Bouwverslag Blubaby. ..hij heeft gevlogen!!

Ik heb inderdaad ook wel acrylverf in huis. Ik had van die spuitbus een andere kleur al eens uitgeprobeerd en dat werkte prima. Voordat ik ging spuiten dacht ik nog:"Zal ik niet eerst een proefstukje doen......neh.."
Ach ja. Ik had al een malletje gemaakt voor alle onderdelen dus die vleugel snijden kost minder dan 5 minuten. Even buigen en aan elkaar lijmen en klaar is Kees.. moet niet meer dan een kwartiertje kosten bij elkaar.

Maarten

Alle smoezen zijn op..... de Blubaby is klaar voor de maiden... zodra de lijm droog is dan

Gisteren de electronica gedaan, een paar nieuwe vleugels gesneden en gelijmd. Vandaag de servo hoorntjes vast gezet batterijvakje iets groter gemaakt, onderkant dicht gemaakt en de propeller er eens opgezet....
Grappig dat als je 'm laat draaien en de wielen vast zet de staart ophoog gaat en ook al aardig op de roeren reageert.

Zwaartpunt lijkt ook wel aardig te kloppen..

Ik denk dat hij wel een behoorlijk kort stukje nodig heeft om los te komen bij een start vanaf de grond. Ik dacht eerst met een hand start te beginnen maar ik denk dat ik eerst een kort hopje vanaf de grond ga proberen (zodra er iemand mee kan om de eerste crash te filmen;))

Maarten

vaak is het makkelijker om met de hand te starten. Vanaf de grond is best moeilijk met zo'n klein toestel vooral als er wat wind staat en je moet een gladde ondergond hebben. Als je alleen bent houden ze vaak rechts vliegtuig vast en links hand op hoogteroer. Dan met de kin gashendel los trekken en weg gooien en links iets hoogte geven als het nodig is.

Vanmiddag nadat ik met Friit, tijdens het dubbele kinderfeestje, even kort besproken hoe we de blubaby de lucht in gooien.. Friit durft alleen maar te filmen.. bang dat ie een stuk parketondervloer stukmaakt:rolleyes:..

Vanavond toen de kindertjes op bed lagen de blubaby geverfd.. hij weegt nu 285 gram helemaal vliegklaar.

Als het van de week 'savonds windstil wordt, en de camera ploeg kan, gaat hij de lucht in..

Fotos en filmpjes volgen nog wel..

Maarten

Zo ziet de blubaby eruit met een laagje verf....

full

De staartvlakken moeten nog wel een keertje geverfd worden voor het mooi...

full

Ik heb de nieuwe vleugel nog even uit elkaar gehaald omdat er wat te weinig V-stelling inzat. Het zou 1,5 inch moeten zijn en dat was het bij lange na niet..

Laatst bewerkt door een moderator:
dat helpt je enorm bij het sturen!

anders moet je er rolroeren in gaan bouwen..
(maar als je nog niet zo veel ervaring hebt is dat meer voor later.. ;) )

anders moet je er rolroeren in gaan bouwen..
(maar als je nog niet zo veel ervaring hebt is dat meer voor later.. ;) )

Dat wordt mn volgende denk ik...
Een blubaby met KFm3 vleugels met ailerons... maar eerst eens de lucht in met die parketondervloer...:thumbsup:

Maarten

is een logische opvolger!

en niet schrikken als ie ineens een stuk meer lift heeft!
dat KF profiel werkt best goed :mrgreen:

Helaas nog niet ...

Ik zou vanavond een poging wagen maar het waaide wat te hard voor een eerste vlucht (zowel van mij als van de BB:p)... ach ja...

we zijn er dichtbij..

Maarten

Vanavond de blubaby voor het eerst de lucht ingestuurd... het resultaat laat ik zien zodra Youtube ermee klaar is...

Zorg dat je stevig in je stoel zit en dat je ruimte om je heen hebt om veilig om te rollen...:p

Maarten

Laatst bewerkt:
Hilarische beelden :worship:

Wel zonde van je toestel....
Hoop dat je niet al te veel schade hebt opgelopen.
Gelukkig gebeurde het op een lage hoogte...

Ik plak mijn vleugel altijd met ducktape in het midden.
Heb je ook iets van versteviging van je vleugel gebruikt?
Zoals een carbon strip of iets dergelijks?

Hilarische beelden :worship:

Wel zonde van je toestel....
Hoop dat je niet al te veel schade hebt opgelopen.
Gelukkig gebeurde het op een lage hoogte...

Ik plak mijn vleugel altijd met ducktape in het midden.
Heb je ook iets van versteviging van je vleugel gebruikt?
Zoals een carbon strip of iets dergelijks?

De vleugel is een centimeter of 3 links naast de romp afgebroken. ik had er inderdaad geen versteviging in aangebracht. Waarschijnlijk is het selitac net wat minder stevig dan gewoon depron waardoor de vleugels doorbogen en braken.
De enige schade is een scheurtje in de romp bij het landingsgestel waardoor die wat losser zit, natuurlijk de vleugel en een klein deukje in mn ego..
maar de beelden waren inderdaad hilarisch. De uitslagen stonden volgens mij ook wat te wild waardoor hij de eerste keer al snel achterstevoren stond.

Dat wordt dus weer even een paar vleugeltjes vouwen met wat carbon er in en dan volgende week nog eens proberen.

Maarten

Met depron moet je ook verstevigingen gebruiken, anders gebeurt er precies het zelfde...
Bij mijn Citabria van zwarte depron volstaat een carbon strip van 1x6 mm langs de voor zijde van de vleugel.
De Citabria van witte depron heb ik voorzien van een strip aan de voor- en achterzijde en tevens een halfrond sierlatje van vurenhout aan de onderzijde.
Witte depron is duidelijk minder stug dan de zwarte. :rolleyes:

HAHAHA mooi filmpje.

Ik heb bij mijn lazybee van 70cm 6mm depron gebruikt maar verder geen versteviging. Wel een soort van ribben die de bolling vast houden waardoor hij niet doorbuigt.
Je kunt trouwens ook wel een 6mm rond hout van de bouwmarkt gebruiken dat is niet zo sterk maar wel veel goedkoper.

HAHAHA mooi filmpje.
.

Ik had wel verwacht dat er iets zou gebeuren op mn eerste vlucht maar dit sloeg echt alles.. In de staart had ik al een carbon staafje van 3mm gezet om 'm recht te houden. ik denk dat ik dat ook op de voor en achterkant van de vleugel lijm... en dan inderdaad wat ribben om de vorm erin te houden.... deze week weer even naar de hornbach om nieuw schuim te halen dan moet hij eind volgende week weer kunnen vliegen... Ik heb wel erg gelachen hoor..

Daarna overigens met de camera op friit zn traxas door het zand gescheurd , dat was ook erg leuk.

Maarten

Hoi,

zorg ervoor dat je de roeruitslagen wat minder groot maakt, zeker op je hoogteroer. De Blu Baby zal dan een stuk rustiger reageren op je input. Je kan de kleinere roeruitslagen ook op Dual Rate programmeren.

Benje eenmaal wat gewend aan het gedrag van de kist, dan kan je alsnog overschakelen naar de grotere roeruitslagen.

Grtz,
Menno

Back