Bouwverslag ASK 13 5 mtr

ik ben bezig met het maken van de lange liggers, dat wil zeggen latjes aan elkaar lijmen, eerst schuren:

full

en daarna lijmen maar het resultaat was niet goed, 1 van de 2 verbindingen was zo zwak dat ik met een beetje kracht zetten al weer 2 losse latjes in mijn handen had, die heb ik opnieuw gelijmd en ligt nu te drogen:

full

De andere verbinding was sterk genoeg maar ik ben er niet 100% tevreden mee, beide kanten:

full
full

heb lijm laten lopen tussen de gaten en met lijmklemmen eromheen ligt het geheel nu te drogen:
full

Morgen eens kijken hoe het geworden is maar als het me niet bevalt zaag ik de stukken eraf en begin ik opnieuw met de verbindingen. Ik heb de tips van Henri (post 36) nog eens doorgelezen zodat als het opnieuw moet het hopelijk beter gaat

Laatst bewerkt door een moderator:
Je afgeschuinde zijden zijn wat bol ipv recht.
Van nature maakt je arm een gebogen beweging als je schuurt en dan schuur je aan de randen meer weg omdat daar de druk groter is. Dat effect is moeilijker tegen te gaan als je fijn(er) schuurpapier gebruikt.
Voor 'afwerkend schuren' moet je natuurlijk fijn schuurpapier gebruiken.
Maar 'constructief schuren' of in 'in vorm schuren' gaat naar mijn bescheiden mening het best met het allergrofste .40 schuurpapier. Behalve dat het lekker snel gaat, schuur je ook in het midden van zo'n vlak snel ... je jast alles even hard weg.

Een ander voorbeeld is het schuren van twee aan elkaar gelijmde stukken balsa. Als je fijn schuurpapier gebruikt, schuurt het balsa links en rechts van de lijmnaad sneller weg en de hardere lijmnaad wordt een rand. Met .40 schuurpapier jas je die lijmnaad net zo hard weg als het balsa ernaast.

Plak alle af te schuinen latten met dubbelzijdig tape, naast elkaar op een vlakke ondergrond. Gebruik een vlakke plaat als schuurblok. Schuur het af te schuinen vlak niet alleen in de richting van de latten, maar ook overdwars en schuin en concentreer je op het vlak bewegen van het schuurblok.
Na het schuin afschuren, moet je het schuurblok tegen het vlak gedrukt houden ... je bent dan niet meer aan het afschuren, maar aan het vlakken.

Misschien een idee om eerst een te oefenen om verbindingen te maken.
Nu moet je veel dingen opnieuw maken, dat lijkt me niet zo leuk.
Zo ben ik ook begonnen.
Daarnaast heb ik een schuurmachine.

http://www.voordeelshoponline.nl/We...2E/D106/75C0/8983/C0A8/28B9/9830/bts_4000.jpg
Dat werkt geweldig voor rond de honderd euro heb je hem nieuw en op marktplaats zouden ze ook wel staan.
Dan klem je twee katten op elkaar en schuur je ze schuin en je heb een prachtige verbinding.

verstuurd met mijn smartphone

Bertus' idee met een schuurmachine is ook goed! Maar werkt wellicht nog beter als je de twee af te schuinen latten samen op een balkje klemt, zodat je je ondersteuning hebt en de latten niet buigen. Het zal ook makkelijker vasthouden zijn.

de 2 verbindingen die ik gemaakt heb zijn in mijn ogen goed, ze kunnen mooier en dat gaan de volgende verbindingen ook zeker worden! Ik heb bij 1 van de 2 er gisteren nog lijm tussen laten lopen en een nacht laten drogen, zo zien ze er nu uit:

full
full

Ik vind deze verbindingen goed of zie ik dat verkeerd? De liggers zitten nog niet vast gelijmd dus als het moet kan ik de verbinding eruit zagen en kan het nog opnieuw.

Voor de volgende verbinding heb ik deze in huis gehaald (deze lag stof te happen in het ouderlijk huis), werkt hopelijk net zo goed als de schuurmachine van Bertus:
full

Daar moet het toch mee gaan lukken, ik heb ook een schuurmachientje van Proxxon maar dit gaat toch een stuk sneller, hier moet het grove werk goed mee gaan.

Nu ik liggers heb ben ik ze gaan proefpassen:
full

ik moet her en der wringen dus er moeten een paar openingen wat groter gemaakt worden maar ze gaan er redelijk makkelijk in.

Bij de ligger die tot aan de neus gaat gaat het niet zo makkelijk over het gehele stuk:
full

bij de eerste romphelft had ik hetzelfde probleem, heb ik toen zo opgelost:
full

iets dergelijks zal hier ook moeten want ik kan deze wel verlengen maar passen gaat het zeker niet.

In het weekend ga ik weer verder, dan ga ik beginnen met het buigen van de liggers en het maken van een nieuwe verbinding. Dat laatste ga ik doen met de schuurmachine en jullie tips goed in mijn oren geknoopt. Ik gebruikte de deksel van een wijndoos van een oud kerstpakket, dat was misschien niet stevig genoeg, ik heb nu een 2 cm dikke plank, die buigt zeker niet mee. Ik ga dan eerst een oefen verbinding maken en als dat goed gaat ga ik voor het echte werk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou toch even goed kijken als ik jou was. Bij de bouwfoto's op de website ziet het er iets anders uit. Heb je de spanten wel goed opgelijnd? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zo onnauwkeurig werken.

500x350_fill_0023ask135.JPG

500x350_fill_0030ask135.JPG

Back