Bouwverslag Bugatti 100 P

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Ik heb een tijdje zitten piekeren over de aileronaansturing.
Gewoon volgens tekening - met een roerhoorn en een stangetje uit de vleugel - vond ik niet passen op zo'n 'sophisticated' design als de P100 is. :nooo:
Totdat ik een gouden tip kreeg van Vinze over de "precision secret horn" RBCkits Online Shop - Precision Secret Horn

Dus gelijk een setje besteld. Ze zien er degelijk uit en van speling is vooralsnog geen sprake.:)

full



Ondertussen ingebouwd

full



en aangestuurd met twee kogellinks en een stukje 2mm koolstof staf.

full


Nu de andere kant nog inbouwen en dan kan het laatste stuk indekking er op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Bart,
Lang niet tegengekomen op het MBF.
Heb jij nog interessante projecten?

Je hebt je toch wel opgegeven voor de schaalmeeting + BBQ, hè?
 
bugatti 100-p

1 mei 2010
mijn naam is ton,
opzi hobbybulletin een zoektocht naar voor mij het bekende model van de vliegende bugatti, kwam ik op site een mijn foto tegen. de afbeelding is gemaakt in 1990. het model op de foto heeft verschillende keren gevlogen. het is een mooi gezicht, het model te zien vliegen. dit komt door de vleugelvorm . de romp is 20 jaar geleden van epoxyhars gemaakt. de mallen het ik nog in mijn bezit. het vliegend mode hangt bij mij nog aan het plafond in de hobbykamer. graag een reactie op mijn verhaal.
goeten van ton

documentatie : hb modelbouw juli/aug. 1990
 
ik heb zo is zitten kijken naar info over dit toestel
Want ik wist er zo een beetje niks van
Als je het model en het ontwerp bekijkt zou je zeggen dat i uit de jaren 70 stamt
Als zijnde een snel toestel voor de rijke
Maar niks van dat is waar
1938
en gewoon een fichter
Maar wat voor 1
Ik vind het een erg mooi zij het sexsie toestel
en het is erg zonde dat bugatty er na de oorlog niet gewoon een paar gebouwd heeft
Maar gelukkig word er nu een replica gebouwd die wel gaat vliegen

Ik ga dit draatje volgen
 
Hoi Ton,

Leuk dat je hier reageert, de genoemde foto is de enige informatie die ik heb van jouw model.
De P100 is inderdaad een geweldige kist om te zien en de vleugelvorm (ik heb een voorliefde voor negatieve pijlstelling) speelt daar zeker een rol bij.
Kun je wat meer vertellen over jouw model (spanwijdte, gewicht, setup, vleugelprofiel, functies, etc.)?
 
Hoi Ton,

Leuk dat je hier reageert, de genoemde foto is de enige informatie die ik heb van jouw model.
De P100 is inderdaad een geweldige kist om te zien en de vleugelvorm (ik heb een voorliefde voor negatieve pijlstelling) speelt daar zeker een rol bij.
Kun je wat meer vertellen over jouw model (spanwijdte, gewicht, setup, vleugelprofiel, functies, etc.)?


hoi wouter,
het is leuk om na 20 jaar weer terug te komen op de interesse, die bij mij toen ook was, toen ik de eerste foto zag van het zeer byzondere model van de bugatti. jaren geleden is er een tentoonstelling geweest van alles wat de famillie bugatti gemaakt heeft. die was in de beurs van berlage in a"dam en daar hing mijn bugatti tussen de peperdure auto"s, meubels ect.
ik heb nog wat gegevens :
gewicht +_ 4.5 kg. spanweidte 2,00 meter, hoogte richting en rolroeren.
onderzijde licht grijs, boven donker groen / antraciet.
de bouw was best moeilijk, omdat ik geen vleugelprofiel op het a-4e kon vinden. ik heb gekozen voor een symetrisch profiel. alles was dus erg risicovol, om iets te doen, met de vraag : vliegt het wel !
het vloog dus wel, en het was heel mooi gezicht om de bugatti te zien vliegen.
het onderstel had ik eerst star gemaakt, maar dat brak bij de eerste landing af. ik heb er toen een van verenstaal gemaakt. dit moest erg lang zijn i.v.m. het kielvlak.
ik ben begonnen met piepschuim-romp, daarna heb ik een mal gemaakt.
toen was het een makkelijke opgave, om een romp te maken.
de twee vleugel,-en motorschotten heb ik eerst van karton , en daarna van triplex gemaakt.
de vleugel-kern is van piepschuim gemaakt
in die tijd is van de eerste vluchten een video gemaakt. enkele mensen dachten, dat de bugatti niet gevlogen had, ik heb het bewijs van wel !
in die tijd heb ik geprobeerd een zijdelingse scharnieren te maken. dit wel gelukt, maar ik durfde deze scharnieren niet toe te passen. ik heb gezien dat ze nu van kunststof gemaakt worden. ( op deze site ).
ik denk dat ik nu iets over de bouw van 21-jaar geleden verteld heb, en dat mijn verhaaltje bijdraagt aan de zin om dit mooie model te gaan bouwen. groeten van ton poppelaars.
 
Hi Ton,

Welkom op dit forum! Wat ontzettend leuk dat je deze informatie deelt. Zelf ben ik altijd verbaasd over alle moderne mogelijkheden van de techniek, maar als je goed terug kijkt werden er vele jaren geleden reeds dezelfde prachtige toestellen bebouwd.

Groeten,
Bart
 
Hallo iedereen!

Een tijdje gelesen heb ik getwijfeld, dat de contra roterende Motor van himax (naamelijk de cr3516-1030) sterk genoeg voor de Bugatti zal zijn. Zo en door andere redenen kwam het dat ik een kleinere vliegtuig gebouwd heb.

De GeeBee X heeft rond 1.27m breedte en 2.2kg gewicht met accu en zo verder. Nadat ik hem nu met die genoemde himax gevlogen heb, denk ik Dat. deze Motor voor de Bugatti misschien roch sterk genoeg is. Heeft er al iemand ervaringen?

Een Video van de Maiden:
xouJxPHb6OQ[/media] - GeeBee X Maidenflight

Groetjes, Stefan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo na een lange tijd ook weer eens begonnen vorige week.


dsc05103dr.jpg


de vleugel is netjes ingedekt en kabels voorbereid.

dsc05105v.jpg

en alvast begonnen met de wing fairings.

dsc05106g.jpg

een kant al volledig beplankt nu nog schuren...

zo en nu weer verder
 
Hé Vinze,

Goed om te zien dat je de draad weer oppakt!
De mijne ligt even aan de kant. Omdat ik een beetje aan zit te hikken tegen de inbouw van het landingsgestel en de motoren ben ik met een ander (tussendoor) projektje begonnen, maar ik ga de draad ook zeker weer oppakken.
 
ja het begon weer te kriebelen na een artikel in de FMT van deze maand over een geebee met contra-roterende prop. dus maar weer begonnen. het landingsgestel geeft me nog steeds hoofdbrekens maar ik kom er wel uit. dan maar kleinere wiellen.

voor de motor is nu mijn buurman aan het peinzen. hebben het er over gehad en hij is fijnmechanisch goed onderlegd dus wie weet komen we daar samen wel uit.

vooralsnog nog een klein extra projectje erbij... een hangar 9 P47 in maatje .60 wordt ook electrisch

@Mcqueen
volgens mij is het jouw ontwerp van de GeeBee X toch wat er in de fmt staat deze maand?
 
Hallo iedereen!

mooi te zien, dat het verder gaat met jullie bugatti´s. Mijn shortkit ligt er noch steeds op de zolder. Maar ik ben er ook met iets anders bezig geweest - Vinze heeft hem al gezien :rolleyes:

Dat klopt wel - de GeeBee X is mijn ontwerp :) Oorspronkelijk gepland voor een enkele motor, maar toen het project geschikt voor de himax lijkte, kwam het anders. Een krachtvolle aandrijving!
Het landingsgestel was ook een van mijn grote hoofdpein-oorzaken. Een vering was mooi geweest, maar uiteindelijk werd het een sportieve, harde constructie uit verenstaal.

In de FMT van deze maand is deel een van de artikel en de tekening, volgende maand komt eer de tweede deel. Heb jij een heft gekocht, vinze? Zijn die ook in nederland verkrijgbaar?

hier vinden jullie een bouwverslag op rc-network: Projektvorstellung: New Age Racer - RC-Network

groetjes, stefan
 
zonde dat dit toestel nooit in massa is gebouwd
wat hadden de duitse piloten gedacht als ze een sqwadron van deze toestellen aantroffen
best een indrukwekkend gezicht
 
Back
Top