Bouwverslag Blubaby. ..hij heeft gevlogen!!

Deze week is het verder niet zo opgeschoten..
Ik heb wel de aansluiting van de servo's op de roertjes op maat gemaakt en de ESC en ontvanger(s) van klitteband voorzien en een plekje gegeven maar dat is het dan ook wel.

Nu moeten de servo's er weer even uit om ze vast te lijmen. Ik denk dat ik dat maar met van die hete lijm doe.

De klitteband die ik in het batterijvakje had zitten blijft niet zitten. Waarschijnlijk omdat het oppervlak niet helemaal vlak is. zou ik dat gewoon met een vullende lijm vast kunnen zetten(bijvoorbeeld die van de Hema?? Ik zou het zonde vinden als ik onderweg een accu zou verliezen:-)

Maarten

Maarten

je kunt er een vakje voor maken waar ie strak in past.. anders is dubbelzijdige tape een optie.
ik hou het bij of klemmen of klitteband, ik vind het fijn om mijn lipos buiten het vliegtuig te laden :)

je kunt er een vakje voor maken waar ie strak in past.. anders is dubbelzijdige tape een optie.
ik hou het bij of klemmen of klitteband, ik vind het fijn om mijn lipos buiten het vliegtuig te laden :)

Ik bedoelde natuurlijk lijm of andere middelen om de klitteband vast te zetten..want die blijft niet goed zitten.. Ik was ook niet echt van plan om de lipo's in het vliegtuigje op te laden .. daar zijn de kabletjes ook te kort voor;)

@stoomstrijkijzertje... stevig is ze in iedergeval wel ja.. hoewel ik niet verwacht dat ze lang mee zal gaan met mijn gebrek aan vliegervaring:p

Maarten

ik zou voor de vullende lijm gaan als de ondergrond niet vlak is...

of vlak maken en goed vast zetten..

Vlak maken wordt wat lastig omdat ik niet meer goed in het batterij vakje kan om de boel te schuren. Bij mn volgende blubaby maar wat beter doen. Als ik deze onder de knie heb ga ik ga ik een versie bouwen met ailerons

Een andere optie is natuurlijk er een stukje 2.2mm selitac er inlijmen en daarop het klitteband plakken..

Maarten

Grrrrr... ik moet mn blubaby nu al repareren terwijl hij nog niet eens de lucht in is geweest.

Wegens de 4e verjaardag van mn oudste zoon was de blubaby even naar beneden verhuisd en had een onverlaat er waarschijnlijk een jas bovenop gegooid. resultaat was een krome half gebroken staart....

Nou jaaaa. niet dat niet met lijm gerepareerd kan worden maar leuk is anders...
van de week een paar grote wielen besteld bij onze chinese vrienden (6cm diameter)

Nu nog de rest van het landingsgestel in elkaar vouwen.
Hoe zou ik de wielen trouwens aan het landingsgestel kunnen houden? en hoe dik moet het draad zijn waar ik het landingsgestel van vouw?.. ik dacht dat het 2mm moet zijn maar dat lijkt met wel behoorlijk dik.

Daarna het motortje op zn plek en gaan met die banaan.. deze maand wordt het niks ben ik bang... te veel te doen.. te weinig vrije dagen:rolleyes:

Maarten

Dank je richard... ik heb ook gelijk wat wheelcollartjes besteld om de wielen straks vast te kunnen zetten.

weer een probleempje minder.

Maarten

ik zaag altijd kroonsteentjes doormidden! werkt ook erg goed

en bij de kleine modellen vind ik zo'n wheel collar al zwaar en lijm ik er meestal een stukje buis van het een of ander of een stukje krimpkous overheen

Zo... hehe.. gisteren eindelijk weer eens wat gedaan aan mn blubaby.

December was druk en in januari was er op een verjaardag een ongelukje gebeurd met de blubaby. Er waren wat jassen op gegeooid waardoor de stabilo gescheurd was. en nog wat andere schade. Op zich niet zo'n punt maar ik had het er even mee gehad. Ook het weer speelde mee. een maiden zat er toch voorlopig niet in. Voor zover het gezeur over waarom ik niet verder was gegaan.;)

Gisteren heb ik eindelijk een landingsgestel gebogen van 2mm metaaldraad. dat ging lastiger dan ik dacht maar uiteindelijk is het een mooi stevig (maar wel wat zwaar) landingsgestelletje geworden.

De dingen die ik nu nog moet doen zijn.

-Schade herstellen aan de staart (ben er nog niet uit of ik 'm vervang of lijm
-Servo's goed vast zetten
-Motorschotje zagen en motor met domping erop schroeven
-Bedrading voor de motorregeling maken.
-Bevestiging voor de accu verbeteren (het zelfklevende klitteband liet los dus ik moet nog een manier vinden om dat wel goed te laten hechten)
-plaatjes maken te zorgen dat de sateprikkers die de vleugels op hun plaats houden, niet door het schuim getrokken worden.

Volgens mij heb ik alles in huis om 'm af te maken dus zou het in principe met een paar avondjes knutselen wel klaar moeten zijn.

Dan nog even voldoende zelfvertrouwen kweken(op de sim) om 'm de lucht in te gooien:thumbsup:

Maarten

Het begint nu lekker op te schieten. de meeste puntjes heb ik gisteren afgemaakt.

Nu alleen nog de motor aansluiten op de ESC, De servo heveltjes vastzetten en dan is de blubaby klaar. Ik moet ook nog even kijken welke zender/ontvanger ik ga gebruiken. Ik heb er nu een Hobbyking 6 kanaals ontvanger inzitten maar ik heb sinds van de week ook een DX6i met AR6200 ontvanger.

Ik heb gisteren ook de onderkant van de vleugels fluoriserend geel gespoten. helaas had ik niet even van te voren gechecked of deze verf ook wel veilig was op het schuim. Helaas niet helemaal ben ik bang. uiteindelijk bleef de schade beperkt tot een klein beetje ingevreten vleugels. Niet mooi maar hij zal er denk ik niet slechter op vliegen.

Het totale gewicht gaat op ongeveer 260 gram uitkomen met het toch wel zware landingsgestel:rolleyes:

Ik zal er vandaag of morgen ook eens wat fotos bij zetten.

Maarten

V-Schade herstellen aan de staart (ben er nog niet uit of ik 'm vervang of lijm
V-Servo's goed vast zetten
V-Motorschotje zagen en motor met domping erop schroeven
-Bedrading voor de motorregeling maken.
V-Bevestiging voor de accu verbeteren (het zelfklevende klitteband liet los dus ik moet nog een manier vinden om dat wel goed te laten hechten)
V-plaatjes maken te zorgen dat de sateprikkers die de vleugels op hun plaats houden, niet door het schuim getrokken worden.

en hierbij dan de beloofde foto's
full

de motormount met het motortje erop.. deze moet er nog even vanaf om 'm aan te sluiten

full

het landingsgestel

full

en een paar stukjes triplex om de sate stokjes op hun plek te houden.

Ik ben wel bang dat ik een paar nieuwe vleugels moet maken want ze lijken door het verfavontuur een beetje krom getrokken... en dan ook nog eens niet symetrisch.

Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
ja precies gewoon weer het mes in een stukje schuim zetten en je hebt een vleugel!

Ik gebruik altijd acrylverf alleen is dat niet fluoriserend maar wel watervast.
En het gewicht van het landingsgestel ontkom je vaak niet aan of je moet over vaak prijzige koolstof beschikken.
Maar ik denk dat dit vliegtuigje in verhouding best wat gewicht mag hebben.

M.,

volgens mij heeft het RC winkeltje in Almere speciale verfspuitbussen voor schuim. Ik heb hem er een keer over gehoord... Ik heb er geen ruk verstand van, maar ik dacht ik blaat het even.

Gr.

gewoon bij de action een fles acryl verf kopen voor 2,5 cent (ofzo :rolleyes: )

dat met een fijne brede kwast een beetje met water verdund over je vleugel kwasten!

veel mensen hebben er zeer goede ervaringen mee ;)

Back