Bouwverslag Clik! (in 1 dag?)

Discussie in 'F3P' gestart door nando, 23 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Als het om 1 servo gaat kun je 'm ook verder helemaal afmaken, neem ik morgen een tijdelijke D47 voor je mee.. dat is in het uur voor de wedstrijd nog wel te fixxen.. maar je oude clik is ook niets mis mee toch? :)
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Joh, die had je tijdens de wedstrijd bij het wachten kunnen afmaken!
    Er waren ook zervos tekoop.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb geen Zervos gezien?:D
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Achterbak verkoop, goed opletten Alexzzz!
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik heb ook geen zervo's gezien, wel servo's ;)

    Of is het zo dat als je uit een achterbak koopt dat er dan perse een oostblokaccent gebruikt moet worden en het dus zervo's worden, da?

    zouden het dan niet zerfski's zijn?
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nog 2 oude foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier een nieuwe:
    [​IMG]

    Hij was vorige week zaterdag nog mee naar een meeting, ik heb daar hem geprobeerd af te maken (solderen) maar das niet gelukt. Lekker de oude clik kapot gevlogen en die word niet meer gerepareerd.

    Nu zit er op rudder volgens mij een D47-s of een nieuwe D-47, duidelijk sneller dan de andere en als ik hem terug in neutraal laat komen een beetje parkinson effect. Ik ga kijken hoe dit in de lucht is en dan zie ik wel of er nog een diode tussen komt.

    Hij is nu voor 98,5% af en wel vliegklaar.
    Enkel de remkleppen moeten nog worden vastgemaakt ze zijn al wel af. En er moeten nog gaatjes in hoogteroer en vleugel komen.
    Het zijn heel erg mooie, Door Bert van der Vecht geïnspireerde, remkleppen geworden.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nu voor 99% af alleen nog gaatjes prikken in de roeren zelf.

    Paar foto's:
    [​IMG]

    En zoals de lucht hem ziet:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hm... raar, ik dacht dat ik al een update had gedaan... :S

    Deze foto's stonden al ergens anders geloof ik, maar het is voor op de Clik.
    Een simpele, lichte, goedkope manier oom de WES prop op de goedkope tgy te plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]



    En dit dat ik al online geplaatst te hebben, maar dat bleek niet zo te zijn.
    Hierdoor kan je neus veel beter tegen een crash, geen kreukels meer in de eerste paar cm van je neus.

    4 Tandenstoker waar een stukje vanaf is,
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    0,24+0,1-0,06=0,28g maar wel veel steviger, en absoluut geen variabele domping/zeistelling.

    Het resultaat
    [​IMG]
    (^ zie gelijk de "voor" situatie linksonder, de grote 6kan futaba ontv. met 2 lange antennes, ~7g.)

    En dit heb ik toen gelijk gedaan, de futaba ontvanger kan 2s-diode wel aan, direct 2s niet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En het draad ingekort (maar wel een stekker, makkelijker programeren en makkelijker een andere motor +reg erop zetten mocht er iets kapot gaan.
    [​IMG]

    Maar omdat ik direct op 2s wou, en een lichtere ontvanger wil, en niet meer module's wil omwisselen op wedstrijden/trainingen een nieuwe 4lan assan ontv gekocht. :D

    Hier de verschillende gewichten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    volgende 2 foto's om te weten welke draad waar hoort :rolleyes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de staafjes voor de reg er weer terug aan.
    [​IMG]

    Gelijk de motor verlicht. Dit is ook nog eens steviger dan dat plastic kruis. En mooier (imo).
    [​IMG]

    Met sec lijm alleen gaat het stuk, iets garen erom wikkelen en het kan een behoorlijke crash overleven. het garen ook weer met sec lijm (dunne zap) doordrenkt toen het er eenmaal op zat. Is maar heel weinig voor nodig.
    [​IMG]

    Reg kabels ook weer verder ingekort, en die naar de accu vervangen met iets dunnere.

    Solderen op de 4kan assan is best irritant, meer dan een halve sec je bout erop en de andere kant ligt weer los.:mad: Maar het is gelukt.

    De nieuwe situatie, lichter en met een hoger zwaartepunt. Heb de accu zoon 5cm moeten verplaatsen om het cg het zelfde te houden.
    Daardoor is hij wel iets lelijker geworden, de print ging meer met het accubakje. In de lucht zie je het niet, en het gaat om de vliegeigenschappen!
    [​IMG]

    Daarnaast heb ik een tijdje geleden de wielen en wielkappen varandert. Zitten nu geen geen wielen meer op, enkel klitteband. niet vanwege het gewicht 9is nouwelijks lichter) maar nu kan ik onmogelijk een wielkap verliezen, wat je hele vlucht omzeep haalt kwa punten.


    Gister morgen was hij 127,5g.
    Nu is hij 119,8g :banana:
    En werken de servo's ook nog iets sneller.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2010
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Netjes gedaan.
    Toch nog een ontvanger van bijna 3,2 gram de helft lichter kunnen maken :D
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    puike klus Nando!

    ik heb die zogenaamde 19 grams motor vol gaten laten boren, ik zag ergens dat dan 16 gram mogelijk was. en wat dacht je.. na het boren weegt het nog 19 gram ofwel voor het boren ruim 22 gram..

    heb jij die motor gewogen?

    jan
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee, had ik wel willen doen (voor en na). De 'ring' en buitenste pootjes wegen 0,60g. Dus het zal 0,65 oid schelen. Het kruis van gfk ipv plastik scheelt ook.
    De krimpkous (oid) van de kabels afhalen scheel ook behoorlijk wat. Ik geloof dat Robin ook zoon zelfde motor op 18,5 had. (geen extra gaten oid, heb je een foto of link daarvan)
    Dit is weinig werk, ff uit elkaar halen en 4x zagen met een ijzerzaagje.
    Koolstof as kan ook nog, scheelt weer iets (had Robin mss ook).

    16g kan mss, maar ik denk dat je dan de voorkant dunner moet maken en die ronde gaten vierkant oid.

    Overal blijven mensen maar denken 'wat maakt die 0,X gram nou uit', maar als je het optelt kun je zelfs een licht toestel nog best veel lichter maken, ik heb zo toch even 6% minder gewicht. En er zou nog wat af kunnen. (Had bijna de goudcontacten vervangen, scheelt 0,3g~ om maar wat te noemen.)
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2010
  12. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ik heb nu 2 van deze motortjes weggebracht om er alles af te laten zagen en frezen wat eraf kan.. ik wil het weten.

    ik heb ook zo een rood motortje gehad van HC, zat en heel raar geluid in wat na een minuutje vliegen weg ging..peter werd er gek van..
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Die kist is toen hij nog zwaarder was al een paar keer 1e 2e en 3e geweest. In Parijs hoop ik enkel dat ik niet laatste word. Dus zo belangrijk is die laatste gram niet.
    En hij moet natuurlijk wel betrouwbaar blijven. (das belangrijker dan 10g...)
    Enige wat ik wel zou willen is snellere (rol) servo, Maar dat kan alleen door hem te vervangen, en dat geld geef ik liever aan de AM kist uit.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2010
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nog niet mee gevlogen dit seizoen maar toch een update.
    Ik heb er nieuwe remmen op gezet, de oude waren wat versleten omdat ik ze enkele keren los van het toestel heb vervoerd en de laatste keer zijn ze een beetje stuk gegaan.
    Deze nieuwe heb ik laten cnc frezen (zelf getekend), veel mooier en precieser dan ik het kan maken. En veeeel minder werk. (voor mij dan).
    Bedankt Willy!

    Ze zitten recht achter de sfg's ondanks dat het nu lijkt alsof ze verder naar binnen staan.
    Achteraan de ailerons, haaks op de vliegrichting.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2010
  15. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    dat ziet er wel heel strak uit nando. mijn clik weegt nu met 2s240mah accu ongeveer 135 gram. hoeveel gewicht komt erbij met het plaatsen van remmen en voegt dit veel meerwaarde toe bij het f3p vliegen?

    En last but not least, zijn die remmen te kopen/de plannen door te mailen?

    Justus
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik vind het heel erg prettig om met remmen te vliegen, maar zomaar aan iedereen aanraden kan ik het niet. Het is echt een kwestie van smaak, samen met een kombinatie van vlietuig, bouwmethode, gewicht en setup.

    Dus gewoon proberen en dan merk je vanzelf of je het prettig vind.
    Het is zeker even wennen, maar ik wil niet meer zonder behoorlijke remmen f3p vliegen.
    Maar bij C word niet heel kritisch op constante snelheid gelet, dus als je het niet prettig vind niet ermee vliegen (of kleinere maken).

    Het gewicht van de remmen weet ik zo niet, maar het is niet veel.

    De tekening is simpel 2 platen van 25x100mm op 45 graden op elkaar, 30mm boven het oppervlak. Met een hoop gaten erin. En dat 4keer.
    Maar je kan er ook een kopen, De laatste artikelen van Propa een mailtje naar hem, vragen naar clik remmen.
     
  17. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    ten eerste het toestel is een clik, aangezien jij die hebt weet je denk ik wel hoe die erop reageert toch?

    zou het toestel er echt merkbaar langzamer van gaan vliegen dan? dit zou namenlijk DE reden zijn om het te doen, en zijn de remmen makkelijk te demonteren dan?

    En wat is het verschil met de originele remmen en heb je mischien het bestandje waarmee je het uit kan frezen, een clublid heeft namenlijk een freesmachine staan:D of wat zou het moeten kosten bij Willy Swart?

    Justus
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hoe het toestel erop reageerd heeft ook met gewicht te maken, en je prop is ook heel belangrijk voor het rem gedrag.
    En zoals ik al zei is het persoonlijk. Derk vliet ook altijd met een vorm van een rem, bert z'n clik heb ik deze van afgekeken. Maar bv. Donatas die vind deze soort remmen niet prettig vliegen en vliegt liever met een grotere prop, een gemilled toestel (ook weerstand) en schuine remmen op het hoogteroer en een plaat achter rudder. (beide remmen zitten dan ook in de propwash, een duidelijk verschil.)
    Het is echt persoonlijke voorkeur.

    Of het toestel er langzamer van gaat vliegen hangt af wat je daar onder verstaat.
    Een lagere minimale snelheid? Nee! Dat heeft met vleugelbelasting, angle of attac enz. temaken. niet met de weerstand.
    Een lagere maximale snelheid, Absoluut.
    Een lagere verticale daalsnelheid, ja.
    Een lagere kruissnelheid/gemiddelde vliegsnelheid, ik denk van wel. Stel dat je iets sneller gaat dan je wilt, gas dicht (of minderen) heeft directer invloed. En hij komt met minder snelheid uit een dalend figuur. En als je uitgaat van een constante vliegsnelheid dan kun je natuurlijk zeggen dat je je hele programma even snel moet vliegen als dat je toestel naar beneden gaat. (hoewel dat bij een kist zonder remmen niet verstandig is, je kan beter wat meer variatie in snelheid hebben en een comfortabel vliegende kist vliegen. Er word niet heel duidelijk op gelet bij de C.)

    Het grootste effect is dat je bewegingen met je gasknuppel een ander effect hebben dan zonder remmen, ik kan hier wel een enorm vehaal neerzetten hoe maar er een paar vluchten mee vliegen zegt meer dan 1000 woorden.

    Een bijverschijnsel is dat het verbruik wel omhoog gaat, vliegtijd omlaag.

    Over de prijs, mail hem gewoon dan weet je het. Het zal echt niet duur zijn en het ziet er echt super strak uit.
     
  19. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    dankje voor het uitgebreide antwoord, dan ga ik het gewoon proberen want ik vind de daalsnelheid nu toch echt iets teveel van het goede. mocht ik het niets vinden kunnen ze er altijd weer af. vlieg trouwens met een 8x4.3 prop.

    Dankje!

    Justus
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nadat ik de Xerces met hoogteroer remmen heb zien vliegen dacht ik, Dat wil ik ook. Natuurlijk vliegen Derk en Bert met hun Clik er al een tijdje mee, maar nu heb ik de knoop eindelijk doorgehakt en ze (voor parijs) erop gezet.

    Ze zijn super mooi gefreest door Willy Swart (www.Propa.nl)
    Ik heb deze ontworpen, naar voorbeeld van Bert en Winfried, maar wel mijn eigen aanpassing eraan.
    Bert heeft remmen op stokjes, moet je zelf een hoop dingen precies doen.
    Bij Winfried zijn de boven en onder delen uit een stuk (vind ik een erg goed idee), maar heb je een hoop kleine hoekjes nodig voor het monteren, en een koolstof staafje om hem stijf te maken.
    Ik heb de hoekjes late frezen, zoveel mogenlijk aan 1 stuk. En zo groot dat er geen koolstof nodig is.
    En die van mij zijn heel iets groter geloof ik. Ze moeten ook een iets zwaarder toestel remmen.

    [​IMG]
    Super strak gefreesd, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je dit zo mooi met de hand kan maken.
    En het in elkaar zetten en op het toestel zetten was bijna geen werk.

    [​IMG]
    (0,85g, 1 set van 2 stuks, in elkaar gelijmt.)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verschil is erg groot, met/zonder.
    Het is nog steeds niet zo goed als bv. de xerces van winfried in vertikale downlines, maar loopdelen kunnen al niet beter denk ik, tenminste, nu komen de snelheids fouten echt door het sturen.
    En vertikaal neergaand is ook bijna perfect, en dat merk je ook heel goed bij het eruit gaan, omdat hij geen 'hoge' snelheid heeft wil hij ook niet doorzakken.
    De rollende looping uit het A gaat er ook makkelijker goed door.

    Ik heb wel heel iets meer hoogteroer uitslag geprogrammeerd.
    En ik had altijd teveel vemogen, dat is nogsteeds zo, maar het zit nu wel dichter bij wat het moet zijn. Je hebt nu meer nodig.
    En het verbruik is behoorlijk omhoog gegaan.\
    Maar op 240mah kan ik nogsteeds 2 A programma's vliegen denk ik, voorheen kon ik dat plus wat trimmen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011

Deel Deze Pagina