bouwverslag container ship

Die Luctor waar ik het over had heeft in de voorroef enkel patrijspoorten helemaal rondom ook aan de voorzijde twee.
Maar dat is ook meteen het eerste schip waarbij ik dat zag...
Meestal heb je normale rechthoekige ramen (van veiligheidsglas) zoals de door Baggeraar geposte foto's.
 
Laatst bewerkt:
hallo
dus brecht er komen voor aan geen gaten
dan moet je ze ook niet terug met een plexy dicht plakken
wel twee verluchtingen die kunnen we wel zetten en die brand slang heb ik ook nog ergens liggen

gr raf
 
het einde is in zicht!
vandaag hebben we de voorste woning gemaakt, we hebben de stuurhut gemaakt (nu de zuil nog wat het is de bedoeling dat hij uitschuifbaar wordt gemaakt maar daar heb ik een klein allu L stuk voor nodig en die hadden ze niet meer in de winkel). we hebben ook de boeing vanvoor gezet.

to do list:
-ankerlier maken
-gaten boren voor de ankers
- zuil maken voor stuurhut
- ankerlier maken voor vanachteren
- het dak van de woning spuiten
- de voorste woning spuiten
- het dek spuiten
- de mast maken voor vanvoor en achter (iemand foto's hoe zo'n "Beugel" voor vanachteren er uit ziet?)
-en alles wat ik vergeten ben :lol:

foto's volgen

grtn Brecht
 
Zunne?

i3if4k.jpg


Dit is een seinbeugel, die staat op de achterste hoeken van de stuurhut en klapt achterover als ie plat moet.
 
Dag Brecht.
Kan de verlichting niet voor je verduidelijken maar de rest is naar mijn idee het volgende. De 2 lange witte atennes zijn voor de marifoon t.b.v. contact tussen schepen onderling en tussen schip en walstations. Zeg maar een boottelefoon. De kleine witte antenne is volgens mij AIS. Deze zend een signaal uit die door een apparaat wordt ontvangen die dan de exacte positie maar ook b.v. het soort lading weergeeft. Schepen en walstations kunnen dan schepen identificeren. Het kleine zwart sprietje links is denk ik de antenne van een autoradio.
 
oké dat verklaart al veel nu de lichten nog. ik weet niet of die bestaan in die schaal maar ik zou er ook nog lichten vanvoor op de stuurhut willen zetten als ze het schip laden kunnen ze zien of het schip recht licht. of heeft een containerschip dat niet?

grtn Brecht
 
Zo'n geval met lichten om te zien of je schuit recht licht of niet heet een clinometer. Die dingen zijn er in allerlei varianten.
De meest simpele is een aluminium kokertje met en drietal rode lichtjes aan bakboord en een drietal groene aan stuurboord en een gele in het midden.
Hoe meer je overhelt des te meer lichten gaan branden aan de kant waar je naar toe overhelt...
Dus...

De lichten: De blauwe voor gevaarlijke stoffen, die ga jij ook maken want je kunt containers moeten vervoeren waarin gevaarlijke stoffen zitten (mist jij én je schip ADNR papieren hebben ;) )
De oranje weet ik zo ook even niet, die witte staat aan weerszijden: Het ankerlicht. Die steek je op aan de buitenkant als je ergens ligt bij schemer en nacht. Voorop in de mast is er ook eentje, die gebruik je als je werkelijk ankert op je voor anker(s) of als je kop van een kade uitsteekt en dus een sein moet dragen dan.
 
geel op het dak is inderdaad een fluit licht.


Verplicht voor grote motorschepen
Mechanische fluit met daaraan gekoppeld een geel rondom schijnend licht
 
De lichten: De blauwe voor gevaarlijke stoffen, die ga jij ook maken want je kunt containers moeten vervoeren waarin gevaarlijke stoffen zitten
.

toch nog een vraagje: moet het blauwe licht branden wanneer er gevarlijke stoffen aan boord zijn of is dat meer een alarm als er een container lekt en er gevarlijke stoffen vrijkomen?

grtn Brecht en alvast bedankt!
 
blauwe lichten worden alleen ontstoken wanneer er gevaarlijke stoffen aan boord zijn. je hebt blauw 1 - blauw 2 - en blauw 3

gr vincent
 
Het aantale blauwe lichten (overdag blauwe kegels) geeft aan welke stoffen er worden vervoerd.

1 Blauwe kegel betekent dat dit schip bepaalde brandbare stoffen vervoert.
2 Blauwe kegels betekent dat dit schip bepaalde voor de gezondheid schadelijke stoffen vervoert.
3 Blauwe kegels betekent dat er bepaalde ontplofbare stoffen worden vervoert.


Verplichte afstand afmeren:
1 Brandbaar 10 meter
2 Schadelijk voor de gezondheid 50 meter
3 Ontplofbaar 100 meter



 
Laatst bewerkt:
Betekenis van

Blauwe kegels en lichten

Schepen met een gevaarlijke lading worden aangeduid met één tot drie blauwe kegels overdag of blauwe lichten 's-nachts. Hoe gevaarlijker hoe meer blauwe lichten of kegels (bijv. de kerosineschepen bij Schiphol hebben één blauwe kegel en 's nachts één blauw rondomschijnend licht). Passagiersschepen mogen niet in een sluis geschut worden tezamen met kegelschepen. Aanmeren mag niet binnen een afstand van 10 m bij een schip met één kegel, 50 m met twee kegels en 100 m bij een schip met drie kegels. Tezamen varen mag wel bij een schip met één kegel maar bij een schip met 2 of 3 kegels moet je tijdens het varen ook een afstand houden van 50 m. Je mag wel op een kortere afstand even passeren.
 
hallo
mooi en interessant maar een klein probleempje
hoe krijg je heel die verlichting aan het werken
de blauwe lichten kunnen meteen mee branden als het schip onder spanning komt te staan
het fluitlicht is een probleem daar we beperkt zijn in het doorvoeren van kabels naar de beugel via de uitschuifbare mast
tweede probleem is de plaats IN de stuurhut
ik heb een oplossing en daar kan ik 15 lamp situaties mee oplossen maar of dat ic in de stuurhut plaats vind is een ander probleem
het probleem is de vierkante mast
omdat het zo een kleine schaal is is er niet veel ruimte in de mast
om draden door te laten lopen
en voor de servo hebben we reeds 3 draden maar dan is ook de stroom reeds boven
het ic kan er in maar dan blijft er niet veel plaats meer over
het ic heeft 4 draden nodig om aan gestuurt te kunnen worden en dan moet er eente in de boot ook nog komen voor het coderen
amai da gaat weer veel hoofdpijn kosten om dit allemaal uit te vogelen
gr raf
 
hallo bas

waarom ze der dan wel op zetten ?????
als brecht ze der op wil zetten dan moeten ze ook kunnen branden mijn gedacht
het is een uitdaging zelfs voor mij om al die draden mooi naar boven te kunnen krijgen
dat is niet de uitdaging maar wel dat ze op en af kunnen schuiven zonder problemen en dit na jaren nog steeds gaan doen
ook de kleine ruimte (dacht 4X4 cm )is best een uitdaging om een servo en een IC in kwijt te krijgen
maar eerst eens zoeken welk IC ik juist daarvoor nodig heb

gr raf
 
stuurhut

heey dat ziet er netjes uit allemaal. en een erg vlotte bouw.
Nou lees ik alleen in een reactie van Raf dat het problemen geeft met de electronica in de stuurhut. Heb even gekeken naar je stuurhut en die valt wel een beetje in het niet bij het schip, die zou je best breder mogen maken. en zo heb je dan ook meer ruimte om wat er in te verwerken.

groetjes en nog heel veel succes mario
 
Back
Top