Bouwverslag: Corby Starlet (RBCkits)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Zo en dit wordt zeer waarschijnlijk mijn cockpit, qua meterwerk dan. Basic-T in het midden clock en fuel meters en twee switches links, combined oil press/temp en een tachometer rechts. Radiootje erin en een standby compasje en dit alles in paint een beetje opleuken en dan krijg je dit. 8)

corbycockpit.jpg

8O Dus jij gaat vliegen op een paar honderd meter hoogte, zonder snelheid, met je vleugels perfect horizontaal 8O

:wink:

(ziet er leuk uit hoor :wink:)

ok pietlutten :wink: , ik zal de wijzertjes nog aanpassen vanavond... Dit had ik even gauw gedaan tijdens het werk sssst.

Ik kreeg maar geen antwoord over of de piloot al klaar was, maar na drie mails eindelijk antwoord gehad.
Mijn vraag:

Hello Mr. Hawes,

I have placed an order via your site, and just wanted to make sure you
received it. Can you give an indication when it will be ready? And can you
provide an estimated weight for this pilot? Then I can start making
calculations for the airplane's approximate centre of gravity

"NATO FULL 1/4 scale pilot, but with the head of a glider pilot with
sunglasses and woolen cap."

Kind regards,

Iwan van Ree

Dear Sir, yes I have received your pilot order. We are very busy at the
moment and orders are taking up to 28 days to get out. The weight of a 1/4
scale pilot is approx. 4 - 5 ozs.
Regards Sandra.

4-5 oz komt neer op slechts 113-142 gram 8O ongelooflijk weinig voor een piloot van 45 cm met kleding en al. Gaat alleen nog wel drie weekjes duren. But that's worth the wait! 8)

Weer verder met de bouw:

Eerst de andere vleugelhelft afmaken.
CorbyStarlet054.jpg

Hier is de vleugel zo goed als klaar, maar die cockpit bodemplaat gaat er uit :teacher:
CorbyStarlet055.jpg

CorbyStarlet056.jpg

Dus, hakken en zagen. Het spant van de servo's heb ik deels doorgezaagd. Dit wordt later verstevigd zoals op de volgende foto's te zien is.
CorbyStarlet057.jpg

CorbyStarlet058.jpg

Meteen een nieuwe uitdaging en extra werk op m'n nek gehaald,de BEC schakelaar komt in de zijversteviging/zijpaneel. DUS moet er een sliding window komen. (ARVID heb je nog messing??)
CorbyStarlet059.jpg

De ruwe cockpit backplate.
CorbyStarlet060.jpg

Even een verstevigingsstukje achter de cockpitplate.
CorbyStarlet061.jpg

TADAAA!!
CorbyStarlet062.jpg

Finishing touch: het stukje driehoekig zijpaneel met balsa dichtzetten.
CorbyStarlet063.jpg

Begint al wat te worden, nu nog de zitkuip en rugzitting aanpassen. Oh ja, en niet te vergeten de servo's naar achter te verplaatsen.

Nog eentje vergeten, hier krijg je een idee hoe het er uit komt te zien.
CorbyStarlet064.jpg

Toppie toch? 8)

Iwan,

Dat gaat als een speer en al aardig te zien hoe het gaat worden.

Komtv er nog wel een plaatje met gaten op het dashboard zodat het geheel ook diepte gaat krijgen.

Balen dat je nog 3 wk moet wachten op je piloot.

Heb zelf ook wat getekend en net verzonden naar Rob.

Effe afwachten dus of dat gaat lukken.

dash1oi6.jpg

dash2pd9.jpg

dash3ht7.jpg

Ton

ps let je ook op het gewicht, toeters en bellen maken het onnodig zwaar.
Ja nu is er meer balsa uit dan in maar de piloot en zetel zal wel wat gewicht toevoegen.

Komt er nog wel een plaatje met gaten op het dashboard zodat het geheel ook diepte gaat krijgen.
Geen plaat met gaten, maar wel dieptewerking door ophogen metertjes en randen.

Balen dat je nog 3 wk moet wachten op je piloot.
yep...

Ik heb zelf het instruments panel onder een lichte hoek gezet zodat de piloot er tegen een kleinere hoek aankijkt, dat zou ik zelf in het 'echt' ook prettiger vinden.
Ben benieuwd naar Rob's vacuum parts.

Verder met de cockpit.

Eerst een extra schotje maken in het verlengde vande rugleuning en de servotray verplaatsen.
CorbyStarlet065.jpg

Het zitvlak.
CorbyStarlet066.jpg

Balkje voor de stuurknuppel EN om straks de benen aan vast te zetten.
CorbyStarlet067.jpg

Bovenaanzicht.
CorbyStarlet068.jpg

En een stuurknuppel, is langer dan ie er uit ziet, komt door 't perspectief.
CorbyStarlet069.jpg

Al vast een ideeje gehad voor een sliding window zonder messing. Of het goed genoeg is moet nog blijken maar ik denk dat het wel gaat lukken. Erzijn maar drie punten die geleid moeten worden.

CorbyStarlet070.jpg

Aan de voorzijde aan weerzszijden van het balsa een triplex plaatje aan brengen en een gleuf erin dremelen. Daarna vastzetten met een M2/M3 bout-moer.
De verbinding bovenop; daaronder zit een soort T-balk constructie dus dat moet iets anders opgelost worden. Ik denk dat je het idee wel ziet.

Om de kap nu los te kunnen krijgen moet de bovenste gleuf iets verder doorlopen en met een gat aan het eind van de gleuf waar de parkerkop doorheen kan als de voorste twee verbindingen los zijn gemaakt.

Hmm, terwijl ik dit optyp zie ik ineens dat de bovenverbinding ook anders kan. Namelijk een parkertje door het raam in het balsa/triplex blokje. :roll:

Tijd om te experimenteren op een proefstukje! Mocht de verbinding te breed worden dan wordt het toch maar messing...

Eeven wat geprobeerd en het ziet er goed uit! Alleen heb ik aan een zijde triplex gebruikt en het balsa er achter uitgewerkt om de kop van de schroef te geleiden. Achterzijde weer dichtgezet met balsa zo dat je geen doorkijk krijgt.
t zijn wat slechte foto's maar je ziet het idee.
CorbyStarlet071a.jpg
CorbyStarlet071b.jpg
CorbyStarlet071c.jpg

Balsa lijmt trouwens prima op het kunsstof met CA. Door nu een klein gaatje te maken in de rails kun je altijd nog het schroefje losser/vaster zetten vanuit de cockpitruimte. Het stuk schroef wat uitsteekt uiteraard wegdremelen.

Het kan ook met bout-moer verbinding, de moer komt dan in de geleidersleuf opgesloten te zitten zodat je de bout van buitenaf losser/vaster kan zetten.

Ziet er mooi uit hoor, ook de handgreep aan de knuppel :)

Vind het een erg grappig toestel, best een mooi ding eigenlijk!

nou bijna klaar...er moet nog wel e.e.a. gebeuren.

Een cockpitgeleider is klaar en ziet er veelbelovend uit.

Kap op maat knippen/snijden weer aan elkaar zetten en juiste plaats bepalen.
CorbyStarlet072.jpg

Daarna aftekenen.
CorbyStarlet073.jpg

Vervolgens de balsa zijkanten -die uitsteken boven de 'armleuning' -wegsnijden. Hier komen twee triplex geleiders en achter de bovenste komt een 3mm triplex 'balkje' voor de sterkte en stijfheid van de constructie. Dan een 3mm imbusboutje met zelf-lockende moer door de kap heen en voila. Er moet alleen nog wel een ringetje tussen.

Dan zie je hier de kap in gesloten toestand.
CorbyStarlet074.jpg

en hier geopend.
CorbyStarlet075.jpg

Nu nog de andere geleiders.
Nadeel van zo'n grote kap is dat het flexibel blijft. De kap zal dus altijd aan twee zijden tegelijk bewogen moeten worden. Tevens komen er nog nokjes aan de kap en kommetjes aan het windscherm, zodat de kap gefixeerd wordt in gesloten toestand.

Het uitprinten, plakken en dieptewerking toevoegen aan de instrumenten was me toch te veel van het goede, dus toch maar even naar Danny geluisterd.
Danny Mulders zei
bij hobbyin in waalwijk hangt er in het rek nog een set instrumentenpanelen, kost 12,95 dacht ik
En dus heb ik gisteren hobbyin maar eens gebeld, en vervolgens een 1/4 cockpit setje besteld. Lag vandaag al in de bus! (prijs 10,95 eur)

Het ziet er beter uit dan ik had durven hopen! :zon: Keuze uit diverse wijzerplaatjes, behuizingen en glasplaatjes.
CorbyStarlet076.jpg

Hier een Attitude en Airspeed indicator
CorbyStarlet077.jpg

Er zitten ook2 NAV/COMM paneltjes bij met frequentie plaatjes, glasplaatje en knoppen
CorbyStarlet078.jpg

Hier alles ingebouwd in de cockpit, let op ik heb ook nog een throttle en mixture hendeltje toegevoegd, vond ik wel een grappig detail. De kleine vlekjes boven de radio's heb ik inmiddels bijgewerkt met wat verf.
CorbyStarlet079.jpg

En hier met de kap erop en met de zijkanten van de slides dichtgemaakt. Bijna aan het eind komt een klein gaatje om een imbussleutel door te kunnen steken in de imbusmoer die nu ingebouwd zit. Hiermee is de boel vaster/losser te zetten indien nodig.
CorbyStarlet080.jpg

Er komt alleen nog een mobiel GPS-je in.
Nou laat die piloot maar komen hoor! :yes:

Kap is klaar. Hier een sleetje voor de bovenzijde.
CorbyStarlet081.jpg

CorbyStarlet082.jpg

Het sleetje is eigenlijk net 2mm te hoog naar m'n zin, ga ik nog wel aanpassen. Alhoewel er nu wel een betere luchtafvoer is. :roll:
CorbyStarlet083.jpg

Aan de kap zelf twee latjes vastgelijmd om de kap wat stijver te maken.Hmm of het bovensleetje lager maken of de fixed kap wat bijtrimmen. Niet te veel want de bewegende kap eindigt mooi onder de vaste kap, en zit zo gefixeerd.
CorbyStarlet084.jpg

Ik moet zeggen dat het geheel soepeler heen en weer gaat dan ik had verwacht 8)
CorbyStarlet085.jpg

En het hoofddoel is bereikt, namelijk het bereikbaar maken van de aan/uit schakelaar. :D
CorbyStarlet086.jpg

Nu kan ik eindelijk beginnen aan het Oracoveren en de verdere afwerking.

Back