Bouwverslag Damen Stan 4708

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frank 4708, 14 apr 2020.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, dat was een rustige dag toen. Ze kunnen daar 4 of 5 van dier schepen tegelijk hebben.
    Er was maar 1 dag in de week dat er geen cruise schepen waren maar dan is er ook echt helemaal niks open!
    De foto's zijn genomen van de brug van een SLa5412 (Stan Lander), we waren net vertrokken voor een trainingsvaart met de nieuwe bemanning nadat we 5 weken over die boot aan het rennen waren geweest om hem af te krijgen waar ze op de werf geen zin/tijd voor hadden om te doen.

    Maar ontopic: succes en ik ben benieuwd wat het gaat worden.

    Groet,
    Mathieu
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  2. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    De laatste tijd heb ik aandacht besteed aan het uitwerken van het ontwerp en bestuderen van details. Een aantal zaken heb ik in een PowerPoint/PDF gezet maar helaas kon ik die hier niet toevoegen aan mijn media.
    Iemand een idee hoe ik hier een pdf kan delen?
    Damen heeft netjes aangegeven dat ze geen informatie kunnen delen. Jammer maar begrijpelijk.
    De stuurhut heb ik zo goed als mogelijk gemeten en ik heb een begin gemaakt met de opbouw.
    Alle spanten en de kiel zijn naar aanleiding van mijn nieuwste inzichten opnieuw uitgezaagd maar daar is verder nog niet veel mee gedaan.

    Een vraag over het bekleden van de romp: Heeft iemand tips over het bekleden?
    Ik gebruik 1 mm triplex en kan dit in dunne stroken snijden en meer "tradiotioneel" bekleden of ik kan met 4 brede stroken klaar zijn. (2x onderkant, 2x zijkant). Is hier een "best practice" voor of valt voor beide iets te zeggen?

    Momenteel sta ik nog in contact met een 3D ontwerpbureau die dit schip met heel veel detail en realisme als computermodel heeft nagebouwd. Het model zelf is me iets te prijzig maar ze doen een prijsvoorstel voor orthogonale renderings vanuit verschillende gezichtspunten. Door een orthogonaal gezichtspunt te hanteren heb je geen last van perspectieve vervorming. Daarbij heb ik gevraagd om eveneens wat doorsneden van de romp om de vorm van de spanten nog beter te bepalen.
    Even afwachten wat ze vragen :)
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Het bouwen gaat nog niet snel maar stap voor stap krijgt het model vorm. De aanschaf van wat afbeeldingen van het 3D model is het niet geworden.. 250 dollar vind ik toch iets teveel van het goede voor wat plaatjes.
    De bouw gaat dus verder op basis van foto's, gevoel en een beetje geluk
    Bij deze wat foto's van het resultaat tot nu toe.

    De definitieve spanten

    Het eerste dek geplaatst bovenop de spanten. Omdat het dek aan de hand van de beschikbare informatie goed was te schalen heb ik dit als een van de belangrijkste referentiepunten gebruikt.

    Een plaatje met een deel van de opbouw (nu plat op het dek maar komt uiteindelijk hoger). Deze items zijn gemaakt om ook een goede inschatting te krijgen van het finale plaatje maar ook omdat het gewoon leuk is om wat voortgang te zien.
    Al met al redelijk tevreden over het resultaat tot nu toe.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er netjes uit.
    De basis blijft de 4207, wijk tniet veel hier van af is alleen wat opgeschaald.

    Succes verder.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Klopt. Ik heb dit model dan ook overwogen maar ik vind de lijnen toch net wat mooier van de 4708. De RHIB, de iets oplopende achterkant, de strakke lijnen van de stuurhut.
    Van de 4207 is overigens wel een romp met tekeningen te koop.
     
  6. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    De onderkant van de romp is dicht en het is wel een mooi moment om even te kijken naar mijn 'lessons learned'.
    Vanaf foto's heb ik initieel de vorm berekend en een prototype gemaakt en deze had toen al een aardige vorm. Het design is daarna verder uitgewerkt en aan de hand hiervan de nieuwe spanten gemaakt en de duct tape versie gebouwd.
    Op dat moment besefte ik dat het voordek bij het origineel wat hoger opliep en dat dit enige invloed had op de spanten. Ongeduldig als ik ben even snel de betreffende spanten opgehoogd.
    Tevens kwam ik erachter dat de werkelijke afmeting niet van het dekpunt maar vanaf de voorpunt moest worden gemeten. Kiel gewoon maar korter gemaakt zonder verder iets aan te passen.
    Sommige foto's van het origineel leken een scherpe (schuin oplopende) boeg te tonen. De boeg dus op gevoel maar iets verder laten oplopen (punt komt verder naar voren) en mijn beste referentie genegeerd. Ook nog de V shape wat aangepast want dat leek me iets mooier.
    Kortom, een hoop aanpassingen achteraf zonder nog na te meten/door te rekenen. Een fatale fout! Krommingen lopen anders, maten kloppen niet meer, het dek komt niet uit.

    Het resultaat: Al mijn gedane aanpassingen werden tijdens de bouw weer opgevuld, afgesneden, etc. Daarmee kwam ik weer verdraaid dicht bij mijn oorsprokelijke ontwerp. :(
    Het had wat frustratie gescheeld als ik dus alles opnieuw had berekend of als ik had vastgehouden aan mijn oorspronkelijke ontwerp.

    Verder kreeg ik een tip op dit forum (1e pagina) om een plug te maken en dan te lamineren.
    Dit had mijn leven waarschijnlijk een stuk makkelijker gemaakt en mijn on the fly aanpassingen hadden daar minder impact gehad. Tenslotte kan je veel weer goedmaken met plamuur ;)
    Het ontbreekt mij aan ervaring m.b.t. het maken van een plug maar zonder bouwtekening zou ik voor het volgende project op die manier werken omdat dit meer ontwerpflexibiliteit biedt.

    Grote stappen snel thuis... de zijkanten heb ik uit 1 stuk triplex gemaakt. De buiging zet echter zo veel kracht op de romp dat ondanks de versterkingen toch een beetje kromming onstond in de kiel. Ook met dit type model zou ik nu kiezen voor smallere beplanking. Het werkt makkelijker, is daarmee ook beter op maat te maken en voorkomt vervorming door te grote krachten.

    Nu weet ik dat dit niet voor iedereen geldt maar voor mij zeker wel.

    Het resultaat tot nu toe (het dek ligt er los op):
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
    vGenLheftruck_Maarten en MikeMohawk vinden dit leuk.
  7. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    De bouw ligt grotendeels even stil in afwachting van de bestelde roeren, schroefassen en toebehoren. Pas als deze zijn ingebouwd ga ik de boot waterdicht maken, de zijkant bij de punt verder optrekken (nu ontbreekt een dicht board van ongeveer 50 cm lang) en ga ik kijken naar de verdere dekopbouw. Dat zal na de vakantietijd worden.
    Af en toe werk ik tussendoor aan wat kleine details zoals de rhib en de (radar)toren.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2020
    vGenLheftruck_Maarten en Marc w vinden dit leuk.
  8. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    De bestelde assen en roeren zijn binnen. De assen zijn al los ingebouwd maar ik wil eerst ook de motoren op zijn plaats hebben voordat ik definitief alles vastzet met expoxy.
    Vandaag daarom 2 brushless motoren besteld met bijbehorende ESC en motorsteun (Surpass Hobby 60A ESC en 3650 3600KV motor). Weer even wachten dus.
    Ondertussen af en toe verder met details. Hierbij een foto van de MK38 gun zoals op het voordek komt te staan. Deze is volledig opgebouwd uit hout.
    De stand van de loop kan worden veranderd en ik wil proberen om het kanon draaibaar te maken.
    Grappig om te zien dat ik het er wel goed uit vind zien maar hoe op foto's de details pijnlijk duidelijk zichtbaar worden. Gelukkig zijn de foto's wat vaag maar het lijkt wel klei :).
    Het volgende op mijn verlanglijst wordt dan ook zo'n hobby multitool i.p.v. hand figuurzaag en stanley mes.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  9. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    RoeBuilds vindt dit leuk.
  10. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Een beetje druk geweest dus de bouw ging maar langzaam verder. De romp is in de expoxy gezet en de apparatuur is grotendeels ingebouwd. De accu's moeten nog een plek krijgen en de stuurstangen zijn nog niet aangebracht. Ik heb voor een enkele servo gekozen en verwacht dat dit wel goed gaat.
    De zender is een FlySky FS-I6X met een 10 kanaals ontvanger. Betaalbaar, goede kwaliteit en heeft een mix optie waarmee ik beide motoren eenvoudig gelijkertijd kan bedienen.
    Even gas gegeven en dit wordt een snelle boot zag ik!

    Belangrijkste: De romp is waterdicht! :thumbsup:
    Volgende stap: de opbouw.

     
  11. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    De eerste proefvaart met de apparatuur ingebouwd is geslaagd. Na controle of alles netjes bereikbaar is nog wat kleine aanpassingen gedaan (schroefjes van servo zaten net onder het dek) en het bovendek vastgelijmd.
    Schuren en plamuren totdat de gewenste afwerking is bereikt en de eerste grondverf en laklaag aangebracht.
    Het bovendek (afneembaar) is in grote mate ook af en de details kunnen nu worden aangebracht.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent goed op weg, prachtig.
     
  13. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Hallo Marc, dank je wel. Dit is zo'n leuk moment vind ik wanneer alles samen komt. Nu komen de kleinere details aan bod.
    Wat heb jij trouwens een prachtige boot gebouwd, de Santisima Trinidad. Zo'n schip staat ook nog op mijn wensenlijst maar tot op heden durf ik dat niet aan. Al die details, prachtig!
    Vroeger kwam ik nog wel eens in de boekhandel De Slegte in Amsterdam (toen in de Kalverstraat). Daar hadden ze ook van die oudere indrukwekkende zeilschepen uit de Gouden Eeuw staan.
    Misschien een dag....
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Frank, de Santissima trinidad die eer komt onze college bouwer Newbie toe. zelf ben ik de black Pearl varend aan het bouwen op 1/32.
    Mocht je zin hebben een 3 master zeilend te maken denk dan zeer goed na op voorhand en doe voldoende opzoekwerk voor je begint.
    succes nog met de verdere afbouw van de 4708
     
  15. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Een paar kleine nieuwe details en wat kleur. Nog even de paarse afplaktape laten zitten voor een volgende laag.
    .
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Coronatijd... ondanks wat vakantiedagen is de voortgang daardoor wat beperkt. Winkels dicht en online bestellen vind ik soms niet de moeite waard. In afwachting van de opening van diverse winkels dan maar werken aan enkele details. Een paar machinegeweren gemaakt, bolders, kistjes, gaten in de romp geboord voor de touwen/afwatering, etc.
    Van mijn vrouw een mooie multi tool gehad en van mijn oudste zoon goede vijltjes :yes:. Zo'n apparaatje maakt het leven wel makkelijker en de objecten wat mooier.
    De boot is voor mijn jongere zoon en die wil een mooie glanzende boot. De romp ga ik dus van mat naar glans maken, al is dat niet helemaal hoe de echte is. Geeft wel weer de gelegenheid nog wat oneffenheden te plamuren en schuren.
    Alvast een foto van enkele details. Volgende stap is finale laag verven en de items vastlijmen. Tegen die tijd zal weer een update volgen.
     
    norwin, Jaap Smith en Marc w vinden dit leuk.
  17. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Na een pauze de bouw weer opgepakt. De detailobjecten zijn geplaatst en de hekjes heb ik gesoldeerd. Met een goede soldeerbout was dit makkelijker als verwacht.
    De boot was voor wat mij betreft gereed, op het verven van de rood en blauwe balk op de voor-/zijkant en nog wat zwarte decals op de zijkant na, en ik overtuigde mijn zoon om te gaan varen voordat ik de boot aan hem zou overdragen. Nieuwe lipo's erin, alarm voor lage spanning aangesloten en gaan maar!

    Mijn zoon vol gas weg, even terug voor een correctie op de balans en op weg naar de tweede ronde. Blijkt dat de motoren toch wat te sterk zijn en de boot van boven wat zwaar is. Via een stuurcorrectie schudde de boot de ene kant op, daarna de andere kant om vervolgens de gehele stuurkajuit met een zwierige kantelbeweging overboord te gooien. De messing mast was zwaar genoeg om het geheel naar de bodem te doen afzinken.
    Gelukkig weet mijn zoon dat je dan even niet tegen mij moet praten :). Wat was ik daar ziek van zeg, maar uiteindelijk was het mijn eigen schuld. In mijn ongeduld heb ik het geheel niet vastgezet en verondertelde ik dat het stabiel genoeg was om niet te verliezen. Afijn, lesje geleerd en ik heb dus weer wat te doen.

    De foto's zijn niet geheel van de laatste stand van zaken en traditiegetrouw onscherp maar het is al wat ik heb.
    Uiteraard was ik aan het filmen met de telefoon van mijn vrouw (goede kwaliteit) maar het bleek dat ik niet goed op de knop heb gedrukt. Murphy all the way! Geen filmpje en geen goede foto's als resultaat maar toch wat uploaden om te laten zien wat het eindresultaat min of meer was. Binnenkort plaats ik een betere foto van het overgebleven deel waarop de finishing touch en details beter zichtbaar zijn.
    De laatste foto betreft dus het gezonken deel.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2021
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat is nu wel een heel spijtig verhaal en gebeurtenis.
    Ik veronderstel dat je de kajuit wel opnieuw zal maken want het is een prachtig schip geworden.
    Bekijk ook eens of je niet ergens een koppel magneetjes kan inbouwen om de boel steviger op elkaar te zetten want 1x deze ervaring is al erg genoeg.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Almere
    Bedankt Marc, Ik ben blij met het resultaat en mijn zoon wil de boot graag hebben! De meeste ontwerpkeuzes pakten wel goed uit dus de kajuit ga ik zeker weer bouwen en dan zet ik hem vast met schroeven of zoals je voorstelt met magneten. Voordeel is dat ik het ontwerp van de kajuit redelijk heb uitgetekend dus als het goed is hoef ik weinig meet- en giswerk te doen. Mijn nieuwe project stel ik uit om deze FRC weer in volle glorie te herstellen. Hierna ga ik mogelijk een sleper/werkschip bouwen van tekening. Mijn oog is gevallen op de Abeille Bourbon.
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.033
    Locatie:
    Brugge
    Is er geen duikclub in de omgeving, die wat oefening kan gebruiken? met een pint op een terras, voor 18 uur, ben je er van af. :)
     

Deel Deze Pagina