Bouwverslag Calmato Sports

Canopy schroeven

In de bouwbeschrijving hebben ze het over "tape" dat je dient te gebruiken over het midden van de 2 vleugel helften. Maar wat voor tape dit dient te zijn wordt er niet bij vermeld.

Kan iemand mij dit vertellen? Kan ik gewoon normale tape bij de Hema vandaan gebruiken, of moet het speciale tape zijn?

Daarnaast wil ik de canopy gaan uitknippen en bevestigen. Waarmee kan ik dit het beste lijmen, zonder dat er vinger afdrukken zichtbaar worden (uit ervaring weet ik dat dit met seconde lijm vaak het geval is).

Die tape is alleen maar om de verbindingsnaad te camoufleren.
Ik heb de canopy met kleine schroefjes gemonteerd, dan kan ik er altijd nog bij en geen geknoei met lijm etc.

Succ6

Die 'tape' zit op het bijgeleverde zelfklevende stickervel... daar waar met koeienletters 'Kalmaeteaux' op gezeefdrukt staat.
Je kan het ook foliën met een stukje Oracover.
Joepie....

Ah, dan heb ik denk met mijn neus gezocht, want kon geen plakstrip vinden.
En ja, dat het bedoeld is voor de sier (afplakstrip) dat was mij wel duidelijk. Vind die naat niet mooi, dus even afplakken die hap :)

Wat het "gekraak" was weet ik inmiddels ook. Het schroefdraad van een van de inslagmoeren voor de vleugel bevestiging was niet helemaal goed. Het gekraak was dus de inslagmoer die uit het hout vandaan gedraaid was.. Even een nieuwe in gezet, moet nog een druppie lijm op, maar dat doe ik later wel. Verder worden de imbus bouten toch vervangen voor breekbouten, dus het schiet alweer op. :)

De canopy heb ik vastgemaakt met op de randen dubbelzijdig tape te gebruiken, en evenrueel kun je op de hoeken nog een schroefje plaatsen.

Het voordeel is dat je de canopy er af kunt halen, zonder dat dit stuk gaat.

Succes Rido.

Breekbouten kun je prima doen, maar hebben 0 nut bij deze dingen. Doordat er afstand zit tussen de moer waar ze ingedraaid worden en de vleugel, zullen ze nooit breken.

Breekbouten kun je prima doen, maar hebben 0 nut bij deze dingen. Doordat er afstand zit tussen de moer waar ze ingedraaid worden en de vleugel, zullen ze nooit breken.

Ben ik niet met je eens Hezik,

Meeste van de breekbouten die tot nu toe gebroken zijn bij mij (geloof me, ik heb heel wat toestellen al versleten) braken of af bij de kop, of in de vleugel. Heb nog nooit een pen meegemaakt die in de moer afbrak.

2 M5 breekbouten hebben wel degelijk zin .
Kyosho wil verkopen , hoopt dat iedereen de staalbouten er in laat zodat bij een chrash alles kapot is . :confused:

Mvg Johan

Heb het laatst zelf nog meegemaakt, 7.5cc 3D-kistje, leuk aan het hoveren op minder dan 50cm, motor slaat uit (je schijnt af en toe te moeten tanken:confused:) en kistje slaat met 1 vleugeltip tegen de grond, M6 (was er 1) breekbout breekt netjes af, kist had geen schrammetje. Nieuw boutje erin en ik vloog weer:p (wel even getankt nog)

Grt.

2 M5 breekbouten hebben wel degelijk zin .
Kyosho wil verkopen , hoopt dat iedereen de staalbouten er in laat zodat bij een chrash alles kapot is . :confused:

Mvg Johan

Ze hebben totaal geen zin, want ze breken niet.

Ik heb meerdere calmato's, inclusief de mijne, zien crashen met breekbouten, en het maakt geen moer uit.

Breekbouten moeten min of meer 'geknipt' worden door de constructie, en dat is bij de Calmato niet zo.

Voor de rest maakt het niet uit, als je d'r breekbouten in wil doen, vooral doen, maar als je die niet hebt, kun je rustig die metalen gebruiken, want het maakt echt geen drol uit :)

Is ook mijn ervaring. Helaas breken de bouten niet. Vaak scheurt het balkje in de kist waar het schroefdraad in zit uit.

Is ook mijn ervaring. Helaas breken de bouten niet. Vaak scheurt het balkje in de kist waar het schroefdraad in zit uit.

Wat je kunt doen nog, is een gaatje boren in het midden van de breekbout, dit maakt hem voor het vliegen niks zwakker, maar bij een klap zal hij sneller breken...

Grt.

We zullen het zien, zodra de Calmato in een crash beland, zal ik laten weten of de breekbouten wel of niet hun werk gedaan hebben ;)

Overigens heb ik geen plakrand gevonden in de doos, zit er dus niet in, of is er in de winkel voor een andere klant al uitgehaald. EnIEWee... Ik zal het met wat isolatietabe beplakken vanavond :) Wil het toch wel een beetje netjes afwerken.

Morgenavond hoop ik de brandstof motor (van een mede forum lid) te hebben en dan kan ik die mooi inbouwen. Servo's moet ik nog even bestellen en ontvanger, maar heb nu al zin om deze kist het luchtruim te laten verkiezen :)

Alexzz wat voor maat (hoeveel mm boor) raad je aan bij een m6 bout? En dan de hele lengte van de bout?

Ik doe meestal zo 3mm, maar let op; je moet wel een vaste hand hebben en RECHT beginnen, anders loopt ie eruit natuurlijk:D Hele lengte, tot aan het kopje.

Even beter lezen ;)

Er is geen losse plakrand. Op het stickervel wat je erbij gekregen hebt, zit een witte strook. Die moet je zelf uitknippen en DAT is je plakrand..

Even beter lezen ;)

Er is geen losse plakrand. Op het stickervel wat je erbij gekregen hebt, zit een witte strook. Die moet je zelf uitknippen en DAT is je plakrand..

Die "witte" strook is niet aanwezig. Daarnaast.. Een witte strook over een blauwe vleugel is geen porem.. ;)

Nou ja, dan zal het een blauwe strook zijn, maar hoe dan ook, het gaat er dus om dat je stickervel daarvoor gebruikt wordt. Als ik heel even goed terugdenk, moet je daar gewoon zelf een doorzichtige strook uitknippen, was dat het.

Nou ja, dan zal het een blauwe strook zijn, maar hoe dan ook, het gaat er dus om dat je stickervel daarvoor gebruikt wordt. Als ik heel even goed terugdenk, moet je daar gewoon zelf een doorzichtige strook uitknippen, was dat het.

Ik zal vanavond nog eens goed kijken, al dan niet een foto maken van het stickervel. Volgens mij zit die strook er niet bij en in het boekje staat vermeld: Gebruik X om af te plakken

X: Not included..

Back