Bouwverslag Banckert ( weer één )

Dankje bart!

Ik hoop vandaag alles in de plamuur te hebben zodat ie in de primer kan.
Het huisje zit verder nog niet vast aan de plaat, de bolder en het messing ding al wel.

Iemand trouwens enig idee wat dat messing ''ding'' voor kleur moet hebben? of is deze ook gewoon wit?

Ik hoor het wel.

Dankje bart!

Ik hoop vandaag alles in de plamuur te hebben zodat ie in de primer kan.
Het huisje zit verder nog niet vast aan de plaat, de bolder en het messing ding al wel.

Iemand trouwens enig idee wat dat messing ''ding'' voor kleur moet hebben? of is deze ook gewoon wit?

Ik hoor het wel.

Al enig idee hoe dat ding heet:confused: :confused:
mvg
Frederik:D :D

Hallo Jeremy.

Met een verhaalkop kan je door middel van een lier, b.v. ankerlier, een schip verplaatsen zonder de schroef te gebruiken. In dat geval staat de draad op de wal vast en wordt via een geleider (verhaalkam ) een paar slagen om de vehaalkop gelegd. Vervolgens laat men de lier draaien. Bij sleepschepen, die dus helemaal geen motor hebben was dat de normale gang van zaken.
Met een verhaalkop en kaapstander kan je grote krachten overbrengen zonder last te hebben van slip door het water.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
@ Jan Walpot,

Bedankt voor deze goede uitleg, nu weet ik iig waar het voor dient.

Vandaag bezig geweest met de motorluiken van het huisje op het achterdek. Door wat gesneup op internet zag ik iemand die dat op een ander schip had gedaan, en wou dit ook bij de Banckert proberen.
Dit is gelukt. Ze gaan open en heb er gelijk standers op gemaakt zodat deze ook open blijven staan, en kunnen ook weer ingeklapt worden.

Foto's volgen strakjes.

Beste allemaal,

Hier weer eventjes een update,

Ik ben gisteren bezig geweest met 't huisje op het achterdek.
Hier wilde ik graag de motorruim-luikjes open kunnen maken en weer kunnen sluiten, dus ik heb hier scharniertjes op gemaakt.

De roeren staan inmiddels al in de primer, en hebben hun eerste verflaag al gehad. straks de tweede laag erover.

Foto's;

14a8v2f.jpg

Hier het eerste luik, deze heeft tevens een stander gekregen.

29kths7.jpg

Beide luikjes open :D

2zzu5hi.jpg

tevens een nieuwe schroefas gekocht van Graupner, welke van RVS is.
Het eruithalen van de oude viel reuze mee dankzij de goede tip met de Soldeerbout.

2hf30o2.jpg

Gelijk maar even een messing schroef erbij gekocht.

tot zover eerst maar weer

Dankje David!

De roeren hebben inmiddels hun tweede verflaag gekregen, en staan nu te drogen... met de droogtijd van deze verf zullen ze er vanavond alweer onder kunnen.

hallo

hier zie je wat ik bedoel met de verschansing's stutten
07-okt-dombo_knieen.jpg

ook deksels in het dek en van die zwane halsjes zie je hier op deze foto staan
sommige hebben een brand slang aan sluiting
of een reserve anker tegen de verschansing op
je kan met een sleper model heel veel want vele zijn toch nooit het zelfde

gr raf (hopelijk is het nu wat duidelijker)

Dankje Raf nu weet ik precies wat je bedoeld en ik zal dit ook gaan toepassen als ik er eenmaal aan toe ben!

hallo

hier zie je wat ik bedoel met de verschansing's stutten
07-okt-dombo_knieen.jpg

ook deksels in het dek en van die zwane halsjes zie je hier op deze foto staan
sommige hebben een brand slang aan sluiting
of een reserve anker tegen de verschansing op
je kan met een sleper model heel veel want vele zijn toch nooit het zelfde

gr raf (hopelijk is het nu wat duidelijker)

Ik geloof daarom niet dat de Banckert deze ook (zoveel) heeft:confused:

Gr. David

Hallo Tazz19,

Ik zie dat je een mooi bouwtempo op na houd. Doe zo verder, mooi werk:D.
Echter heb ik een klein detail opgemerkt, nl. de "echte" Banckert had een vierbladschroef. Dit is louter informatief.
Als je er zelf geen probleem mee hebt, zou ik hem gewoon er op laten zitten, hij zal even goed varen hoor.

Dankje Bob, ik kwam hier ook al achter na wat gesneup over de banckert vanmiddag toen ik de schroef al te pakken had. haha. maargoed deze blijft voorlopig wel eventjes zitten maar zal in de loop der tijd een 4 blads aanschaffen. echter heb ik hier wel een vraag over. Was deze afgetopt? of gewoon origineel?

@ Tazz19,
Ik denk dat het schroef destijds niet afgetopt was, dit werd waarschijnlijk later op modernere schepen toegepast om meer rendement te hebben, maar zoal ik al schreef ik ben het niet zeker.

Back