(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Ik ga de hoogteroeren ook als 1 geheel maken. Heb net het kielvlakgeraamte in elkaar gezet, en heb daar een extra stukje hout in het richtingsroer gezet om straks een mooie uitsparing in te kunnen snijden.

pa5epa2a.jpg

esa9u6u4.jpg

Tnx voor de tips!

En wederom volgens dit draadje:

Vuren ingebouwd in stabilo en verbonden elevator.

yrymaraq.jpg

Resultaat
uzy7ahu5.jpg

Ik heb de smaak van het bouwen weer helemaal te pakken. Heerlijke ontspanning! Ik gebruik jouw draadje als
bouwhandleiding, maar dat had je vast al in de gaten :) Thanks voor jouw werk!

Dan nog even weer on-topic: weet jij het gewicht nog van jouw stabilo en elevator? Heb 't gevoel dat door het vurenhout de boel wel aardig zwaar wordt.

En ehh.. Hoe staat het nu met jouw BigLift??

P.s. Zal nu stoppen met het volspammen van je draadje.. ;)

Ik heb geen idee wat die van mij wegen. Je hebt er maar heel iets extra hout ingestopt, daar wordt ie niet té zwaar van hoor: Soms moet het gewoon :D

Bij mijn biglift zijn de vleugels helemaal klaar. Binnenkort verwacht ik de romp weer terug (uitlaatbocht lassen) en dan kan ik die verder afmonteren (motor, electronica etc) en folieen. Hoop hem februari weer vliegklaar te hebben.

Nou die van mij loopt en alles werkt :-)

130102_BigLift_zps88834061.jpg

Toestel is wel erg neuslastig. De RCG motor is nog wat zwaarder dan een MVVS en ook langer doordat de carburateur er achter zit, tussen carter en motorschot. Dus ik ben maar gelijk begonnen met wat modificaties die Hendrik ook had uitgevoerd; tank is naar achter gegaan, ligt nu op het zwaartepunt. De accu's van ontsteking en besturing liggen helemaal achter in de cockpit en dan komt het allemaal een stukje beter uit. De servo's van sleepkoppeling en de gas moeten even herplaatst worden maar dat is een kleinigheidje. Ruimte zat in zo'n grote doos :-)

gefeliciteerd Arjan,

zo wordt het slepen steeds zekerder op de hei:)

Het begint wel een echte " Big Lift Revival" te worden met al die bouwprojekten.

succes

Terence

Vandaag kon ik de romp weer ophalen bij Erik (ivm laswerk aan de uitlaat). In de afgelopen periode had ik de vleugels al kaal gemaakt en gerepareerd en bespannen. ook stbilo en kielvlak gemaakt.

Vandaag de struts pasgemaakt en het stabilo vastgelijmd:

Dit is compleet andere biglift. Ik had van Johan een ruwbouw-klare BL overgenomen. De vleugels heb ik opnieuw bespannen, de romp was niet bekleed. Alleen stabilo moest nieuw gemaakt worden.

De kapotte BL ga ik niet meer herstellen.

Zo was ie:

In het topic ''brandstofvliegtuigen'' heb ik draadje aangemaakt over de spitfire.

Ik ga nu starten met de biglift. De opbouw van de gekregen BL. Mijn eigen BL ga ik komend winter ook weer klaar maken, maar deze opknappen gaat wat sneller dan dat ik nu eerst de mijne opknap.

Hier even een paar foto's hoe hij nu is:

Die van mij is helemaal klaar hoor.

De neus is lichter, gasservo zit voorin met aansturing zonder speling of wrijving.
Accu's achterin, tank op het zwaartepunt. En een nieuwe sleepkoppeling die achter de vleugel komt.
130104_BigLift001_zpsdfe8b1d9.jpg

Alleen nog een beetje poetsen :-)

130104_BigLift_zps5b2d927e.jpg

Vliegklaar maar zonder benzine komtie op 6140 gram. Dat valt me eerlijk gezegd alles mee.

Mooi! Ja, dat gewicht valt zeker mee, en je hebt goeie veranderingen aangebracht. Dat gaat zeer zeker goed vliegen.

Ik heb Barracuda ook weer klaar, dus wat mij betreft kan ie er morgen achter :banana:

Vliegt goed, nog wel wat afstelwerk te doen.
Twee keer een landing zonder motor moeten doen; tank leeg (had er achteraf gezien ook maar een paar druppeltjes in gedaan, dacht dat mijn pompje sneller werkte :rolleyes: )
Laatste vlucht was prima.

130105_BigLift_zpsfc876389.jpg

130105_BigLift001_zps571b604f.jpg

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop Arjan!
Hij vliegt mooi en heeft genoeg power als je ziet hoe snel hij van de grond los kan komen, haha. Alleen nog even een ander vlaggetje plakken hé :mrgreen:

Groeten

Back