed is ben ik met het houten dek begonnen. Het hout wat ik gebruik is teak en heb ik bij een hele fijne houthandel uit Arnhem gekocht.
Het hout is 1.5 tot 2 mm dik en ik verlijm het met de welbekende witte houtlijm (waterbestendig) uit het gele potje die in menig bouwmarkt te koop is.
Ik heb het ontwerp 1:1 geplot en op karton overgetrokken. Bij de gehele bouw maak ik gebruik van kartonnen mallen, die ik vervolgens voor het uitsnijden van het teakhout gebruik. Ervaring leert dat je tot 2 mm dik hout nog goed met een mes kunt uitsnijden. Het is een geduldig werkje, maar het resultaat mag er zijn.
Als eerste heb ik de karton delen ter controle op het model geplaatst. Zie onderstaande foto’s.
Na wat passen en meten heb ik de vormen uiteindelijk in karton. De kartonnen delen zijn vervolgens vrij gemakkelijk op het hout te projecteren. Het aanbrengen van het teak heeft ongeveer een week geduurt. Ik heb eerst de zijkanten gevormd, toen het dek en als laatste de spiegel. Elke keer plaatste ik 1 deel, die ik met elestieken minstens 1 dag op zijn plaatst laat zitten. Het hout is dan een beetje voorgevormd, waardoor er tijdens het lijmen er geen grote krachten meer op staan. Na minimaal 1 dag te hebben vorgevormd, lijm ik het deel met houtlijm, om de volgende dag weer het volgende deel te plaatsen. Zo ben ik gedurende 1 week toch vrij druk geweest met het aanbrengen van de delen.
Bij het aanbrengen van de houten delen, maak ik altijd dankbaar gebruik van ptt-elestieken. Rond de kerst had ik weer dankbaar een berg elestieken van mijn postbode gekregen en zoals de foto’s zullen uitwijzen, kun je niet genoeg van die elestieken hebben. Ik probeer ook zoveel mogelijk met klemmen te fikseren, maar aangezien de romp bijna op alle vlakken wel een ronding heeft, valt het klemmen van delen altijd wat tegen en ben ik zeer blij met het werken met elestiek.
Daar het een wat moderne “Gentleman Racer” gaat worden. Heb ik niet voor mahonie gekozen, maar voor teak. En eerlijk gezegd vind ik teakhout er gewoon ook heel mooi uitzien in combinatie met het witte onderschip.
Bij het aanbrengen van het voordek ben ik getipt door mijn vrouw. Die vond dat het "bootje" wel een stoere uitstraling mocht krijgen. Ze legde toen 3 houtjes neer, met als idee als een knipoog naar het moderne “striping”. Dit vond ik een top idee en heb dat overgenomen. Ik heb het dek dus ook in teak gehouden, met een onderbreking, als zijnde een driedelige “striping” die over het gehele dek zal doorlopen. In de luiken wil ik de lijnen dus ook opnemen, zodat als het goed is, de lijnen over het gehele dek zullen doorlopen.