Tot slot de telemetrie om de snelheid te kunnen aflezen.
Het aanbrengen hiervan ging heel gemakkelijk. Er is een aparte module die je aan de ontvanger kunt koppelen. In deze module zit een gps-ontvanger die je werkelijke snelheid meet.
Foto van de ontvanger en de GPS-module
Links de ontvanger, rechts de module met de GPS-ontvanger. De module vormt tevens een uitbreiding om meerdere telemetrie gegevens te kunnen aflezen (op rpm na dan).
De temperatuur-telemetrie heb ik op deze module aangesloten.
Er zit nu zo onderhand aardig wat elektronica in het schip. Ik laat aan de hand van de foto’s zien wat er nu in zit.
Aan de andere zijde (bakboord), ligt de regelaar.
Foto van de regelaar
Aanzicht vanuit de boeg op de regelaar, met stekker voor de lipo’s
Tussen de ontvanger en de regelaar heb ik een “twinstick” module. Deze module maakt het mogelijk om de jets met 2 kanalen te kunnen bedienen.
Via deze module wordt de regelaar en de servo’s voor de keerkleppen bediend.
Linksboven (stuurboord) de “twinstick” module
Dankzij deze module kan ik met een 2 kanaals-zender varen.
Onderstaand de foto’s van dit component. Hoe dit exact werkt, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar aan de hand van de bijgeleverde informatie is het vrij eenvoudig te installeren en ben ik erg blij met het resultaat.
In het kort de werking.
De bovenste kabel wordt op de ontvanger aangesloten. Het signaal wat normaliter naar je regelaar gaat, wordt nu opgevangen en verdeeld. De regelaar krijgt de signalen, maar er gaat gelijktijdig een signaal naar de servo’s van de keerkleppen.
Gas vooruit, wordt dan gas vooruit met keerklep omhoog.
Gas achteruit, wordt dan gas achteruit met keerklep omlaag.
Ik heb er vervolgens 2 y-stekkers opgezet. 1 Y-stekker voor de twee servo’s die de keerkleppen aansturen en 1 Y-stekker voor de regelaar. Ik heb dan nog een mogelijkheid om een extra regelaar te plaatsen.
Ik zit er namelijk aan te denken om een tweede regelaar in te bouwen. Met de tweede regelaar kan ik dan eventueel een (computer)ventilator aansturen om warme lucht uit de “machinekamer” af te voeren. Maar dat is voor in de verre toekomst.
De aandrijving is nu gereed, maar de stuurinrichting nog niet.
Voor de stuurinrichting ontbreekt het volgende:
- de keerkleppen moeten nog worden opgebouwd.
- de koppelstangen tussen de keerkleppen en de stuurstangen voor de jets ontbreken nog.
Omdat de romp nog de nodige zorg behoeft, bouw ik de stuurinrichting nu niet verder af en begin ik met de afwerking van de romp.