Bouwverslag Cessna 195

Hartstikke bedankt tommatador, maar een Crosair is ook niet mis hoor vergeleken met deze kist. Mooie kist. Groetjes Maurits.

Ik ben nu zover dat ik het staartwiel een plekkie moet gaan geven. Het staartwiel heb ik al, het montage idee echter nog niet (helemaal). Ik wil een vrijdraaiend staartwiel, dus niet bestuurd. Dit omdat ik niet iemand ben die met veel wind vliegt, veelal opstijg en land op asfalt en ik gewicht wil besparen in de staart met een meesturend staartwiel. Daarnaast is het richtingroer groot genoeg (denk ik).

Ik had zelf het idee om gewoon het staartwiel asje mooi in vorm te buigen, door de romp heen te laten gaan en door een blokje (met een gat erin uiteraard), en bij het blokje onder en boven een stoppertje (imbus) zodat het niet op en neer kan. Niet de meest efficiënte manier, maar vandaar ook mijn vraag ;)

Heeft er iemand nog andere ideeën?

Alvast bedankt.

Als het niet sturend wordt moet je het vastzetten (als ik me niet vergis).

Moeten de echte deskundigen maar even op reageren.

jan.

Ik heb mijn idee uitgewerkt in de staart en het lijkt goed te werken en zit stevig, morgen zal ik wat foto's ervan plaatsen :)

Een wat onduidelijke foto maar het concept is duidelijk. Door plaatsing op twee brede liggers en versteviging door het bedekken is het ook 'klap-gevoelig'. Vanavond betere, dan wordt er ook weer gebouwd :)

Groetjes Maurits :)

Laatst bewerkt:
Het moet hier en daar nog netjes afgewerkt (geschuurd) worden :|
Het totaalgewicht van het geheel tot nu toe: 149 gram :)

Groetjes Maurits.

Hoi Maurits

Wat een mooi kist ben je aan het bouwen.
Ik ben het al een tijdje aan het volgen.
Vergeet je de boutjes niet te borgen van het staartwiel want als het los trilt kan je de romp open breken.
Ga vooral zo door.

Groeten Onno

Bedankt Berto. Hier nog wat foto's.

De raamlijsten en toekomstige servoplaat, gemaakt van vliegtuigtriplex.

Wat betreft de servo's,zal ik voor micro gaan (digitaal) of voor standaard formaat? Hiervan heb ik er nog 4 liggen (als er nog geintresseerde zijn?;)). Er komen er 3 in: één voor het richtingroer en twee voor het hoogte (ieder een met Y-kabel voor een zo goed mogelijke nauwkeurigheid op het hoogteroer tussen beide).

Mijn voorkeur gaat uit naar micro, scheelt al gauw 50 gram in gewicht aangezien de staart al zo lang is en de servo's net achter het 1/3 CG punt zitten. De servo 'stangen' worden van carbon met daarin een dun ijzerdraadje.

Groetjes Maurits.

Zoiets. Vinden jullie dit zo netjes? Het carbonbuis is lekker licht en stijf zodat er over deze afstand geen buigvorming ontstaat en ondersteund hoeft te worden zoals bij die rietjes of plastic buismateriaal.

Een wat rare foto (niet helemaal horizontaal), maar het onderste gedeelte was helemaal zwart doordat er een spant voor zat. Maar het idee is duidelijk denk ik ;)

Groetjes Maurits

Je werkt netjes!

Ziet er goed uit. :p

Maar ik ben wel bang dat je met de raampjes een beetje in de problemen komt: hoe ga je het kunstof er tegenaan plakken? :/

Twee servo's op hoogteroer: is dat nodig? :confused:

jan.

Je werkt netjes!

Ziet er goed uit. :p

Maar ik ben wel bang dat je met de raampjes een beetje in de problemen komt: hoe ga je het kunstof er tegenaan plakken? :/

Twee servo's op hoogteroer: is dat nodig? :confused:

jan.

Dankje Jan. Ik kan een systeem maken waarbij ik met één servo de 2 hoogteroeren aanstuur doormiddel van het aan elkaar solderen van de servostangen, maar voor die 15gram? meer zet ik er liever een Y-kabel tussen en weet ik zeker dat het geheel betrouwbaar en naar behoren werkt. Ik ga 9 gram TowerPro servo's gebruiken met 20 Ncm.

Wat betreft de raamlijsten had ik een andere methode in het hoofd zonder kunststof. Ik heb gezocht op Google en er schijnt kleurloze Oracover te bestaan. Erg makkelijk en licht, misschien net iets minder schaal maar ik denk dat het niet slecht zal staan :)

Groetjes Maurits

Zeg maar je en met een domme of een slimme bedoel ik een domme of een slimme Y-kabel, dwz. met of zonder intelligentie (instelmogelijkheden).

jan.

Back