verbeterde mantelkoeling
Bij deze nog dank voor jullie gegeven reacties!
Heeft geresulteerd dat ik gisteren mijn mantelkoeling nog eens kritisch ben gaan bekijken... :shock:
De koelspiralen zitten behoorlijk strak om de motor, maar op een paar kleine plekken kon ik er toch een papiertje tussen schuiven.
Ik heb die spiralen er nu al een keer of 10 dr op en dr af gehaald. En daar zijn ze natuurlijk ook niet beter van geworden.
Als je dan gaat kijken wat die spiraal qua oppervlakte, wat dus echt contact met de motor maakt, tegen de motor aanzit. Kan ik Jan zijn reactie "de koelende werking is minimaal door het kleine contactoppervlak." geheel begrijpen en ben hiermee aan de slag gegaan.
Als eerste wil ik ervoor zorgen dat er een groter contactoppervlak met de motor gaat ontstaan.
Ik heb een messingstrip gemaakt die op de kop van de motor geplaatst kan worden. Deze strip is 3 cm breed.
strip van 3cm breed en knelbaar dmv 2 bouten
Helaas zie ik geen mogelijkheden om deze strip waterdicht om de motor te krijgen, zoals bij Jan zijn voorbeeld.
Om deze strip vervolgens toch te kunnen koelen. Heb ik mijn koelspiraal er weer bij gepakt.
De koelspiraal bestaat uit 5 hele windingen . De laatste 2 wendingen heb ik voor driekwart aan de ring gesoldeerd. Door hem driekwart vast te solderen, kan de ring nog gekneld worden.
foto van soldeeropstelling -PVC mof- opgedikt met duc-tape tot dikte van motor (4,8 mm)
En met als resultaat

(naast een gesmolten mof...)
Een koelspiraal met een redelijk groot contactoppervlak.
Vervolgens de koelspiraal op de motor geschoven.
Onderstaand de gehele motor.
- het deel tussen de paarse pijlen betreft de messing strip.
- de rode pijlen wijzen de gesoldeerde spiralen aan.
- de blauwe pijlen zijn "los" om de motor gewikkeld, maar gaan hopelijk onderdeel van de koeling vormen en zullen bijdragen aan koeling van de strip.
Ik hoop dat deze constructie een verbetering in de koeling heeft gebracht.
Het zal zich uiteindelijk proefondervindelijk nog moeten bewijzen, maar heb hier wel vertrouwen in.
Het zal zich moeten bewijzen of de spiraal genoeg koeling kan brengen om de warmte in de strip (voorin) af te voeren.
Hier het uiteindelijke resultaat.
Tot zover de koeling van de motor.