Bouwverslag billing boats Hoga, US Navy YT146

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 11 jul 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje Klaas,

    Inmiddels andere relingscepters besteld en nu wachten tot ze binnen zijn en kan ik het veranderen.
    De schoorsteen staat er op en de luikjes er achter ook. Deurtjes in het stuurhuis zijn klaar en nu de binnenkant afwerken en klaarmaken voor bedrading. Verder wacht ik nog steeds op messing rasterplaat en de kettingen. Morgen weer even plaatjes.
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Toch verstandig dat je de relinghoogte aanpast. Zal je geen spijt van krijgen. Je model wordt er mooier door.
    Die Amerikaanse slepertjes blijven leuke karakteristieke scheepjes.

    Groeten Paul
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ja Paul, toch maar even doen. Zoals je zelf ook zegt, nu kan het nog. Ben benieuwd wanneer ze binnenkomen, dan kan ik er direct mee aan de slag.
    Ik ben het eens met die amerikaanse slepers. Zijn heel erg leuk. Zat nog te dubben over de Hoga of de Samson, maar deze trok meer mijn aandacht.
     
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Even een plaatje. Vanmiddag niet veel gedaan wanwege de warmte, maar toch even de schoorsteen geplaatst. Was al eerder geplaatst zoals Billing Boats het had bedoeld, maar was me niet naar ‘t zin. Nu volgens de foto op internet. Klein detail, er zit een relingrand rondom de schoorsteen welke niet op het origineel zat, ik vindt het zelf een leuke toevoeging. Later wel wat meer foto’s.
    Nu lekker BBQ’en.

    A8DB586A-A001-4323-AA85-348D33C67BE5.jpeg

    Fijne avond!
     
    flugelplace, Gerrit-Jan en Avado vinden dit leuk.
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vandaag even een test gedaan met de twee accu’s die ik nog had. 2x 6V 3,2Ah maakt haar een tikje te zwaar inclusief opbouw. Ik denk dat ik maar 2 lipo’s ga bestellen en wat lood als ballast ga gebruiken om haar beter op het water te krijgen.
    Momenteel staan de accu’s ook rechtop en is ze een beetje topzwaar. Al met al een prima test. Zal het filmpje later even uploaden.
    Even een impressie;
    A2502EE1-BB04-406F-AD3B-5B1EABC7F8A2.jpeg

    B60592EF-88B1-484A-8EA3-6251E422896A.jpeg
    Groetjes!
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Is het geen optie om 6 x 4Ah Nimh cellen te nemen en die tussen de spanten te verdelen? Dan heb je gewicht en energie onder in de romp. Met een beetje beleid zijn er aan de cellen wel draden te solderen en anders neem je houders waar ze in passen. Voordeel is dat je veel flexibeler bent met je accu's en ballast. In mijn avatar liggen 6 van die dingen in 2 stukjes pvc pijp. Die accu's zijn van Tronic.Gr. Klaas.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...houders/1x-c-batterij-houder-met-losse-draden
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Klaas,
    Is ook nog een optie. Zal eens rond gaan kijken naar iets geschikts. Zou mooi zijn als ik een beetje kan spelen met het gewicht en zoveel mogelijk onder in kwijt kan. Dank voor de link.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje Klaas,
    Is geen geld en een mooi alternatief voor dit kleine scheepje. Zal vanavond eens uitspitten hoeveel ik er nodig heb en haal er dan morgen gelijk wat op. Dan bestel ik gelijk ook de houders bij Tiny.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij 6 stuks heb je 7,2 Volt. Neem je er 5 dan heb je 6 V, maar dan is er weinig overspanning om je BEC goed te laten regelen. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar 7,2 Volt. Kakt de vaaraccu dan wat in komt je voeding naar de ontvanger niet in gevaar. Gr. Klaas.
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    6 zou juist prima zijn om het balans te houden. Anders zou ik de vijfde voor in moeten leggen en daar gaat m’n voorkeur niet naar uit.
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hier even de laatste foto's van de huidige stand. Dit zijn de foto's van de laatste updates. Momenteel is het wachten op spullen en daarna verder met details aanbrengen en de romp van blanke vernis voorzien. Daarnaast zal ik nog moeten stoeien met het gewicht en verdeling van de accu/batterijen.

    De schoorsteen staat er op en de luikjes achter de schoorsteen ook.

    image00082.jpeg

    image00083.jpeg


    De lier op het achterdek is ook gemaakt en geplaatst.

    image00084.jpeg

    image00086.jpeg

    Tot zover maar weer even.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooi man, geweldig schip :thumbsup:
    Grt peter
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hier even het filmpje:

     
    MicropropSport, Gerrit-Jan, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje peter!
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je moet toch eens wat aan het geluid doen. Ik mis geluiden van zee deining, zeehavengeluid en lachmeeuwen in de achtergrond... Haha!
    Mooooi bootje!
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Haha, was het geluid van het pruttelende schroefwater niet genoeg?:hammer:
    Volgende keer zal ik het er onder editen als het me lukt!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... zeemeeuwen en headbanger muziek... geheel uit de pas... whoeha
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vanwege de drukte met mijn bedrijfje is er vrij weinig gebeurt aan de Hoga alsook aan de Seawolf. Langzaam maar zeker probeer ik het wat op te pakken door af en toe een avondje wat te doen als ik er zin aan heb.

    Reling van de Hoga. Op verzoek van sommige in dit topic besloten om de reling aan te pakken voor een hogere. De relingpaaltjes had ik sinds de zomer al in huis maar blijft een karwei waar ik vaak wat tegenop zie. Inmiddels is deze klaar en zit deze er op.

    5A9F5E9C-339B-47F5-B0FC-093A61AE3983.jpeg

    Lijkt direct een stuk beter zo. Daarbij lijken ze ook nog wat ouderwetser.

    Het vervolg was de stuurhut. Hiervoor moest ik de binnenzijde nog verder afwerken en wat kleine attributen plaatsen. Toen dat klaar was kon ik de verlichting verder afwerken. Toplicht en licht in het stuurhuis is nu ook werkend.
    Jammer genoeg gingen de leds in de mast kapot tijdens het testen. Nooit aansluiten ná de weerstand... maar goed. Nieuwe leds geplaatst maar mast moet nu bijgewerkt worden.

    Anyway, een aantal plaatjes van de huidige staat (int donker met verlichting aan)

    Ledverlichting kleurt helaas geel op de foto’s, maar is in werkelijkheid warmwit, vergelijkbaar met de gloeilampjes.

    AF45B3AB-AA20-438E-9A64-F4A30783503B.jpeg

    905BE1D2-DC7D-4527-8434-CE1063569EBE.jpeg

    EA2B474C-D5F5-49D7-A0D0-EC9DBC48172D.jpeg

    43E2914D-8DAD-4097-9970-459D4BEE9584.jpeg

    Hier en daar wat details toevoegen en dan is de Hoga bijna klaar. Banden fenders zijn ook geplaatst naar eigen inzicht. Kon geen mooie passende touwfenders vinden.
    Decals hebben jammer genoeg losgelaten (zelfs na de blanke vernislaag) dus zal ik zoeken naar wat plakletters.

    Dat was het voor nu, volgende update zal zijn als die bijna af is.
     
    Bas botenbouwer, Bert V, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina