bouwverslag container ship

hallo

hier brecht zijn boot
geschuurt en geplamuurt en klaar om een mal te worden
sam0557m.jpg

sam0558q.jpg

dit moet nu eventjes drogen zodat ik de los wax en loslack kan aan brengen
strak rompje al zeg ik het zelf
Brecht zondag kan je aan het polyesteren gaan dus doe maar slechte kleren aan of breng een kieltje mee want polyester kliedert nogal en dan zijn je kleren naar de haaien
zoals jullie hebben kunnen zien is dit een goedkope en snelle manier om een schip te bouwen
de enige materialen die ik gebruikt heb zijn
lintzaag
schuurblokje
schuur rol
abs om malletjes uit te zagen
schuurpapier verschillende korrel
witte houtlijm
dat is het zowat en die lintzaag kan je ook vervangen door een gewone zaag met fijne tanden


gr raf
 
Laatst bewerkt:
Dat schiet lekker op zeg. Misschien een keer een stap voor stap "how-to" maken, met foto's, voor anderen die deze methode willen gebruiken, maar graag iets van een handleiding erbij hebben?
 
hallo

eigenlijk is het niet nieuw wat ik aan het doen ben
het is een van de eerste mogelijkheden waar ze vroeger modellen mee maakte
namelijk de broodjes mothode
plankjes stapelen tot de gewenste hoogte en dan beginnen schuren
nu werken ze met positieve mallen ,wat dan spanten genoemt worden
vroeger werkte men met negatieve mallen die aan de buitenkant gepast werden
zo heb ik het dus gedaan maar met styrodure wat zich gemakkelijker laat bewerken dan hout
nadien zet ik er een laagje epoxy over dan kan je plamuren met gewone plamuur
150 gr epoxy was nodig om de hele romp in de epoxy te zetten
je moet eventjes twee lagen zetten daar de styrodure de epoxy opzuigt en dan is hij niet glad
schuren en de tweede laag en dan is hij spiegel glad
laagje verf er overheen want het kan zijn dat je met te schuren door de epoxy hebt geschuurt en dan lost de polyester daar de styrodure op
dus nu eerst wax om de micro gaatjes nog een beetje op te vullen
daarna opboenen en dan de los lack er overheen

gr raf
 
dat gaat snel!!! Het mooiste zou zijn als je een schuim kunt vinden die oplosbaar is.
Dan kun je de spanten behouden voor de stevigheid! Of vijlen/schuren jullie alles weg?
 
hallo, koen

de scheg is juist 4 mm breed om de as er kunnen in te krijgen
de asbuis is 4 mm dus er is echt niet teveel over

Jarvin
schuim lost op door er aceton in te kappen
en waar zie jij spanten in deze romp ????????
het moeilijkste is schuim te vinden dat NIET oplosbaar is en nogal aan de prijs als je het vind
gr raf
 
hallo

nee zondag klaar wakker hier om gelcoat en polyester te komen zetten

nu verder met de mal
dit is exact wat Brecht zondag ook moet gaan doen
we inspecteren de mal een laatste maal op kleine foutjes
schuren kunnen we niet meer maar putjes in de positief geven bultjes in de mal
en dat willen we dus zekler niet
daarom bestaat er een soort boetseerklei die water oplosbaar is maar wel tegen polyester kan
daar herstellen we de laatste kleine foutjes mee door de klei eerst in de handen op te warmen en dan kleine stukjes in de gaten de wrijven
daarna met een natte vinger alles mooi glad strijken (oplosbaar door water)
sam0570i.jpg

je ziet hier de herstellingen ;dit zijn echt heel kleine putjes hoor
sam0569mz.jpg

een vod in een blik;dit is de los wax;deze wordt eerst dik aangebracht (je ziet waar je gebleven bent)en na een 30 minuten kan je deze wax op blinken
als je nu een mal er van zou trekken dan heb je een blinkende mal waarna de romp die daar uitkomt haast on verfbaar wordt

sam0568a.jpg

hier zie je de los lack;deze wordt er met een sponsje of stukje keukenrol op gezet
je ziet dus niet waar je blijft want het is echt een dun laagje
ik doe dit twee keer om zeker te zijn dat de romp goed los van de mal komt
normaal is de los wax ook reeds voldoende maar ik heb het reeds gehad dat de romp er met haast geen stokken uit te krijgen was
de lack die ik gebruik is de lack die een matte romp uit de mal laat komen
dit is ideaal om er nadien meteen de primer op te zetten
je kan niet altijd goed schuren aan een romp daar er soms deatils op zitten die je dan weg schuurt
het erop zetten heb ik niet kunnen filmen maar of je daar veel aan hebt ????
zo en straks als alles droog is kan begonnen worden met de gelcoat te zetten
dit is eigenlijk de waterdichte laag die er eerst op komt
want polyester is niet waterdicht ,door de gelcoat wel ;dat komt door de parafine die er in zou zitten ????is me door bernico vertelt dus zal wel iets van waar zijn
daar kan ik dus wel een foto van nemen dus tot zo

gr raf
 
zo tweede laag loslack gezet
nu gaat het allemaal vlug achter elkaar gaan
als dit eenmaal droog is komt de gelcoat er op
en als deze droog is maar nog plakt de eerste laag polyester doek
daarna twee lagen vlies en dan is de mal klaar
ooit werdt er eens aan mijn oude vriend jaak gevraagd hoe glad moet een mal zijn
zijn antwoord in het aantwoarps

as er een vlieg oep laand moet ze oep heur kloeten sloan

gr raf
 
hallo
daar gaan we weer
de romp is droog en nu wordt de gelcoat aan gebracht
om een kleurtje aan de gelcoat te geven gebruik ik niet de dure DD lack maar gewoon tamia verf

hier het potje verf (niet meer dan 3% toevoegen)
sam0571jk.jpg

hier het emmertje gelcoat ;dit gebruik ik ongeveer op 4 à 5 maanden
sam0572c.jpg

en hier de verf bij de gelcoat nog zonder de harder
sam0573v.jpg


seffens beginnen met borstelen
de verf heeft als doel dat je zo kan zien dat je overal gelcoat hebt aangebracht
zo zie je dat de romp overal zwart is en er geen enkel plekje groen er nog door scheint

gr raf
 
hallo Brecht
ja de mal blijft nu wel haal
als het lukt om de styrodure er heel uit te krijgen dan kan ik zelfs gaan maten wat je boot mag gaan wegen
sam0574n.jpg

hier de verf met de harder gemengt;het is niet zo dat deze verf heel hardt dekt ;ze is een beetje doorzichtig volledige dekking krijg je alleen met DD lak maar dan ben je een vermogen kwijt aan verf
sam0575e.jpg

hier een laagje op de romp zo wordt ze helemaal onder gelcoat gezet
http://img820.imageshack.us/img820/5888/sam0576r.jpg[/img$
hier heel de romp met een laagje gelcoat
nu is het wachten tot de gelcoat zo is uitgehard dat ze nog wel plakt maar nietmeer kan loskomen van de mal
de glasdoek wordt er dan als het ware op gewreven in droge toestand
waarna er een laagje polyester overheen gaat
dan wordt er verder gewerkt nat in nat met vlies tot de mal voldoende stevigheid heeft gekregen
dan mag de mal heel de nacht uitharden op een temp van 18°c
waarna ze morgen gaat ontmalt worden en dan een onderdompeling krijgt van een paar uurtjes in een water bad
ik zal proberen om foto's te maken tijdens het polyesteren maar of ik er tijd voor ga hebben is een ander verhaal

gr raf
 
hallo

het vervolg
sam0577i.jpg

sam0578v.jpg

hier zie je de romp helemaal bekleed met glasdoek (gekeerperd)
waarom keper doek omdat deze zich naar een kant mooi laat plooien
haaks geweven doek doet dat niet en is daarom veel stugger om te leggen
deze laag kleeft nu aan de gelcoat en blijft daarom zo mooi liggen
sam0579d.jpg

hier is de helft van de romp reeds gedaan
sam0580j.jpg

hier het moeilijke gedeelte
omdat de skeg een rechte kant heeft laat de glasdoek zich daar moeilijk omheen plooien
en moet je met kleine driehoekjes toch de romp dicht proberen te leggen
sam0581u.jpg

hier is de volledige romp gedaan en deze kan nu een beetje indrogen zodat ik het vlies kan beginnen aan brengen
dit is stugger en dus zal ik in de hoek die de plank en de romp maakt eerst polyester met glasvezel zetten ;zodat de hoek iets ronder gaat worden en de doek zich mooi gaat leggen
meteen heb ik daar iets meer stevigte zodat de mal zich niet kan dicht trekken

gr raf
 
hallo

weer verder
sam0582s.jpg

het schuin maken van de kant
dit is belangrijk daar dit stevigte gaat geven aan de mal
sam0583w.jpg

sam0584sa.jpg

hier de tweede kant die ook gedaan is
nu is het weer wachten
gr raf
 
Wat een ongelofelijk mooi verslag wordt dit zo, Raf! Een geweldige howto zo. Met een beetje knip- en plakwerk kan het m.i. zo bij de FAQ's botenbouw. :thumbsup:
 
hallo

van deze sesie geen foto's want het zou de camera niet tengoede gekomen zijn
ik zal proberen aan een tekening uit teleggen wat er gebeurt is
coastere.jpg

het groene is het schuim
de gelcoat en de epoxy heb ik weg gelaten
het bruine is het aanbrengen van de polyester pap met vezels om de kant schuin te maken
het orange is een laag glasdoek en zo elke kleur een ander doek
zo zitten er haast over heel de romp 2 lagen doek en is het veel makkelijker om aan te brengen dan een grote doek ineens
het orange deel is weer een moeilijke omdat het hier weer de hoek omgaat
maar dit is een buiten hoek terwijl de onderkant een binnen hoek was
daar de doek op een rol zit wil hij van zichzelf uit reeds een beetje rond plooien
daar maak je gebruik van om dus je legt de doek zoals hij wil krullen
je smeert de doek zoveel mogelijk in maar je begint op de bodem (nu het dak)van het schip met vast leggen
de rest steekt gewoon over maar op de naad sop je de doek toch reeds in zodat hij wat meer flexibel wordt
dan leg je de zwarte laag er over heen
die houd de orange laag als het ware tegen zodat deze niet meer kan schuiven
als dat gedaan is dan ga je met hars de doek de hoek om plooien en dan is het een kwestie om vooruit te werken voor de hars gelatine wilt beginnen worden
en zo is morgen de mal klaar om ontmalt (is da wel een woord)te worden
dit is de manier die ik gebruik om zulk een rompje in een mal te zetten
grotere rompen dan moet je beginnen met een ijzeren kader er rond te zetten en steunspanten en dergelijke
maar bij modelbouw is dit nu niet echt van toepassing
da was het voor vandaag zowat

gr raf
 
hallo

de romp is uit de mal gekomen
en hier het resultaat
sam0585.jpg

jullie nu niet laten verleuden door te zeggen dat er toch genoeg boot is want dat is niet waar
de mal is nog 4 cm te hoog dus er moet nog ongeveer de helft van de hoogte vanaf
en dan schiet er heel weinig over
zelfs voor de roer doorvoer gaan we een speciale oplossing maken maar dat zie je wel als we zover zijn
de groene restanten die zijn blijven zitten worden door het water zo weg gespoelt zodat een mooie mal overblijft

gr raf
 
Back
Top