Bouwverslag Blunt Nose

Om de draad te verwarmen zou een computer voeding genoeg zijn?
Die kan:
+3.3V 17A
+5V 30A
+12V 22A
Leveren, en dan neem ik aan dat 12V 22A genoeg is voor een boog van ca 50-60cm.
Ik heb ook nog een andere voeding van een computer en die levert 12V 14A.

Alleen hoe moet ik die ombouwen?

Ik heb de kabels al bij kleur gesorteerd:
3 oranje
13 zwart
5gele
6rode
1 groen
1 blauw
1wit
1 grijs
1 paars
1 bruin

Ik heb gelezen dat er een kabel aan een kabel moet worden gezet alleen ik weet niet welke? Er stond de bruine kabel aan de zwarte dus min, en als dat niet werkte aan de 5vsb.
Klop dit of niet?

Edit: het model no van de voeding is: W350N. En ik ben ook van plan deze voeding te gaan gebruiken voor mijn lader.
 
Even hier op het forum ombouwen PC voeding intypen en je krijgt degelijke uitleg
over het ombouwen van een computer voeding.

succes Giel
 
Ik heb mijn servotester aangesloten op een oude borstelregelaar, die wordt gevoed via een 8cellen nicad en i.p.v. een motor heb ik een weerstanddraad. Ik weet niet welke stroom en spanning ik precies mee snij maar heb ongeveer 1/2 uitslag op de servotester en kan dan goed snijden op een werkstuk van 60cm.
30cm blokken gingen met 1/4 tot 1/3 van de uitslag.
 
Even hier op het forum ombouwen PC voeding intypen en je krijgt degelijke uitleg
over het ombouwen van een computer voeding.

succes Giel


Bedankt, ik heb wat gezocht en heb de groene aan een zwarte kabel vast gezet en dan krijg ik 12.2V uit de gele en zwarte draad. Als ik de voeding ga gebruiken voor mijn lader zal ik natuurlijk wel 3-4 kabels gebruiken in de plaats van zo 1 klein kabeltje.
 
Ik heb mijn servotester aangesloten op een oude borstelregelaar, die wordt gevoed via een 8cellen nicad en i.p.v. een motor heb ik een weerstanddraad. Ik weet niet welke stroom en spanning ik precies mee snij maar heb ongeveer 1/2 uitslag op de servotester en kan dan goed snijden op een werkstuk van 60cm.
30cm blokken gingen met 1/4 tot 1/3 van de uitslag.

Ik heb denk ik nog een oude borstel regelaar van een auto dus die kan ik gebruiken ook had ik voor die auto een 7cel NiMH batterij als ik mij niet vergis.
In de plaats van een servo tester kan ik mijn afstandsbediening gebruiken. Alleen een weerstandsdraad heb ik niet.
Aan de boog ben ik nog mee bezig.

Maar is dat alles wat ik daar voor nodig heb? Of is er meer?
En is het mogelijk om de voeding te gebruiken om de draad te verwarmen? of maak je dan kortsluiting? Of komt het door de weerstandsdraad dat dat niet gebeurt?
 
Wat heb je nodig? En draad die heet wordt en een manier om ze op de juiste manier door het schuim te trekken.
De regelaar zet spanning op de draad waardoor die heet wordt en die weerstanddraad ís de snijdraad. Een motor is in principe ook 'gewoon' een weerstand, een borstelregelaar ziet dat verschil niet. Het soort draad bepaald de stroom die gaat lopen en dat is (net ff terug gelezen) bij mij omgeveer 1A. Ruim binnen de marge van de 30A regelaar.

De 0,5mm draad die ik nu gebruik geeft weinig rek en kan ik heel erg strak trekken.
Die heb ik besteld bij Conrad, misschien dat die ook een simpele servotester hebben. De mijne kwam voor een paar dollar bij HK vandaan maar heeft wel heeeeeeeel lang geduurd voordat ik hem binnen had.

Verder heb je niets nodig.

Voor mijn laatste vleugel heb ik de houten profielen met dubbelzijdig tape tegen het schuim geplakt. Het schuim weer met dubbelzijdig tape aan mijn werkblad en het resultaat was voor mij ruim voldoende....met de nadruk op 'voor mij'.
Zoals ik in mijn draadje ook vermeldde is mijn doel goedkope helling-ragbak-experment-vliegtuigjes te maken.

Als je beter profielgetrouw wil snijden kom je denk ik bij een zwaartekrachtsnijder uit (jacob bos heeft dat mooi gemaakt)
 
Wat heb je nodig? En draad die heet wordt en een manier om ze op de juiste manier door het schuim te trekken.
De regelaar zet spanning op de draad waardoor die heet wordt en die weerstanddraad ís de snijdraad. Een motor is in principe ook 'gewoon' een weerstand, een borstelregelaar ziet dat verschil niet. Het soort draad bepaald de stroom die gaat lopen en dat is (net ff terug gelezen) bij mij omgeveer 1A. Ruim binnen de marge van de 30A regelaar.

De 0,5mm draad die ik nu gebruik geeft weinig rek en kan ik heel erg strak trekken.
Die heb ik besteld bij Conrad, misschien dat die ook een simpele servotester hebben. De mijne kwam voor een paar dollar bij HK vandaan maar heeft wel heeeeeeeel lang geduurd voordat ik hem binnen had.

Verder heb je niets nodig.

Voor mijn laatste vleugel heb ik de houten profielen met dubbelzijdig tape tegen het schuim geplakt. Het schuim weer met dubbelzijdig tape aan mijn werkblad en het resultaat was voor mij ruim voldoende....met de nadruk op 'voor mij'.
Zoals ik in mijn draadje ook vermeldde is mijn doel goedkope helling-ragbak-experment-vliegtuigjes te maken.

Als je beter profielgetrouw wil snijden kom je denk ik bij een zwaartekrachtsnijder uit (jacob bos heeft dat mooi gemaakt)

Oke bedankt. Dan is het enige wat ik nog nodig heb een draad om het schuim mee te snijden. Maar kan ik daar ook een gewone ijzerdraad of moet dat per se een weerstandsdraad zijn?
 
Geen idee....ik kreeg in mijn zoektocht weerstanddraad geadviseerd. (Wat ook ijzerdraad is maar wellicht van iets betere kwaliteit om aan de juiste weerstand per meter te komen)
Ik zou zo nieteens weten waar je gewone ijzerdraad moet kopen en conrad had weerstanddraad dus was het een makkelijke keus.
Volgens mij was de 0, 5mm/5mtr iets van 5 euro dus dat zijn de kosten niet.

Het meest kostbaar is voor mij de balsaindekking. Daar gaat snel een plankje of 10 inzitten.
 
Ik weet niet meer welke weerstand ik heb maar beide zullen het wel doen denk ik.
Ik heb ook gesneden met draad van 0, 1mm dun maar die rekte heel erg veel op en trok ik snel in 2en. Die 0, 5 heb ik al vanaf de draadbreuk in mijn bouwdraadje en is nog steeds goed.
 
Oke, dan eerst is kijken in een electronica zaak en anders bij conrad bestellen.
0.1 leek mij ook al erg dun. Dus word het een 0.5mm draad.

Edit: Als ik de draad heb dan kan ik eigenlijk beginnen te snijden, maar welk template heb ik nodig? Ik heb namelijk nog geen idee wat voor een vleugel het word.
Een soort van alula dus vleugels naar voren of de vleugels weer naar achteren.
Hij word zo wie zo maximum 1,30 m in spanweite. Dit voor transport.
Hij moet goed kunnen zweven en een grote draag kapasiteit hebben.
Ik heb wat gekeken en heb de sd 7003 en de cj-5.
Bijde van deze site: http://www.aerodesign.de/english/profile/profile_s.htm#s5010

Ik heb voor die gekozen omdat ik graag lang zou willen kunnen vliegen en als die thermiek kan vliegen dan kan die neem ik aan ook lang vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik niet zo veel gedaan. Het enige wat ik heb gedaan is de bedrading gedaan voor de hot wire cutter en heb het ook getest op een gewone ijzer draad en het werkte goed.
Hier een foto:

imagegnr46.jpg
 
Als ik naar airfoils kijk dan zie ik er steed 1 en niet 2?
Maar als je een vliegende vleugel maakt met verschillende lengtes van de tippen van de vleugel dan heb je er toch 2 nodig? Of moet je die gewoon verkleinen?

Dus als ik de mh45 airfoil ga gebruiken en ik print die uit knip hem door het midden en zaag ze uit hout uit. Maar hoe weet ik dan hoe groot de andere airfoil moet zijn aan de andere kant van de vleugel?
 
Tja.....daar komt vliegtuigontwerp om de hoek kijken. Profielkeuze, profielverloop, tipverdraaiing, pijlstelling.......daar zit best wel een beetje aërodynamische kennis achter en die heb ik niet. Daarom gebruik ik bouwtekening van bewezen modellen.

In de tekening kan je de koordes vaak zo meten, of als je een bestaande nabouwd kan je het zo opmeten.
Bij de kistjes die ik tot zo ver zelf gesneden heb werden de snijprofielen op de tekening weer gegeven en dat kon ik zo kopiëren.
 
Tja.....daar komt vliegtuigontwerp om de hoek kijken. Profielkeuze, profielverloop, tipverdraaiing, pijlstelling.......daar zit best wel een beetje aërodynamische kennis achter en die heb ik niet. Daarom gebruik ik bouwtekening van bewezen modellen.

In de tekening kan je de koordes vaak zo meten, of als je een bestaande nabouwd kan je het zo opmeten.
Bij de kistjes die ik tot zo ver zelf gesneden heb werden de snijprofielen op de tekening weer gegeven en dat kon ik zo kopiëren.

Dat is inderdaad niet zo makkelijk. Ik heb op vleugels gekeken en het leek me wel leuk om een zephyr clone te maken alleen wat kleiner 1m. De zephyr gebruikt een mh64 airfoil. Dus stel dat de zephyr een wingspan heeft van 2m en ik maak hem 1m. En op dan achter de koordes wil komen moet je dan ook de koordes delen door 2? Of klopt dat dan niet meer?
 
Zo zou ik het ook doen.....of het klopt weet ik niet. Zal het vliegen? Zeker wel!

Maar waarschijnlijk niet precies zoals de zephyr. (Ik ken het kistje verder niet)
 
Ik heb een zephyr clone gevonden. Het gebruikt wel een ander airfoil namelijk mh61 10.28%.
Van de zephyr heb ik alle afmetingen. Hij Heeft een 172cm spanweite. Hier is een link DIY tailless wing (Zephyr clone) | Flite Test met de rest van de afmetingen.
Dan nu maar even gaan rekenen en zien wat ik uitkom voor de koordes.

Edit: als de spanweite 172 is en ik wil dat brengen daar 100 dan deel ik door 2 en vermenigvuldig ik met 1.2 en kop ik uit 103.2 dat is goed voor mij. Maar als ik dan de koordes van de vleugel wil weten moet ik dan hetzelfde doen?
De tipkoorde is 24cm dus dat wordt dan 24:2x1.2=14.4 dus de tipkoorde is 14.4 cm.

En als ik dat dan op de airfoil moet doen, moet ik dan de airfoil helemaal verkleinen dus hoogte en lengte of alleen de lengte tot 14.4?
 
Back
Top