Bouwverslag ASK 13 5 mtr

ik heb de volgende ASK 13 5 mtr bouwdoos gekocht:

Milling set

Bedankt voor de tip Arjen! Op vragen kreeg ik snel antwoord, het bestellen was erg makkelijk, het contact met de eigenaar was erg prettig. Wat mij betreft een aanrader.

De kwaliteit van de bouwdoos kan ik moeilijk vergelijken, het is mijn eerste bouwdoos van deze grootte (ik heb tot nu toe enkel een Bird of Time gebouwd en dat laser cut set waar je de losse delen nog uit moest snijden). Bij deze set zijn alle losse delen al gesneden, gesorteerd en genummerd! Deze nummers komen overeen met de nummers op de bouwtekening.

Wat zat er allemaal in:
de losse bouw delen
tekeningen, 1 van de romp, 1 van de vleugel (hier had ik er 2 verwacht)
een CD met foto's van de bouw
een bouwhandleiding (die is 10 bladzijden maar samen met de foto's is dat genoeg detail)

Ik had ernaast nog beplankingsmateriaal, remkleppen, wiel, vleugelpen meebesteld.

De losse delen zien er erg goed uit:
full

Hier een foto van de losse vleugeldelen op de tekening (dit komt allemaal zo uit de doos):
full

Opmerking/tips zijn welkom want ik heb nog niet al te veel bouwervaring, gelukkig kan ik met vragen altijd terecht bij ervaren clubleden en hopelijk bij de lezers. Als je een foto ziet en denkt, dat kan beter, laat het me gerust weten.

Ik heb helaas niet veel tijd om te bouwen, voorlopig kom ik niet verder dan het hoogte roer en misschien rudder want ik heb een huis gekocht waar ik de sleutel van krijg eind januari, voor ik in het nieuwe huis weer aan bouwen toe kom ben ik zeker 1 a 2 maanden verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik had geen tafel die groot genoeg was dus ben ik die zelf gaan bouwen, poging 1 was op zijn zachtst gezegd geen succes:
full

Het blad ligt er hier nog niet op maar dit was zo onstabiel als maar zijn kon, op naar de volgende poging:

full

Deze is al een flink stuk stabieler, hij wiebelt alleen nog een beetje van en naar de muur dus daar moet ik nog wat schuine balken toevoegen.

Het volgende was de tafel recht krijgen, hier heb ik een kruislaser voor gebruikt, het kostte wat tijd maar nu staat de tafel recht. zowel over de brede als de korte kant. Niet 100% kruislaser recht maar zo goed als.

Aangezien ik op dit punt wist dat ik ging verhuizen heb ik de tafel niet 100% recht gezet, al die moeite moet ik in het nieuwe huis weer opnieuw doen en het gaat om mm werk. Voor de vleugel en romp is dat te veel maar het hoogteroer is niet zo lang en op dat stuk scheelt het bijna niks.

Nu de tafel klaar is is het tijd om te beginnen!

tijdens het passen van de delen van het hoogteroer viel het op dat de balkje (weet de officiele term even niet, kiefernleiste in het Duits) hoger is dan de uitgesneden ruimte waar hij in hoort:

full

De linker kan nog iets dieper dus dat vertekend wat maar rechts laat wel goed zien. Aan het plaatje in de openingspost kan je goed zien dat de uitsparingen voor het balkje niet precies vierkant zijn, de hoekjes zijn rond. Ik heb daarom met de schaaf 2 hoekjes van het balkje "afgerond", weet even geen betere term. Hierna past de boel beter.

Op deze foto heb ik enkel de even ribben van de vleugel klaar staan om gelijmd te worden. De oneven zijn korter (een voorbeeld ervan is de foto van het losse deel in post 1).

full

De stand van zaken op het moment van schrijven is dat de 2 balkjes op bovenstaande foto nu gelijmd zijn en liggen te drogen. Daarna kan ik de oneven delen gaan lijmen.

Hoe lang na het lijmen kan ik de verzwaringen die er nu op liggen weghalen en de volgende delen toe gaan voegen? Ik heb witte houtlijm van de Gamma gebruikt voor deze verbinding.

Het ligt er nu zo bij:

full

Op de achtergrond 1 van de 2 toekomstige piloten, links boven de delen van de romp die ik erbij gepakt heb om te kijken of de pop past in de breedte, dat gaat prima passen.

Binnenkort meer.

bedankt Wesley,

gisteravond ben ik nog begonnen aan de 2 delen van het rudder:

full

De eindlijst zit nog niet vast, die zit er enkel op om te zorgen dat alles netjes recht gelijmd wordt. Ik moet nog kijken hoe ik die netjes recht gelijmd krijg.

full

ook hier heb ik alles uitgericht met hoek stukken, erg makkelijk.

Na een nacht drogen zien ze er zo uit:

full

Daarna ben ik begonnen met het lijmen van de oneven ribben van het hoogteroer:

full

En hier zijn ze allemaal gelijmd:

full

Terwijl dit droogt kan ik gaan nadenken over hoe ik de onderste kiefernleiste toe ga voegen zonder dat het geheel van de bouwplank afkomt.

Ik kan ook alvast de achterlijst toevoegen (zowel van het hoogteroer als van het rudder), maar hoe doe ik dat zo dat het allemaal netjes recht zit?

en iets om de volgende keer aan te denken: pak de hoekstukken in met folie, dan lijm je ze niet vast.... ik had gelukkig de overtollige lijm goed weggehaald dus ik had geen hoekstukken vast gelijmd maar het scheelde bij een paar niet veel, die zaten niet echt vast maar wel een beetje.

Ik ga weer verder met spullen uitzoeken ivm met de aankomende verhuizing, begin van de avond ga ik weer verder met bouwen.

Sven, mooi project! Ik vind de ASK-13 één van de mooiste zweefvliegtuigen uit het houten tijdperk. Wel nog hout, maar een mooie ontwikkelde vorm. Ik heb zo'n beetje leren vliegen op de ASK-13, het was een fijne kist.

Over de kieferleiste: kiefer is vuren, leist is profiel. Dus: vuren profiel (meestal een vierkante of rechthoekige balk).
90 graden binnenhoeken zijn altijd wat afgerond bij gefreesde delen, dit komt doordat de frees rond is. Een binnenhoek krijg je dus nooit haaks. Ik kies ervoor om een sleutelvijl door de hoeken te halen ipv het afronden van het profiel dat erin komt. Gaat snel en goed.

Ondanks je beperkte bouwervaring zie ik dat je alle delen goed uitlijnt, dat is belangrijk. Het komt denk ik wel goed met jou.

Succes!

nice

Hoi Sven,
Mooi project,,klein verschilletje met de BOT:confused: maar gaat goed komen.
Er is genoeg ervaring in de club aanwezig.

Suc6 en gaan we volgen.

Gr Ton

@Fotor, Loeki en Enterprise: bedankt.

het is nu te laat om met een sleutelvijl aan de gang te gaan maar de romp en vleugels moeten nog en daar zal hetzelfde voor gelden, je krijgt toch meer lijm oppervlak op die manier alhoewel de houtlijm natuurlijk wel wat open ruimte opvult.

ik heb een vraag: hoe kan ik het beste de onderste 2 kiefernleiste klemmen? Ik heb geen klemmen die in het midden passen, wel op de buitenste ribben maar niet in het midden, er is daar maar een halve cm max ruimte. De kiefernleiste klemt dus het zal warschijnlijk wel blijven zitten maar zekerheid boven alles.

full

het is moeilijk te zien op de foto maar er is maar weinig ruimte. Het is natuurlijk ook wel weer zo dat als ik de kiefernleiste overal kan klemmen op de middelste ribben na de middelste natuurlijk niet zo maar los laten.

Vanavond op de beurs in Keldonk een vragen, er is daar genoeg ervaring aanwezig. Morgen de eerste van de 2 kiefernleiste lijmen. allebei tegelijk gaat denk ik niet ivm de beperkte ruimte voor de klemmen.

Ik weet niet met welke diam. frees de ribben gemaakt zijn.
Bij een kleine radius kan je de kanten van de lijsten <breken>.
Als je dit met een lang schuurblok doet is het zo gebeurd.
Hierdoor hoef je niet alle ribben te vijlen.

Als je onderste ligger op zijn plaats lijmt kan je er een lat onder leggen van de goede dikte. Als je geen mogelijkheid hebt om de lat op de juiste dikte te kunnen maken neem je een lat die er het kortste bijkomt en vult de open ruimtes onder de ribben op met dun plaat materiaal.

Het is niet alleen belangrijk dat de liggers in de uitsparingen gelijmd worden maar dat de liggers ook recht zijn.

Ton

Ik begrijp niet wat je bedoeld met <breken> Ton, kan je dat uitleggen?

Een plankje eronder was een gouden idee, dat heb ik in het midden ook gedaan, hier zijn de 4 ribben in het midden gelijmd:

full

ik heb verschillende klemmetjes, de gekleurde zijn wat dikker kwam ik achter. De geheel zwarte zijn dunner en passen wel, dat maakt het een stuk makkelijker, rechter helft van het hoogteroer onder kiefernleiste gelijmd:

full

De andere kant daarna gedaan. De kiefernleiste onder liggen nu ook te drogen:

full

De volgende stap is de achterlijst, die kan er nu tegen aan.

Met 'breken' bedoelt hij heel licht afronden, denk ik.

(Weet het wel zeker. :cool:)

Maar daarmee is het grote verschil tussen de hoogte van de ligger en de diepte van de uitsparing in de ribben (zie post 3) niet verklaard. :noo:

Overigens: ga je nog wel even met een lange schuurklos over de ribben? :eek:

Ze zien er zo nog wat ruw uit . . .

Wel een errug gaaf project, trouwens!

Slepen?

jan.

duidelijk uitgelegd.

de eindlijsten zitten er nu ook op:

full

nu nog blokjes hout inlijmen voor de bevestiging van het hoogte roer en de hulpneuslijst (zo heet het ding in het Duits) bevestigen en het geheel mag van het de tafel af.

Dit gaat wat sneller dan verwacht, ik kan het hoogteroer verder afmaken als de tafel dadelijk weer vrij is tegelijkertijd beginnen aan de eerste helft van de romp.

Ik heb ergens gelezen(ik dacht in een draadje van ariel) dat je door het "breken"van de hoeken van de hoofdliggers, de sterkte zelfs vergroot.
Heeft iets met 'kerfwerking"te maken?

Als ik het bericht van Nico goed lees is het dus beter om de hoekjes van de hoofdligger af te schaven dan de ronde "hoeken"van de ribben echte hoeken te maken met een sleutelvijl zoals Fotor beschreef?

Het hoogteroer is niet meer te veranderen, daar heb ik de hoofdliggers "afgerond", maar voor de romp en vleugels kan ik nog beide kanten op. Ik wil graag weten welke methode het beste is.

Nico, heb je de link naar de post die je bedoeld? Ik kan nu nog kiezen voor de romp en vleugels.

bedankt Nico, dat ga ik voor ik ga beginnen aan de eerste romphelft zeker doorlezen.

Ondertussen is het hoogteroer van de bouwtafel af:

full

Lastig te zien op een foto maar het ziet er keurig recht uit.

Wat ik over het hoofd gezien heb bij het lijmen van de onderste 2 kiefenleisten is dat deze een stuk uit moeten steken om de hoeklijsten te ondersteunen, de onderste zijn dus te kort:

full

Geen groot probleem, komt wel goed als ik de eindlijsten er aan ga maken. Waar ik nu ook over na moet gaan denken is hoe ik het vaste en de bewegende delen aan elkaar ga maken.

De volgende stap is de tafel voorbereiden voor het bouwen van de romp, ik heb er een stuk softboard onder gelegd, zodat ik met naalden kan werken. Ik heb het met dubbelzijdig plakband vast gemaakt aan de tafel:

full

De tekening van de romp ligt er ondertussen op, deze moet ik nog vast maken en er nog folie over heen doen maar dat komt de volgende dagen wel als alle feestdagen er weer op zitten. Dan volgt ook weer een update.

Iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuw jaar!

ik ben begonnen met de romp, dat is wel een werk, ik ben nu bezig met de bodemlijst, dat zijn een flink aantal stukken die ik moet zagen, er is niet veel recht toe rechtaan:

full

Toch maar eens kijken naar een verstekzaag en een zweihaak, dat maakt het allemaal wat rechter. Nu eerst maar eens al deze delen passend maken, daarna alle delen copieren want ik heb dezelfde delen weer nodig voor de andere romp helft.

Wees blij dat het niet recht aan recht toe is.
Dat maakt het juist leuk om te bouwen en je krijgt een mooi gevormde romp.

succes verder.

Ton

Back