Bouwverslag Bugatti 100 P

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
hoi!

ik wil er nu ook iets laten horen van mijn plannen van een contra roterende Bugatti.

Het concept van Vince is dat, wat ik ook van plan ben, te gaan maken. Maar ik denk, dat er een beetje meer kracht nodig is. Mijn favorieten zijn twee Simprop Magic Torque 40-10 met 500W

Simprop Magic-Torque 40-10 - Modellbau Motoren - Brushless Motor und Regler - Axi und Hacker Motor

Ik heb het zo gecalculeerd:
met twee van die genoemde motores en regelaars etc. mag het gewicht van het vliegtuig ca. 2,8 kg bedragen.

voor een warbird denk ik nu dat 250w per kilo nodig zijn. maakt voor de hele vlieger rond 750 w.

Met contra roterende Propellers mag je de kracht niet simpel optellen. Er komen volgens een user van rc-network niet 2x 500W aandrijfvermogen aan, maar rond 1,4 x 500W, zodat ik er met 700W kan rekenen ...

... dat was moietelijk voor mij op nederlands ... :P

groetjes
stefan

zo gisteravond weer verder gegaan met de vleugel en een testfit van de retracts

dsc04287x.jpg

de nieuwe linker vleugel met het rolroer al uitgesneden

dsc04288e.jpg

close up van het rol roer.

dsc04289qq.jpg

de digitale electrische retracts. 2 units + een controler

dsc04290pe.jpg

mock up van de vleugel en de retracts

deze retracts maken wel meer lawaai als ze werken. echter de camera vervormt het nog eens een 5 keer. (sorry de accu van de camera was leeg zal vandaar het constante focussen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo en vanavond de rechter vleugel ook maar gedaan. eigenlijk waren de rolroeren een klus waar ik enorm tegenop zag echter het is mij 300% meegevallen. ik heb zo ie zo met deze kist het idee dat het allemaal zeer lekker bouwt.

maar eens een step by step voor de rolroeren

dsc00881wy.jpg

rol roer aftekenen en netjes recht door snijden/zagen

dsc00882q.jpg

netjes en voorzichtig los halen.

dsc00883v.jpg

vleugelzijde opschuren en 5mm balkje er tegen aan lijmen en in vorm schuren.

dsc00885cx.jpg

van het gezaagde rolroer nog eens 6 mm afhalen

dsc00887my.jpg

extra balkjes inlijmen voor de scharnieren

dsc00890h.jpg

en het gehele rolroer met 2mm balsa netjes dichtmaken.en in vorm schuren.

vanavond ook eens even zitten kijken naar de v-stelling voor de vleugel maar die is toch behoorlijk. ook vertekend het enorm omdat de onderkant van de vleugel nog tapser toeloopt als de bovenkant. eerst maar eens gaan meten en rekenen voor de epoxy er tussen gaat.

hoi!

ik zou zeggen dat mijn nederlands niet het beste is, omdat ik het sinds het eind van mijn tijd op de havo-school in 2001 bijna nooit meer gebruikt heb. Mijn Moedertaal is duits, dat klopt.

Vinze, waar zijn die retracts van? Echt mooi ... *ook zoiets hebben wil* :D
ik denk die zijn iets lichter (van het gewicht) en simpler de installeeren dan een mechanische of een pneumatische oplossing, correct?

groetjes, stefan

Steve,

de retracts zijn de digital servoles retracts DSR46 van EPF HOBBY. ik heb ze zelf gekocht voor bij Hobbycity echter volgens mij zijn ze daar momenteel niet instock. Er is inmiddels wel een verbeterde versie met metalen tandwielen en armen. hierdoor minder last van stripgears. er zijn ook losse upgrade gears te krijgen. ik denk dat ik die voor de zekerheid er inga zetten.
Lindinger heeft ze ook in het assortiment echter dar betaal je 2,2 maal zoveel. (119 euro)

Tijd om de Bugatti weer eens op te pakken.
De vleugels liggen ondertussen op de bouwplank te wachten op het pasmaken van de retracts.

Hiervoor werd ik getipt door Vinze:pneumatische set bij JePe.

Maar elders op het forum kwam ik nog iets anders tegen: deze set bij Lindinger
713348d8b5b9aa878.jpg

Dit zijn elektrische units die je zo in de ontvanger plugt. Prachtig systeem, maar wat doet de bijbehorende controller, als je de stekkers van de poten zo in je ontvanger kan steken?

Iemand ervaringen met een van deze systemen?

Eerste systeem werkte leuk maar was te zwak.
Tandwielen en de uitduwende arm was van kunststof.

Maar zoals je al kon lezen heeft de nieuwe versie metalen tandwielen en metalen armen.

Dus ik zou het erop wagen.
Kost je 40€

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Digital Servoless Adjustable Landing Gear set $57.46

Goede Morgen!

ik denk dat die controller nodig is en dat je die enkele units niet dierect aan de ontvanger mogt aansluiten.

maar hoe is het met de stroomverzorging? ik heb er gelezen dat het oder de ontvanger kan lopen maar ook met een 2s lipo kan lopen ... is dit een optie of is die separate accu nodig?

Groetjes, Stefan

Steve,

het is inderdaad zo dat je de controller nodig hebt deze verzorgt de aan en uitschakelpuls ook als bijvoorbeeld de poot vast loopt. hij zou ook voor gelijk lopen zorgen wordt beweert maar daar heb ik nog niets van gemerkt

Je kunt het systeem standaard gebruiken met ontvanger spanning als met een externe 2 cellen lipo. Het laatste heeft de voorkeur want dan gaan ze een stuk sneller.

gr

vincent

Echt een stoer toestel!

Wat betreft de retracts. Extern voeden is wel prettig als je electro vliegt. Je zit er niet op te wachten dat als je met bijna lege accu wilt landen je meer stroom uit je BEC trekt dan hij kan en het hele spul er vervolgens mee stopt.
Hoeveel A of mA trekken de retracts? En je overige servo's? Het optelsommetje is snel gemaakt.

sorry maar als je met ditsoort toestellen nog met een BEC vliegt ben je volgens mij alsnog niet slim bezig. of je nu electrische retract hebt of niet.

gr

vinze

ligt eraan of je overe een intene bec op de esc praat of over een externe bec. ik het laatste geval zie ik weinig moeilijkheden maar de situatie waar jij over spreekt zal zich dan ook bijna niet voor doen met een externe BEC.

gr

vincent

ja, ik twijfelde over een interne BEC. Op zich is het model niets bijzonders qua besturing. Volgens mij zie ik zelfs geen flaps zitten, dus wat dat betreft zou je nog wel wat 'over' hebben bij een interne BEC (3A meestal).
Een externe BEC is op een bepaalde manier prettiger, vooral omdat je regelaar minder warm wordt en omdat er eventueel meer stroom beschikbaar is.

Jitze,

besturing is inprincipe niet speciaal. echter met een 4s accu ga ik geen interne Bec mee gebruiken, als het al te krijgen is. nee deze jongen krijgt gewoon een ontvanger accu mee.

gr

vincent

Mooi hoor :cool:

Alleen vind ik de wieltjes wel erg klein.
Hoe is trouwens de stabiliteit van de vleugel met een doorgenomen onderligger?

Back