Bouwverslag Blejzyk Faun

Alweer een tijd geleden dat ik een verslagje heb geplaatst.
En aangezien mijn Ridge Runt aan vervanging toe is, ben ik op zoek gegaan naar een goede vervanger.

Ik wil een klein zwevertje (max 1,5mtr) welke goede allround eigenschappen moet hebben.
Hoofdzakelijk voor aan de helling, dus de optie om ballast te kunnen meenemen is een must.
Ik wil niet de hoofdprijs, maar wel goede kwaliteit (budget vliegklaar onder €250)
Ook wil ik niet al te veel zelf moeten bouwen, gezien mijn beschikbare tijd en er een deadline ligt voor een trip naar de Vogezen.

Na een tijdje zoeken kwam ik op een Poolse site http://www.blejzyk.pl/en/ (een soort Art Hobby) veel keus aan modellen en ook nog eens de mogelijkheid om eigen configuraties samen te stellen, zoals; 3 soorten rompjes, verschillende profielen mogelijk, X of V staart, wel/geen flaps, ect..
Na een mailtje was ik gelijk enthousiast en heb ik gekozen voor de Faun (het meest recente 1,5mtr ontwerp)

FF0E29B7-2042-43C7-85EB-1AF13AE721E6.jpeg

Het wordt de Faun met een V-staart en opschuifbare nose cone, profiel wordt de S-6063 met full span ailerons.
Na mijn bestelling moest ik 2 weken wachten, kistje was niet op voorraad en moest worden gemaakt.
Maar na 2 daagjes de tracking volgen, stond de post-meneer voor de deur.

Netjes ingepakt en geen schade
3EAB74EE-0A10-4182-9A57-73A323496C5D.jpeg


Na alles goed te hebben bekeken is het duidelijk, man man wat een nette kwaliteit.
Scharnieren zijn al gemonteerd, voorlijst van de vleugel heel mooi geschuurd, romp verstevigd met Carbon.
11F6B31E-4FCB-4834-A92B-1F602F5E9BB5.jpeg

Let vooral op de doorlopende nerf van de vleugel beplanking en de afwerking van de tips.

Romp is voor zien van extra verstevigingen, het Carbon loopt tot aan het einde.
A38323ED-03F6-428B-B852-DC244A1A5C3A.jpeg


Nu even verder verdiepen in de beschikbare (bouw) informatie en ik kan starten met de bouw.

Wordt vervolgd ..........
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag de eerste kleine dingetjes gedaan.
De rolroeren liepen zwaar, dus maar gelijk de scharnierlijnen bewerken met een klein vijltje
20F34D60-D6F7-4549-A886-BD2E9419098D.jpeg

Met een driekant-vijltje de bovenkant van het scharnier bewerken, wel zodanig dat je het kevlar scharnier niet beschadigd.

F7D7319C-5C87-429D-9E77-806F9192F98B.jpeg


En met een 4kant-vijltje de binnenkant, hier ook oppassen voor de dichtlip en kevlar.
 
Weer een paar kleine dingentjes kunnen doen vandaag.

Servo’s hun plekje geven in de vleugel.
Ik gebruik hiervoor de EMax 3352
Aangezien ik goede ervaringen heb met deze servo’s, komen er 4 van deze kleine Chineesjes in het zwevertje
1AC93004-7020-4AC5-BDB2-C3FFD4DF07D0.jpeg

D321B429-D8C2-4C2A-8F3E-2A6CAA88120A.jpeg


Hierna direct de versteviging voor de vleugelbevestiging afgetekend.
39010FBA-C29D-45F4-BD47-0319CBABC45A.jpeg


Schuim verwijderd
BFDA8491-242D-4619-833C-5CDC1996D076.jpeg


En de houten blokjes passend gemaakt.
Hier heb ik trouwens veel ruimte gehouden, omdat ik alles uitvul met epoxy/micro-ballons zodat tijdens montage de vleugelhuid niet gaat opbollen.
632FFFCD-BE98-4A3F-BC81-817C094216BC.jpeg


Gelijk de bevestigingspunten overgenomen op de romp.
1FC99942-BABA-412C-BBC5-BBBA3AFCA26D.jpeg


En ook maar gelijk toegang gemaakt om de verstevigingen in de romp te kunnen maken.
C5B3F19A-BD02-4668-B71E-9117928032B6.jpeg


Wordt vervolgd........
 
Weer een stukje verder.

De verstevigingen in de romp tbv vleugelbevestiging geplaatst
2369B37B-AA63-4B57-A8D6-5A8B9296B880.jpeg


V-staart met secondelijm gelijmd met 110 graden. Mal er tussen tijdens het lijmen.
Hierna een 50grams glasmatje aangebracht.
A45997C3-B4C3-4956-BA20-1D8041F1468B.jpeg


Voldoende 30min epoxy aangemaakt om met dezelfde batch (maar dan met micro-ballons) de vleugelhelften aan elkaar te lijmen.
Blokjes erin en met een klein boortje veel gaatjes in het schuim gemaakt om de verbinding te verstevigen.
FC47DBA6-A1D8-49E2-B7D4-B6684C61B470.jpeg


Tijdens het drogen van de poxy, maar begonnen met de ballast tube.
14956A92-C4C7-4F5A-A1AA-902CDE90F295.jpeg

Koper (rond 15) 2x omwikkeld met dunne mylar (bloemen folie), dit zorgt voor een vergroting van de diameter en maakt het lossen mogelijk.
F4E1CCE3-4AB3-4B08-8506-F425A5774F19.jpeg

50grams glasmat eerst ingespoten met spuitlijm, voldoende glasmat om 3x te omwikkelen.
DF484778-D59B-467C-883C-097594632646.jpeg

Daarna strak omwikkeld met stroken mylar

Nu alles laten uitharden.......
 
En door.......

De ballast tube was uitgehard en kon worden uitgepakt.
Een nette tube waar de koper buis makkelijk in kan.
1A34BD70-5883-4B43-8A00-EF2667CF14D1.jpeg


Uiteinde heeft een stop gekregen, er zit een gaatje in om de lucht te laten ontsnappen bij het laden.
Een goed verlijming is hier noodzakelijk want je wil niet dat de ballast achterin de staart eindigd tijdens het vliegen :confused:
C127B1E7-6C7F-42AA-9C83-451B79D326B2.jpeg


Verder met de vleugel.
Het middenstuk moest nog worden verstevigd met glasmat, ik heb hier 50 grams gebruikt.
Eerst een van 3cm breed en daar overheen eentje van 5cm, beide met spuitlijm aangebracht voordat de epoxy wordt aangebracht.
Hierdoor verschuift het matje niet tijdens het aanbrengen van de poxy
4459890F-AFED-468D-A85E-D8C3A1FF69B1.jpeg


Epoxy aanbrengen, droog deppen met keukenpapier en daarna de dunne maylar erover.
87E05CDE-FDCD-4F49-8C88-0E3B43B85879.jpeg


De onder- en bovenzijde tegelijk gedaan en Schuim er omheen om de boel aan te drukken.
3FD04880-42BD-4E82-8247-C761E9D3CED6.jpeg


Poor man vacuüm
89F4341C-6B50-45F8-A471-D1DB08E2B1CB.jpeg


Even terug naar de ballast.
Nu moet ik van de koperen buis 5 stuks ballast maken, deze moeten gevuld worden met lood.
Hier heb ik geen ervaring mee, dus een paar vragen;
- kan ik het beste eerst het koper op maat maken en vullen of de buis in z’n geheel vullen en daarna op maat maken?
- wat is de beste manier om het koper te vullen met lood. Eerst lood smelten en gieten of de pijp vullen met stukjes lood en de brander erop?
 
Weer een beetje gefreubeld....

De verbinding tussen de vleugels is goed gelukt.
F2736612-F43D-4CBD-9E66-9A49F22CBB37.jpeg


Afgewerkt en maar gelijk de schroeven op de romp geplaatst.
3F7A1A85-92A7-477F-8852-7252A15E44D4.jpeg


A201E9CE-F33C-48E1-B04A-1C245D739556.jpeg


Verder met de ballast, 5 stuks klaar
De middelste komt dus precies in het midden van het CG.
21271EA2-BDE7-4A83-806D-34D38DB05722.jpeg


Ik kan nu dus precies bepalen hoe diep de buis in de romp moet en waar de opening in het binnenste neusje moet.
AFE98BEE-28B7-4065-9F7B-996B33C51285.jpeg


Ballast tube in de romp gelijmd. Als het binnenste neusje wordt vast gelijmd, dan komt hier nog een 80grams glasmat overheen.
60A276E7-90F1-4DFF-AF88-89A49E8A3B59.jpeg


BCE2BBDE-B5C6-41D7-A6D9-A0DFA3F64659.jpeg

De nose cone die hier overheen schuift, zorgt dat de ballast op zijn plek blijft.
 
Vandaag weer een uurtje de tijd gehad en paar kleine dingen kunnen doen.

Rustig aan met goed doordachte stappen geeft meer voldoening.
Ik heb de tijd gehad om over de V-staart bevestiging goed na te denken :koud:
De bevestiging die gebruikt zou moeten beviel me niet.

De V-staart moest eerst op een zadeltje van 0,5mm triplex en 2 balsa driehoekjes, vervolgens op de romp lijmen.
27599505-2A2E-46AA-A66C-E39824F4886B.jpeg


Echt stevig leek mij dit niet en ook niet makkelijk om het geheel goed uit te richten.
Dus eerst de V-staart direct op de romp gelijmd met een paar kleine druppels secondelijm, zodanig dat ik de staart goed kon uitrichten.
9F2D4810-DC4F-4320-B1E8-3476274395D8.jpeg


Na verschillende pogingen was ik tevreden en konden de driehoekjes er tussen met epoxy + microballons.
9292B6BA-92AF-4032-8366-24DA0783EA62.jpeg

(De overtollige epoxy is verwijderd hoor)
Het geheel laten uitharden en er komt nog een klein glasmatje overheen.

Begint nu op een zwevertje te lijken.
FE4864A3-BA60-4945-8368-26A75718314D.jpeg

EF98F21B-14A7-41F3-812C-FE5C22AB2F08.jpeg


Nu kunnen de stuurstangetjes worden bevestigd, en de servo plaats op het binnenste neusje worden bepaald.

Wordt vervolgd......
 
Eindelijk weer de tijd om te knutselen.

In de tussentijd is ook mijn ontvangertje gearriveerd.
D836AB8A-08D9-4706-9E43-0B068C70736B.jpeg


Het na het monteren van de originele heveltjes voor de V-staart was ik niet tevreden.
Te weinig vlees op het roer en kwaliteit was slecht.
4D5C3E11-FF88-4F03-A313-824FCAC13C41.jpeg

006E3FF5-5A7D-49C8-B86A-0AE1C735029D.jpeg


Er af dus.....
Oude ledenpas van de vliegclub gepakt (die dingen altijd bewaren, super handig) en met een klein brandertje de plek van de knik verwarmt en in de juiste hoek gebogen.
AA800FD5-F9FA-4C8E-ADBA-26FD6C871EBB.jpeg

BABE1AC7-9852-40FB-B9D9-E3A3CAC7E232.jpeg


Tussendoor de vleugels gefolied met Oracover light.
Onderkant eerst en zo koud mogelijk aanbrengen.
4B745D08-43C4-4027-A7CF-0083996985E4.jpeg


Daarna de bovenkant (halverwege)
6749D86C-F7E4-457F-8645-62997A17C05F.jpeg

Daarna langzaam de strijkbout steeds warmer, totdat alle rimpels eruit zijn.

Nu bezig met de stuurstangen van de V-staart, daarvoor wel de plaats van de servo’s nodig
Deze dus ook maar geplaatst.
2CDDE6DF-E029-4933-B138-456DFB20DDB6.jpeg


Morgen weer een paar uurtje in het hobbyhok.........
 
Back
Top