Bouwverslag: Corby Starlet (RBCkits)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Wat ik van Dennis begrepen heb is dat de Simprop fabriuek vorig jaar getroffen is door een brand en waarbij ook alle verfrecepturen verloren zijn gegaan helaas. Ik begreep dat men de voorraad opmaakt en of er een nieuwe produktie opgestart gaat worden is mij niet duidelijk.

Groet,
Alex

Heren dank voor de antwoorden. Ik heb Hobby-in reeds gebeld en twee spuitbussen van Protech besteld. Deze komen 'very close' bij de Oracover kleur. Jammer dat die Hobby-in niet bij mij in de buurt zit.

Simprop schijnt de fabriek niet te gaan herbouwen, helaas.

RAL 9003 is perfect Oracover wit, die heb ik ook op m'n Cessna zitten. Daarvoor zat er Protech Oracover wit op en die was heel ietsje geliger, maar nog steeds erg goed hoor.

Let op dat je die Protech busjes echt heel goed schud en dat je ze even iets verwarmd in een bakje warm water voordat je gaat spuiten. Doe dat niet en je krijgt dikke vlokken en spetters.

Dan dun spuiten en ongeveer 15 minuten laten staan, dan weer een dunne laag en 15 minuten laten staan enzovoort. Je hebt dan twee keuzes; je kunt hiermee door blijven gaan totdat het uit zichzelf gaat glanzen, maar dan spuit je er een enorm dikke laag op en heb je grote kans op 'druipers'. Ik kreeg het beste resultaat door het 3 of 4 keer dun op te spuiten en daarna te schuren met grit 1000 en polijsten met commandant nr. 5. Dit schuren en polijsten kan pas na een week of twee, die Protech verf is waarschijnlijk PU lak, daar het echt belachelijk lang nodig heeft om te drogen/uit te harden.

Als je tijdens het spuiten 'een druiper' krijgt, direct met een stukje keukenrol voorzichtig de druppel aantikken. Dit lijkt in 1e instantie een rare plek op te leveren, maar een minuut later is de lak uitgevloeid en zie je er niets meer van. Naderhand wegschuren/polijsten is niet zo'n succes, je zult dan zien dat die plek kaal wordt.

Wat voor de Protech verf ERG van belang is, is dat het te spuiten oppervlakte absoluut schoon, droog en vetvrij is. Als het ABS is, vlak voor het spuiten nog even goed schoonmaken met spiritus of alcohol. Niet te fijn opschuren, grit 300 is fijn genoeg, ga je fijner dan loopt de verf er gewoon direct af.

Hezik, bedankt voor de uitvoerige handleiding. De verf is binnen dus ga er van het weekend mee aan de slag.

Phoenix,

Als je effe geduld hebt, kunnen we gelijktijdig de maiden doen van de Corby's.

Ben nog niet zover als jij maar schiet al lekker op.

Corby%20Starlet%20%2804%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2806%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2807%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2808%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2809%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2810%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2811%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2812%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2813%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2814%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2815%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2816%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2817%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2818%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2819%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2820%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2821%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2822%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2823%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2824%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2826%29.JPG

Ton

Pfoe, als je merkt dat Ton een aantal weken iets minder frequent op het forum aanwezig is kun je er donder op zeggen dat er weer een nieuw model ontworpen of gebouwd is. :|
Je gaat lekker zo, Ton!

Hij zluit zichzelf op, telefoon uit, koffieapparaat aan, van 1 tot 5 slapen en verder................
bouwen, bouwen, bouwen, bouwen, bouwen en nog eens bouwen :D

Mhhhh, 2 Corby`s op de meeting :lol:

Wouter / Berto,

Klopt reageer niet veel maar hou jullie natuurlijk wel in de gaten.
Komt eigenlijk ook omdat mijn gallerie vol staat met plaatjes.
Moet plaatjes verwijderen om te kunnen uploaden en vind dat lastig en minder leuk om te doen.

Maakt niet uit is niet anders, geeft ook weer inspiratie voor het bouwen en ontwerpen van modellen.
Is het niet de ene dan wel de andere of beide waar ik mee bezig ben en blijft leuk dat Rhino tekenen.

En om heel eerlijk te zijn, heb juist rustig aan gedaan :sleeping: met de Corby en heb in de tussentijd de kleine Mustang van RBC geupdate.

Het ontwerp was wel toe aan een 2007 update en een Veeeeeeel meer Mustang look.

rbcmustangnew2xm2.jpg

Ton

Hoop niet dat Iwan (Phoenix) er bezwaar tegen heeft dat ik zijn draadje vol zet met mijn plaatjes.

Wat mijn betreft weer even een update.

Heb de Corby ingesopt met PU100 en 58 gr glasdoek en heb de romp in 1 keer gedaan.

Ben bovenop begonnen en onderop weer samengekomen, even wennen maar een leuke uitdaging.

Corby%20Starlet%20%2828%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2829%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2830%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2831%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2832%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2833%29.JPG

Corby%20Starlet%20%2834%29.JPG

Zo de romp gaat nu even in het rek, tot ik wat meer plaatjes heb van de Corby die als voorbeeld zal dienen.
Heb me namelijk aangemeld bij de Corby bouwers op Yahoo en kom daar heel veel leuke uitvoeringen tegen.
Heerlijk die plaatjes van die mannen die zo'n kist in de garage, hal of schuur aan het bouwen zijn.

Corby%20Starlet%20%2835%29.jpg

Leuk he zo'n bovenaanzicht, tis ook net een modelletje.

Corby%20Starlet%20%2836%29.jpg

Dit is de cockpit van het toestel die ik in gedachte heb en dit moet er natuurlijk inkomen.

Corby%20Starlet%20%2837%29.jpg

Weer eens wat anders, maar niet echt iets dat mijn smaak zou zijn.

Corby%20Starlet%20%2838%29.jpg

Vind dat wel een mooie uitvoering en dat geldt ook voor die brommer op de voorgrond.

Corby%20Starlet%20%2839%29.jpg

HEEE wat is dat hangt daar ook een model, lache toch dat geknutsel.

Corby%20Starlet%20%2840%29.jpg

Ze zijn hem nog aan het samenbouwen voor de eeste vlucht, maar dit gaan hem worden.

Corby%20Starlet%20%2841%29.jpg

Heb je die opening bij het rudder gezien en wij prutsen om een zo klein mogelijk opening te maken.
Kan ik alles weer van het roer afschaven.

Ton

Oeps....ik ben lang niet op dit forum geweest. 19170 nieuwe posts!!! :oops: :oops: :oops:

Ik heb me de laatste maanden volledig gestort op mijn 'oude' hobby, namelijk gitaarspelen. Ik heb weer een band en ben nu zelfs een eigen gitaar aan het bouwen! Ook houtbouw, maar dan anders :wink: Ook supergaaf om te doen en ik weet nu al dat het er meer gaan worden. Ach heb ik twee 'goedkope' hobby's :lol:
Ik verwacht de gitaar binnen 2 weken af te hebben en dan ga ik absoluut weer verder met de Corby, ME109, etc....want de lente komt er aan en het weer wordt al wat beter, en ik heb mijn lidmaatschap net weer voor een jaar verlengd. Dus er moet weer gevlogen worden anders verleer ik het nog!

Trouwens ongelooflijk wat een bouwprojecten er zijn bijgekomen, ik heb wel een paar weken nodig om weer helemaal bij te zijn!

Iwan,

Even een leuk filmpje om je wakker te schudden en te motiveren voor de maiden :wink: .

De Corby is blijkbaar zo'n klein duiveltje in een doosje, waar je ook nog eens lekker mee kunt scheuren.

[video width=400 height=350:705482c155]http://f1.grp.yahoofs.com/v1/oP3uRQ3ZUiqMxK4QSjqkkxHdzQqADies9MGNsYb_smvx-oPwc9CjwEb4abP6eP7llYPW1PdAlslacu-0B3TJDRN2J5od7Fyv9Evq/starlet.mpg[/video:705482c155]

Heb aan de Corby bouwers op Yahoo wat foto's gevraagd en dat lijkt helemaal te gaan lukken.

Ton

Hey Iwan,

Hoe staat het ermee? De schaalmeeting is eerder dan je denkt!
Stop met jengelen op die gitaar en achter de bouwpplank :wink:

Back