Bouwverslag Blubaby. ..hij heeft gevlogen!!

bij het lijmen van die ribbetjes moet je zorgen dat je de vleugel goed voorbuigt. Je moet eerst testen in welke richting het schuim niet knakt wanneer je het dubbel knikt en dan buig je het rond een bezemsteel of iets anders.
Je kunt ook met een botte punt lijnen trekken over de buiglijn aan de binnenkant van de vleugel dit helpt vaak bij wat dikker schuim.

Hij moet dan uit zichzelf al ongeveer de goede vorm houden want anders trekt hij de ribbetjes ook uit model.

vandaag waaide het aardig dus waarschijnlijk niet gevlogen?

vandaag waaide het aardig dus waarschijnlijk niet gevlogen?

Dank voor de tips... bij de volgende vleugels moet ik denk inderdaad een andere richting proberen...

Ik heb gisteren inderdaad niet gevlogen maar dat kwam meer omdat mn jongste boefje morgen zn eerste verjaardag viert... er moest nog even wat taart gebakken worden:p

full

Ik hoop dus dat het maandag een beetje windstil wordt maar dat wordt volgens mij niet voorspeld:-(

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd!

Gelijk maar een vliegsimulator cadeau gedaan zie ik GOED BEZIG!!!

Haha... mooi he.. hij was er zo lekker mee aan het spelen.

Misschien dat ik morgenavond nog even ga proberen met Friit en Arno (die nu ook al een auto heeft gekocht) om de blubaby op te laten.. Afhankelijk van het weer en hoe het feestje verloopt natuurlijk...

Maarten

Nou hij heeft gevlogen hoor... het verslagje van de maiden staat ergens in het beginners forum maar het filmpje zet ik hier ook nog maar even..
De vleugel is nog steeds niet stevig genoeg.. dus daar moet ik nog wat aan doen.. ook lijkt de setup zoals die nu is net genoeg om met windkracht 2 te vliegen.. dat is natuurlijk wat magertjes dus ik denk eraan om er een 3s lipootje in te zetten zodat het iets harder vooruit gaat.

Maarten

geweldige beelden vanaf het toestel. Hij heeft echt mooi gevlogen.

Hierbij wil de cameraman zijn excuses aanbieden voor het twee keer niet filmen van de landing.

als ik het kistje zie vliegen zit er wel genoeg snelheid in, zal wel nodig zijn omdat hij vrij zwaar is.
Ik heb zelf veel geexperimenteerd met de Tiger Moth uit het draadje van dit forum en heb dan 2 tips die kunnen helpen:

1) ik heb 10 verschillende props getest en de GWS 8x4 (die fel oranje) gaf verreweg de meeste trekkracht bij een laag stroomverbruik.
Was een andere setup, maar ik denk dat je dat ook eens moet proberen.
OOk een wat grotere prop zoals de GWS 10x4,7 kan nog op dit motortje en geeft veel extra power voor een paar dubbeltjes kosten!

2) De lipo is onnodig zwaar, je hebt nu 2S1300?
Bij een verbruik van 3 tot 4 amp dus 20 minuten vliegtijd, dat heb je als beginner niet nodig!
De lipo is het zwaarste onderdeel van je setup.
Probeer eens een 2S800 of nog lichter, door de lagere vleugelbelasting hoeft de motor dan maar halfgas te draaien en je gebruikt dan veel minder stroom.
Resultaat: een lichter vliegtuig en toch lange vliegtijd.
Naar 3S gaan geeft echt veel meer power, maar je moet dan wel een kleinere lipo nemen.
En denk dan aan een 3S500 of zo, anders wordt het veel te zwaar!

Succes Willem

Dank je Willem..

Ik had net voordat ik je post zag een setup besteld met een even zware 3s lipo..:rolleyes:. nou ja.. daarna nog even wat lichtere exemplaren besteld zowel 2s als 3s 500mAh met wat verschillende Propjes en ook de 10 inch.. ik vermoed dat de propeller die er nu opzit niet zo efficient is. De stroom had ik gisteren ook nog even gemeten en die kwam op 4,7A op 2s. Als al het spul binnen is ga ik toch eens meten wat de verschillende propellers aan kracht produceren.

Op zich was de snelheid niet zo gek om mee te vliegen maar met de zwakke wind tegen had ik echt het idee dat ie flink aan het zwoegen was om er tegenin te komen. Ik vloog dan ook de hele tijd volgas...Ik ben benieuwd hoe het straks met de lichtere lipo's vliegt.

Ondertussen lekker beginnen met een tweede blubaby en een puddle twin (waar de te grote lipos natuurlijk ook gewoon in meemogen:))

Maarten

Ik ga mn huidige blubaby ook verbouwen tot een model met KFm3 vleugel.... deze is wat makkelijker wat sterker te maken en er kunnen dan ook aillerons ingebouwd worden als ik daar behoefte aan heb.

Aan de tweede blubaby ga ik dit weekend denk ik beginnen..

Maarten

Ik ga toch maar de 33 inch versie bouwen. Kan ik ook nog bij de weilanden dicht bij ons vliegen. Ik dacht er eigenlijk deze prop op te zetten: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY Slow Fly Prop 10*4.7SF w/ shaft adapters $1.20 . Goed of niet? Heb voor de rest dezelfde setup als gadget maar een 12A ipv een 10A regelaar en ga er een 3s 610mah lipo inleggen van 50gr

Leuk Rebun.. ben benieuw hoe het bouwen je afgaat.. een 10X4.7 lijkt mij wat groot voor de 3S .. ik heb ook nergens gezien wat dat motortje dan voor stroom zou trekken maar ik vermoed dat dat wel boven de 7,5A wordt (het max van het motortje) .Op 2S doet die prop namelijk al 6,5A volgens de reviews bij hobbyking.

Maarten

Zo.. ik ben vandaag begonnen met mn tweede blubay.. deze keer eentje met KFm3 vleugel en drijvers.. die ook heel handig vervangen kunnen worden door wielen...

Dus eerst alle tekeningen uitgeprint op de juiste schaal. Het vervelende is dat de oorspronkelijke tekeningen op 'letter' formaat zijn ipv a4 dus eer je dat goed hebt uitgeprint ben je wel een stapeltje papier verder.

Ik ben van plan eerst eens van alle onderderlen malletjes van karton te maken zodat het bouwen van een volgende straks zo gebeurd is.

Eerst maar begonnen met de vleugel om eens te kijken of dat een beetje wilde lukken..
full

komende week eens kijken naar het monoblock. Ik ga daar wel wat aanpassingen op doen omdat ik het toch niet zo heel erg handig vond om een luikje onderin te hebben voor de lipo.. die sloot wel eens niet helemaal lekker en als je dan wat te hard land op het water ligt de lipo in de plomp. Bovendien was het erg lastig schuiven met de lipo om het zwaartepunt goed te krijgen. Ook de montage van de servo's ga ik ietsje anders doen dus dat gaat helemaal goedkomen met een iets aangepast monoblock.

En natuurlijk de rest van de onderdelen ut het karton snijden. altijd leuk..

Maarten

maar waarom snij je de onderdelen uit karton?
Ik plak de tekeing altijd rechtstreeks op het schuim met een kleinbeetje gedroogde lijmspray. Als je je mesje wils sparen kun je ook eerst nestjes langs de randen uitknippen en dan pas plakken omdat mesjes snel bot worden van papier snijden.

maar waarom snij je de onderdelen uit karton?
Ik plak de tekeing altijd rechtstreeks op het schuim met een kleinbeetje gedroogde lijmspray. Als je je mesje wils sparen kun je ook eerst nestjes langs de randen uitknippen en dan pas plakken omdat mesjes snel bot worden van papier snijden.

Sommige onderdelen moet ik 4 keer uitsnijden en dan gaat dat lekker snel als je er een malletje van hebt gemaakt. Zo had ik ook heeel snel een paar extra vleugels gemaakt toen de vorige in hun "handjes klapten"

Ik had al eerder malletjes gemaakt van schuim maar dat was niet zo'n succes omdat het vrolijk meebuigde als je er langs sneed. (met name bij de staart waar een sleuf zat voor de stabilo)

Kortom ik doe het omdat ik een luie donder ben;) (en ik verwacht dat ik er nog wel meer ga bouwen gezien mijn vliegkunsten... haha)

Maarten

Zo hehe. de malletjes zijn compleet. Het monoblock is aangepast zodat er wat meer gespeeld kan worden met de lipo voor het zwaartepunt en dat hij er niet meer uitvalt bij een te harde landing.

Daarna even een paar vleugeltjes gesneden. Het mes bleef toch wel scherp tot ik over een losliggend mesje ging dat onder het schuim lag. Ik heb een stripje extra gesneden omdat het selitac maar 5mm is. Bij 3x5mm=1,5cm en een koorde van 20cm kom ik op 7,5 % wat ongeveer 10% zou moeten zijn.

Maarten

De setup voor de tweede blubaby is ook binnen.. met de 3s1000mAh .. de 3s500mAh zitten nog in de post samen met de GWS8040 en GW1047 props.. ik heb nu dus wel een GWS8047 om te kijken of dat beter gaat

Ik heb vanavond ook een opstellinkje in elkaar geschroefd om de motor/prop combinatie eens door te meten.

Alleen de motor er nog aanvast schroeven en de boel aansluiten en we kunnen wetenschappelijk verantwoord bekijken welke prop het (statisch) het beste is.

Ik zal daar als alles werkt wel even een ander draadje voor maken..Ik kan alvast wel verklappen dat je er erg weinig voor nodig hebt om de stuwkracht en stroom te meten.

Maarten

't is al vaker gedaan ;) en als je er de moeite voor neemt is het idd echt niet moeilijk om zo'n setup te maken.

jij bent goed bezig :mrgreen:

't is al vaker gedaan ;) en als je er de moeite voor neemt is het idd echt niet moeilijk om zo'n setup te maken.

jij bent goed bezig :mrgreen:

Het gekke is dat ik het hier nog niet ben tegengekomen... wel op rcgroups en natuurlijk wat tabelletjes bij de motoren op HK.

Het zal dan ook wel mijn academische misvorming zijn dat ik dingen graag meet=weet.
Ik heb straks namelijk 5 verschillende 7,8 en 10 inch propellers liggen:

GWS RD-7060
TP slowfly 8x3.8
GWS RD-8043
GWS DD-8040 (*)
GWS RD-1047 (*)

twee motortjes beide Hextronic 24 grams maar dan ander KV
HXM2730-1500(*)
HXM2730-1200

verder nog 2 en 3 cel lipos.

Volgens mij heb ik dan 20 combinaties om uit te kiezen ..:p Ik denk overigens niet dat ik ze allemaal ga proberen.:robot:

Kortom leuke dingen om te doen op een druilerige zondagavond (of een zonnige, maar winderige donderdagavond)

Maarten

(*) onderdelen zijn nog onderweg

daar zag ik die projecten ook ;)

ook in duitsland worden heel mooie vliegtuigen gemaakt, en vind je veel tips, rcline forum is erg aktief

ben zelf ook wel van het meten is weten, maar heb de tijd niet om er rustig voor te gaan zitten :mrgreen:

Back