Bouwverslag Blubaby. ..hij heeft gevlogen!!

Hee.. toch nog een kleinere ESC gevonden?

De fotos laten nog even op zich wachten... Ik ben vandaag en gisteren ook niet echt verder gegaan met de blubaby...

Maarten

ja, die andere was niet meer op stock en had geen zin om te wachten:)

Volgens mij gaat deze ook prima hoor..

Zo ligt de Blubaby er vandaag bij.
Nog een paar avondjes een half uurtje plakken en hij is klaar.:rolleyes:
full
full

Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
Toen ik de Blubaby zag wou ik meteen ook eentje bouwen.
Ik ben dan een EPP plaat gaan halen en ben eraan begonnen.
Het was de eerste keer dat ik een model zelf bouw en het zal zeker niet het laatste zijn.

Hieronder foto's met het resultaat.

DSC00356.jpg

DSC00360.jpg

DSC00361.jpg

Mooi DoPy!

Ik heb natuurlijk wel gelijk wat vraagjes hoe jij bepaalde dingetjes hebt opgelost.. waar heb jij die stuurstangetjes vandaan bijvoorbeeld.. Ik heb ze al op diverse plaatsen gezocht maar nergens gevonden waar ze ook echt op voorraad zijn..

Wat voor setup heb je erin gestopt? het is toch ook de 33" versie toch? Op de foto is de v-stelling niet zo goed te zien maar hoeveel heb je erin gestopt? Blijven de EPP vleugels een beetje in vorm? wat weegt je baby?

Zoooo genoeg gevraagd nu vind je niet:p

Ik hoop dat jouw maiden beter gaat dan de mijne :rolleyes: en dat er minstens netzoveel plezier aan mag beleven.

Maarte

stuur stangetjes zien eruit als standaard te koop in de modelbouw winkel... plastic buisje met een verenstaal stang erin die je heel gemakkelijk zelf kunt buigen, die koop je dan allebij los (één meter elk) en maakt ze zelf op lengte ;)

stuur stangetjes zien eruit als standaard te koop in de modelbouw winkel... plastic buisje met een verenstaal stang erin die je heel gemakkelijk zelf kunt buigen, die koop je dan allebij los (één meter elk) en maakt ze zelf op lengte ;)

De bij de twee broers in Bussum snapten ze niet wat ik bedoelde. de verkoper keek me vriendelijk maar vreemd aan. Ze hadden wel een pul/pul systeem wat ik ervoor kon gebruiken..(flexibele staalkabeltje eruit verenstaal erin) maar dat vond ik wat "te" voor alleen het rietje...of van die kunstof pushrods(sulivans geloof ik).. ook prima maar een beetje overkill voor een blubaby..

zou dit kunnen werken?

Plastic slang zwart 2 mm, 2611, Modelbrouwers

Maarten

dat ziet er erg flexibel uit, en een beetje stug is wel wenselijk
De oranje plastic buisjes heb ik altijd uit de grote stapel kunnen pakken in de zaak in helmond.

ik moet zeggen dat ik dat systeem in mijn grotere brandstof modellen eerder wel altijd gebruikt heb maar voor de kleine modellen die ik nu meer bouw, heb ik meestal een stukje carbondraad gebruikt 1,5 of 2mm werkt goed.
als je dat in de romp op verschillende plaatsen een beetje steun geeft (meestal hou ik het simpel en is die steun gewoon de spanten waar ik het doorheen moet steken... )
werkt dat goed.

ook kun je dit doen met een verenstaal draad, die je op een paar plaatsen door een rietje of iets dergelijks laat lopen zodat ie met sturen niet gaat buigen.

een slang van voor tot achter is natuurlijk wel goed maar ook zwaar.. en hoe lichter hoe beter ie vliegt ;)

Ik gebruik nu gewoon een verenstaal draad van 0.8mm door een dik rietje.. je weet wel met zo'n ribbelig bochtje.. verkrijgbaar in verschillende feestelijke kleuren..:bday:

Maarten

en dat werkt prima! :mrgreen:

heb je die oranje buizen niet voor nodig.

maar een dunner rietje zou iets minder flex toelaten! en die zijn als het goed is ook wel ergens te vinden

hoi dat klopt je moet dan vragen naar stuur stangetjes van de ez en/of de minimag. ;)

Mooi DoPy!

Ik heb natuurlijk wel gelijk wat vraagjes hoe jij bepaalde dingetjes hebt opgelost.. waar heb jij die stuurstangetjes vandaan bijvoorbeeld.. Ik heb ze al op diverse plaatsen gezocht maar nergens gevonden waar ze ook echt op voorraad zijn..

Wat voor setup heb je erin gestopt? het is toch ook de 33" versie toch? Op de foto is de v-stelling niet zo goed te zien maar hoeveel heb je erin gestopt? Blijven de EPP vleugels een beetje in vorm? wat weegt je baby?

Zoooo genoeg gevraagd nu vind je niet:p

Ik hoop dat jouw maiden beter gaat dan de mijne :rolleyes: en dat er minstens netzoveel plezier aan mag beleven.

Maarte

Maarte,

Het gaat inderdaad om de 33" versie.
De setup die erin zit is eigenlijk de oude setup van men EZ namelijk een permax 400 motortje (brushed) met een multiplex M-32 controller en een 8 cell NiMh batterij. Het vlieg klaar gewicht is dan ook 420g.

Zoals ik al had gezegd is dit men eerste zelf gebouwd modelletje. toen ik dit topic las dacht ik ik heb hier nog een motortje, regelaar en 2 servo's liggen, laten we het eens proberen.

De stuurstangetjes komen van een modelbouwshop in de buurt (Homeflyershop). Verder is de v-stelling ongeveer 2 cm. De vleugels blijven in vorm omdat ik 2 profielen onder de vleugel heb gelijmd (zie foto).

DSC00363.jpg

Nu heb ik nog wat vragen aan de ervaren bouwers/piloten. Hoe bepaal je welk motortje, regelaar, servo's en LiPo het meest geschikt is voor een bepaald vliegtuigje? Ik ben namelijk van plan om nog wat modelletjes te bouwen. eerst eentje voor luchtfoto's (dus als iemand plannen heeft van zo een vliegtuigje mag je die altijd geven).

Greetz,
Bert

Zo te zien heb je geen carbonstaafjes in de vleugel voorzien 8O veel kans dat het handjesklappen zal worden :rolleyes:. Als ik jou was zou ik eerst de vleugel versterken, het zou zonde zijn na al je mooi werk om hem te breken tijdens de eerste vlucht. Zie =>[post53]

Groetjes ReneDL

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen verstand van borstelmotortjes maar voor borstelloze motortjes dus ik kan je daar echt niet mee helpen.

Volgens mij is je blubaby wel wat zwaar (ik denk dat de mijne zo rond de 250gr weegt nu.. maar dat komt dan natuurlijk door de brushed motor en de accu die je meesleept.. de EZ is natuutuurlijk ook wel wat groter he...;)

Ik heb bij de Blubaby vooral op rc groups gekeken wat daar voor motors werden geadviseerd..en dan blijkt dat de stelregel die hier veel wordt gebruikt (ongeveer 10% van het gewicht voor de motor en 20% voor de accu) voor de blubaby in iedergeval prima werkt.

Verder kan je eens kijken wat motocalc aan waardes verzint voor stuwkracht en pitch snelheid...

De klappende blubaby was de eerste "vlucht" van mijn blubaby:-).. ik heb dat probleempje opgelost met 2 rondhoutjes(ik heb vuren gebruikt) van 6mm op de voorzijde van de vleugel.. goed vastlijmen en dan komt het helemaal in orde:-)

Maarten

wanneer de spant de ronding goed vast kan houden zal hij niet snel klappen. ik zou zelf er nog wel 2 per vleugelhelft bij doen. Test het door het vliegtuig rustend op de vleugel ergens tussen te hangen (twee stoelen) en druk de romp iets naar beneden tot 3x totaalgewicht oid.
setup is vaak een kwestie van de beschrijving volgen of veel ervaring er mee hebben. dit vliegtuig heeft een grotere prop nodig (8x4) en een langzamere motor 1500kv en dan 2s lipo. maar er zijn meerdere mogelijkheden.
voor stuurstangetjes gebruik ik vaak lasdraden van staal, rvs of aluminium variërend van 1 tot 4 mm. Nadeel van koolstof is dat je het niet kunt buigen.

Je gebruikt zowiezo ander materiaal dan dat ik gebruik voor mn blubabies.. en het kan ook zomaar zijn dat ik de vezelrichting verkeerd had.

Ik heb weinig ervaring met vliegtuigen bouwen maar ik vond mijn blubaby al zwaar met 280 gram.. dat heb ik teruggebracht door lichtere lipo's te gebruiken. Ik vermoed dat veel van je gewicht in de motor, speedcontroller en accu zit.. ik denk dat dat het vliegen niet gemakkelijk gaat maken..

veel success!

Maarten

andere tip is dat er bij de beschrijving van de motortjes vaak staat wat de trek-kracht in gram is welke de motor levert met een bepaalde prop...

als je dan weet hoe zwaar ie ongeveer word kun je een beetje zien of 't werkt!

en te weinig power is niet zo fijn (al kan het vliegtuig best vliegen vaak)

en van de andere kant is teveel power (als je het nooit gebruikt) ook weer niet nodig!
op mijn lazy bee zit een 19 grams motor 1400 kv.
mijn bee weegt ongeveer 140 gram (iets meer gok ik na een aantal repapraties :mrgreen: ) met een 2cels lipo (7.4 volt dus) en een 8x3.8 prop, is dit kleine vliegtuigje erg overpowerd...
volgas is goed om een heel eind recht omhoog te rossen en dat hoeft dit vliegtuigje niet, rustig prutelen en laag bij de grond grassprietjes kietelen met windstil weer is heerlijk maar dat doe ik al met 1/3 gas :)

de volgende krijgt dus een lichter motortje want dat scheelt erg veel in gewicht wat er weer voor zorgt dat ie (nog) beter vliegt!

vandaag mijn spullen voor de blubaby binnengekregen. Binnenkort begin ik maar moet eerst nog op kamp
eerst ben ik nog bezig met mijn x-twin versie van de blubaby namelijk de 12inch versie. zal even kijken of ik een fotootje kan maken

Back