Bouwverslag BB Zwarte Zee #486 met houten romp

Beste forumleden,

Sinds vandaag, en veel meegelezen te hebben, mezelf ook eindelijk aangemeld.

De reden? Ik ben al jaren ‘aan het rommelen’ en maak nooit iets af..

2 Jaar geleden een Constructo bouwdoos van de Neeltje Jacoba waar iemand al half aan begonnen was op de kop getikt bij een kringloop winkel. Zelf ook maar half mee bezig geweest en het vervolgens ook weer naar een kringloop teruggebracht.

Daarna begonnen aan een complexe kartonnen bouwplaat van de TS Bremen van Jade-Verlag. Ook hier niet veel verder gekomen dan de spanten…

En gisteren liep ik in een kringloop winkel tegen een Billingboats Zwarte Zee (#486) mét de daarbij behorende beslagset #487 aan.

Ik ben van plan om er hier een bouwverslag van te maken, hoewel dat wel een meerjarenplan zal worden… maar ik hoop dat dit dan een steun in de rug wordt om het wél af te maken.

Het zal geen varend model worden, maar ben wel van plan om er verlichting etc in aan te brengen. Tot zo ver wat de plannen zijn.

Zodra de werkelijke bouw van start gaat zal ik het onderwerp van dit topic aanpassen.

Bijlagen

• 10A4C2B1-90D3-4E87-93BC-4578CF1B84D1.jpeg
    10A4C2B1-90D3-4E87-93BC-4578CF1B84D1.jpeg
    348 KB · Weergaven: 248
Welkom Ruud. Doorzetten want de Zwarte Zee is te mooi om te laten verstoffen in de doos!
Als ik ooit deels door mijn voorraad bouwdozen heen kom dan hoop ik de Zwarte zee ook eens te kunnen bouwen. Ik vind het een prachtig schip.

Beste Peter en Prutsertje,

Bedankt voor jullie reacties.

De kiel en de spanten zijn vandaag in elkaar gezet en de 2 hoofddekken liggen er nu los op.

Ik moet zeggen dat de bouwhandleiding niet echt heel uitgebreid is en er met grote stappen doorheen gaat. Voor een eerste project wel even zoeken en nadenken zeg…

Volgende uitdaging zijn de huidlatten aanbrengen, waarvan ik een beetje bezorgd ben hoe die bij de voorkant bij elkaar komen en goed vastgezet kunnen worden. Als je dat later rond schuurt lijkt het me dat er niet voldoende vlees achter de latjes zit.

Ondertussen ook aan het rondkijken op het forum over de juiste volgorde van het glad afwerken en schilderen van de dekken en de opbouwen.

Leuke uitdagingen allemaal en mezelf leren dit inderdaad als uitdagingen te zien in plaats van beren op de weg.

Morgen maar eens kijken hoe ik foto’s kan toevoegen in mijn berichten. Nu krijg ik alleen een thumbnail onder m’n bericht.

Laatst bewerkt:
Met een goede houtlijm is dat prima te doen, spanten in lijn schuren doe je met een brede roerhout (voor witsel) die met dubbelzijdig plakband beplakken en daar op schuurlinnen. Grof, midium, en fijn.
2 spanten in een schuring mee nemen, dan van de laatste naar de volgende.
Ik heb er hier heel wat in gebruik :)
Grt peter

Gewoon na tekst ingevoerd te hebben, onder het vak upload bestand aan klikken, foto uit zoeken en plaatsen.
Grt peter

En hoe schuiner je schuurt des te meer oppervlak er komt om te lijmen.
Grt peter.

Over de volle dikte het spant in de juiste hoek schuren. Gebruik een strooklaft om dat te controleren. Voorkomt ook dat latjes op het spant knikken. Gr. Klaas.

Dank jullie wel allemaal voor de tips en suggesties!

Dat van het goed schuin schuren van de boeg is inderdaad wat ik zocht, maar nog even niet zelf bedacht had. Ik ga met frisse moed verder.

IMG_0931.jpeg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Inspiratie aan het kweken over het beplakken van de romp, en uitzoeken tot welke hoogte de beplanking loopt...
Veel vragen doemen op, zoals plak je de hoogste lat precies tot aan de knik naar binnen aan de bovenkant van de spanten bij het achterschip.
En hoe zit het met het hoogste gedeelte van de romp bij het voorschip... Het hoge voordek ligt als het goed is boven op de bovenste rand van de romp.
Maar ook, als ik de naar binnengekomen rand op het achterschip plaats, kan het achterdek er niet meer uit, dus wanneer doe je precies wat.

Om dit even tot leven te laten komen, begonnen met het hoge voordek.

Op het forum een goede manier gevonden om de relingen middels een mal op een andere plankje voor te bereiden.
In plaats van het overtrekken van de gaatjes op calque papier heb ik er voor gekozen om het dek op de plank van de mal te leggen en dan in 1x de gaatjes van de scepters door te boren.
Op die manier zijn de plekken op de mal exact gelijk aan de gaatjes in het dek en kan de reling straks zonder vervorming op het dek gemonteerd worden.

Ik weet niet of de kleuren die ik tot mijn beschikking heb op dit moment de exacte kleuren zijn, maar ik vind het denk ik ook niet echt belangrijk of er een RALletje hoger of lager gebruikt wordt.

Op een proefstukje merkte ik wel dat de houtstructuur erg door de verf heenkomt, en ook de voorbedrukte zwarte cijfers op het het fineer moeilijk 'weg te verven' zijn.
Dus ga ik proberen de houten delen met primer uit een spuitbus voor te bewerken en indien nodig nog even glad te schuren alvorens de kleur er op komt.

Zodra er resultaten zijn zal ik daar wat foto's van plaatsen.

Laatst bewerkt:
Zoo, van het weekend weer even bezig geweest.

De ronding van de boeg en of er wel genoeg oppervlak overblijft om de huid op te lijmen (zie post 4) bleef toch wel een beetje in mijn achterhoofd ronddolen.
Vandaar boven aan de boeg aan beide zijden van het originele materiaal een stukje triplex gelijmd waardoor er veel meer plek overblijft om de bovenste rand (naam?) op te monteren.

Tijdens het drogen maar eens even een hekje gesoldeerd. Was priegelen maar met mijn standaard boutje van 48W en tin 40/60 toch wel redelijk gelukt.
Als vloeimiddel heb ik vaseline gebruikt, omdat ik zag dat flux toch wel agressief is, wat ik op mijn modelbaan in aanbouw ook niet aandurfde.

Hieronder de foto's van mijn vorderingen.

IMG_0939.jpeg
IMG_0940.jpeg

.

Laatst bewerkt:
Zooo

De afgelopen week weer lekker bezig geweest. Omdat ik als een berg opzie tegen het beplanken van de romp eerst maar wat aan de dekken gewerkt.
Ik hoop dat me dat wat meer zelfvertrouwen en handigheid geeft om aan de romp te beginnen...

Ik merk wel, en zie dat ook in de andere topics wel terug, dat de handleiding erg summier is, en je op foto's soms dingen tegen komt die wel in de bouwdoos zitten, maar niet getoond worden.
Ook vraag ik mij af hoe de delen van de dekken moeten worden aangepakt die met hout zijn afgewerkt. Voor zover ik het zie zijn die latjes niet met de bouwdoos meegeleverd.
Is het de bedoeling dat dit dan in een houtkleur gebeitst wordt en daarna gelakt? Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven.

Hieronder wat foto's van de voortgang. Nog nooit een dergelijk model gebouwd, dus het is een uitdaging zullen we maar zeggen ;-)

IMG_0948.jpeg
IMG_0949.jpeg
IMG_0950.jpeg

ziet er allemaal netjes uit, zou je toch wel de raad willen geven je romp eerst te beplanken om later beschadiging van je opbouw te voorkomen.

om je een beetje op weg te zetten hoe, hierbij mijn werkwijze.
Start vanaf het dek naar de kiel, alles mooi vlak schuren, daarna alles inbouwen motoren, baterij bakje, schroefas, enz.. daarna het dek erop plaatsen.
Hierna verder naar boven beplanken( reling ) , romp schilderen ( onderste boven ) en daarna de opbouw verder afwerken en vastzetten.

hoop dat je er iets aan hebt, alvast succes want wat je laat zien is prima vervaardigd.

Dank je wel Marc en Peter,

Alles is nog los hoor. Dus de dekken en de opbouwen zijn nog allemaal apart.
Dit om het ook netjes te kunnen schuren plamuren en verven.

Ik ga nog eventjes door met alles boven de waterlijn zeg maar, en als ik daar dan zoveel energie ingestoken heb, komt de romp vanzelf wel lijkt me.

Als er weer wat voortaan is, plaats ik weer wat foto's.

Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Sinds vandaag, en veel meegelezen te hebben, mezelf ook eindelijk aangemeld.

De reden? Ik ben al jaren ‘aan het rommelen’ en maak nooit iets af..

2 Jaar geleden een Constructo bouwdoos van de Neeltje Jacoba waar iemand al half aan begonnen was op de kop getikt bij een kringloop winkel. Zelf ook maar half mee bezig geweest en het vervolgens ook weer naar een kringloop teruggebracht.

Daarna begonnen aan een complexe kartonnen bouwplaat van de TS Bremen van Jade-Verlag. Ook hier niet veel verder gekomen dan de spanten…

En gisteren liep ik in een kringloop winkel tegen een Billingboats Zwarte Zee (#486) mét de daarbij behorende beslagset #487 aan.

Ik ben van plan om er hier een bouwverslag van te maken, hoewel dat wel een meerjarenplan zal worden… maar ik hoop dat dit dan een steun in de rug wordt om het wél af te maken.

Het zal geen varend model worden, maar ben wel van plan om er verlichting etc in aan te brengen. Tot zo ver wat de plannen zijn.

Zodra de werkelijke bouw van start gaat zal ik het onderwerp van dit topic aanpassen.

Dat niet afmaken komt mij heel bekend voor

Weer een beetje verder met de bouw...

Het snijden en lijmen een beetje zat geworden, ben ik eerst wat delen die in elkaar zitten in de grondverf gaan zetten.
Dat is confronterend kan ik melden. Waar het er eerst in mijn ogen redelijk strak uitzag, komen nu de kiertjes en nerven allemaal héél goed in beeld.
(en de foto's laten helemaal zien waar het mis is... Daarop zie je het nog beter dan als je er gewoon naar kijkt als je het in je handen hebt) Moet er wel even bij vermelden, voordat iedereen zich rot schrikt, dat alles op de dekken nog los staat en nog in bewerking is.

IMG_0959.jpeg
IMG_0960.jpeg

Maar dat geeft natuurlijk niets, want zo kan ik zien wat nog wat aandacht nodig heeft.

Dit was ook meteen het moment om met de beplanking te beginnen.
Bij het voorste hoge dek (heeft dit nog een echte naam?) heb ik op het laatste spant nog wel wat verdikking aan beide zijden aangebracht.
De vorm van de romp is daarmee wel iets anders geworden, maar als ik dat niet zou doen zou het dek aan beide zijden op dat punt toch wel erg ver naast de romp uitsteken.
Het begon meer op een heli platform te lijken.

De hoogste beplanking aan de boeg en de eerste 2 planken daaronder zitten vast, en ik ben nu met een handvol klemmetjes etc aan het passen en meten hoe de volgende komen.
Bij het achterschip ga ik de uitdaging aan om de bovenste plank nog even niet te plaatsen. Dit omdat deze schuin naar binnen staan en het dek er dan niet meer uit en in gehaald kan worden.

IMG_0958.jpeg

Wordt weer vervolgd...

En owja, heeft er iemand een goede raad voor de dekbeplanking? Zoals ik al eerder aangaf lijken deze planken niet in de bouwdoos aanwezig.
Ik weet niet of dat er wel of niet bij zou moeten zitten, maar mijn vraag is:

Zal ik deze (op de dekken gestreepte gedeelten) in de beits zetten en daarna aflakken, of is het echt wel de bedoeling dat daar beplanking opgeplakt gaat worden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Laatst bewerkt:
Weer een beetje verder met de bouw...

Het snijden en lijmen een beetje zat geworden, ben ik eerst wat delen die in elkaar zitten in de grondverf gaan zetten.
Dat is confronterend kan ik melden. Waar het er eerst in mijn ogen redelijk strak uitzag, komen nu de kiertjes en nerven allemaal héél goed in beeld.
(en de foto's laten helemaal zien waar het mis is... Daarop zie je het nog beter dan als je er gewoon naar kijkt als je het in je handen hebt) Moet er wel even bij vermelden, voordat iedereen zich rot schrikt, dat alles op de dekken nog los staat en nog in bewerking is.

Bekijk bijlage 466979 Bekijk bijlage 466980

Maar dat geeft natuurlijk niets, want zo kan ik zien wat nog wat aandacht nodig heeft.

Dit was ook meteen het moment om met de beplanking te beginnen.
Bij het voorste hoge dek (heeft dit nog een echte naam?) heb ik op het laatste spant nog wel wat verdikking aan beide zijden aangebracht.
De vorm van de romp is daarmee wel iets anders geworden, maar als ik dat niet zou doen zou het dek aan beide zijden op dat punt toch wel erg ver naast de romp uitsteken.
Het begon meer op een heli platform te lijken.

De hoogste beplanking aan de boeg en de eerste 2 planken daaronder zitten vast, en ik ben nu met een handvol klemmetjes etc aan het passen en meten hoe de volgende komen.
Bij het achterschip ga ik de uitdaging aan om de bovenste plank nog even niet te plaatsen. Dit omdat deze schuin naar binnen staan en het dek er dan niet meer uit en in gehaald kan worden.

Bekijk bijlage 466981

Wordt weer vervolgd...

En owja, heeft er iemand een goede raad voor de dekbeplanking? Zoals ik al eerder aangaf lijken deze planken niet in de bouwdoos aanwezig.
Ik weet niet of dat er wel of niet bij zou moeten zitten, maar mijn vraag is:

Zal ik deze (op de dekken gestreepte gedeelten) in de beits zetten en daarna aflakken, of is het echt wel de bedoeling dat daar beplanking opgeplakt gaat worden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Eerst goed schuren voor je het inelkaar zet,scheelt een hoop werk ,volgens mij wil jij te snel

Dat zou zomaar kunnen Juki ;-)

Geduld is niet een van mijn kernkwaliteiten. Dus wachten tot lijm of verf droog is, is een hele uitdaging.

Back