Dag allemaal, Mijn eerste bouwverslag. Zal een beetje in horten en stoten gaan, omdat ik dit samen met mijn broer (Rob) moet doen (alleen gaat het niks worden) en gezamenlijk tijd vinden in onze agenda's is beetje uitdagend. Heb een nieuwe Ultima gekocht als vervanger voor mijn Supra's. Deze zijn wat zwaar (1950 gram) bij 3m40 en ik was al enige tijd aan het kijken naar iets anders waar ik nodige jaren mee voorruit moet kunnen, toen dit voorbij kwam. Zelf vond ik het nogal extreem net geen 4meter spanwijdte en dan 1068 gram vliegklaar gewicht. Dat is net aan de FAI norm van 12gr/dm2. Belangrijkste voor mij is dat vliegtuig voor mij breed inzetbaar is (tot 4Bft minimaal) en goedmoedig vliegt. De tipgever gelooft erin en ik nu ook. Zeker nu eerste wedstrijdresultaten bekend zijn van de bouwers zelf. Zij vlogen zonder ballast bij 4 m/s (een goede 3Bft) met de lichte 1100 grams variant. Ik heb gekozen voor de "zware" variant. Dit zit hem voornamelijk in romp (met ballast mogelijkheid, de lichte heeft dit niet) en stabilo, daar vleugel voor alle varianten gelijk zijn. Ik kom zo meteen op ±1200 gram vliegklaar gewicht.De ballast set die erbij zit is 100/200/300 gram.
Kleuren, afmetingen en gewicht Dit is 'm dan. Gewicht Ultima Fuselage and canopy 129,7 gram Elevator 29,7 gram Rudderset 20,6 gram Middle panel 338 gram Tip Left 137,8 gram Tip right 138,3 gram Joiners 15,7 gram Small parts 31 gram Totaal leeg gewicht: 840,8 Gewicht aandrijving 2x 11gr flaps= 22gram (Blue Bird CB1005 HV, Rob heeft deze getest en ok bevonden, we durven het aan) 2x 8gr ailerons= 18 gram (KST X08N HV) 1x 11gr richting= 11 gram (zelfde servo als flaps) 1x 10gr hoog/laag= 10 gram (MKS HV6100, we hebben wel vertrouwen in de Blue Bird, maar beetje zekerheid kan geen kwaad...) 4x houten servoraampjes = 6 gram aandrijfset (tenshock viper+prop)= 99 gram 3s 800 sls lipo= 76 gram ontvanger = 25 gram (multiplex rx-9-dr) regelaar= 56 gram (castle creations phoenix edge lite 50, deze gekozen omdat ik op HV ga vliegen en dan wordt de spoeling dun) altis v4= 8 gram bekabeling= 20 gram (gokje, in vleugels zit alles al) ballastbuis= 5 gram (gokje) unisense E= 18 gram (optioneel) totaal 374 gram Vliegklaar gewicht ± 1215 gram.
keuze aandrijfset Iets over de aandrijfset, hier heb ik namelijk best lang over nagedacht. Schambeck maakt hele leuke motoren, maar als iets niet bevalt, kun je niks meer. Bij de sets van Reisenauer kun je heel eenvoudig andere motor erop zetten en je bent voor paar tientjes weer het mannetje. In Supra's heb ik ook al Reisenauer, Rob vliegt ermee, dus keuze stond al min of meer vast. Nu nog keuze maken uit de tig opties. Aan de ene kant wil ik het zo licht mogelijk, aan de andere kant wel de power voor als het harder waait (groot inzetbereik is mijn doel). Dan de grote vraag hoeveel power heb je nodig. Heb ik even teruggerekend aan de hand van mijn Supra. In Supra heb ik nu 675watt (20graden voorverwarmd) tot 740 watt (40 graden voorverwarmd) en vlieg ik op 4S 1000mAh bij 1950 gram vliegklaar is 2,96 gram per watt. Zonder meer fors over gedimensioneerd, maar wel lekker voor als het hard waait (en volle ballast = 420 gram extra) en/of je wil ergens heen. Stel Ultima weegt vliegklaar 1350 gram (daar ging ik toen nog van uit), heb ik 456 watt nodig. Optie 1 was de Tenshock VIPER-CC 1020-10T 4pol 6400KV mit Micro Edition 5:1NL - windstil 2s - 13x9 RF CFK M28, 46 Amp. 337 Watt, Schub 1910g, VPitch 107 km/h - wind 3s - 10x6 Ae, 12222 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1972g, VPitch 112 km/h, Eta 83,3% Maar ja, ik zag me al klooien op een wedstrijddag met wisselen van prop en lipo. In mijn ogen vragen om problemen, zeker ook omdat het 3S pakket "maar" 15 gram zwaarder is dan het 2S pakket. Dus is het optie 2 geworden: Tenshock VIPER-CC 1020-12T 4pol 5200KV mit Micro Edition 5:1NL en dan een 3s - 12x8 RFschmal CFK M25, 9931 rpm, 47 Amp. 520 Watt, VPitch 121 km/h. Of het juiste keuze is: we gaan het meemaken. Er zit in ieder geval genoeg power in...
succes Marc, altijd spannend of het uit gaat pakken hoe je het had bedacht. (kan ik uit rente ervaring melden) Klaar voor Oosterland? of gaan de agenda's dat niet voor elkaar krijgen... Bob
Bouwmiddag 1 Eerst maar even zelf avond van te voren hoezen gemaakt, want anders zag ik bui al weer hangen. Niks vervelenders als transportschade. Flap en aileron heveltjes inbouwen Flap gekozen voor buitenzijde, want het lijkt erop dat in de flap een dubbele koollaag zit. (goed en schuin kijken in het licht, op foto's niet zichtbaar) Aileron gekozen voor binnenzijde, want daar lijkt hier de dubbele koollaag te zitten. Volgens bouwmeester Rob is het altijd leuk om in andermans vleugel te snijden…(werd gevolgd door de opmerking dat ik weg moest blijven van zijn Perfection vleugels...) Staalarmpje voor flaps is 1,5mm dik en voor ailerons is 1,2mm dik. Hevelarmpjes ook zo uitgeboord. Er gaan geen quicklinkjes gebruikt worden. We gaan de DLG-techniek toepassen, dus gewoon staaldraad buigen en borgen met tin. De hevels kunnen nergens heen vanwege de rohacel. De fancy "met tegenlager uitgeruste" servoraampjes van servorahmen.de gekocht voor de flaps kunnen de kliko in, want ze zijn fors groter dan opening voor servo, nog even overwogen om servoraampje stuk te maken en alleen tegenlager erin te klooien, na kort overleg vanaf gezien. Heb zojuist houten framepjes bij hyperflight besteld (door de ailerons had ik die al besteld, bij gebrek aan andere, blijkt nu juiste keuze te zijn). Aileron servo, zelf gekozen voor KST X08N op advies van bouwer, echter hier past ook gewoon een 10mm servo in. Servoruimte aileron is net zo groot als die van flap (flap is wel dieper, 15 mm versus 11,5mm voor de aileron. Achteraf was BlueBird CB1005 HV betere keuze geweest, over KST's horen we wisselende verhalen mbt kwaliteit. (of je moet voor die 3 gram gewichtsverschil per servo vallen…). Flaps uitsparing voor stuurstang iets uitgevijld voor maximale flapuitslag. Rob heeft mooie malletjes gemaakt zodat aan beide zijdes de hevelarmpjes identiek in de vleugel zitten. We hebben hevelarmpjes wat dieper erin gezet dan we dachten te moeten doen, dit omdat anders het staaldraadje aan liep in de vleugelopening. Tip: afplakplakband dubbelvouwen op einde, zo beschadig je huid van vleugel zeker niet met er afhalen.
En wat foto's van geheel: Aftekenen van plek waar hevelarmpjes moeten komen, daarna 1,5 mm daar vandaan streep getrokken, zo kan de staaldraad de bocht juist pakken. (sorry dat ie gedraait zit, krijg hem niet goed) Uitgevijlde opening in Flap (bij aileron zelfde gedaan), zodat flap voldoende naar beneden kan. Flap servo's gesoldeerd. het "net niet" passende servoframe-pje Lijmen van de servo frame-pjes van de ailerons (ook op de kop)
En de resultaten Dat was het weer even. Volgende keer vleugel afmaken en aan romp beginnen. Oh ja, iets waar ik gister nogal tijd mee bezig was, was met passend krijgen van de wingjoiners en borgpennen in de vleugel. Koste nodige schuurwerk. En ben niet 100% happy met de 7graden wingjoiners, laten best een opening aan de onderzijde tussen middenstuk en tip.
Hoi Marc, Breng je nog een koolstofmatje onder de servohouder aan of is het daar al verstevigd. Frans.
Als hier tape overheen doet is de opening dicht. Tippanelen aan het middenpaneel zekeren moet je toch.
FF een tip voor de servorahmen met tegenlager. Die zijn inderdaad redelijk aan de maat en pasten bijvoorbeeld ook niet in mijn Xplorer. Je kunt echter ongestraft het komplete deel aan de "onderzijde" van de servo weghalen (snijden). Er blijft voldoende lijmvlak over !!
Nee, lijkt meer dan stevig genoeg. Het lijkt dat er een extra matje zit, maar 100% zeker weten we dat niet. Hebben houten frame-pjes rechtstreeks op vleugelhuid aan.
Dat klopt, echter de tip sluit zowel aan boven als onderkant niet aan tegen de vleugel met de 7graden wingjoiners en dus kan tip gedurende vlucht gaan wrikken en mogelijk loskomen. Gaan waarschijnlijk aan onderkant een stuk epoxyplaat schuren (en dan plakband erover zodat alles blijft zitten en netjes aansluit.
Wat ik wel zou doen Marc, is de onderhuid met de bovenhuid verbinden in deze servo openingen. Je kunt dit doen door een stukje CF mat tegen de zijkanten aan te zetten of door er een balsa webbing in te frommelen. Een zulke webbing voorkomt ook het vervormen van de bovenhuid waar dat servoplankje tegen aan gelijmd zit.
Rondom servo-opening zit natuurlijk de rohacel. En op foto's van andere Ultima's zag ik ook niet dat ze nog extra webbing geplaatst hebben.
Maar ook Rohacell heeft een zekere mate van flexibiliteit; om de onder -en bovenhuid door middel van een webbing stijf met mekaar te verbinden kan zeker geen kwaad. (en is een kleine moeite) De vleugel zal zeker niet uit mekaar vallen wanneer je dit niet doet, maar die 5 minuten extra werk ........................ @vw4style. precies zo inderdaad
F5J ULTIMA the NEW F5J STANDARD ? Electric Competition Soaring-F5J / ALES / e-Soaring V3 Gepubliceerd op 23 apr. 2016 For more info. See this Slovenian thread : http://forum.modelarji.com/viewtopic.... and this RCGroups Ultima thread : http://www.rcgroups.com/forums/showth... Also this Dutch build log is good -http://www.modelbouwforum.nl/threads/... use Google Translate. See Also: https://www.youtube.com/watch?v=hhndm... https://www.youtube.com/watch?v=58IZs...