Bouwverslag ARF Turboraven van Simprop

valt kwa geluid volgens mij mee !!
denk alleen met volgas flyby`s dat men hier anders tegen aan kijkt ;).
ik hoop snel eens een filmpje te mogen aanschouwen waarin de raven dus langsvliegt half of vol gas .
succes verder.
mvg eric

De Saito is afgesteld en loopt nu super met een beetje errug veel power:D....damn, wat trekt dat ding er aan. Test met de uitlaatjes is geslaagd en maakt niet meer herrie dan met een standaard uitlaat, ook met de compressie geen enkele klacht, schijnt met een 4 takt zowiezo niet zoveel te maken te hebben maar dat wist ik ook niet.

Nu het geheel verder afwerken, komt nog een nieuwe uitlaat op die niet gebogen maar gesoldeerd is (ziet weer wat netter uit) en ben nu een steun aan het maken om hem vast te zetten op de motorsteunen zodat de ty-wraps weg kunnen.

Ik hoop hem af te krijgen voor volgend weekend voor zijn maiden;).

Pas wel op met soldeerwerk; een viertaktuitlaat wordt heet! De tweetakt heeft een lagere uitlaatgastemperatuur door groter spoelverlies, de viertakt uitlaat zou ik zelf niet solderen maar lassen.

Succes,

Hugo

Bedankt voor de tip Hugo, maar het zijn alleen de 2 uiteinden die gebogen en gesoldeerd worden dus mocht dat los gaan is het in principe niet zo erg want het zal de functie verder niet beïnvloeden.

Marc

Ziet er echt goed uit. Top!
Ja... aan trekkracht zal het je niet ontbreken. Unlimited vertical :mrgreen:

Mocht er gesoldeerd gaan worden... zilversoldeer zal het prima houden.
Want... wil je dunne plaat lassen... b.v. 0,5 mm plaat, dan brand je er met een Mig las zo doorheen... Dan zal je over Tig-lasser moeten beschikken of met flessen in de weer... maar dan zakt de las ook zo onder je handen weg.... zelfs met koelpasta in de buurt.

Laatst bewerkt:
Ziet er wel leuk uit die pluimpjes rook aan bijde kanten :D
Ben benieuwd naar de maiden.....

Groeten Yannic.

PS: EENVIERTAKTSTARTJEMETDEHAND!

Mocht er gesoldeerd gaan worden... zilversoldeer zal het prima houden.
Want... wil je dunne plaat lassen... b.v. 0,5 mm plaat, dan brand je er met een Mig las zo doorheen... Dan zal je over Tig-lasser moeten beschikken of met flessen in de weer... maar dan zakt de las ook zo onder je handen weg.... zelfs met koelpasta in de buurt.

Ondertussen hebben we uitlaat nr. 5 gemaakt (wederom verbeterde versie:mrgreen:), hiervan heeft mijn pa hoekjes uit gezaagd, deze omgeknikt en gesoldeerd. Hij zit in de electro hoek en volgens hem zal het houden. Lassen heb ik de mogelijkheid niet voor....helaas, ik zou het graag kunnen. Maar ik denk dat aan dit chromen pijpje niets te lassen valt, veel te dun.

Het ziet er nu strakker en netter uit. Tevens een bracket gemaakt zodat het geheel op de motorsteun vast zit en degelijk vast want ik kan er niet mee bewegen en rammelen dus het zou 4-takt bestendig moeten zijn.

Nu nog het zwaartepunt goed krijgen en dan mot ie volgend weekend maar eens de lucht in;).

@Yannic....

a) Ik heet geen Hans H. die graag een uur slaat op een prop en dan tot de ontdekking komt dat ie ook een starter heeft:mrgreen: (Hans mocht je dit lezen, grapje uiteraard)
b) Ik heb dat ding niet voor niets!

Marc

Hmm maar met een gekneusde klep of geknapte drijfstang start hij ook niet meer met een starter :p

En waar blijven die fotos van je uitlaat ?

Groeten Yannic.

Hij is ingevlogen vanmiddag....

Ten eerste kwam de cockpit kap los, bleek de sluiting niet ver genoeg in zijn gat te vallen, zo op de grond had ik daar geen erg in.

Ten tweede viel me het vermogen van de 15cc Saito zwaar tegen. Deze zou met dit kistje toch geen probleem mogen hebben maar om nou te zeggen dat ie goed voor uit ging....nou nee:confused:.

Ik denk dat er niet de goede prop op zit. Ik had gekozen voor een 14*7 prop van Master airscrew. Deze is zwart met witte tippen wat er schaler uitzag. Kreeg het advies om voor APC props te gaan omdat deze meer rendement zouden hebben?

Welke propmaat past het best bij een Saito 15cc 4 takt?

De vlucht was helaas te kort om er een filmpje of foto's van te maken. Was verder wel een mooi gezicht in de lucht en mijn zelf gefabriceerde uitlaat doet het prima met een apart geluidje;).

Marc

nou sterkte ermee ,
ps ik zou kijken voor een 14*8 3 blads prop ik denk dat hij dan wat meer trek kracht genereert .
groeten en succes

Jammer dat ik het vliegen gemist heb vanmiddag had het geluid wel eens willen horen.
Ziet er wel leuk uit zo :D

Groeten.

R.I.P.

Vandaag 23 jan. 2010 is helaas mijn mooie Turbo Raven komen te overlijden en naar de eeuwige vliegvelden gegaan. De voortekenen waren nog zo mooi, het heeft helaas niet zo mogen zijn. Laten we zo zeggen, het "turbo" is nu ver te zoeken :mrgreen:

Een weigerende en kapotte servo op het hoog/laag is waarschijnlijk de oorzaak en dat pas na zijn 2de vlucht. Mijn dubbele zelf gemaakte uitlaat werkte super, maar daar heb ik nu ook niets meer aan :mrgreen:

Servo was nieuw maar deed na tests helemaal niets meer. Van het toestel was niets meer te redden, kon het ook niet over mijn hart verkrijgen een foto van te maken:(. Zonde, ik vond hem erg mooi. Waarschijnlijk komt er wel een nieuwe.

Marc

Zonde, Mag ik vragen welk merk servo er in zat.

Hmm, ben nog even naar de vuilbak gelopen om te kijken maar kan er niet veel over zeggen. Het was geen MG servo in elk geval maar zou wel een kilo of 3 moeten kunnen hebben met gemak zelfs volgens de modelzaak. Het was geen standaard servo maar een maat kleiner anders pastte het niet in het model. Zoals het aanvoelt in de servo zijn alle tandjes afgebroken. Waren niet de goedkoopste, kwamen toch 25 euro per stuk voor rudder en hoog/laag. 100% zeker dat het niet aan de piloot lag want de raven werd vanmiddag bij voor de 2de keer ingevlogen na wat kleine aanpassingen en werd gedaan door 1 van onze beste piloten. Gisteren nog eens alles gecontroleerd maar als een servo je in de steek laat en al helemaal op hoog/laag doe je helaas niet veel meer.

Heb in elk geval geleerd dat ik deze nooooooit meer koop, dan maar iets meer investeren in Mg servo's.

Wel een dure leerzame ervaring op deze manier maar het zij zo.....

Laatst bewerkt:
Tja helaas stond ik dit keer wel te kijken.....
Wat een klap maargoed sterkte ermee en tot zaterdag op het veld ?

Groeten yannic

Back