Update van de bouw
Afgelopen weekend flinke stappen kunnen maken.
Ik was reeds met het motorspant begonnen. Het motorspant maakt onderdeel van de motorstoel uit, zodat het geheel degelijk in de romp verlijmt kan worden.
De motorstoel is geheel uit aluminium. De onderdelen zijn met M3 bouten aan elkaar gekoppeld. Bij het inbouwen in de romp, worden de delen tevens verlijmd.
De gaten in het midden zijn voor de as en bevestiging van de motor. De gaten onder in het schot zijn voor de waterkoeling. De overige gaten zijn voor electra en telemetrie.
Onderstaand het motorschot in stappen opgebouwd
En uiteindelijk het geheel, met de motor als referentie erbij.
Het achterste vlak van de romp, het deel waar de jet-inlaat zit, heb ik als referentiepunt aangehouden. Dit vlak heb ik waterpas gesteld en vervolgens de jet, motor en de as als geheel waterpas ingebouwd.
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen dat de jet en motor er 100% waterpas inzit. Ik heb gemerkt dat het toch wel een aardige klus was om dit te realiseren. Het is in idergeval wel de bedoeling dat de jet, motor en as nu zo recht mogelijk in de romp zitten.
eerst afmetingen van het schot tov de romp gecontroleerd
vervolgens de afstand en de lengte van de as gecontroleerd. Daarna de motorstoel, zoals eerdere foto's afgebouwd en geplaatst volgens onderstaande foto's.
waterpassing van de as in lengterichting van het schip
waterpassing in lengte en breedte van het schip
En nu het geheel rustig laten uitharden.
Ik heb de delen met Stabilit Express in de romp verlijmt.
tot zover de inbouw van de motor