bouwverslag Constructo Bluenose II

Hoi,

Bedankt weer voor alle tips, ik heb de div gereedsschapjes aangeschaft, t handboortje, een mini hamer, witte houtlijm, klemmen, etc.

Ik heb tot nog toe de 2 verschansingen, links en rechts gebogen en vastgelijmd. Uiteindelijk zat dat prima, maar wilde toch kijken of het vastspijkeren zou gaan.

full


full


full


Met 1 of 2 mislukte spijkerakties kreeg ik het toen wel te pakken en heb ik beide zijden bespijkerd, eerst met een spijkerduwer erin geduwd tot het niet meer ging en toen voorzichtig met een klein hamertje de rest erin geslagen.

full


Verder de achterstevenspiegel was niet meer dan een rechthoekig stukje hout dat niet eens pastte.
Toen het op zijn plek zat leek in de verste verte niet hoe het eruit zou moeten zien volgens de voorbeeld foto.

Ik heb er toen een 2e stukje hout bijgeplakt op de onderkant vd romp en dit geheel bijgeschuurd en de naad zo goed als ik kon opgevuld tot ik een voor mij acceptabel resultaat kreeg.

full


full



full


Toen moest ik een 3 mm gat boren tbv de boegspriet aan de voorkant, met mijn nieuwe elektr micro boor was dit onmogelijk zonder zware schade toe te brengen aan de boot.
Dus heb het handboortje gebruikt en zo met een 1mm boortje aan beide kanten voorgeboord.
Daarna lukte het wel zonder schade met de elektr boor het gewenste 3 mm gat te maken.

full


Tot later weer.
grtn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat gaat de goede kant op hoor.
Overigens, een goede keuze begingereedschap:)
Ik hoop dat je de smaak te pakken hebt;)

Groet, Germt
 
En toen gingen er was dingen mis...

Zoals de titel van deze post al zegt er gingen wat dingen mis, die ik liever geheim houd natuurlijk, laat liever foto's zien van kaarsrecht getimmerde en gelijmde onderdelen op een smetteloos en strak schip, maar mijn verslag zou niet compleet zijn zonder de missers.

Dmv een klem en witte houtlijm het achtersteven aangebracht.

full


Omdat ik niet helemaal tevreden was met de spleet die ontstond nadat ik een 2e stukje geimproviseerd hout had aangebracht had ik na een tip, een papje gemaakt van houtvijlsel en wite houtlijm. Dat heb ik aangebracht en bij gevijld zodat het nu egaal en glad is. Hopelijk zal de verf wel goed pakken op die plek? Dat zal moeten blijken.

full


Wat blijkt na het opdrogen de dag erna, het achtersteven heb ik iets te ver achterop de romp geplaatst.
Het achtersteven was aanvankelijk te lang en niet passend dus heb een tijd moeten vijlen en zelfs zagen om het passend te maken. Het had een halve cm schat ik naar voren geplaatst moeten worden. Ook zag ik tot mijn schrik dat ik het niet super glad of loodrecht had gevijld dus het onderdeel zit niet echt superrecht en uitgelijnd, vastgelijmd. Jammer daar had ik meer op moeten letten en kwam er pas echt achter na een nacht wachten tot de lijm keihard was.

full


full


De kiel. Hier ging ik dus een paar keer de mist in. Het betrof een latje van houttype Ayous van 3 bij 3 mm dikte.
Net als vorige keer trok ik de lijn van de boeg na en spijkerde een malletje waarna ik het doordrenkte latje een nacht in vlocht.

full


Toen bleek dat het uiteinde nog lang niet in de juiste hoek was gebogen, nogal een scherpe hoek zo op t eind van de boeg, heb ik opnieuw het latje enkele uren doordrenkt in water en werd toen een beetje ongeduldig en boog te hard met mijn hand het latje op de plek waar mijns inziens de scherpste bocht moest komen, en op die plek brak het dus. Gelukkig niet helemaal door dus ik besloot het te proberen toch vast te lijmen en spijkeren en kijken wat er te redden viel met bij schuren oid.

full


Met div extra aangekochte klemmen heb ik de kiel met witte houtlijm vastgezet om op te drogen. Het voorste gedeelte spijkerde ik met 3 spijkertjes gelijk vast, want kon geen geschikte klem vinden die in een boog moet vastklemmen. Op zich ging dit goed, overtollige lijm veegde ik weg, en op t oog leek het recht te zitten.

full


full


full


full


Leek het recht te zitten. Leek, want na een nacht drogen zag ik tot mijn schrik dat de kiel dus niet recht op de romp zat vastgelijmd. Schots en scheef eigenlijk. Ook door de div klemmen, denk ik, is het verschoven een beetje naar links, een beetje naar rechts. Jammerlijk. Ik heb dagen de boot met rust gelaten, niet wetende of ik met grof geweld de kiel eraf zou breken en een nieuwe kiel zou maken.


full


full


full


full


Uiteindelijk besluit ik het er maar mee te doen. Wel jammer want je maakt een model zo waarheidsgetrouw mogelijk na van een echt schip. Een scheve kiel, ook al zit het aan de onderkant en niet direct in het zicht, hoort niet bij een schip, die moet kaarsrecht zijn vind ik.

Ook de helmstok bijgezaagd en passend gemaakt en gelijmd, dit keer met UHU hart ipv witte houtlijm want kon geen klem vinden die een dag lang de gelijmde helmstok kon ondersteunen, voordeel van UHU hart is dat het na seconden al klem vast zit en op rare plekken geen lijmklem nodig hebt.

full


Als ik me nou afvraag wat heb ik geleerd van mijn fouten met de oa de kiel, dan weet ik het niet echt.
Meer geduld misschien?

Ik zie vooralsnog het voordeel van witte houtlijm nog niet.
Door de hoeveelheid aan klemmen met de kiel had ik geen goed overzicht of het nou wel recht zat of niet.
Ook verdenk ik de krachten die door de klemmen worden uitgeoefend een nacht lang dat het hier en daar verschoven is.
En daarbij genomen beschadigen de klemmen ook andere plekken van het schip waarop het geklemd zit. Je ziet er toch kleine sporen van.

Dus voor een kiel zou ik toch in de toekomst kiezen om met UHU hart te lijmen, meer overzicht en geen klemmen meer die bijwerkingen hebben op een klein schipje.

Misschien heb ik wel de verkeerde klemmen bedenk ik me?

Tot later weer, en hou me zoals altijd aanbevolen voor tips.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen enkel probleem hoor, je wilt niet weten wat er bij mij allemaal fout gaat;)
Van fouten kun je leren!
Ik begrijp uit de foto's dat het gaat om de kiel, die wil niet en zit niet naar je zin, klopt dat?
Oké als dat zo is zul je volgens mij als het goed is uitgehard flink moeten schuren, de naden vul je met een mengsel van lijm en schuurstof, moet je een beetje van verzamelen en bewaren in een blikje, altijd handig.
Het zijn messing spijkertjes, die koppen schuur je wel mee vlak.
Soms helpt een beetje kneedbaar hout ook goed om naden te vullen:eek:
De moed niet laten zakken, de romp wordt straks geschilderd, dan valt het wel mee.
Fouten maken we allemaal, en de volgende wordt altijd beter;)
Nog een kleine tip; als je merkt dat het niet goed gaat, stoppen en de volgende dag verder gaan, krijg je vaak een veel beter resultaat.
Ik heb deze week hetzelfde gehad.
Heb de boel opzij gezet en de volgende dag gaat het weer een stuk makkelijker:)
 
UHU hart gebruik ik niet, ik zweer bij witte houtlijm, heb ik al behoorlijk wat liters van gebruikt, en het bevalt mij uitstekend.
Sneldrogende lijm is niet altijd een voordeel, wij gebruiken dat meestal voor hele kleine onderdelen.
I.p.v. van die grote klemmen misschien beter de kiel met grote elastieken of touw op zijn plaats houden.
Ik doe dat zelf ook, en bij mij en anderen werkt dat goed.
Ik denk dat er ergens in mijn topic wel een foto van staat.
Een houten latje PRECIES in de juiste bocht buigen in een mal lukt volgens mij nooit.
Jouw bocht lijkt iets scherper, dat is over het algemeen geen probleem, hij krijgt de juiste vorm pas als hij op zijn plaats gelijmd zit.
Probeer de kiel gewoon in model te schuren.
Beschadigingen aan de romp kun je zelfs straks voor het schilderen met plamuur herstellen.
Bedenk gewoon dat dit een leerproces is, is tenslotte je eerste bootje
 
Klemmen verschuiven bij mij ook altijd :sad:
Ik kan je een iets ander buigtechniek aanraden waarmee je het hout in de juiste vorm kan krijgen:

full


Eerst goed weken in water

full

Zoals je ziet gebruik ik net als jij een plank met spijkers als mal, op de plaats waar je het hout wil buigen goed verwarmen met een strijkijzer als het hout goed warm is (op de te buigen plaats) is het met een klein beetje druk te buigen. Verplaats dan je spijker. Daarna met een penseel het hout goed bevochtigen en weer goed verwarmen en weer een stukje buigen enz. Ook hardhout van 2x4 mm doorsnede buig ik op deze manier. Moet je een langer stuk buigen dan kan je het strijkijzer natuurlijk dwars zetten. Maar pas wel op je snijmat kan er niet goed tegen :oops:
Ook ik gebruik liefst houtlijm maar voor de tweede beplanking van mijn romp ontkwam ik toch niet aan UHU hart

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
update

hoi daar ben ik weer met een update ;)
t werk had ik n tijdje neergelegd na vorige post, en heb niet altijd zin en tijd. maar af en toe buig en lijm ik ns een latje en wacht ik een dag of 2 en zie daar na een maand sinds vorige post begint er toch meer vorm in te komen.

uiteraard weer een inschattingsfout gemaakt waar ik weken later pas achter kwam namelijk de verschansingafdekkingen had ik overhangend aan de binnenkant van het schip gelijmd, dit meende ik op de foto's zo gezien te hebben. echter, een paar bouwstappen verder merkte ik de fout pas.

die overlapping van 1 mm had dus aan de buitenkant moeten plaatsvinden ipv de binnenkant. dit ben ik inmiddels aan t herstellen heb twee 1x1 mm latjes aan de buitenkant op de naad gelijmd zodat de overlapping goed zichtbaar is van de buitenkant, dit is ook nodig bij het verfen dat steeds dichterbij komt, div lagen hebben een andere kleur en die overlappingen zorgen voor een duidelijke scheiding daartussen.

de overlapping aan de binnenkant laat ik zo, ziet er wel stoer uit :)

wanneer ik aan het verven toe ben, over enkele dagen zal ik toch wat vragen moeten stellen, maar alles op zijn tijd.

groeten en bedankt voor de tips, ik lijm nu vooral met witte houtlijm en heb met succes en tevredenheid mijn strijkijzer ingezet bij het buigen van de latjes.

full


full


full


full


full


full

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, zo loop je af en toe tegen een probleem aan waar je later een oplossing voor moet zoeken, en moet zeggen dat je dat bekwaam hebt gedaan.
Ook het overstappen naar witte houtlijm is een goede keuze
Ga zo door;)
 
vraagje over afplaktape

hoi,

na maanden van niets te hebben gedaan ben ik weer begonnen, heb de romp geschuurd en gevernisd en heb t gedeelte onder de waterlijn rood geverfd.
Dit heb ik niet al te netjes gedaan t golfde een beetje, dus heb bij de modelshop een rolletje rode afplaktape gekocht, van het merk RCP 2 mm breed.

een uurtje nadat ik de waterlijn rand netjes had geverfd, haalde ik de afplaktape eraf maar op diverse plekjes is de verf door de tape gegaan, de tape heeft dus de verf geabsorbeerd.

dit kan toch niet de bedoeling zijn van afplaktape?

heb ik een slecht merk gekocht, of moest ik direct na t verven de tape al lostrekken?
ik verf trouwens met tamiya acrylverf.

nu heb ik met een mesje wel de doorgelekte verf randjes weggekrast, maar ja de gedachte achter afplaktape is natuurlijk dat het geen verf door laat toch?

graag uw tips over juiste manier van afplakken en type tape.
dank alvast.

mvg.
 
Dat is zeker niet de bedoeling. Ik gebruik meestal Tamiya afplaktape voor modelbouw, je kan uiteraard ook de iets ruwere afplaktape voor grote schilderwerken gebruiken, maar soms is die toch iets te kleverig en trekt die de verf eraf.

Als ik afplaktape gebruik, dan ga ik altijd met de achterkant van een penseel of pincet (scherp puntig oppervlak) over de rand waar ik ga verven. Je ziet dan ook het verschil als alle lucht vanonder de tape is (wordt donkerder naargelang de verf eronder). Dan kleeft de tape echt goed aan het oppervlak eronder. Zo heb je geen verf die eronder kruipt.
Als je tape zelf de verf opneemt, dan klopt er echt iets niet met die tape...
Het is inderdaad wel de bedoeling dat je de tape niet te lang na het verven verwijdert. Als je een dag of twee wacht (of langer), heb je meer kans dat de tape aan de verf eronder kleeft en die dus lostrekt!
 
Zoals Neptunus al aangeeft, Tamiya tape, is verkrijgbaar bij de modelbouw winkel en in verschillende breedtes.
De door jou gebruikte 2 mm is wel erg smal.
Zelf gebruiik ook Tamiya tape en nooit enig probleem gehad

Germt
 
Ik gebruik "Tamiya masking tape" al jaren zonder de door jou beschreven problemen.
Ik druk de tape voor het schilderen nog een keer extra aan door er met mijn nagel over te wrijven zodat de verf er niet onderdoor kan kruipen. Ik trek de tape direct na het schilderen van de romp.

Andy
 
hoi ,

weer bedankt voor de tips, ik heb de tape van tamiya besteld.

de romp is nu geverfd door mij en daarover heb ik nog maar een laagje vernis overheen geverfd ter bescherming van de verf.
dit is het resultaat:


full


nu ben ik toe aan een volgende stap waar ik gelijk al vastloop :(.
het gaat om de davits. deze moet ik maken uit een messing draad van 0,8mm dikte en 19mm lengte.
ik moet dan de hoek erin buigen, dat lukt me nog wel, maar het uiteinde moet ik platdrukken en er een gaatje in maken.

dat platdrukken resulteert in een iets breder en langwerpig wordend uiteinde, waar ik geen groot genoeg gaatje in krijg.

heb met een boortje van 0,5mm geprobeerd, dat brak helaas in 2-en.
toen een messing spijkertje erin geslagen, dat werkte wel maar t gaatje was te klein in vergelijking met het voorbeeld (zie foto)

toen heb ik t gaatje met een grotere spijker doorboord, maar dat was teveel voor het uiteinde, dat scheurde open.

mijn vraag is hoe en met welk gereedschap ik een mooi plat en vierkant uiteinde krijg waar ik een groot genoeg gat ik kan boren/drukken/slaan?

bedankt alvast.
mvg martijn.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn vraag is hoe en met welk gereedschap ik een mooi plat en vierkant uiteinde krijg waar ik een groot genoeg gat ik kan boren/drukken/slaan?

Dat is beslist niet makkelijk. Zoals zij het zo mooi tekenen gaat nooit lukken.

Voor het goed plat krijgen zie ik "smeden" met een hamer, met bijvoorbeeld de bovenkant van een bankschroef als aambeeld als enige optie.
Maar dan nog, als je de dikte bijvoorbeeld weet terug te brengen tot 0,2 mm, (4 x dunner) dan wordt de breedte theoretisch 1,6 mm (2x breder), ik heb het eens uitgeprobeerd, en kwam op zo'n 1,5 mm.

Een 0,7 mm gaatje lijkt me dan maximaal, en boren is echt het enige alternatief. Of met een modelbouwers handboortje als je er eerst voorzichtig een centerpuntje ingeslagen heb, of met een goede kolomboormachine. Grof geweld met een grote boor kan je vergeten.
Boortje met een kort uitstekend gedeelte inspannen geef wat meer stevigheid.

Verder, met het "smeden" heb je weinig controle over de lengte waarover je het platslaat. Daarom een draad met voldoende overlengte gebruiken, en beginnen met het platslaan. Dan gaatje erin op zo kort mogelijke afstand van de overgang naar het ronde gedeelte. Daarna de overmaat van het platte gedeelte na het gaatje mooi rond bijvijlen. En pas als dat allemaal gebeurd is de bocht in de davit op de juiste afstand van het gaatje buigen en de onderkant op lengte afknippen.

Als je geen draad meer hebt, modelbouwzaken verkopen dit draad per meter. Ik zou dan 1 mm draad nemen, dat geeft wat meer speling en niemand die het verschil ziet. Ik kan geen suggesties doen voor zaken waar je draad kan krijgen, want je geeft geen woonregio/plaats op in je profiel. Maar als je een Metaalwinkel (Rotterdam, Utrecht, Amsterdam) in de buurt heb, dan hebben ze het daar.

Groet,

Ad Bakker
 
Ik had iets gelijkaardig in gedachten Ad.

Als ik het goed zie heb je al een afplatting, dus dat is niet zozeer het probleem. Ik denk dat je best dezelfde methode gebruikt tot en met je kleine spijkergaatje. Normaal als je zoiets slaat, zul je een opstaande rand aan de andere kant hebben. Ik zou dan omgekeerd met een handboortje in dat gaatje boren. Dan neem je praktisch gezien die opstaande rand weg en vergroot het gaatje automatisch.
Zoals Ad ook aangaf, een 0.5mm boortje, afhankelijk van het merk (Proxon geeft een dikkere basis, daar helpt dat niet) dieper vastzetten in je handboortje. Dan heeft het minder de neiging om te plooien en breken.
 
Mamo, ik heb zonet je bouwverslag eens doorgenomen. Het ziet er keurig uit, en ik begin me af te vragen of ik voor mezelf ook niet eerst een model als dit in gang zou steken voor ik verder bouw aan de Mayflower... Lijkt me een heel leerrijke ervaring waar je veel kan opsteken voor toekomstige modellen.
Wat ik anders zou doen als je nog moet nagelen: ik heb de nagels niet helemaal ingeklopt of geduwd, maar de koppen er af geknepen en dan gladgeschuurd. Is volgens mij meer in verhouding met de schaal dan. Hoewel het voor jouw geschilderde model natuurlijk niet zoveel uitmaakt aangezien de koppen niet meer zichtbaar zijn. Maar mss is het bruikbaar voor delen die niet geschilderd worden. Ik ben alvast al heel benieuwd naar het verdere verloop van de bouw, zal ik zeker volgen om ook bij te leren.
grts
Johan
 
hoi bedankt allemaal voor de uitvoerige tips en info, het resultaat was dat ik gaatjes van 0,8mm kon boren in de davits, wel na diverse mislukkingen.
het is zo teer materiaal na het smeden en persen dat ik bijvijlen maar niet heb gedaan uit angst dat het zou breken of loslaten.

full


en wat versieringen aan de zijkanten aangebracht

full


en de 2 schroeven aangebracht

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben met hetzelfde model bezig en nu toe aan het verven & lakken van de romp. Ik heb veel gehad aan dit verslag! Binnenkort zal ik eens wat fotootjes plaatsen.
 
Back
Top