Bouwverslag binnenvaart-tanker

Hallo aan iedereen! Eerst en vooral zal ik mezelf misschien kort even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit foum, en dit ook meteen m'n eerste post zal zijn. Ik ben Tim, 36 jaar uit Ninove, België. Al van kinds af heb ik enkele rc modelletjes gehad, kant en klaar uit de doos, waaronder auto's en helikopters. Sinds enige tijd heb ik mijn interesse laten vallen op bootjes aangezien ik toch iemand ben die heel graag aan het water vertoeft. Na heel veel filmpjes kijken, online shops afpluizen en bouwverslagen hier op dit forum lezen, ben ik tot de constatatie gekomen dat een model zelf bouwen origineler is, en ook veel betaalbaarder (althans dat hopen we, want we zijn net terug van de rc winkel in de buurt om eens te gaan kijken en man wat hebben ze daar dure dingetjes!). Maar goed, bootjes, en dan heb ik het niet over plezierjachtjes of zeilbootjes, maar over grotere krachtpatsers. Zelf heb ik nog nooit een boot gebouwd, dit wordt dus mijn allereerste model en of het gaat lukken dat is maar net de vraag.

Maar goed, eerst en vooral moest ik een schip kiezen dat ik zou willen nabouwen, of toch als voorbeeld gebruiken. Die keuze was niet zo moeilijk. Mijn vader gaat dit jaar op pensioen en heeft jaren de planning gedaan voor een rederij in Nederland. Ik heb het dan over Wijgula in Druten, die samenwerken met Imperial. Als cadeau voor zijn harde labeur wil ik dus proberen om een binnenvaart-tanker te bouwen, gebasseerd op één van de schepen waar hij verantwoordelijk voor was. De Calcit 8 is er zo eentje van.

calcitvoorbeeld.JPG

Ik ben na mijn keuze gemaakt te hebben, aan het spelen gegaan met de gratis versie van DelftShip, een 3d programma om de romp van het schip te illustreren. En dat is vrij goed gelukt, met een voorbeeldmodel dat ik op het net kon vinden. De verhoudingen zijn niet 100% juist, in die zin dat het model op Delftship 128 meter is, en de Calcit 8 slechts 99.84 meter. Op zich niet zo'n probleem, want ik laat er gewoon een middenstuk uit weg zodat de lengteverhouding toch klopt. De breedteverhouding is dan wel weer ok.

De houtkeuze was ook een moeilijke beslissing. Sommige mensen raden balsa hout aan, en zeggen resoluut neen tegen multiplex of mdf. Anderen raden balsa af en gaan voor multiplex of mdf. Ik heb het tweede gekozen, met in het achterhoofd houdende dat het goed zal moeten behandeld worden tegen water als ze ooit zou komen te varen.

Voor de spanten en in feite het gehele geraamte ging ik voor 8 milimeter dikte. Voor de romp zelf voor 4 milimeter dikte. Het hout voor de romp is goed plooibaar, en de 8mm dikke spanten geven een stevig karkas.
Bij de doe het zelf dat hout vandaag weesten halen, en ik kon niet anders dan van elk een plaat van 2m40 op 1m20 kopen. Genoeg dus voor een boot of 2 (of 3?).

Nadat ik een peinzende blik van m'n wederhelft had gekregen, en een halve opmerking à la 'jij bent goed gek', ben ik begonnen aan het uitprinten van het spantenplan.

calcit01.JPG

Daarna aan het knippen gegaan om alle spanten uit te knippen en te indexeren ...

calcit02.JPG

En uiteindelijk met de geknipte spanten de overdracht gedaan op het 8mm hout...

calcit03.JPG

Na enkele keren mijn hele mikmak te moeten verhuizen aangezien vrouwlief in de vriezer moest zijn, ben ik tot dit resultaat gekomen...

calcit04.JPG

calcit05.JPG

Morgen maak ik de rest van het geraamte... het is te zeggen, het dwarsprofiel dat dan mooi in het midden komt. Deze zal in feite de omtrek van het profiel van het schip bevatten, en hol zijn vanbinnen, zodat er genoeg ruimte in de romp overblijft. De inkepingen aan de bovenkant van de spanten zullen dan over de 'ruggegraat' schuiven... voor de onderkant moet ik nog even uitdokteren hoe ik dat het best ga doen. Ideeen zijn natuurlijk meer dan welkom!

Wordt vervolgd...

Hey Timme, welkom hier :) Het handigste is om een zogenaamde bouwplank te nemen waar je alle spanten ondersteboven en haaks op kan plaatsen. Zo kan je vrij makkelijk de kielbalk ontwerpen ook en zorg je voor een stevige basis. Kijk anders eens bij mijn verslag hoe ik het aangepakt heb.
Veel plezier alvast met de bouw.

Hallo Mike, goed gezien, ik ga meteen aan de slag ermee. Heb gelukkig nog zo'n mooi stuk hout liggen dat ik errvoor kan gebruiken. Alles met een figuurzaagje gedaan? Ik zat te denken aan een decoupeerzaag met een ultra fijn snijblad. In jouw geval werd dat misschien moeilijk door de vorm van de spanten? Ik ga het hier toch eerst metd e decoupeerzaag proberen, lukt het niet dan wordt het een tripje naar de lokale doe het zelf (ook open op zondag, jeeeeuj!) om een figuurzaagje te gaan halen...

Het hout voor de romp, 4 mm, is hopelijk niet te dik... daar heb ik vannacht wel over wakker gelegen...

Right, decoupeerzaagje geprobeerd, dat werkt, maar 't is wat minder precies dan een figuurzaagje wellicht.

Heb gemerkt dat wanneer ik de spanten op de kielbalk plaats, de overgang toch nog wat te groot is op korte afstand. Voor een beginnenling wellicht geen aanrader. We gaan dus maar even zien of we hem wat groter kunnen maken... back to the drawing board... En mocht de calcit niet lukken, dan kan ik nog steeds een ander schip uit de wijgula en ex-huyghebaert vloot halen..

Bon even een korte update... nieuwe plannen gemaakt, breder en hoger schip, en met spitse neus (zo varen er immers ook Calcit's rond) in verhouding wordt ie 1m00 op 22cm op 10cm. Bijna alle spanten zijn gezaagd, en heb ze even als voorbeeld op de kiellat gezet :

calcit06.JPG

Kielbalk

Hoi Timme,

Even een kanttekening.

@ de kielbalk zit aan de onderkant van de romp. De balk die je nu gebruikt is aan de bovenkant van je spanten geplaatst. Denk er dus aan dat je op z,n kop bouwt. Maak dus insparingen in de onderzijde van je spanten en maak de al eerder genoemde werf.
Werk secuur, want dat maakt je basis van het schip goed, doe je dit niet, kom je je zelf bij de verdere bouw steeds weer tegen.

@ figuurzaag v.s. decouperen. Met een figuurzaag zaag je veel mooier uit zonder al te veel verspaing die afbreekt van je zaagsnedes. Tis maar een tippie.

Verder volg ik je versag hoor, succes!
Dennis

Hoi Timme,

Even een kanttekening.

@ de kielbalk zit aan de onderkant van de romp.

Hey Dennis, bedankt voor de ractie, en ja inderdaad je hebt gelijk, de kielbalk zit oonderaan. Vergissinkje van mijn kant. Wat die uitsparingen betreft, die staan reeds getekend op de spanten, maar die heb ik nog niet gezaagd omdat ik eerst even alles wou visualiseren zoals je op de foto kan zien.

@ figuurzaag v.s. decouperen. Met een figuurzaag zaag je veel mooier uit zonder al te veel verspaing die afbreekt van je zaagsnedes. Tis maar een tippie.

En ook daar heb je gelijk, al heb ik wel een ultrafijn zaagbladje gebruikt dat echt weinig verlies heeft. Er zal wel een verschil zijn natuurlijk.

Net even met m'n moeder gebeld, die weet dat ik er aan bezig ben... Het zal een schouw-model worden, want ze ziet vaderlief niet meteen naar een plas gaan om even radiografisch bootje te gaan varen. Dit wil zeggen dat ik de al reeds getekende holtes (trapeziumvorm) in de spanten niet zal moeten uitzagen, en dat ik hem dus ook iet waterdicht zal moeten maken.
Ik heb ze voorgesteld om hem toch pre-radiografisch te bouwen, maar ook daar ziet ze het nut niet van in.

Nuja, tijdens het paasverlof volgen zij ons voor een weekje op reis op een camping in Frankrijk of Duitsland, en dan neem ik sowieso mijn RTR bootje mee. Kan dan altijd eens langs de neus weg polsen wat zijn idee is.

Wat de vorm van de boot betreft, een geluk dat ik niet de uiteindelijke calcit 8 exact ben gaan nabouwen, want van die schepen doet hij al enkele jaren de planning niet meer, wel van een ander groot deel van de vloot. Sjah, als je ouders aan de andere kant van het land wonen, en je elkaar maximum 1 x per maand ziet, dan gaat er soms al wat 'nieuws' verloren nietwaar...

Europeo2_neu.jpg

Moeder vindt trouwens dat het leuker zou zijn als ik de boot gewoon naar hem vernoem. Op die manier is het maar een halve confrontatie met zijn gewezen job op z'n oude dag :)

Alvast succes met de bouw van je eerste schip.
misschien is het niet slecht om eerst wat bouw ervaring op te doen met een op de schouw zet model :) Daarna kan met al je opgedane ervaring beginnen aan je RC model.

Als je vragen hebt betreffende bouwprocedures schrijf je ze hier maar neer, iemand zal je wel van antwoord zijn met tips en aanwijzingen.

vgr Marc

Alvast succes met de bouw van je eerste schip.
misschien is het niet slecht om eerst wat bouw ervaring op te doen met een op de schouw zet model :) Daarna kan met al je opgedane ervaring beginnen aan je RC model.

Als je vragen hebt betreffende bouwprocedures schrijf je ze hier maar neer, iemand zal je wel van antwoord zijn met tips en aanwijzingen.

vgr Marc

Daar heb je inderdaad een punt Marc, eerst proberen kruipen, en dan pas proberen recht te staan...

Aangezien de boot niet vaarwaardig moet zijn hoef ik dus geen epoxy te gebruiken en kan ik gewoon met houtplamuur en voldoende bijschuren een effen wand bekomen denk ik. Maar dien ik dan eerst een laag vernis te leggen en dan een primer? of kan de primer er meteen op?

Back