Bouwverslag Amati Arno XI Ferrari

Vanavond bezig geweest met het bochtje om slijpen.
Oei...das niet makkelijk.
Voorzichtigheid geldt hier, want voor je het weet ben je te ver.
Verdergegaan naar achteren. Ook hier voorzichtigheid. Het hout splijt snel op de langslijn van de nerf.
Ben blij dat ik een wegwerp-operatiepak en mutsjes van mijn werk meegenomen heb, want dat stof gaat overal zitten:)
Morgen denk ik dat ik ook maar een zogenaamd "smoeltje" meeneem. Hou ik mijn neus misschien ook wel leeg:)

Morgen de andere kant dan maar:)

Het resultaat:

Wordt vervolgd

@ ducharry

Klopt, je kan inderdaad
een koperen rand erop maken
maar dat is ieder zn eigen natuurlijk ik hou wel van luxe
ik heb een petterson gehad en die had een volwaardige koperen sierlijs om de dekrand heen zitten
maar ook op de rand van het schaafhout aan de achterkant van de romp
omdat daar de romp naar binnen viel had de stootlijst op dekhoogte niet zoveel zin

zie foto
444724453_5_NjhS.jpeg

Achteraan de stootrand op de waterlijn kun je niet goed zien helaas

was een heel mooi schuitje helaas wegens omstandigheden moeten verkopen
ik heb wel alle maten van de boot en ik heb 5 spanten voor deze boot
al op papier staan
ga haar nog wel een keertje bouwen schaal 1 op 10 ze word dan 75 cm lang

succes met de bouw van je bootje ducharry ziet er erg goed uit
(ik kom ook aan de beurt met die nageltjes als ik mn petterson na ga bouwen)

Groet dyon.

Ik blijf houten boten toch het mooist vinden.
Die Petterson bevestigd dit voor mij alleen maar. Mooie boot om een model van te maken.

Lang leve de spijkertjes:)

Ik ga eerst even kijken of ik de orginele houten sierlijst erop krijg. Orginaliteitsgevoel zak maar zeggu..

Vanavond maar weer eens stukkie slijpen:)

Thuisgekomen kon ik het toch niet laten om het slijp werk af te maken.
In het kader: ik heb nog wel een uurtje:)

Maar weer voorzichtig te werk gegaan om mooi langs het randje te slijpen.
Toch uitgeschoten en teveel hout weggehaald:(
Niet getreurd, Het schuurblok bleek een uitkomst.
Het is voor 98% glad gestreken. Als je het niet weet, zie je het absoluut niet.
De totale rand van de hydroplane nog eens geschuurd en ik mag trots zijn op het resultaat:)

Ff een beetje voorproeven.
Wat wit is wordt rood

Weekend vrij!
Ga zaterdag met Franck de "BOKKO" te water laten.......BBBBBRRRRRRRR!!!
Zie topic:
portugese-vissersboot

Laatst bewerkt door een moderator:
@jeroen

idd goed gezien
ik woon er vlak achter;)
vaar al bijna 13 jaar op de ijssel tussen zutphen en deventer en zutphen en dieren
weet iedere ondiepte te vinden;)

Groet dyon

Goedenavond,
ik herkende dat oude scheepje, een klippertje als ik het goed heb. Daar hebben we overnacht met het bootje, rustig haventje is het daar, wel goed voor elkaar. leuk bootje trouwens
gr. Jeroen

Ik heb het mahoniedek voor de eerste keer geschuurd. Wordt mooi glad.
Ik heb het geschuurd omdat ik de rest van de spijkers erin ga meppen. Ik dacht zo eerst het dek een eerste maal schuren voordat er zoveel spijkers (= lees: hobbels) inzitten dat er bijna niks meer te schuren is.

Ik heb daarna de plaatsen aangegeven waar nog volgens het orgineel nog meer spijkertjes moeten komen.

De neus:

en de achterkant:

Ik heb bij het lijmen/spijkeren van het mahoniedek een klassieke beginnersfout gemaakt. Maarja....ik ben ook beginner met hout en zo. Ik hoop dat niet een platliggende leercurve heb:)
Ik ben niet vanuit het midden gaan werken, maar vanaf de zijkant, waar het chassis met de motor en coureur moet komen. Niet goed dus. Tekening is daar wel wat verwarrend in.
Ik heb in het midden van het dek een plankje moeten zagen wat in een punt moest....beetje moeilijk dus....
Ga ik de nagels volgen van het orgineel, ben ik gered. Daar loopt een dubbele rij nagels door het midden.

Kortom:

Op deze manier kan ik mijn blunder een beetje verdoezelen;)
Let's hammer on!...............

Laatst bewerkt:
Begin gemaakt met de vele spijkers die er nog moeten komen voor de visuele bevrediging:)

WAT EEN WERK!!!!!!.........PHOEI!!!!!!

Maar het wordt dan ook wat.....

Ik ga nog ff door met boren om morgen de spijkertjes erin te jensen.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:

Zo te zien en te lezen steken de koppen van de spijkertjes boven het hout uit.
Geeft dat geen problemen met straks de blanke lak, ik bedoel zal deze niet gaan loslaten rondom de spijkertjes.
Wil je een weefsel aanbrengen en dan epoxy dan zal dat volgens mij ook gaan zitten vervelen rond de spijkertjes.
Of is het eindeindelijk de bedoeling dat de bovenkant van de spijkertjes gelijk zit met de oppervlakte van het hout ?

Ik ben benieuwd naar je reactie.

BMbouwer

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dutcharry,

Ik zou persoonlijk zelf de spijkertjes voorzichtig met een kleine spie erin slaan. Door dit te doen sla je de kopjes er ook netjes in. Do kost het maar een klein beetje schuurwerk om deze mooi glad te schuren samen met het dek zelf. Hoewel het er een beetje aan ligt of deze spijkertjes met een bolle kop zijn voorzien zou ik 't niet doen. Mocht dat niet het geval zijn zou je het eens kunnen overwegen.

Groetjes Jeremy.

@BMbouwer
De koppen van de spijkertjes liggen op het hout. Platkopjes krijg je niet makkelijk mahoniehout in. Ze liggen zo goed als gelijk met het hout, maar met schuren voel je ze wel.
Ik heb een 1 mm drevel gekocht om ze iets dieper in het hout te krijgen. Heb even geprobeert met 1 en dat lukt goed.
Ik moet daar een avondje voor gaan zitten. Ik ga eerst alle spijkers erin slaan om daarna de boel glad af te werken. Daarna komt de laatste schuren aan de beurt en ga ik daarna lakken.
Het is dus niet zo dat ze er echt bovenuit steken.

Wat ik nu op de foto in 1 keer wel zie, dat ik de ring van het boorkopje in het hout gedrukt zie:)....dat wordt extra schuren dus:(

Oké, even leek het erop dat je bolle kopjes had. Dit moet dan uiteraard geen probleem zijn.
Zonde van die ringen.
Ziet er verder goed uit, die boot. Klasse :)

Bedankt voor het compliment.

Die ringen in het hout krijg ik er wel uit. Even ietsje langer doorschuren:)

Die ringen zie je nl. niet met het blote oog. Dat ziet alleen een tele/macro lens....

Ik hou jullie op de hoogte;)

Alle gaatjes voor de spijkers voorgeboord.
Het waren er nogal wat:)

Eerst weer geschuurd om alle markeerpuntjes weg te halen.

Na het schuren al de spijkertjes die ik wilde, het hout ingemept.
begint er steeds beter uit te zien.
Ook dit weer geschuurd.

Totaaloverzicht geschuurd

Na het schoonmaken.
Mooie kleur nu het nog nat is:)

Morgen de houten sierlijst erop frunniken.
Helaas is die gebroken, maar dat moet geen probleem zijn.....denk ik....hoop ik:)

varen

Ducharry.
Ik las dat je nog overweegt om er later nog mee te gaan varen. Als ik het mooie resultaat je arbeid zie denk ik: zou leuk zijn maar zie er van af.
De dekken zijn aan de onderkant niet gelakt en als je 1 keer water maakt spring en spat alles alle kanten op. Mooi afmaken maar dus niet mee gaan varen als je er lang van wilt genieten (en waarom niet!)
Succes
Hawser

Hawser:

Jij zegt het, ik dacht het:)

Het is zo vreselijk veel werk dit ding, dat ik hem niet eens vies wil maken in het water.
Wat jij schrijft is voor mij een bevestiging dat ik het zeker niet ga doen, om de hydroplane RC te maken.
Dank voor je advies hierin.

Back