Bouwverslag ASK 13 van lenger

Ziet er goed uit.

Leuk detail om nog toe te voegen misschien zijn de handvaten aan de staart. Er zit er een aan beide kanten, op de overgang van de bolle bovenkant naar de vlakke zijkant. Ze zijn ongeveer 8 cm breed en steken 4 of 5 cm uit op de 1:1 kist (weet de maten niet meer zeker, heb al 3 maanden geen ASK 13 meer gezien).

Edit voor splelling

bedankt voor het detail, maar ik heb de plannen eens vergeleken met de 1:1 ASK13 en je kunt het bijna geen ASk 13 meer noemen, daarom ben ik ook afgestapt van hem volledig schaal te willen maken

lijste van fout (die ik al gevonden heb)

span is te breed t.o.v. de lente (vleugel is gewoon uitgerokken)
de aansluiting vleugel/romp klopt totaal niet
staart was ook fout maar heb ik zelf schaal gemaakt (zowel stabilo als kielvlak en richtingroer)
en door het te dun profiel kunnen er geen schaal remkleppen in de vleugel

dat herken ik! vind het een zeer mooi project, maar zo af en toe kijk ik naar de foto's en heb ik toch het gevoel dat er niets van klopt. spanwijtte, koorde verhoudingen van de romp enz. mijn ASW27 heeft het zelfde. het is dat er ASW27 opstaat, maar het zou zowat elke andere moderne zwever van alexander-sleicher kunnen zijn...

Groeten Halmar

bedankt Eric, zeer mooi bouwverslag, doet zin ommeteen zo'n grote te bouwen:p
zal het vanavond eens doorlezen, frans is geen probleem hoor mijn 2de moedertaal is frans;)

vandaag eventjes alleen thuis geweest en de ASK dus weer van de kast kunnne nemen:p

weer enkele kleine dingetjes kunnen doen

maar nu ben ik aan het kijken voor de zwaartepuntshaak, waar plaats ik die nu best t.o.v. het zwaartepunt?

Groeten Olivier

Je hebt van die mooie verstelbare haken. Als je daarbij zorgt dat de achterste mogelijke haakpositie op of net voor het zwaartepunt ligt kun je gaan proberen wat het beste werkt voor jouw kist en natuurlijk voor jezelf.

Ik heb vandaag nog wat verder gedaan met de ASk, hij is zo goed als klaar om voor het eerst te vliegen.
alleen nog het zwaartepunt goed krijgen(lood in de neus) en de zwaartepuntshaak.

daarna moet enkel nog de romp verder gefolied worden, maar dus eerst vliegen (als het weer het toelaat)

ik zal straks mss nog wat foto's posten van hoe hij er nu uitziet

Groeten Olivier

ik heb hem net op de weegschaal gezet en ik kom aan 1800g zonder lood, termijl Lenger 1300g aangeeft. Ik hoop dat dit geen probleem geeft, maar dat zal de eerste vlucht moeten aanwijzen

daar gaan we:

vandaag heeft hij dus voor het eerst gevlogen.

eerst 2 handstarts zelf gegooid, ging redelijk maar vond het wat aan de trage kan.
mijn broer laten gooien, ging iets beter (meer snelheid) maar die was er snel weer uit

dan maar aan de lier gehangen en mijn broer laten lopen:cool:

hij liep niet echt snel genoeg+ aan de achterste haak gekoppeld (mijn fout) + de neus ging te snel up.

Tegen dat ik kon reageren was het al te laat, hij viel weg over de rechter vleugel. Ik heb nog iets kunnen tegen sturen zodat de klap minder hard was.

Gevolg: vleugelpennen van de rechtervleugel volledig los, en deze van de linker blijkbaar ook na alles goed te hebben bekeken

voor de rest geen schade, gelukkig:)

Conclusie: Ik ben niet gewoon van met een snellere zwever te vliegen, zwaartepunt mag wss iets meer naar voor, en voor lieren dus de eerste haak gebruiken+ wat downtrimmen de eerste meters.

na het bekijken van het filmpje, samen mer Raymond 'Fotor' ben ik tot het besluit gekomen dat hij echt wel wil vliegen maar dat tijdens de hand start ik de snelheid er te veel uit trok.

Nu dus eerst repareren en dan mss eerst nog een paar handstarts van een lichte helling zodat hij wat snelheid kan opbouwen, en ik er wat kan aan wennen
en dan aan de lier
als dat lukt (zie er geen probleem in als ik de juiste haak gebruik:D) dan gaat hij mee naar de zee en gaat hij dus van de helling

hij is volledig af

totaal gewicht is 1870 gram

tn_DSC09058.JPG

tn_DSC09059.JPG

tn_DSC09062.JPG

en met de bonsai ernaast :p

tn_DSC09060.JPG

Laatst bewerkt:
pfff,
vandaag met het mooi weer nog maar eens geprobeerd,
ik heb hem deze keer wel aan de voorste haak gekoppeld en hem eerst snelheid laten opbouwen maar hij was meteen weer weg naar rechts, viel gewoon niet aan tegen te sturen.
Ik ben echt ten einde raad. Hij is mooi uitgeballanceerd en de vleugels hadden identieke instelhoek.
Als iemand nog raad kan geven van wat de oorzaak zou kunnen zijn, GRAAG.
Ik ben voor het ogenblik sterk aan het twijfelen wat ik nog met deze zwever wil doen.

Alle hulp is welkom

Vjete,

Misschien een ongelofelijke domme vraag, maar zitten er geen verdraaïngen in de vleugel ?

De instelhoeken van allebei de vleugels zijn goed schrijf je, maar verder?

Ik had laatst ook zo'n kist, die heb ik van den armoe maar weggegeven. De nieuwe eigenaar haalt er een klein verdraainkje uit en vliegt er nou lekker mee................

Groet, JH

Als je het zo verteld lijkt het erop dat je rechter vleugel overtrekt.
Je kunt eens proberen de neutraalstand van de ailerons een beetje naar boven te veranderen, hierdoor wordt de instelhoek van de tip iets minder en zou hij dus niet meer moeten overtrekken.
En als dit dan toch gebeurt heeft het geen nut om vol tegen te sturen met de ailerons, je kunt dan veel beter een beetje aanduiken en vol richting tegen geven. Dit zal natuurlijk een probleem zijn als je nog erg laag zit.
Als je namelijk tegen stuurd wordt de instelhoek van de rechter vleugel tip nog groter en hef je de overtrek dus niet op.

bedankt voor de tip.
als hij terug herstelt is (graakt) zal ik dit zeker eens proberen.
maar voor de duidelijkheid, dit gebeurt in het lieren.
Ik denk dat zn veel te hoge gewicht hier ook niet echt meewerkt en het allemaal moeilijker maakt, de romp weegt gewoon veeel te zwaar naar mn zin:mad:

Back