Bouwverslag Cessna 195

Goed werk.

Goed werk en geen TV gekeken vanavond!

Leuk om zo een vliegtuig te zien groeien en dan door een gast van 17. Ik zie dat je Balsa zaagt, op zichzelf niks mis mee maar ga je niet snel naast de lijn omdat je bijna geen weerstand hebt??

Toch even een waarschuwing om tijdens deze klussen een stofmasker op te zetten. Balsa stof is een zeer fijn stof wat op den duur zelfs Astma kan veroorzaken. :( Dus toch maar zo'n leip ding op zetten.:fadein:

Goed werk en geen TV gekeken vanavond!

Leuk om zo een vliegtuig te zien groeien en dan door een gast van 17. Ik zie dat je Balsa zaagt, op zichzelf niks mis mee maar ga je niet snel naast de lijn omdat je bijna geen weerstand hebt??

Toch even een waarschuwing om tijdens deze klussen een stofmasker op te zetten. Balsa stof is een zeer fijn stof wat op den duur zelfs Astma kan veroorzaken. :( Dus toch maar zo'n leip ding op zetten.:fadein:

Dankje. De snelheid is regelbaar van de figuurzaag. Hij staat op de langzaamste stand en met een redelijke vaste hand is alles te controleren, mede door het iets dikkere zaagje. Haha ik weet het over het balsa stof, helaas ontbreekt de motivatie om een stofmasker op te zetten, maar ik zal er aan denken ;)

Stofmasker.

Neem een goede raad aan van een (wijze :D) :yes:oude man.
Ik zit zelf nu met een, gelukkig niet ernstige, vorm van Astma. Sinds een jaar heb ik er last van. Veel met hout en Balsa hout gewerkt.

Succ6

Wat betreft het stofmasker.. ik hield er dezelfde instelling op na en toen mijn Cessna af was, heb ik een antibiotica-kuur gehad tegen een lichte longontsteking.. dat is best een goede motivator om in het vervolg toch maar een maskertje op te zetten ;)

Sinds een jaar heb ik er last van

Arnold, klopt de leeftijd? :confused:

Op je 67-ste krijg je nog astma, na een levenlang (?) modelbouwen? :shock:

Dan mag ik ook wel eens als de gesmeerde bliksem investeren in iets deugdelijks . . .

Wordt (alweer!) een onrustige nacht . . . :infinity:

jan.

Als het goed is, heb jij al lang iets deugdelijks Jan.. want als er iets is wat er nog erger is dan balsa-stof.. is het wel spuitnevel.. vat dat echt niet te licht op!

Wordt (alweer!) een onrustige nacht . . .

Volgens mij kan ik beter helemaal niet gaan slapen! :?

Zonder dollen, ik ga er achteraan. :yes:

(Heb drie prachtige mannetjes, 9, 7 en 2 jaar oud, die wil ik toch wel erg graag groot zien worden (en mooie modellen zien bouwen :p ))

Dank.

jan.

in het vervolg toch maar een maskertje op te zetten ;)

Ja Hezik, bij kwam de wijsheid pas met de jaren.:D

Daarom hoop ik dat veel aankomende en gevorderde modelbouwers de raad opvolgen.

Een goed stofmaskertje is echt niet zo duur.

Je hoeft echt niet met een soort "maanhelm" op te zitten hoor.

Iedere DoeHetZelf zaak heeft ze liggen al voor een paar Euro.

Zelfs een natte zakdoek zou ook al helpen. (Ook geen gezicht natuurlijk :D )

Gr.
Arnold

Arnold, klopt de leeftijd? :confused:

Op je 67-ste krijg je nog astma, na een levenlang (?) modelbouwen? :shock:

Wordt (alweer!) een onrustige nacht . . . :infinity:

jan.

Dat klopt Jan, leeftijd en kwaal.

Je lichaam kan na vele jaren belaagd te zijn, de "strijd" opgeven.
Op latere leeftijd komt dat naar boven, omdat natuurlijk het lichaam wat minder elastiesch wordt.
Je kunt je hele leven pindakaas hebben gegeten en plotseling kun je daar allergies voor worden.

Voorkomen is beter dan genezen.

Maar ik slaap :sleepy: best goed hoor s'nachts. Weleens een droompje over een mogelijk nieuw toestel maar verder....

Maar verder.... "keep building"

Ha die Maurits.

Toch maar effe reageren.
Gaat er goed uit zien hoor.
Vleugel ziet er perfect uit.
Als de rest ook zo wordt.
Gaat het wel goed komen.
Niet teveel bij mij komen buurten, dan schiet het niet op.
En ach laat ze maar zeuren om een zaagje.
Maakt niets uit hoor.
Als die maar mooi zaagd.
Die spantjes zijn echt perfect gezaagd.
Weet waar ik moet zijn voor nog meer spantjes.

Zie wel weer.

Groeten HanDeBouwer.

Ha die Maurits,

Naar aanleiding dat jij bij Han de Bouwer op de chat was en wij elkaar hebben gesproken, werd ik nieuwsgierig wat jij aan het bouwen was.

Ik heb je hele draadje met volle aandacht bekeken en gelezen en ik ben echt onder de indruk van je kunnen en dat voor een jongen van 17 jaar, jij bent heel goed bezig.

Ga lekker door zo en je zult heel ver komen in de modelbouw wereld als je 20 jaar verder bent, dan ben jij 37 en ik hopelijk 78 oeps maar ik weet zeker, gezien wat jij hier aan het bouwen bent, jij wordt een toppertje.

Trouwens je hebt dezelfde elek figuurzaag als ik en jij bent een fan van wegrace en je bouwt op MDF kan niet meer stuk.

Ik blijf je volgen.

Vriendelijke groeten Japio

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal :). Dit weekend zal er niet veel gebouwd worden, heb vandaag echter dit wel af kunnen maken. Het totaal weegt 26 gram. Ik heb het hier en daar verstevigd, omdat het idee van de tekening niet de meest makkelijke manier van monteren is vind ik :|. Achter het laatste spant zal het gehele staartstuk gemaakt worden.

Hier wat foto's:

Groetjes Maurits :bye:.

Wat betreft de staart. Ik had het idee om hem van een massief stuk 8 mm (bijvoorbeeld) balsa te maken en het geheel in vorm te schuren. Het is snel en simpel, want er zijn niet echt tekeningen van de staart. Dit is het enigste:

Ik kom er op deze manier wel gemakkelijk uit (gewoon het profiel uitknippen en overnemen), maar heeft een van jullie nog ideeën?

Alvast bedankt, Maurits :bye:

Ik heb even het ander getekend en berekend en ben uiteindelijk op dit uitgekomen. Weinig vormsverschillen (ovaal), maar dat schijnt bij de echte ook nauwelijks te zijn wat er van foto's te zien valt. Even rechte lijnen eruit halen met een Edding en hij kan als mal gebruikt worden.

:bye:

Geen abonnement op Profili?

Wat is een Edding? :confused:

Overigens wel een ERRUG goed plan om niet een massieve plaat balsa te nemen. :yes:

jan.

Ik heb overigens de tekening aangepast naar Han zijn ingeving en volgens het voorbeeld van de tekening. Geen 2 liggers dus aan elk een kant van het rib, maar 1 ligger op de plaats van het hokje met het rode puntje. De rode verbindingslijn is het scharnier die dan mooi in de ligger zitten.

Back