Bouwverslag bettoningsvaartuig Breeveertien 1:50

Mooi, dan zie ik je misschien nog wel eens (van ver). Ik ga op dat monster werken dat je van Malta naar Livorno sleept.

Ik denk dat Jan op werkschependag doelt. Als dit geen werkschip is weet ik het ook niet meer.

Ik voer daar dit jaar met een klein reddingsbootje tussendoor :rolleyes: En Brecht met een binnenvaarder...

En de Breeveertien / VOS Baltic is inderdaad nógal een werkschip :)

...Dus, lekker bouwen maar, Jan!

Overigens ben ik nog steeds wel aan het bouwen, maar het gaat even niet zo hard wegens een ander project dat ietwat geëscaleerd is (auto) en krapte in de garage en mijn kamer; ik moet eerst behoorlijk op gaan ruimen voordat ik weer iets fatsoenlijks kan klussen... Maar er staan momenteel 4-5 boten op stapel; twee "ZZ -en", een EeZeBilt sleper/AHTS, een snelle patrol launch en een Dickie Tug. Oh, en een waterscooter. 6 dus... aiaiai ;)

Dankje Henk, leuk dat je er ook weer bij bent.

Neptun, over welk monster gaat het? De Toscane?
Die ligt in ieder geval voor de Summit en Alpine, en ze hebben hem ook naar Valletta gesleept.

Diede, Hoop gauw weer wat van je Zwarte Zeeën te horen;)

Jan

Hallo,

Weer een eindje verder, dus tijd voor een update, de een na laatste van dit jaar. :)

Nu ik de romp mooi waterdicht had, werd het weer tijd voor een opening, en een flinke:

Uploaded with ImageShack.us

Ook aan de bovenkant van het dek zit een even groot gat, daardoorheen een PVC buis (20mm) geschoven.

Nu kun je dwars door het hele schip heen kijken, ook wel een Moonpool genoemd, om apparatuur naar beneden te laten zakken.

Vind het wel wat hebben zo'n werkende moonpool.

Ook de accommodatie vordert, zo heb ik de schoorstenen gemaakt, en een dek toegevoegd.

Ook de nieuwe schroef zit er onder, vaart netjes nu.

Hoger dan dit kon ik de waterkering niet maken, de bovenbouw schuift er nu exact overheen, met dit schip durf ik het ruige water nu wel op te gaan, en dat gaat ook echt wel gebeuren waneer het kan;)

Jan

Hij gaat weer als de brandweer.

Wel nog even een neerhouder maken zodat de opbouw er straks niet af kan wippen.

(Vind het maar een klein moonpooltje hoor, 900mm.)

Wel nog even een neerhouder maken zodat de opbouw er straks niet af kan wippen.

(Vind het maar een klein moonpooltje hoor, 900mm.)

En als de opbouw eraf wipt, dan wipt er ook wel wat af, want het is nog al een wind vanger zo'n grote bak.

Klopt inderdaad Niels, vind hem ook erg klein, 900mm als moonpool.
Daar past ook weinig doorheen zou je zeggen. Maargoed, de echte VOS heeft het ook, dus deze dan ook maar.

En jij weer bedankt Sam!

Jan

Jan, ik heb de Bolnes Dieselmotoren brochure gevonden waarin ook de Breeveertien wordt vermeld. .... ik stuur de folder naar je toe.

Dank voor je bericht Jan, wellicht staan er nog meer schepen in die je uitdagen tot een nieuw project! En daarbij ... Ook van de Witte Zee maakte je een model van een van de motoren ;) idee? Bolnes motoren waren bij aflevering in de regel lichtgroen met hamerslaggroen.

Johan

Hee Johan,

Ik heb inderdaad een 1:50 motor van de Witte Zee gemaakt, in hele grove lijnen en zonder tekening.

Nu zijn de tekeningen van de VOS, wel zo extreem gedetailleerd, dat alles, maar dan echt alles zegmaar op tekening staat. Van watervul aansluitingen tot peilpeipen. Ook de machinekamer is goed te zien met de afmetingen van de motoren.

Ik ga nu niet meer beginnen aan een 1:50 bolnesje, wie weet even als uitstapje tijdens de bouw, later.

Eerst alles in grote stappen bouwen, dat doe ik altijd, daarna onderdeel voor onderdeel, millimeter voor millimeter aanpakken. En dan komen de details er ook op.

Jan

Zie dit nu net voor t eerst,

Maar niet voor t laatst, wat een leuk scheepje is dit, en uniek.

Netjes gebouwd, maar ben ondertussen net als vele andere niet anders gewend van je

Tipje bij zo'n "moonpool" om er een perspex plaatje met wat gaatjes in te plakken, je hebt anders kans dat het water zo op het dek gaat klotsen. Dat speelde destijds bij de Seabex One ook, aldus het bouwverslag in de Hobby Bulletin, al is die opening wel groter, dat is meer een zwembad. Maar misschien toch iets om in gedachten te houden.

En even opletten dat de gebruikte lijm hecht op PVC, dat heeft de naam slecht te lijmen te zijn.

Een hele goede modelbouwers,

Eindelijk kan ik ook weer eens een update doen:D
Ik zit inmiddels vier maand aanboord van de Fairmount Summit, alles
bevald goed.
We liggen alweer 3 weken in dok in Spanje, alle 4 hoofdmotoren zijn
overhaald, en de 25e gaan we proberen de proefvaart te houden.

Hier aanboord hebben we ook een draaibank, en daar kon ik mooi mijn hobby op uitoefenen. Hier alvast wat gemaakte onderdelen voor de Breeveertien.

qqsqs6.jpg

5yywq1.jpg

bjel2u.jpg

2ypamf4.jpg

Groeten vanuit Spanje!
20 graden hier, brrrrrr;)

Jan

20 graden en brrrr?
Wacht maar tot je terug in NL bent, gisteravond de onderkant van de Beaver gespoten bij 7gr celcius in de garage, en dat was nadat de verwarming een 2 uur had staan loeien...

/jaloers ;)

Tsjonge tsjonge tsjonge, het kan maar niet op daar in Spanje.

Ik denk dat de firma Fairmout heel blij met is. De hele voorraad messing zal inmiddels wel op zijn. Heb je al bij besteld Jan??

Maar ziet er schitterend uit Jan. Ben blij dat je nog wat aan de hobby kan doen aan boord. Elke dag achter de BBQ op het achterdek begint ook te vervelen.
Maar slim van je om tekeningen mee te nemen zodat je wat kunt doen.

Ziet er mooi uit. Paul.

Back