Bouwverslag ASK 13 van lenger

Ik heb de eindjes van de staalkabel in busjes gesoldeerd met draadeinde erop. Daar zit dan weer een gewone kwiklink op die in de servo hangt. Zo kan je het hele systeem goed afstellen.
Het enige probleem is natuurlijk dat de kabels behoorlijk gemakkelijk draaien, ze werken zelfs als een torsieveer: hoe meer je ze aanspant, hoe liever ze terug willen draaien.
Een contramoer is uiteraard noodzakelijk, maar alvorens de kabels in de kwiklink te draaien, wind ik ze evenveel keer in de andere richting op, zodat ze bij een correcte afstelling in hun 'neutraalstand' blijven.
Een heel geprul, zeker je als de richtingservo net te ver in de romp hebt gestoken en er niet meer zo goed bij kan :(

bedankt voor de posetieve reacties.
en ik ga dus werken met nylon, nu nog zien hoe ik het best doen.
ik kan wel de foto niet zien van de spelingsvrije manier van theo :?
iemand die het kan uitleggen?

groeten Olivier

vjete zei:
ik kan wel de foto niet zien van de spelingsvrije manier van theo :? iemand die het kan uitleggen?
Ik heb hem gewijzigd, nu moet je hem wel zien.

Oh ja, in de DLG-wereld wordt veel gewerkt (met single pull) met Dyneema vislijn van 8 kg trekkracht (te koop bij de hengelsportzaak) info.
Dat rekt nauwelijks en is prima geschikt.

Leon

eindelijk aan het folieën begonnen.

ook het sabilo vastgelijmd. nu kan ik het hoogte- en richtingsroer aansturen en dan kan de romp eindelijk dichtgemaakt worden

tn_DSC07738.JPG

tn_DSC07739.JPG

Ik heb het redelijk voor school de laatste tijd.
Er zijn al enkele vorderingen gemaakt, richtingsroer is aangesloten en richtingsroer bijna, dus de romp kan eindelijk afgewerk worden
servo's worden vanavond wss in de vleugel gemonteerd en aan de verlengkabels gesoldeerd

Ik heb ook besloten om toch geen remkleppen in de vleugel te monteren aangezien dit iets te moeilijk word.
de vleugel is op het dikste punt waar de remkleppen zitten maar 18mm en de remkleppen zijn al 17mm.
dus de ovirige ribben zijn ook al in de vleugel gelijmt

als de servo's ingebouwd zijn kan ik verder met het indekken van de vleugel en dan zijn deze ook zo goed als af

dus al bij al niet meer zo veel te doen maar ik moet tijd vinden

leuk om te horen dat het gevolgd word :P

Groeten Olivier

Ondertussen weer wat verder gedaan deze week

1 vleugel is zo goed als klaar om te bespannen, nog de neuslijst rond schuren, tip erop en de laatjes op de ribben (weet niet hoe dit noemt).

de ander vleugel is de ligger klaar en de servo kabel gesoldeerd. dus deze kan ook worden afgewerkt

en hier wat foto's

tn_DSC08179.JPG

tn_DSC08180.JPG

tn_DSC08181.JPG

Groeten Olivier

sorry voor de minder scherpe foto's

Dit is toch wel een heel mooi project. Misschien had ik hem toch maar wel op moeten kopen..... Ach, ik heb hier nog een andere grote uitdaging staan (grote tas hout met tekening), verslag volgt wel als ik eraan begin.

Jakkie takkie zei:
Mooi!!! Spijt :( ...

hoezo?ik heb geen spijt :wink:
ik hoop dat ik je niet teleur stel
ik probeer er in ieder geval wat mooi's van te maken

Ik heb gisteren en vandaag weer even verdergedaan en de rechter vleugel is nu even ver als de linker helft

straks mss nog de tippen en een dezer dagen de vleugels afwerken en dan kan het folieën beginnen 8)

bedankt, deze moeten er dus nog op aan de bovenzijde
alleen is dat minder snel gedaan als ik had verwacht, ik moet ze klemmen of eerst zien te buigen.

toch leuk om al dat balsa naast je te zien staan in 1 geheel :lol:

hij heeft eindelijk zijn volledige span

tn_DSC08424.JPG

tn_DSC08425.JPG

nu zit ik te denken hoe ik de ailerons ga scharnieren.

de ailerons rond schuren en gewone scharnieren erin
of ze schuin schuren en dan gewoon aan de vleugel folieën

wat is de beste optie? of nog suggesties?

Groeten Olivier

Lekker aan de vleugel folieën.
Dat doe ik ook altijd en dat blijf ik mooi vinden.
Wel druk ik altijd de folie altijd aan met een doek als het nog warm is van het folie ijzer.
Dan zit het lekker vast.
Ik folie zowel onder als boven door.

Wat ik oo wel eens doe ( met mijn husky en nu met de paftraier ook gedaan) onder appart folieën.
Dus het roer nog los laten dan helemaal boven in van die dunne "fladder" scharniertjes gebruiken.
En dan door folieën.
Je moet de scharnieren dan zowel in de vleugel als in het roer een beetje naar beneden steken,
dan zit het punt wat scharnierd gelijk met de bovenkant van de vleugel.

Kijk maar even in dit draadje wat ik bedoel.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=66694&postdays=0&postorder=asc&&start=75

bedankt voor deze tip, ik denk dat ik het zo zal doen, ziet er sterk en mooi uit.

ik volg je bowverslag al van in het begin maar had nooit op die scharnieren gelet

ondertussen is er al weer heel wat gebeurt met de ASK, vleugels zijn bespannen (nog enkel de stripping wat afwerken) de romp is dicht en de canopy kan nu ook vast

nu nog de rolroeren afwerken, de verbinding tussen romp en vleugel afwerken en de romp bespannen en dan kan het zwaartepunt bepaald worden en hij kan vliegen.

Ik zal proberen om maandag wat foto's te posten

Groeten Olivier

zoals belooft de foto's

om de tip te beschermen

tn_DSC08574.JPG

de canopysluiting

tn_DSC08578.JPG

en zo ziet hij er nu uit

tn_DSC08580.JPG

de romp bijna volledig af

tn_DSC08581.JPG

Groeten Olivier