Bouwverslag Blubaby. ..hij heeft gevlogen!!

Ik begin maar vast een bouwverslagje hoewel de bouw waarschijnlijk best lang kan gaan duren.. Ik heb er geen haast mee.

Op rcgroups staat een heeele uitgebreide draad over deze trainer. Ik ga de 33" UC versie bouwen van 5mm Selitac.
draadje op rcgroups

Vandaag kreeg ik een pakketje met de setup
hextronik 2730-1300Kv
8x3.8 prop
plush 10amp ESC
turnigy 1300mAh 2s lipo
HXT500 servo's
en een programming card voor de ESC.

Ik heb overal even stekkertje op gesoldeerd en gekeken hoe de programming card werkte... Ik kwam erachter dat de ESC het Jingle Bells deuntje kan spelen..:confused: het moet niet gekker worden..
Volgens mij heb ik wel een royale lipo uitgezocht qua capaciteit en dus ook wel qua gewicht..

Nu de ontvanger (een hobbyking 2.4ghz) nog even binden en kijken of de motor en de servo's het doen.

Maarten

Laatst bewerkt:
Gisterenavond even alles aangesloten om te kijken of de electronica het doet.

Blijkt dat de motor/ESC het wel moeilijk heeft om op te starten.. als hij het doet doet hij het goed maar vaak springt de motor een beetje heen en weer dan stopt het feest. zou het kunnen dat 2s te weinig is? zou er wat met de timing ingesteld moeten worden? Softstart?

De hele setup even op de weegschaal gelegd (inclusief 2 servo's) was het 156 gram.. vond ik best tegenvallen eigenlijk..

Maarten

Blijkt dat de motor/ESC het wel moeilijk heeft om op te starten.. als hij het doet doet hij het goed maar vaak springt de motor een beetje heen en weer dan stopt het feest. zou het kunnen dat 2s te weinig is? zou er wat met de timing ingesteld moeten worden? Softstart?

Vanmogen nog eens geprobeerd en ik denk dat ik het heb gevonden. Afhankelijk van hoe de ontvanger, motor en esc liggen gaat het wel of niet goed. Blijkbaar hebben de inschakelstromen wat invloed op het signaal.

Maarten

Vanavond een start gemaakt met de blubaby.. eigenlijk wordt het een greenbaby
Ik heb van 5 lagen selitac het monoblock gemaakt. het zou eigenlijk van 1 inch pink foam gemaakt moeten worden maar op zich is dit net zo makkelijk.

Wel gelijk een foutje gemaakt met het uitprinten van de tekening(uiteraard zijn de pdfs het op legal formaat). waardoor de monoblock een centimeter te kort is (op 26 cm) op zich geen ramp maar ik zal er wel rekening mee moeten houden bij de rest van de bouw. verder heb ik de ruimte voor de accu wat groter gemaakt en wat kabelgootjes er al ingesneden.

Het motortje moet ook nog iets naar voren omdat de motor een grotere diamete heeft dan de 2,54 cm (of eigenlijk 2,4cm van de 5 lagen selitac) of ik moet de zijkant een stukje inkorten zodat de motor niet aanloopt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga het monoblock toch maar even opnieuw maken. De afmetingen wijken toch echt teveel af van het orgineel om er zonder al te veel problemen wat van te maken. Ook maak ik 'm een laagje dikker zodat de motor beter past en niet helemaal naar voren hoeft te worden verplaatst. Kost wat kleine aanpassingen aan de boven en onderkant maar dat valt wel te overzien. (het was of 2mm te smal of 3mm te breed)
Jammer van de eerste poging maar beter halverwege erachter komen dat het niet klopt dan achteraf.

Maarten

Vandaag weer lekker geknutseld.

Eerst even bij de praxis geweest en wat verf meegenomen. Ik had al wat malletjes gemaakt voor de stabilo en richtingsroer dus ik had even een nieuw richtingsroertje gemaakt en om te oefenen ook even een scharniertje van met wat schuine hoeken en tape gemaakt. vervolgens de boel gespoten. De verf blijft helemaal goed, de selitac blijft goed en ook op de tape die ik had gebruikt voor het scharnier blijft het goed zitten. Ik kan dus rustig eerst een kijken hoe hij vliegt voor ik 'm verf.

Vanavond heb ik een hoop selitac gesneden. Voor alle onderdelen eerst nijmallen gemaakt van selitac.Misschien niet het beste materiaal hiervoor maar ach.. het is ook weer beter dan papier.

Vervolgens een nieuw monoblock gemaakt en een profiel in een van de vleugels gebogen. Er moet nog een hoop gesneden worden maar dat gaat met die mallen denk ik wel wat makkelijker..

Maarten

Oei .. het schiet best op... binnenkort even wat foto's maken voor hij af is..;)

Gisteren de rest van het schuim gesneden en de rechter zijkant, bulkhead, onderkant en monoblock gelijmd. verder de twee vleugels gebogen en ik heb er ook twee vleugelprofielen aan de onderkant gelijmd. Daar ben ik niet zo tevreden over omdat ik de profielen met spelden vast had gezet zijn er nogal wat gaten in ontstaan. Even kijken hoe dat wordt anders maar ik gewoon een paar nieuwe vleugels.

Wat er nu nog moet gebeuren.
-Linker zijkant lijmen
-Vleugel bevestiging maken.
-Motorschotje maken
-ESC en ontvangers plekje geven.
-Roer en Stabilo lijmen en scharniertje maken
-Servo's installeren en hoorntjes plakken
-Pushrods maken.
-Eventueel Verven
-Landingsgestel buigen en installeren.
-Motortje installeren,

Maarten

ben benieuwd naar de foto's :)

full

de vleugels..

full

Romp...

full

en een mooi blauw roertje..

De fotos zijn even snel in het donker gemaakt maar ze geven hoop ik een mooi beeld van wat het gaat worden.

Het totaal gewicht aan schuim en lijm tot nu toe is 64 gram dus dat zou betekenen dat het totale gewicht zo rond de 250 gram zal zitten.. valt me best mee..

Maarten

Wat er nu nog moet gebeuren.
-Linker zijkant lijmen
-Vleugel bevestiging maken.
-Motorschotje maken
-ESC en ontvangers plekje geven.
-Roer en Stabilo lijmen en scharniertje maken
-Servo's installeren en hoorntjes plakken
-Pushrods maken.
-Eventueel Verven
-Landingsgestel buigen en installeren.
-Motortje installeren,

vanavond de linkerkant gelijmd, scharneertje gemaakt op de stabilo en er een carbon staafje ingelijmd Hij was nogal krom namelijk en dat maakte het scharnieren niet makkelijker.

verder kwam ik erachter dat ik niet via de bovenkant de aansturing kon maken omdat dat moet gebeuren als het roer erop zit... en die zit natuurlijk aan de bovenkant..Ik laat dus een deel van de onderkant even open en lijm de bovenkant dicht.

Jaha.. BadBert.. ik denk dat ie het prima zou doen binnen.. misschien wel met een wat lichtere lipo .. of helemaal een maatje kleiner met de 24" versie...Maar deze gaat naar buiten hoor. Als het niet waait tenminste...

Maarten

Zoo.. we knutselen lekker verder:
De servo's zitten op hun plek..
full

de staart zit in elkaar.. ik vond het best lastig om dat mooi recht voor elkaar te krijgen.
full

full

de Vleugel helften zijn gelijmd

full

full

nu dus nog het motorschotje inclusief motor installeren, landingsgestel,pushrods installeren...

In mn hoofd heb ik al een oplossing voor bijna alle zaken behalve de wieltjes... nog geen idee hoe ik dat ga doen..

Maarten

Ik heb dit toestelletje ook een keer gebouwd vliegt vanzelf.
Maar ik moest niet te veel gas geven dat had hij niet graag.
Als hij eenmaal uitgetrimd is kon ik vliegen zonder te kijken naar het toestel.
Ik vloog hem met een 30 gram buitenloper 10a esc 2cellen 900mah en 2 hxt900.
Met deze accu kon ik makkelijk 20 minuten rond tuffen.

Ik heb dit toestelletje ook een keer gebouwd vliegt vanzelf.
Maar ik moest niet te veel gas geven dat had hij niet graag.
Als hij eenmaal uitgetrimd is kon ik vliegen zonder te kijken naar het toestel.
Ik vloog hem met een 30 gram buitenloper 10a esc 2cellen 900mah en 2 hxt900.
Met deze accu kon ik makkelijk 20 minuten rond tuffen.

He madxx... heb je 'm nogsteeds en vliegt hij nog? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met het bouwen en vliegen van dit vliegtuigje.
Bijvoorbeeld het gewicht enzo. Heb je er ook foto's van?
die van mij komt denk ik rond de 250 gram uit.. het motortje en servo's zijn iets lichter maar mn lipo zal vast iets zwaarder zijn..

@Paul en Badbert.. ik vind het erg leuk dat jullie mn topic volgen!

Deze week denk ik dat ik de electronica wel helemaal op zn plek krijg en een eerste poging voor een landingsgestel.

Maarten

Back