Zo, sinds afgelopen zondag weer terug in het koude en natte nederland, dus ook weer de bouw van de ASK18 opgevat.
Begonnen met het afmaken van de staart, en de bevestiging voor het afneembare stabilo. Dit is gemaakt volgens tekening, met een kleine persoonlijke twist
Uploaded with
ImageShack.us
Plaatje triplex zoals dat ook op tekening staat, met daarin 2 gaten waardoor 2 boutjes van M4 passen. Daartussen 2 gaatjes van 3mm, die als positioneer gaatjes dienen.
Uploaded with
ImageShack.us
In het stabilo, waarbij het middelste gedeelte gemaakt is van relatief stevig balsa, zitten dan ook 2 pennetjes gelijmd. Deze pennetjes samen met de 2 gaatjes van 3mm, zorgen ervoor dat het stabilo altijd goed uitgelijnd zit tijdens het monteren op het veld.
De 2 imbusachtige dingen die in het stabilo zitten, zijn metalen draadbussen. Deze hebben aan de buitenkant een heel grove schroefdraad, en aan de binnenkant M4. Deze zijn met epoxy in het stabilo verlijmd.
Uploaded with
ImageShack.us
Het richtingsroer word straks (na het folieen) vast op zijn plaats gelijmd aan de romp. Nu zit deze tijdelijk met een tape op zijn plaats, om de uitsparing in het stabilo netjes op maat te kunnen maken.
Uploaded with
ImageShack.us
Wanneer de boel samengebouwd is, en met 2 M4 boutjes via de onderkant vastgeschroefd is, geeft dat dit resultaat.
Tenslotte nog wat gewerkt aan de cockpit. Mijn plannen zijn, om de cockpit semi-schaal te maken. Dus niet alles in detail nagebouwd, maar wel vanaf een afstandje een echt lijkende cockpit. Of er een piloot in gaat komen ben ik nog niet over uit.
Uploaded with
ImageShack.us
Het instrumentenpaneel is gewoon een afdruk, welke ik op 3mm triplex gelijmd heb. Voorlopig blijft dit zo zitten, als ik een keer zin heb ga ik er misschien wel een 'echter' paneel van maken. De stoel is nu alleen nog een mal van karton, deze word nog uit triplex/balsa gemaakt.