Verbeterde aandrijving
Het heeft even geduurd, met het mooie weer staat het bouwen op een lager pitje, maar het resultaat is er.
Ik heb de aandrijving eerst in 3D ontworpen om een idee/beeld van het geheel te krijgen.
Onderstaand een print-screen van het 3D model
Toelichting 3D model (op hoofdlijnen)
groen 820 BB motor
rood waterkoelmantel
grijs as richting jet
lichtblauw aluminium schot op assen afgestemd
donker blauw aluminium schot en versnellingsbak voor tandriem
paars de tandriemen
wit M5 draadeind voor bevestiging van de schotten
geel locatie voor rpm sensor
oranje rpm sensor, in welke vorm weet ik nog niet
Ik heb de tip van Bas gebruikt en uit 4 mm dik aluminium de schotten gezaagd. Ik heb hiervoor de tijdgenomen om secuur te kunnen werken.
Aan de hand van het 3D model heb ik de schotten op papier geprint en op het aluminium geplakt. Hierdoor kon ik vrij gemakkelijk de identieke schotten uitzagen. Vervolgens alle gezaagde delen op elkaar gelegd en deze op de uiteindelijke gewenste afmetingen gevijld en gaten in 1 keer geboord.
De assen zitten nu allemaal op dezelfde locatie.
Foto met de losse schotten, klaar voor het boorwerk.
Uiteindelijk verkreeg ik een “bouwpakketje” die met draadeinden en inbusbouten in elkaar gezet kan worden.
De foto’s spreken denk ik verder voor zich.
Foto’s inbouw motorschotten & gearbox
Inmiddels heb ik de aandrijfriemen ontvangen, de koelmantels waren al binnen, dus de inbouw van de motoren kan nu voltooid worden.
Tijdens het wachten op de aandrijfriemen heb ik aan de voorkant van de romp, de drijfkamer gevuld met schuimstukken. Deze schuimstukken zullen hopelijk nooit nodig zijn, maar je kunt het er maar beter in hebben zitten.
Foto 1 het gat in de “drijfkamer”.
Foto 2 doos met schuimstukjes (ongelooflijk, nagenoeg alles ging erin..)
Foto 3 gat netjes gedicht, klus geklaard.
Tot zover maar weer.
groet,
Karel