Hallo aan iedereen! Eerst en vooral zal ik mezelf misschien kort even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit foum, en dit ook meteen m'n eerste post zal zijn. Ik ben Tim, 36 jaar uit Ninove, België. Al van kinds af heb ik enkele rc modelletjes gehad, kant en klaar uit de doos, waaronder auto's en helikopters. Sinds enige tijd heb ik mijn interesse laten vallen op bootjes aangezien ik toch iemand ben die heel graag aan het water vertoeft. Na heel veel filmpjes kijken, online shops afpluizen en bouwverslagen hier op dit forum lezen, ben ik tot de constatatie gekomen dat een model zelf bouwen origineler is, en ook veel betaalbaarder (althans dat hopen we, want we zijn net terug van de rc winkel in de buurt om eens te gaan kijken en man wat hebben ze daar dure dingetjes!). Maar goed, bootjes, en dan heb ik het niet over plezierjachtjes of zeilbootjes, maar over grotere krachtpatsers. Zelf heb ik nog nooit een boot gebouwd, dit wordt dus mijn allereerste model en of het gaat lukken dat is maar net de vraag.
Maar goed, eerst en vooral moest ik een schip kiezen dat ik zou willen nabouwen, of toch als voorbeeld gebruiken. Die keuze was niet zo moeilijk. Mijn vader gaat dit jaar op pensioen en heeft jaren de planning gedaan voor een rederij in Nederland. Ik heb het dan over Wijgula in Druten, die samenwerken met Imperial. Als cadeau voor zijn harde labeur wil ik dus proberen om een binnenvaart-tanker te bouwen, gebasseerd op één van de schepen waar hij verantwoordelijk voor was. De Calcit 8 is er zo eentje van.
Ik ben na mijn keuze gemaakt te hebben, aan het spelen gegaan met de gratis versie van DelftShip, een 3d programma om de romp van het schip te illustreren. En dat is vrij goed gelukt, met een voorbeeldmodel dat ik op het net kon vinden. De verhoudingen zijn niet 100% juist, in die zin dat het model op Delftship 128 meter is, en de Calcit 8 slechts 99.84 meter. Op zich niet zo'n probleem, want ik laat er gewoon een middenstuk uit weg zodat de lengteverhouding toch klopt. De breedteverhouding is dan wel weer ok.
De houtkeuze was ook een moeilijke beslissing. Sommige mensen raden balsa hout aan, en zeggen resoluut neen tegen multiplex of mdf. Anderen raden balsa af en gaan voor multiplex of mdf. Ik heb het tweede gekozen, met in het achterhoofd houdende dat het goed zal moeten behandeld worden tegen water als ze ooit zou komen te varen.
Voor de spanten en in feite het gehele geraamte ging ik voor 8 milimeter dikte. Voor de romp zelf voor 4 milimeter dikte. Het hout voor de romp is goed plooibaar, en de 8mm dikke spanten geven een stevig karkas.
Bij de doe het zelf dat hout vandaag weesten halen, en ik kon niet anders dan van elk een plaat van 2m40 op 1m20 kopen. Genoeg dus voor een boot of 2 (of 3?).
Nadat ik een peinzende blik van m'n wederhelft had gekregen, en een halve opmerking à la 'jij bent goed gek', ben ik begonnen aan het uitprinten van het spantenplan.
Daarna aan het knippen gegaan om alle spanten uit te knippen en te indexeren ...
En uiteindelijk met de geknipte spanten de overdracht gedaan op het 8mm hout...
Na enkele keren mijn hele mikmak te moeten verhuizen aangezien vrouwlief in de vriezer moest zijn, ben ik tot dit resultaat gekomen...
Morgen maak ik de rest van het geraamte... het is te zeggen, het dwarsprofiel dat dan mooi in het midden komt. Deze zal in feite de omtrek van het profiel van het schip bevatten, en hol zijn vanbinnen, zodat er genoeg ruimte in de romp overblijft. De inkepingen aan de bovenkant van de spanten zullen dan over de 'ruggegraat' schuiven... voor de onderkant moet ik nog even uitdokteren hoe ik dat het best ga doen. Ideeen zijn natuurlijk meer dan welkom!
Wordt vervolgd...
Maar goed, eerst en vooral moest ik een schip kiezen dat ik zou willen nabouwen, of toch als voorbeeld gebruiken. Die keuze was niet zo moeilijk. Mijn vader gaat dit jaar op pensioen en heeft jaren de planning gedaan voor een rederij in Nederland. Ik heb het dan over Wijgula in Druten, die samenwerken met Imperial. Als cadeau voor zijn harde labeur wil ik dus proberen om een binnenvaart-tanker te bouwen, gebasseerd op één van de schepen waar hij verantwoordelijk voor was. De Calcit 8 is er zo eentje van.
Ik ben na mijn keuze gemaakt te hebben, aan het spelen gegaan met de gratis versie van DelftShip, een 3d programma om de romp van het schip te illustreren. En dat is vrij goed gelukt, met een voorbeeldmodel dat ik op het net kon vinden. De verhoudingen zijn niet 100% juist, in die zin dat het model op Delftship 128 meter is, en de Calcit 8 slechts 99.84 meter. Op zich niet zo'n probleem, want ik laat er gewoon een middenstuk uit weg zodat de lengteverhouding toch klopt. De breedteverhouding is dan wel weer ok.
De houtkeuze was ook een moeilijke beslissing. Sommige mensen raden balsa hout aan, en zeggen resoluut neen tegen multiplex of mdf. Anderen raden balsa af en gaan voor multiplex of mdf. Ik heb het tweede gekozen, met in het achterhoofd houdende dat het goed zal moeten behandeld worden tegen water als ze ooit zou komen te varen.
Voor de spanten en in feite het gehele geraamte ging ik voor 8 milimeter dikte. Voor de romp zelf voor 4 milimeter dikte. Het hout voor de romp is goed plooibaar, en de 8mm dikke spanten geven een stevig karkas.
Bij de doe het zelf dat hout vandaag weesten halen, en ik kon niet anders dan van elk een plaat van 2m40 op 1m20 kopen. Genoeg dus voor een boot of 2 (of 3?).
Nadat ik een peinzende blik van m'n wederhelft had gekregen, en een halve opmerking à la 'jij bent goed gek', ben ik begonnen aan het uitprinten van het spantenplan.
Daarna aan het knippen gegaan om alle spanten uit te knippen en te indexeren ...
En uiteindelijk met de geknipte spanten de overdracht gedaan op het 8mm hout...
Na enkele keren mijn hele mikmak te moeten verhuizen aangezien vrouwlief in de vriezer moest zijn, ben ik tot dit resultaat gekomen...
Morgen maak ik de rest van het geraamte... het is te zeggen, het dwarsprofiel dat dan mooi in het midden komt. Deze zal in feite de omtrek van het profiel van het schip bevatten, en hol zijn vanbinnen, zodat er genoeg ruimte in de romp overblijft. De inkepingen aan de bovenkant van de spanten zullen dan over de 'ruggegraat' schuiven... voor de onderkant moet ik nog even uitdokteren hoe ik dat het best ga doen. Ideeen zijn natuurlijk meer dan welkom!
Wordt vervolgd...