Bouwverslag Calmato Sports

5p1k3

Forum veteraan
Waarschijnlijk de zoveelste al, maar voor mij wordt dit het eerste bouwdraadje dat ik start op het mbf.

Ik heb de doos al een poos terug gekocht bij Quartel Modelbouw te Amsterdam.
calmato_doos.JPG

Ik woonde toen nog in een ietwat klein huisje in Utrecht (weinig ruimte om te bouwen), maar met de komst van ons nieuwe huis vorig jaar is daar drastisch verandering in gekomen. (Ik heb de zolder toe geeigend :))

Nu alles een beetje genesteld is, ben ik begonnen met de bouw van mijn Calmato Sports. Ik heb nog geen idee wat voor motor erin komt. Hoogstwaarschijnlijk wordt het wel een nieuwe (of een goede 2e hands).

Allereerst even het boekje doorgelezen en hier op het mbf wat rond geneusd op de laptop;
laptop.JPG

waarna ik de vleugel als eerst tegen elkaar aan gelijmd heb. Aangezien hier standaard gebruik gemaakt wordt van 1 vleugel pen, heb ik aan de achterzijde even een extra stuk gewicht gezet om te voorkomen dat de vleugeldelen van elkaar gaan verschillen.
calmato_vleugel_1.JPG

calmato_vleugel_2.JPG

Nu is het mooi tijd om naar bed te gaan, zodra er meer nieuws is, zal ik dat hier laten weten.

Hey spijker46,

Ja dit zal waarschijnlijk niet het eerste bouwdraadje zijn van een calmato, maar ik persoonlijk vind het wel eens interessant om te zien hoe anderen het aanpakken bij het assembleren van hun toestel. Je bent nooit te oud om te leren, men kan altijd iets bijleren, zekerst interessant dit draadje voor bijvoorbeeld beginnende modelpiloten. :)
Calmato sport is een leuk toestel om mee te beginnen vind ik, maar ook als gevorderde blijft het een leuk toestel om mee te vliegen. :D

Hey Novada,

Ben ik met je eens. Ik kijk ook steeds bij de bouwdraadjes. Niet altijd omdat elk vliegtuig mij interesseert, maar wel de manier waarop mensen bouwen. Iedereen heeft wel een andere manier van werken en daar steek ik dan vaak weer wat van op :)

Wat betreft de Calmato:

Ik ga vanavond het landings gestel bevestigen op de vleugel en het hoogteroer lijmen in de romp. Ik ben nog op zoek naar een geschikte .46, dus als er nog mensen zijn die er een in een stoffige kast hebben liggen? ;) Ik hou mij aanbevolen.

Ik heb nog een OS .46 FXI liggen.. heeft al de nodige uurtjes op een calmato gedraaid, kan zijn dat je er nieuwe lagers in moet zetten.. compleet met standaard uitlaat en tussenstukje om er een 3 kamer uitlaat van te maken.

Toch.. ik zou als ik jou was nog heel even verder kijken. Met een .55 of een .72 viertakt kun je net iets meer met die Sports..

Wat kun je er dan precies meer mee? Hoveren? Ik vind een 7,5 os de perfecte motor voor deze kist, kan niet zeggen dat ik iets aan power tekort kwam....op echt hoveren na dan.....Kon er zonder problemen alle normale figuren mee vliegen

Tsja, dat hangt van je voorkeur af Awol. Met een 7.5 cc ga jij niet erg ver verticaal vliegen.

Het voordeel van wat meer vermogen is dat je in normale rechte lijnen langzamer kunt vliegen, omdat je geen snelheid hoeft te maken om je stijgende lijnen vol te houden.

Je kunt dus rustiger vliegen omdat je een sterkere motor hebt.

Een calmato sports met 7.5cc hovert niet.. hooguit heel even, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Bedenk je wel dat er een behoorlijk gewichtsverschil tussen 2 calmato's kan zitten, daar is al eens discussie over op het forum geweest, dat kon oplopen tot 200 gram en meer.

Hezik, bedankt voor je aanbod. Laat anders maar even in een PM weten wat je ervoor hebben wilt. Maar zoals het ernaaruit ziet kan ik een mooie deal maken met een mede forumlid, welke een LEO .46 ABC aanbied. Lijkt mij een mooi motortje voor de Calmato.

Maar motoren zijn nooit weg natuurlijk ;)

Een .46 is meer dan voldoende voor zo`n kissie, kun je nog erg leuk mee vliegen.

Als vergelijk kun je dit filmpje eens bekijken:
http://www.bosmodelair.nl/video/2007/sportwatermaiden.wmv
Dit is een C. Sport met een orginele GX40 (6,5cc dus) met als extra weerstand en bijna een 700 gram extra gewicht van de drijvers.

En nog vliegt de kist er lekker mee, met een 6,5 kun je al alle figuren vliegen die je wilt.
Tuurlijk hoveren is niet mogelijk maar verticaal gaat ie echt wel voldoende om er lekker mee weg te trekken.

Dus met zo`n 46 ben je helemaal tevreden daarvoor hoef je geen .55 te monteren :nooo:

Maar da`s mijn mening ;-)

Ik had de .46-er op een vergelijkbaar toestel en kon idd niet hoveren, maar een standaard kunstvlucht programma wil er prima mee, zeker geen gebrek aan vermogen.

Het C programma met victory roll en hoge hoed gaat alleen lukken als je het klein houdt dan. Ik zeg ook niet dat ie niet vliegt met een .46, dat gaat prima, maar als je vraagt wat de perfecte match is, dan is het naar mijn mening toch de .55 ax. Volgens Spijker46's eigen uitleg houdt ie van raggen, dan is meer vermogen prettiger. De .46 gaat prima dus, dat spreek ik niet tegen :)

Het hangt ook van je vliegtstijl af. Berto is gek op starten en landen, doorstarten en inverted laag over komen vliegen, maar vliegt niet veel rechte verticalen, althans, die keer of 5~6 dat ik 'm met z'n sports bij ons bezig gezien heb, heb ik die figuren niet gezien en op het watervliegfilmpje zie ik hetzelfde. Dat is geen kritiek, integendeel, maar als dat is wat je zoekt, is een .46 inderdaad meer dan afdoende.

Als je geen problemen hebt met continu wisselende snelheden, weinig throttlemanagement wegens veel volgas vliegen, enz.. en niet een kunstvluchtprogramma groot wil vliegen, dan is de .46 een prima keuze.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga het eerst met die .46 proberen :)

Maar inderdaad, wat hezik zegt.. Ik hou ervan om te raggen.. dat is nu eenmaal mijn vliegstijl (overigens niet met alle soorten kisten.. haha). Als de .46 tegenvalt, dan kan er altijd nog een .55 op. Desnoods een .61.. gehe :) Alhoewel ik verhalen gehoord heb van ... flutter!!!!!!.... plof!!!!... kist uitelkaar in de lucht gespat.. Maar goed, als dat tegen het eind van het vliegseizoen een keer gebeurt, heb ik wel weer een poos lol gehad :)

Calmato Sport

Hallo spijker46,

Leuk om weer een verslag over de Calmato Sport te lezen, ben zelf in het bezit van 2 stuks, welke ook al de nodige rep. en verbouwingen achter de rug hebben.

Maar mag er graag mee vliegen, op de ene zit nog de GX40 die al enkele jaren oud is, maar uitstekend voldoet.

Op de andere heb ik een OS 55AX gezet, wat ook goed bevalt. Heb wel bij beide, de motor horizontaal gezet, hierdoor zeer weinig vervuiling.

Succes, en ik blijf het draadje volgen.

Rido

Een .46 is meer dan voldoende voor zo`n kissie, kun je nog erg leuk mee vliegen.

Als vergelijk kun je dit filmpje eens bekijken:
http://www.bosmodelair.nl/video/2007/sportwatermaiden.wmv
Dit is een C. Sport met een orginele GX40 (6,5cc dus) met als extra weerstand en bijna een 700 gram extra gewicht van de drijvers.

En nog vliegt de kist er lekker mee, met een 6,5 kun je al alle figuren vliegen die je wilt.
Tuurlijk hoveren is niet mogelijk maar verticaal gaat ie echt wel voldoende om er lekker mee weg te trekken.

Dus met zo`n 46 ben je helemaal tevreden daarvoor hoef je geen .55 te monteren :nooo:

Maar da`s mijn mening ;-)

Hee nou! Dat wil ik ook! Kan je aan wat info voor de drijvers komen? Denk dat dat moet lukken met mijn Calmato:
[47835] lifepo-draadje-27

O,ja : abbotje!

ps. wat ik heb veranderd is ipv de 2mm staaldraad, 1.5mm verenstaal ingevet met teflonvet. Dat werkt veel soepeler.

Succes!

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Thuis gekomen vandaag van het werk en direct door naar zolder om weer wat te lijmen. Zoals eerder al aangekondigd, het stabilo / hoogteroer.

staart_1.JPG

Eerst heb ik het stabilo passend gemaakt en met een dun potlood langs de romp afgetekent, waarna ik met een dun scheermesje de folie weg gehaald heb. Hierna de boel verlijmd en de romp ligt nu te drogen. Ik twijfel nog over de bevestiging met de schroeven. Ik vind het eigenlijk een lelijk gezicht, 2 van die houtschroeven in de staart. Raden jullie het aan om het toch te doen, of zeggen jullie van: Het kan best zo, zonder... ik lijm overigens met 2 componenten lijm. Na het lijmen heb ik met een doekje en glassex de overtollige lijmresten direct verwijderd.

afgetekend:
staart_3.JPG

uitgesneden:
staart_4.JPG

gelijmd:
staart_5.JPG

Voor anderen die het na gaan doen, je kunt beter een soldeerbout gebruiken om de folie weg te smelten. Snijden gaat natuurlijk prima, alleen is het de ervaring dat sommige mensen per ongeluk ook hun stabilo half doorsnijden.

Die schroeven kun je beter gewoon weglaten. Als je wel gaat schroeven, boor even goed voor, anders gaat het hout splijten.

Hoe dan ook, ik zou ze weglaten en gewoon je stabilo verlijmen met epoxy.

Waarom houtschroeven? In eerste instantie heeft het niet veel te houden. Als je speling voorkomt, wordt erger ook voorkomen. Dus veel heb je niet nodig. Neem een paar koploze spijkertjes en werk die erin. Het resterende gaatje even vullen met wat epoxy of vuller en een tipje verf om het in dezelfde kleur te maken. Zie je er nagenoeg niets meer van... ;)

Hey Hezik, bedankt voor de tip. Allicht dat het nog een keer voor komt tijdens de bouw, ik zal eraan denken :)

Ik kan het niet laten, zo een arf gaat ook zo snel... haha.

Inmiddels heb ik het hoofdlandingsgestel er ook op zitten. Ik maak de Calmato zoals hij uit de doos komt, dus met stuurbaar neuspoot. Normaal ben ik meer van de taildraggers, maar heb geen zin om voor deze kist een ander landings gestel te fabriceren.

Hoe ik tewerk gegaan ben:

Allereerst heb ik alles netjes bij elkaar gezocht, zodat ik in een keer door kon gaan. Vervolgens met hetzelfde mesje een inkeping gemaakt in de folie, daar waar de landingsgestel poot komt te zitten. In de instructie geven ze aan dat je een reepje folie dient weg te halen, maar ik ben bang dat ik mis snijd en vervolgens een stuk teveel eraf haal. Zo is ie wel mooi genoeg geworden. Helemaal recht zitten de bevestigingsplaatjes niet, maar vind het mooi zat zo :)

alles netjes op een rij:
hoofdgestel_1.JPG

landingspoot ingebouwd:
hoofdgestel_2.JPG

Vind dat netter dan reepjes wegsnijden.. en wat betreft het snijden, jij bent geen n00b (;)) de soldeerbouttip is meer van toepassing voor mensen die het nog nooit gedaan hebben :)

En idd, met een calmato gaat het hard.. die kun je, als je echt wil, in een uurtje of 3 vliegklaar hebben :)

Back