Dag Karel,
Glasheldere tegenslag. Maar oplosbaar gelukkig. Kantje boort voor vastloper. Afkloppen!
Ja, ik blijf meerekenen. 6S is idd tussen 22 en 24...
Vond al opvallend veel fontein voor 12V

De uitgesleten extra support met bronzen lagers... die is goed heen. Knetters!
Die 40 mm schroef diameter had ik al uitgevogeld. Spoed? Na te vragen... ergens... In deze te berekenen.
Amper een propellervorm. Afgelegde afstand per omwenteling... als een sinus...
Is ook te meten in een proefopstelling. as afleggen in een houdertje, podlood gefixt punt, tegen een blad.
Verdraaien,de propelleras verschuift. Aantal graden verdraaiing meten, en de verschoven afstand.
Graden delen door 360º. Dat x de verschoven afstand. Dat is de pitch. Die neem ik nu aan als 3 of 4 x de diameter 40 mm, ofwel 120 tot 160 mm?? Bijkans is het minder.
Weer even een testje... Nu op 6S. 1 Motor... Oude calculator... Dus een Kokam Lipo 3200 parallel (iets meer) Fors meer amperes, hoger rendement. Veel toeren! Korte vaartijd, blijft een gissing natuurlijk. +50A. Heb je slechts 1 pakket, van 5000, dan ben je er zo door.
Het lagerblok met de twee bouten zo geeft het ook onvoldoende stijfheid. Dat doet niks.
Het is door de enorme krachten aan het buigen en torderen geslagen, is je sensor zo los gekomen? Bijkans stond het fors te wiebelen.
De motoren zijn te sterk voor het plastic. Constructie zou eigenlijk anders moeten.
Soort kap wat je ziet bij een startmotor om het rondsel. Aluminium. In plaats van lagerbrons een kogellager. Maar dat is draai en freeswerk.... Hmmm ook niet.
Wel... wellicht kan je het beste de motorhouder dubbelen? Afstandsmoeren er tussen. Minimaal 4 stuks per motor.
Hier een voorbeeld van de SAR FL-8 zelfbouwbox. Deze uit dubbellaags styreen plastic. Eigenlijk ook te slap zo bleek na menige vaarten. Bij het bouwen nog behoorlijk stijf. Maar onderhevig aan behoorlijke krachten. Inwerking van het vet. Styreen is natuurlijk niet zo chemisch stabiel. Bouwde wel vlot zo. Bij de overstap naar brushless zaten overal haarscheurtjes... Had uit aluminium of epoxyplaat vervaardigd moeten zijn.
Plaatje uit m'n archief. Box open voor inspectie, de box omwikkeld met duc-tape. Dat werkt perfect en snel, houdt het vet mooi tegen. Snel in onderhoud. Bovenop een getaped duc-dekseltje, kon er extra 'kwak' in als het nodig mocht zijn. De assen zijn brons glijlager gelagerd en had er flens-kokellagertjes voor klaarliggen... Maar het liep goed genoeg... kwam er dus nooit van...
Had per box vier van die zeskant afstandsmoeren. Ooit van de Grobo. Maar vast ook via eBay.de te vinden. Motorrondsel heeft geen steun. De motor heeft voor een kogellager.
De uitgaande as heeft aan beide zijden steun via lagering. De box is 3:1. Kwam het met de tandwielmodus zo uit dat de uitgaande as net mooi onder de motor doorliep. Hij was zo ongunstig lang omdat ik anders de schroefas had moeten verlengen. Anderzijds had ik zo meer zicht op de kardan. Maar het hield zo stand, en ik hoefde er niet dagelijks mee naar m'n werk...
En slechts 44 Watt er doorheen...
Van deze...
Naar deze... de oude afstandsmoeren gerecycled... kwam ik tot deze geweldige taart.
Die weer net voor de schroefassen paste... op de mm!
En even de andere kant... want anders zou het aanlopen... Gut je fröbelt wat af... pffff...
Teken zelf dat soort zaken dan uit in een tekenprogramma (Illustrator). Zoiets had jij ook gedaan, had ik gezien. Werkt strak genoeg.
Met boorkruizen waar je exact met een doorn de boorcenters in kan drijven, de boor goed kan mikken.
Een dubbele plaat waar tussen je riemen steken... zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Maak ook je motoren nastelbaar. 1 van de boutdoorlaten sleufvormig. Het gat iets ovaler.
Kan je de riem fractioneel strakker zetten.
Je motorplaat was uit rood koper niet? Messing zou ook nog kunnen als makkelijk te bewerken materiaal. Kan je daar lagercups in/aan solderen.
In GFK plaat slijten je boren snel weg... ja, ja, maar dat is ook erg sterk en stijf
Zo zitten bij mij de magneetjes. Sensor was hier nog in te bouwen...
Rechts de kardan waar je nog net bij het imbus borg schroefje kan...
bij jouw nog compacter daar bij die jets, en amper ruimte?
Overigens... ik gebruik voor alles imbusboutjes. M2, M3 .of M4 etc. Dat werkt veel beter met vast zetten dan zo een ellendige schroevendraaier. Schiet je niet uit, beschadig je boot noch je fikken.
Een hele goede tandriemoverbrenging gaf het vroeger van de firma Krüse. Synchro gear.
De man is er al jaren geleden mee gestopt. Zeer stabiele gears. Kogelgelagerde assen.
Dit is een interessante draadje om eens te begluren.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/367215-Zahnriemengetriebe-für-E-Motoren-warum-gibt-es-sie-nicht-mehr.
Doch bij enkele zelfbouw kasten, zie je dat ze doorbuigen. Plaat niet dik genoeg.
Controleer ook jou montageplaat op doorbuigen. Koper is sterk, maar is ook goed in vorm te zetten. Kan dus mee gaan geven. Daarom is de doos-constructie dus stabieler. De uitgaande as dubbel ondersteund wordt.
Hier is de boel zo verjongd, dat de sterkte weg valt. Met de bouten is het stukken lastiger beide lagerblokken evenwijdig te stellen. (Bron: RC-Network draadje). Een missertje, en de boel slaat helemaal aan gort.
Hier ook een zwakke constructie. Goed bedoeld, licht bedoeld, maar de sterkte is zoek.
Waar hij bouten gebruikt, had hij beter afstandsmoeren kunnen nemen. Als je een moer aantrekt, trekt/wrikt deze altijd iets scheef bij aantrekken. Iedergeval bij kleiner moeren.
En is het heel lastig af te stellen. Ietsje scheluw, en je bronzen lagertje gaat al aan gort.
Kruse werkt met een enkele plaat, echter de uitgaande as is dubbel gelagerd, en daarmee kan deze niet gaan wobbelen. (zwiepen). De kasten zijn speciaal ontwikkeld om propelers aan te drijven. Grote propellers. Een hoop krachten, ook dwarskrachten.
Overweeg eens de box overnieuw te bouwen uit aluminium. Dat is nog te zagen met de figuurzaag. Anders een diamant zaagje. Kogellagers nemen met een flens... die kan je opsluiten. Met volddoende plaatdikte volstaat een boring. Geen lijm of soldeerwerk. Eventueel nog te borgen met een speciale Loctite
Nouw! Zo maar weer!
Gr Bas