Bouwverslag Blunt Nose

hoe kan ik ze op de juiste lengte uitprinten? ik kan de afbeelding namelijk niet verkleinen of vergroten?

edit: gevonden, de afbeelding opslaan en hem met word openen

Je profiel heeft een bepaalde dikteverhouding, je haalde zelf al aan: 10, 28% dit betekent dat de dikte 10, 28% van de koorde is. Het verdere profielverloop is wat het profiel verder zijn eigenschappen geeft.
Je kan (voor zover ik weet) niet zomaar alles door 2 delen zonder ook de eigenschappen van het profiel flink te veranderen en dat is dan meestal niet ten goede.

Ik zou dan zoeken naar een dergelijke tekening voor een 1mtr vleugel óf hem origineel 1,72 houden.

Nogmaals...vliegen zal het heus maar die vleugel is volgens mij voor fpv bedoeld, die kistjes zijn vaak op goedmoedigheid getekend en als je het profiel flink veranderd zullen ook de eigenschappen veranderen. Verwacht dus niet dat hij dan net zo vliegt als het origineel.

Maar dan kom je in een gebied waar ik weinig kaas van heb gegeten. Vlakke platen vliegen ook en kf-profielen ook dus zo heel erg kritisch zal het dan misschien allemaal niet zijn.

Je profiel heeft een bepaalde dikteverhouding, je haalde zelf al aan: 10, 28% dit betekent dat de dikte 10, 28% van de koorde is. Het verdere profielverloop is wat het profiel verder zijn eigenschappen geeft.
Je kan (voor zover ik weet) niet zomaar alles door 2 delen zonder ook de eigenschappen van het profiel flink te veranderen en dat is dan meestal niet ten goede.

Ik zou dan zoeken naar een dergelijke tekening voor een 1mtr vleugel óf hem origineel 1,72 houden.

Nogmaals...vliegen zal het heus maar die vleugel is volgens mij voor fpv bedoeld, die kistjes zijn vaak op goedmoedigheid getekend en als je het profiel flink veranderd zullen ook de eigenschappen veranderen. Verwacht dus niet dat hij dan net zo vliegt als het origineel.

Maar dan kom je in een gebied waar ik weinig kaas van heb gegeten. Vlakke platen vliegen ook en kf-profielen ook dus zo heel erg kritisch zal het dan misschien allemaal niet zijn.

oke bedankt. dan zal ik zoeken naar een 1 meter vleugel, want om hem 1,72m te houden vind ik het een beetje groot. de kf profielen kende ik al, ik heb een vliegtuig met een kfm3 vleugel. het is omdat ik zelf mijn vleugels wil snijden dat ik niet nog een keer een kf profiel neem, niet dat de kf profielen niet goed zijn maar ik wil mijn vleugels gewoon is proberen zelf te snijden.

Ik denk dat ik toch de mh64 10% airfoil ga nemen, de caipirinah van tbs heeft dezelfde airfoil en die heeft een spanweite van 85cm daar kan ik nog een rechthoek van 20cm tussen plaatsen en dan is die 105 cm. Wat dat een goede spanweite is. Nog even zoeken naar de koordes van de vleugel en dan kan ik ze templates beginnen zagen :p

Edit: tip chord: 120mm
Root chord: 273mm

De templates zijn klaar
imagev9u50.jpg

Ze hebben wel een enorm lengte verschil maar dat zal wel normaal zijn.
Ik ga er nog aluminium papier over doen opdat ik anders misschien in het hout ga vastzitten.

Lengteverschil is normaal, dat is het verschil in koordjes.
Waar je wel op moet letten is dat de hartlijn van je profiel (weet niet of het zo ook echt heet) goed horizontaal loopt bij beiden. Anders snij je misschien onbedoeld een verdraaiing in je vleugel.

Ik snijd vooralsnog alles uit 5cm gammapiepschuim, op mijn snijprofiel zet ik op 20mm een horizontale streep (evenwijdig met mijn werkblad) daar teken ik dan mijn vleugelprofiel op en maak ik een boven en onder mal

Ik snijd vooralsnog alles uit 5cm gammapiepschuim, op mijn snijprofiel zet ik op 20mm een horizontale streep (evenwijdig met mijn werkblad) daar teken ik dan mijn vleugelprofiel op en maak ik een boven en onder mal

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik zat al te zoeken waar den andere moest. Mijn eerste vleugel is ook direct voor de prullenbak. Ik ga nu een niewe mal maken omdat ik op mijn eerste mal niet kon zien waar het begint en eindigt maar ik ga nu een 1 delige mal maken omdat mij dat makkelijker lijkt.
Het resultaat van de eerste vleugel
imagefpqx9.jpg

Ik vind hem nog best goed gelukt, maar alleen ik zat ergens vast waardoor de vleugel een gat heeft in het midden

Zijn je profieltjes van karton? Die krijg je denk ik niet makkelijk glad genoeg.

Ik ben hier geen expert in hoor....maar je lijkt 'mijn' methode te willen gebruiken dus ik hoop dat ik je mijn ervaringen mag delen.

Dit is waren mijn profielen voor Obelix:

Van goedkoop gamma-ply en zo glad mogelijk geschuurd. Nu maak ik ze zonder scherpe hoeken, daar blijft de draad makkelijk in hakken.

Tip die ik kreeg was ook zo koud mogelijk snijden. Als je draad dan even hapert smelt er niet meteen een gat weg.

Verdient dit niet een apart draadje?
Anyway,
ik lees en leer mee. Ik blijf het tof vinden dat een 14-jarige zoveel modelbouwijver toont. Met vallen en opstaan bouw je een schat van ervaring op !

Haha mijn profieltjes zijn niet van karton :p ik weet niet wat het is maar het is volgens mij een soort van samengeperst hout maar het was niet in het profiel dat ik vast zat het was de regelaar,tegen de plaat, de plaatjes heb ik zo glad mogelijk geschuurd met een 180 schuurpapiertje.

Het lijkt inderdaad op u manier dus bedankt.
Ik heb net even opnieuw geprobeerd en de draad ook zo koud mogelijk gezet en het ging inderdaad al een stuk beter. Als de andere kant ook zo goed gaat hou ik deze vleugel anders krijgt de prullenbak hem :p

Hier een foto van de vleugel
imageo2k12.jpg

Verdient dit niet een apart draadje?
Anyway,
ik lees en leer mee. Ik blijf het tof vinden dat een 14-jarige zoveel modelbouwijver toont. Met vallen en opstaan bouw je een schat van ervaring op !

Nou misschien wel. Maar ik zal het maar bij dit draadje laten :p
Van elke val dat je maakt leer je weer nieuwe dingen :p

De eerst vleugel is af!!:p:p ik heb nog even geschuurd en ik vind hem perfect:p
image51sy6.jpg

Nu nog de 2de en dan het midden stuk.

Gaat lekker!....je zal merken dat elke vleugel die je trekt makkelijker gaat en mooier wordt

Dat is inderdaad waar de laatste vleugel ging best makkelijk.

Nu zijn de 2 vleugels af, alleen nog het middenstuk.
imagek9sa6.jpg

Je ziet dat er aan de onderkant een stuk is weggesneden dat is voor de roeren van de vleugel. De tipjes moet ik ook nog even recht snijden

De romp is nu bijna af, ik moet nog een beetje werken aan de kleuren.
Onderkant. Je kunt op de verste tip een beetje wit zien, dit komt omdat dat tape is en ik met de foliebout op een te hoge temperatuur over heen ben gegaan.
imaget0uvp.jpg

Bovenkant. In het midden zie je een beetje zwart(op de foto ziet het er minder erg uit), dit komt omdat de kous van de foliebout vies was van de tape nog en dat heeft het zwart gemaakt. Ik heb al geprobeerd het er af te halen maar nog zonder succes, misschien weet iemand hoe? Ik dacht misschien met een beetje wasbenzine? Met water heb ik al geprobeerd.
imageyuot5.jpg

Op de bovenkant zal ik misschien nog een kleur zetten omdat ik hem nu wel erg geel vindt.
De folie maakt de vleugel enorm veel sterker. Toen er nog geen folie opzat boog die norm door als ik hem aan de tip van de vleugel vast hield, nu bijn niks meer. Maar waarschijnlijk zal ik hem wel nog verstevigen met een stukje aluminium.

Ik ben nu bezig met al de rest er in te zetten: motor, regelaar,...
Alleen hoe zou ik de ontvanger er het beste opzetten?
De ontvanger is oranje.
image4rub0.jpg

Of(mij lijkt dit de beste)
imageyyu3x.jpg

Of
imager1uwn.jpg

Of
imagehoux6.jpg

Edit: nog even een vraagje, hoe bereken ik het cg van de vleugel? Ik vind alleen cg calculators voor vleugels zonder een rechthoekig ding in het midden.

Laatst bewerkt:
Cg is gevonden: 133mm van de voorkant.
De vleugel is nu helemaal af behalve de batterij nog er op zetten en testen:D
Er zit nu een beetje minder dan 2meter van aluminium dus die heeft versteviging genoeg :p
imagewezhw.jpg

Vandaag heb ik de elevons wat vergroot van het vliegtuig, omdat ik erg weinig naar boven kon.
Ik ben ook gaan vliegen en een filmpje gemaakt.
Vanaf de grond
http://youtu.be/Spqnro3HbuA
Op het vliegtuig
http://youtu.be/lL_9RBSNlc0
Op het filmpje ziet de vleugel er enorm onstabiel uit (die bocht waarbij ik enorm veel hoogte verlies doe ik expres)
Ik ga eerst is proberen de verticale stabilisatoren vergroten.

Hij vliegt nog steeds! Ik heb een gat gemaakt voor de batterij zodat die meer in de vleugel verborgen zit.
Maar hij heeft wel een crash gehad waarbij de motormount van het schuim is afgebroken, dus zit de motor nu verder naar de neus toe. Ik zal hiervan morgen een foto posten. Ook zal ik nog wat filmpjes uploaden. Maar dat is voor morgen. :p

Aangezien ik van plan ben om een nieuwe zender te kopen (de turnigy 9x, als die ooit nog is in stock komt).
Dan heb er 2 en ik ga niet vliegen met 2 zenders tegelijk ben ik van plan om een ander klein zwervertje te maken die ik dan vanaf de vleugel kan droppen en dan kan bv mijn broer die naar beneden vliegen. Maar dat is voor later en in een ander Bouwverslag.

Edit: Ik ben vandaag bezig geweest met mijn ander vliegtuig waardoor ik ben vergeten foto's te maken en video's uploaden. Nu maat ik slapen maar ik ga het morgenvroeg doen.

Laatst bewerkt:
Back